Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Er Ampera E en gamechanger?

Startet av Rollep, lørdag 17. desember 2016, klokken 17:43

« forrige - neste »

Oddaa

Sitat fra: krl på lørdag 29. oktober 2016, klokken 23:08

Det hjelper lite at man kjører elektrisk 50% av tiden, hvis motoren må gå med tyngre belastning de resterende 50%-ene for å lade opp batteriene.

Det kan jeg aldri forestille meg er forklaringen. I så fall må "charge" aktivt velges fra en undermeny for hver eneste kjøretur, og batteriene lades også kun delvis opp på denne måten.



Sent from my iPhone using Tapatalk
2017 e-Golf
2016 XC90 T8

Robert Sund

Er det ikke slik mange hybrider er ment å virke etter at batteriet er tømt og bilen er kjøres i bytrafikk?

(Jeg vet noen biler kan tvinges til å starte bensinmotoren før batteriet er tomt, men det er vel litt på siden av diskusjonen da det forutsetter at bilen blir ladet og derfor pr. def. ikke er sjoførene vi snakker om her)

Beckern

Sitat fra: Robert Sund på søndag 30. oktober 2016, klokken 02:56
Er det ikke slik mange hybrider er ment å virke etter at batteriet er tømt og bilen er kjøres i bytrafikk?

(Jeg vet noen biler kan tvinges til å starte bensinmotoren før batteriet er tomt, men det er vel litt på siden av diskusjonen da det forutsetter at bilen blir ladet og derfor pr. def. ikke er sjoførene vi snakker om her)

Det er ikke noen a eller b her. De fleste hybrider har vel tre valg.
Prioritert batteri - Går kun elektrisk innenfor gitte parametere.
Balansert - Forbrenningsmotor starter tidligere, hjelper fortere til.
Lade batteri - Forbrenningsmotor brukes både til fremdrift og lading.

De fleste ladbare hybrider kan velge mellom tre slike modi.

Robert Sund

Det poenget jeg prøvde å få fram var: De plug-in-hybridene som aldri lades, som kun fylles med bensin, klokker vel også inn elektriske kilometer på statistikken. Og det bør derfor tas med hvis man skal finne ut hvor mange kilometer som stammer fra bensinpumpen og hvor mange fra lading.

Hvis det er vanskelig eller umulig å anslå denne andelen, blir det vanskelig å anslå hvor mange som gir blaffen i å lade relativ til hvor mange som trenger lengre rekkevidde enn batteriet!

Oddaa

Sitat fra: Robert Sund på søndag 30. oktober 2016, klokken 20:34
Det poenget jeg prøvde å få fram var: De plug-in-hybridene som aldri lades, som kun fylles med bensin, klokker vel også inn elektriske kilometer på statistikken. Og det bør derfor tas med hvis man skal finne ut hvor mange kilometer som stammer fra bensinpumpen og hvor mange fra lading.

Hvis det er vanskelig eller umulig å anslå denne andelen, blir det vanskelig å anslå hvor mange som gir blaffen i å lade relativ til hvor mange som trenger lengre rekkevidde enn batteriet!
Det gjør de pga. regenerering ved bremsing. Det er like fullt elektriske km, men blir en liten andel i forhold til km fra lading. Det fremkommer i kjørejournalen til Volvo hva som er hva.


Sent from my iPhone using Tapatalk
2017 e-Golf
2016 XC90 T8

Robert Sund

Vil det si at f.eks. Volvo kun klarer å utnytte energi fra regenerativ bremsing etter batteriet er tømt? Den kjører altså ikke motoren litt hardere (og mer effektivt) og hopper tilbake til eldrift ved bykjøring?

Hvis det stemmer betyr det unødvendig lang kjøring av fossilmotor, mindre effektiv bruk av motoren p.g.a. lavere forbrennings temperatur (Carnot), samt nesten stengt gass spjeld (pumping loss), og lavere temperatur samt lavere hastighet på eksos inn mot katalysatoren som betyr mer forurensing lengre. Det betyr også mer fukt dratt ned i olja fra sylinderveggene.

(For landeveiskjøring er det anderledes, og for helelektrisk (sommer) plug-in kjøring eksisterer ikke problemet.)

Det er ikke en bra måte å gjøre det på, men kanskje det gir bedre NEDC resultater?

Øystein16

Sitat fra: Robert Sund på søndag 30. oktober 2016, klokken 20:34
Det poenget jeg prøvde å få fram var: De plug-in-hybridene som aldri lades, som kun fylles med bensin, klokker vel også inn elektriske kilometer på statistikken. Og det bør derfor tas med hvis man skal finne ut hvor mange kilometer som stammer fra bensinpumpen og hvor mange fra lading.

Hvis det er vanskelig eller umulig å anslå denne andelen, blir det vanskelig å anslå hvor mange som gir blaffen i å lade relativ til hvor mange som trenger lengre rekkevidde enn batteriet!

Den ladbare delen i dei forskjellige ladbare hybridane har nok ulik virkegrad, og er bygd for ulike formål, kjøremønstre og behov. Dei målingane eg synes er interessanne, er bensinforbruket mellom tankfyllingar - der veit ein alltid status. For vår del har det virka godt og betre enn me faktisk rekna med. Me skifta til vinterdekk i helga - bremseklossane var tjukke og fine - bremseskivene var blanke og utan teikn til slitasje etter 24 000 km... Det må vera noko som fungerar i systemet.

Sele

#22
Hybridsalget er intet annet enn en stor bløff og juks. Staten premierer høyt utslipp og ønsker slutt på elbilgodene. Totalt uansvarlig hvor enn du står politisk! I snitt så slipper de ut 40% mer enn oppgitt.

http://www.tv2.no/v/1076628/

http://www.tv2.no/v/1077163/

Oddaa

Sitat fra: Robert Sund på søndag 30. oktober 2016, klokken 22:02
Vil det si at f.eks. Volvo kun klarer å utnytte energi fra regenerativ bremsing etter batteriet er tømt? Den kjører altså ikke motoren litt hardere (og mer effektivt) og hopper tilbake til eldrift ved bykjøring?
Usikker på om jeg skjønner spørsmålet ditt. Energien fra regenerativ bremsing lagres så lenge batteriet ikke er fullt og har tilstrekkelig temperatur til lading. Når motoren først starter opp så vil den etter mine observasjoner kjøres litt hardere om batteriet er helt utladet - dvs under grensen for "plug-in" delen - sånn at bilen i realiteten er en konvensjonell hybrid.



Sent from my iPhone using Tapatalk
2017 e-Golf
2016 XC90 T8

Oddaa

Sitat fra: Sele på mandag 31. oktober 2016, klokken 11:25
Hybridsalget er intet annet enn en stor bløff og juks. Staten premierer høyt utslipp og ønsker slutt på elbilgodene. Totalt uansvarlig hvor enn du står politisk! I snitt så slipper de ut 40% mer enn oppgitt.
Ikke uten videre enig. Du kan kjøre utslippsfritt i byen og har lavere forbruk enn med kun en forbrenningsmotor. At testsyklusen burde vært (og vil bli) byttet ut er så sin sak, og det kan diskuteres hvor store fordelene skal være. Men hybrid vil i mange tilfeller være et bra alternativ - og bedre enn ren forbrenningsmotor - i påvente av flere helelektriske modeller som kan dekke alles behov.



Sent from my iPhone using Tapatalk
2017 e-Golf
2016 XC90 T8

Sele

Fordelene er hinsides all fornuft når man ønsker og ta bort elbilgodene og premierer utslipp.

Kanutten

Sitat fra: Sele på mandag 31. oktober 2016, klokken 14:32
Fordelene er hinsides all fornuft når man ønsker og ta bort elbilgodene og premierer utslipp.

Hvilke goder er det man ønsker å ta bort?
I-PACE FE
e-UP
Tysk sportsbil med bensinmotor bak :)

elektrolux

Vel. Årsavgiften på elbil skal 3 dobles, mens eksosbiler skal får rimeligere årsavgift.

Ferge, Parkering og kollektivfelt forsvinner fra nyttår med mindre kommunene aktivt viderefører det.

Avgift på strøm økes.

Samtidig blir de aller sterkeste fossilbilene premiert med fjerning av effektavgiften.

Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Sele

Sitat fra: Kanutten på mandag 31. oktober 2016, klokken 14:50
Sitat fra: Sele på mandag 31. oktober 2016, klokken 14:32
Fordelene er hinsides all fornuft når man ønsker og ta bort elbilgodene og premierer utslipp.

Hvilke goder er det man ønsker å ta bort?

Elektrolux gav et svar som jeg kan stille meg bak. Men hvorfor skal staten premiere biler med utslipp? Og attpå til når utslippet ikke samsvarer med oppgitte snille data?
Nullutslipp er hva vi ønsker og da kan vi ikke gi avgiftsletter i 100 000 tusen klassen til fossilbiler med flere hundre hestekrefter.

Øystein16

Sitat fra: Sele på mandag 31. oktober 2016, klokken 18:34
Sitat fra: Kanutten på mandag 31. oktober 2016, klokken 14:50
Sitat fra: Sele på mandag 31. oktober 2016, klokken 14:32
Fordelene er hinsides all fornuft når man ønsker og ta bort elbilgodene og premierer utslipp.

Hvilke goder er det man ønsker å ta bort?

Elektrolux gav et svar som jeg kan stille meg bak. Men hvorfor skal staten premiere biler med utslipp? Og attpå til når utslippet ikke samsvarer med oppgitte snille data?
Nullutslipp er hva vi ønsker og da kan vi ikke gi avgiftsletter i 100 000 tusen klassen til fossilbiler med flere hundre hestekrefter.


Tja:

"
Svart 2015 Nissan Leaf Tekna
Svart 2015 Renault Zoe Intens
2007 Mercedes E-klasse
1984 Cadillac Eldorado Coupe
"

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA