Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Detektivarbeid: Finne fremtidige Superchargers?

Startet av Innovatorium, lørdag 17. desember 2016, klokken 14:51

« forrige - neste »

Innovatorium

Da jeg fikk etterisolert gulvet i huset, kom det en fyr med en stor masking for å blåse inn isolasjon. For å få strøm, koblet han maskinen til flere av 16A kursene i huset. Jeg spurte om dette og han svarte at det var for å få nok strøm til maskinen. Maskinen hentet altså strøm fra flere ulike kurser samtidig.

Finnes det en tilsvarende mulighet for å koble Teslaen til flere strømuttak samtidig for å øke ladeinputen?

jkirkebo

Sitat fra: Innovatorium på torsdag 27. oktober 2016, klokken 14:05
Da jeg fikk etterisolert gulvet i huset, kom det en fyr med en stor masking for å blåse inn isolasjon. For å få strøm, koblet han maskinen til flere av 16A kursene i huset. Jeg spurte om dette og han svarte at det var for å få nok strøm til maskinen. Maskinen hentet altså strøm fra flere ulike kurser samtidig.

Finnes det en tilsvarende mulighet for å koble Teslaen til flere strømuttak samtidig for å øke ladeinputen?

Nei, det går i praksis ikke. Da måtte man hatt to ladeporter i bilen, som gikk til hver sin lader.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

elektrolux

Feil.

Det går, men er for viderekommende og er neppe lovlig. Trikset er å legge sammen 2-3 kurser og inn på Tesla sin port som om dette var 2-3 faser.

Ellers er dette praktisert av undertegnede på Think Classic med 9 ladere ombord. 3 og 3 forsynt fra hver sin kurs. Veldig greit når en finner dobble ladestolper og kan bruke begge uttakene i parallel.  ;)
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

cra

Det kan jo være så enkelt som at det er separat motor for kvern og blåsing?
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

jkirkebo

Sitat fra: elektrolux på torsdag 27. oktober 2016, klokken 14:36
Feil.

Det går, men er for viderekommende og er neppe lovlig. Trikset er å legge sammen 2-3 kurser og inn på Tesla sin port som om dette var 2-3 faser.

Ellers er dette praktisert av undertegnede på Think Classic med 9 ladere ombord. 3 og 3 forsynt fra hver sin kurs. Veldig greit når en finner dobble ladestolper og kan bruke begge uttakene i parallel.  ;)

Fungerer bare på uttak uten separate jordfeilbrytere. Ihvertfall på moderne elbiler med Type 1/2 inntak der man må koble i parallell. Da har man ikke kontroll på hvor mye returstrøm som går i hvert uttak, og kun 30mA løser ut jordfeilbryter.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Innovatorium

Sitat fra: cra på torsdag 27. oktober 2016, klokken 15:04
Det kan jo være så enkelt som at det er separat motor for kvern og blåsing?

Virket ikke slik ettersom han koblet ledningene fra de ulike kursene i samme "padde" og derfra gikk det èn ledning til selve maskinen.

jkirkebo

Sitat fra: Innovatorium på torsdag 27. oktober 2016, klokken 16:58
Sitat fra: cra på torsdag 27. oktober 2016, klokken 15:04
Det kan jo være så enkelt som at det er separat motor for kvern og blåsing?

Virket ikke slik ettersom han koblet ledningene fra de ulike kursene i samme "padde" og derfra gikk det èn ledning til selve maskinen.

Kan ha vært en breakout-boks, hvis ikke ville jordfeilvernene dine slått ut (om du har jordfeilvern på hver kurs). Dessuten måtte man jo matchet faser også, det er 6 forskjellige kombinasjoner (gitt 3-fase inntak) når man har to schukoer og kun en av de virker ved sammenkobling om man ikke har separate jordfeilvern.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

TB

#7
Dette har eg ikkje greie på - så mulig dette blir feil...

Er dette mulig:
Koble til fleire 230 V 1 fase kurser inn til ein trafo med fleire uavhengige primærviklingar, men ein felles sekundærvikling. Ved at primærvikling er separat vil det bli ingen feilstrøm som jordfeilbryter slår ut på?

Eksempel:
230Vx3x16A primærvikling og 400Vx3x16A sekundærvikling
230Vx3x16A primærvikling og 230Vx1x48A sekundærvikling

I praksis ville nok dette bli for dyrt, men ville det fungere i teorien?
Lørenskog
Hyundai KONA electric 2019 ( venteliste 2017 - 2019)
Citroen C-Zero 2012 med OVMS - 97 000 km - solgt 2019

zyp

Sitat fra: TB på torsdag 27. oktober 2016, klokken 17:42
Er dette mulig:
Koble til fleire 230 V 1 fase kurser inn til ein trafo med fleire uavhengige primærviklingar, men ein felles sekundærvikling. Ved at primærvikling er separat vil det bli ingen feilstrøm som jordfeilbryter slår ut på?

Det løser problemet med jordfeilbryterne men man måtte fortsatt ha matet begge viklingene fra samme fase. I tillegg ville en slik konstruksjon i utgangspunktet ha vært ganske farlig siden den ene primærviklingen ville ha matet den andre, og det dermed ville ha stått full spenning på det andre støpselet når du har satt inn det første. Legger man til beskyttelseselektronikk med et relé mellom hvert støpsel og transformatoren og som passer på at begge støpselene er plugget i samme fase før reléene blir slått inn så kunne det ha gått an.

En bedre løsning er å ha en separat AC-DC-modul per inntak som mater en felles DC-buss som igjen mater lasten. Da slipper man både problemstillingen med lekkasjestrøm og å matche faser. Redundante strømforsyninger til servere og lignende fungerer på dette prinsippet.

TB

#9
Sitat fra: zyp på torsdag 27. oktober 2016, klokken 19:47
En bedre løsning er å ha en separat AC-DC-modul per inntak som mater en felles DC-buss som igjen mater lasten. Da slipper man både problemstillingen med lekkasjestrøm og å matche faser. Redundante strømforsyninger til servere og lignende fungerer på dette prinsippet.

Godt tenkt. Tesla bruker fleire AC-DC moduler for å hurtiglade.
For å bruke samme metoden ville fleire AC-DC moduler, kvar kobla til sin eigen kurs / inngang. Felles DC-buss.
Bilen kunne så bli lada med CHAdeMO eller CSS med justerbar effekt etter det antall kurser som var mulig å koble til samtidig.

I praktisk bruk ville ein typisk oppleve at ved å belaste fleire kurser ville hovedsikring gå. Det er ikkje normalt med samtidigheitsfaktor 1 i husstand. Det ville og være fort gjort at bruker kobla meir enn ein kabel til samme kurs (men ulike kontakter) - og dermed ville sikring gå...

Dermed - det vil være mulig å få til. Men, dyrt - og komplisert å bruke. Ville være ein betre løysing å legge opp eigen kurs med nødvendig dimensjon og sikring.
Lørenskog
Hyundai KONA electric 2019 ( venteliste 2017 - 2019)
Citroen C-Zero 2012 med OVMS - 97 000 km - solgt 2019

Robert Sund

Sitat fra: zyp på torsdag 27. oktober 2016, klokken 19:47
Redundante strømforsyninger til servere og lignende fungerer på dette prinsippet.
Og der er det til og med ett ekstra poeng å la de være tilkoblet forskjellige faser. Det gir glattere strøm inn på kondensatorene, og det gjør det mindre sansynlig at begge forsyningene mister tilførselen samtidig.

Sitat fra: elektrolux på torsdag 27. oktober 2016, klokken 14:36
Ellers er dette praktisert av undertegnede på Think Classic med 9 ladere ombord. 3 og 3 forsynt fra hver sin kurs.
Som i flere trefaseladere? Eller flere enfas med høyere strømstyrke?

Er mer moderne biler vanskeligere å modifisere slik?
Hvis noen fikk tak i 2 ekstra enfaseladere for Leaf, Kia, osv. så burde de kunne drives fra en type2 kontakt. Er det can-bus kommunikasjon fra BMSen som styrer disse, eller styrer de seg selv? (I tillegg til begrensingene som pilotsignalet bestemmer). Er de galvanisk skilt fra DC siden slik at de kan kobles i trekant og forsyne ca. 22kW fra IT nett?

KjellG

Før jordfeilautomatenes tid kjørte jeg en 16A vaskemaskin på to 10A kurser i flere år.

Kursene var fra samme to faseledere (IT) og var merket slik at de jobbet i fase, ikke motfase.

Ikke lovlig, men ble brukt i støpt kjeller i hus uten andre enn meg og kona.

elektrolux

Sitat fra: elektrolux på torsdag 27. oktober 2016, klokken 14:36
Ellers er dette praktisert av undertegnede på Think Classic med 9 ladere ombord. 3 og 3 forsynt fra hver sin kurs.
Som i flere trefaseladere? Eller flere enfas med høyere strømstyrke?
[/quote]

Var 9 Eltec moduler koblet 3 serier a 3 moduler og ble som oftest brukt via 11-22 kW type 2 kontakter, men gjerne også fra 2 kurser for 7,4 kW lading.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Innovatorium

Hei folkens

Tok kontakt med http://www.quick220.com/ som lager ustyr for å kjøre to 110V uttak opp til 220V for lading. De hadde et godt svar på hvorfor det ikke vil fungere så bra å ta strøm fra flere 240V uttak:

Fra: Duane Hoole - Quick 220 Systems/Diamond H Co. [mailto:dhoole@quick220.com]
Sendt: fredag 28. oktober 2016 00.27
Til: 'Sondre Jacobsen'
Emne: RE: Charging from multiple 240V sources at the same time

Hi Sondre,

Thank you for asking about Quick 220 systems.  The idea of combining two 16 ampere sources to produce a single 32 ampere outlet is theoretically possible, but practically hard to do safely.  The problem lies in that old adage that electricity "follows the path of least resistance."  This is very true in this case.  If you wire the two 16 ampere sources in parallel, if there is the slightest difference in circuit resistance between the two sources, the electricity will preferentially follow the lower resistance wire, to the point where there is more than 16 amperes of draw on that line.  This will trip the circuit protection to off, forcing all of the current demand to be drawn from the remaining line, this exceeding the 16 ampere maximum and tripping the circuit protection on the second wire to off.  As a consequence, no electricity is delivered to your Tesla.

I wish you well.  Enjoy your Tesla X:  it is truly a beautiful vehicle!

Best regards,

Duane Hoole

Quick 220 Electrical Systems
Diamond H Company LLC
Phoenix, Arizona, USA
Phone: 1-800-347-0394 (US & Canada) or 1-602-938-6057
Email:  DHoole@quick220.com

Hours:  8:00 AM to 4:30 PM MST, Monday-Friday

Please visit us at: www.Quick220.com

Rav4_EV

Sitat fra: Robert Sund på torsdag 27. oktober 2016, klokken 22:23
Sitat fra: zyp på torsdag 27. oktober 2016, klokken 19:47
Redundante strømforsyninger til servere og lignende fungerer på dette prinsippet.
Og der er det til og med ett ekstra poeng å la de være tilkoblet forskjellige faser. Det gir glattere strøm inn på kondensatorene, og det gjør det mindre sansynlig at begge forsyningene mister tilførselen samtidig.


Neppe. Elbiler har ikke skolebok-likeretter ombord. De benytter en boostconverter slik at hele sinuskurven kan utnyttes.
Arne Magnus Berge 90608080
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion
Daglig leder hos Euromatic AS folkeladeren.no

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA