Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Mere Elbilbrann

Startet av Lars C. Krogenæs, onsdag 01. desember 2010, klokken 10:13

« forrige - neste »

Lars C. Krogenæs

Rekkeviddefrykt eller "range anxiety"

Chevrolette har en søknad om å registrere varemerket "range anxiety" i USA. På norsk blir vel dette rekkeviddefrykt.

De håper å løse denne frykten med sin plugg inn hybrid, som vil gå rundt 4 mil før man går over på bensin. Samtidig ønsker de å distansere seg fra Nissan/Renault og Mitsibushi sin elbiler.

Med et godt utbygd hurtiladenett, vil jeg heller oppleve en rekkeviddefrykt ved å kjøre en Volt. Vil fosilmotoren starte etter de rene 4 milene...

Lars



Jobber med hjemmelading hos Circle K.

Den elektriske automobil vil seire
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2013-2016: Mitsubishi imiev
2007-2012: Citroen Saxo el
2007: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Elmo

Det er vel mere rekkeviddeangst enn rekkeviddefrykt
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

Catalyzator

Hehehe  ;D den filmen gleder jeg meg til å se på NRK med norsk dubbing av Autofil-latterbomba-Larsen  ;D  
Bor midtihuttiheitaskauen i Rygge, drømmer om å flytte til Hvaler, er periodevis rullestolbruker (vinglete formkurve) og drømmer om egen elektrisk bil. Kjører for tiden en arvet Suzuki Jimny 2007 mod og er medlem av Miljøpartiet De Grønne. Har prøvekjørt: 9.6.2015 BMW i3 og 16.6.2015 Mercedes B-Klasse Electric Drive og 17.6.2015 Nissan Leaf

hens

Er det han Larsen som hadde programmet "Autofihihiil"?
Med alle faguttrykkene som "fet", "tøff, "rått", "heftig", "kul" og lignende?
Oslo. 300.000 kilometer med Think, Kewet og annet.  -Sølvreven, 100 km/time med Kewet.  -Isbjønn, Kewet, første elbil på 80 grader nord? Har blitt kjørt på  Svalbard. "Hoppetussa" Subaru van 4-hjulsdrift ombygget med jetflystarter til eldrift.  94.000 kilometer på Think-originalpakken. Nå 19 luftkjølte blokker fra '95. Think Traveler elassistert sykkel.   http://www.austinev.org/evalbum/807 og http://www.austinev.org/evalbum/809

Baltor

Det krever psykisk styrke å kjøre med få hestekrefter, det samme kan en si om å kjøre en bil med begrenset rekkevidde. Elbileiere har det i hodet ;D
Stavanger
Peugeot Partner, 4 stk Think Classic og en Rosa Kewet 5 i familien. 
Var med og startet Rogaland Elbilforening. Kan utføre vannservice på både Think og PSA

Ken

Radius angst var en annen uttrykk jeg lest på en anmeldelse av Miev nylig.

Jeg har aldri gått tom for strøm i de fire år jeg har kjørt elbil.

Angsten ligger et annet sted. :-[
Kristiansand. Think City  105K 2001. Kjørt i to år. Ex Postens Think, 50K. Tidligere styreleder for Agder Elbilforening. Den ble til en lokallag av den Nasjonal Elbilforeningen hvor jeg har hatt forskellige verv. Kjøre 1. gen Leaf nå.

eledille

#6
Jeg har neeeeeesten gått tom! Det kom av min totale mangel på range anxiety :)

Det var på den tiden da man fremdeles trodde at bilene burde tomkjøres, meteret sto på 4%, og jeg var rimelig sikker på at det burde holde til Rema og tilbake. På hjemveien stoppa den i siste bakken. Jeg dro på brekket og telte til seksti, da krabbet den seg ca 100 m videre, inn i gata vår. Men det var fremdeles hele fem høydemeter igjen å overvinne... To pauser på ett minutt hver fikk den over siste kneika, men mens jeg sto der kom en nabo gående forbi og lurte på om det var noe galt. Neiiida, svarte jeg, den er bare litt sliten og må hvile seg litt først! Frem til garasjen og den etterlengtede Schuko-kontakten var det nedoverbakke ;D
Oslo
Think City 2001 siden 2007       :)    Nå med havarert batteri :(
TMS 85 siden september 2013  8)
Nissan Leaf siden februar 2014 :)

Elmo

Sitat fra: Ken på onsdag 10. november 2010, klokken 22:48
Jeg har aldri gått tom for strøm i de fire år jeg har kjørt elbil.  Angsten ligger et annet sted. :-[

Det er vel de som har gått tom som ikke har rekkeviddeangst Ken  :D
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

Lars C. Krogenæs

Sitat fra: Elmo på onsdag 10. november 2010, klokken 16:18
Det er vel mere rekkeviddeangst enn rekkeviddefrykt


Rekkeviddeangst er vel et bedre ord ja. Frykt for lang rekkevidde har vi ihvertfall ikke.

Herved er rekkeviddeangst veddtatt som et norsk ord.

Lars
Jobber med hjemmelading hos Circle K.

Den elektriske automobil vil seire
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2013-2016: Mitsubishi imiev
2007-2012: Citroen Saxo el
2007: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Lars C. Krogenæs

Og da var ordet rekkeviddeangst kåret til norges nest beste ny-ord i 2013 av Sprakradet.

http://www.kampanje.com/medier/article7047403.ece

Vi gratulerer Elmo med ordet, selv om vi kanskje burde ha håpet at et litt heldigere ord for elbilen hadde blitt årets ny-ord.

Noen som har forslag til et nytt elbil relatert ord, som kan bli neste års ny-ord, og som er mer "positivt ladet"?

Lars
Jobber med hjemmelading hos Circle K.

Den elektriske automobil vil seire
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2013-2016: Mitsubishi imiev
2007-2012: Citroen Saxo el
2007: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Griffel

Sitat fra: Lars C. Krogenæs på mandag 16. desember 2013, klokken 22:46
Og da var ordet rekkeviddeangst kåret til norges nest beste ny-ord i 2013 av Sprakradet.

http://www.kampanje.com/medier/article7047403.ece

Vi gratulerer Elmo med ordet, selv om vi kanskje burde ha håpet at et litt heldigere ord for elbilen hadde blitt årets ny-ord.

Noen som har forslag til et nytt elbil relatert ord, som kan bli neste års ny-ord, og som er mer "positivt ladet"?

Lars
Desverre ikke positivt ladet men i alle fall ladet: "Ladefast" = den nye unskyldningen for å komme forsent.
pga. defekte ladere av alle slag eller lang kø i hurtigladeren.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

gbzdoc

Hva med "akselleratorpedal", erstatningen for den miljøfiendtlige gasspedalen?

Mircado

--
Think City Zebra

Lars C. Krogenæs

Sitat fra: gbzdoc på tirsdag 17. desember 2013, klokken 06:47
Hva med "akselleratorpedal", erstatningen for den miljøfiendtlige gasspedalen?

Det enkleste er ofte det beste: fartspedal
Selv om det teknisk sett er mer korrekt med akselleratorpedal, tror jeg farspedal er lettere å si og å forstå.

Lars
Jobber med hjemmelading hos Circle K.

Den elektriske automobil vil seire
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2013-2016: Mitsubishi imiev
2007-2012: Citroen Saxo el
2007: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

gbzdoc

Ja, med regenereringen på Tesla og i3 så er kanskje fartspedal et mer dekkende uttrykk også. :-)

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA