Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Priser og utstyrspakker klare

Startet av downlow, torsdag 15. desember 2016, klokken 21:58

« forrige - neste »

downlow

Hei,

Helt ny på forumet, så håper jeg poster riktig sted.

1. Hvor lang er standard hjemmekabelen (i meter) som følger med Nissan Leaf'en?

2. Har dere installert industri kontakt til bilen hjemme, eller bruker dere bare vanlig stikkontakt?

2017 Leaf Tekna 30 kWh

kavorland

Heisann, velkommen til forumet.
Bruk det flittig, du vil som regel alltid få gode svar frå mange kunnskapsrike brukarar.


Til dine spørsmål så:
1. veit ikkje eksakt, men rundt 4 meter antar eg.
2. Har hatt Leaf i 13 månader og kjørt nesten 27 000 km. Lader i all hovudsak på 16 amp utekontakt med orginallader over natta. Har aldri hatt problem med varmgang eller noko anna.
Nissan Leaf Tekna 2015 svart
Toyota Avensis 2005 D4D ( 152 " Km)
Chrysler Grand Voyager 1997 7 seter (368 " km)
http://vid763.photobucket.com/albums/xx273/kavorland1968/Griffon/DSCF3284.mp4

TB

#2
Ofte praktisk å ha ekstra lader som står fast / alltid er klar. Då slepp du å ta ut / inn kablen. Kabel som er med bilen kan ligge fast i bilen.

Ein delvis fastmontert ladestasjon koster ikkje mykje - og kan bli kobla til med industrikontakt. Fordel er at denne er meir robust enn standard kontakten / schuko.

Finnes mange ulike, her er eit eksempel:
http://www.yourvismawebsite.com/elbilhjelpenno-as/shop/product/ratio-6-10-16a-1f-ladestasjon-5m-rett-kabel-t-1?tm=ladestasjoner
Lørenskog
Hyundai KONA electric 2019 ( venteliste 2017 - 2019)
Citroen C-Zero 2012 med OVMS - 97 000 km - solgt 2019

Mazzbot

Jeg lader på kun med originalkabelen , maks 10A på den da. Lader på shucko hjemme og CEE på jobben , men da med overgang fra shucko til CEE .

Hadde jeg ikke kunne lade på jobb så måtte jeg ha investert i noe raskere lading her hjemme , kjører 82km t/r jobb.
Tesla model 3 reservert 31/3 .

Ebe

1. Tror den er i hvert fall 5meter.

2. Lader på 16A kurs, vanlig stikkontakt. Kursen betjener også noen andre småting på veien. Laderen henger alltid hjemme, dvs. tar den aldri med meg. Pistolen henger klar til å bare plugges i når jeg parkerer på gårdsplassen eller i garasjen. Bruker dermed maksimalt 10 sekunder hver dag på å koble til/fra laderen. "Kladden/klumpen" på kabelen er hengt opp i en tråd slik at selve kontakten ikke blir belastet av kladden. Tar ut kabelen en gang i måneden og ser etter varmgang. Hittil ingen spor etter skader. Min standardlader lader på ca. 9A. 
2014 Leaf Acenta, ny i Norge.
Eneste bil i en husholdning på 5.

Olee

Har den originale kladden liggende fast hjemme, med en liten kabel for å unngå vekt på stikkontakten. Har også en slik sak som jeg plugger pistolen i når jeg ikke lader:

80,- på eBay: http://www.ebay.com/itm/J1772-EVSE-Secure-Holder-Dock-for-EV-Charging-Station-Wall-Plate-UL-Approved-/321894911121?hash=item4af26e8c91:g:690AAOSwNSxVXqzZ&vxp=mtr
I bilen ligger en Charge Amps :) Kjører litt over 30kkm i året, har som regel gått greit med 10A til vanlig hjemme.

downlow

#6
Hei tusen takk for tilbakemeldinger det oppklarte mye. Har skjønt det sånn at selv om man har 16 ampere sikring så lader man kun på 10 for ikke å overbelaste? Eller lader medfølgende boks på kun 10 ampere? Dette står kanskje et annet sted på forumet, skal ta meg tid, og lese godt igjennom, mye jeg trenger å lære før bilen blir hentet.
2017 Leaf Tekna 30 kWh

TB

#7
Sitat fra: downlow på fredag 28. oktober 2016, klokken 18:35
Hei tusen takk for tilbakemeldinger det oppklarte mye. Har skjønt det sånn at selv om man har 16 ampere sikring så lader man kun på 10 for ikke å overbelaste? Eller lader medfølgende boks på kun 10 ampere? Dette står kanskje et annet sted på forumet, skal ta meg tid, og lese godt igjennom, mye jeg trenger å lære før bilen blir hentet.

Det er to  / tre hovedtypar ladekabel:
Ladekabel med schuko kontakt. Fordel er at den kan bli brukt alle stader det finnes ein schuko kontakt. Ulempen er at denne typen kabel ofte har ein boks på kabel. Kombinasjonen av denne boksen, og schuko kontakt fører for ofte til varmgang*. Dermed er grensa satt til 10A for denne typen kabler. Finnes og kabler som er mulig å justere. I praksis har det vist seg å være komplisert for bruker å stille inn på nivå som passer på anlegget. Det er mange omsyn å ta ta. På nye anlegg må elektriker som montrer schuko kontakt sette maks 10 A sikring på kursen.

Den andre typen ladekabel er type 2. Her er det ingen boks på kabelen. Men, den treng ein boks som du kan plugge den inn i. Fordel er at her vil ladepunkt / boksen bestemme effekten - og risiko for varmgang skal være minimert ved at elektriker har lagt opp eigna kabel, uten mange koblingsbokser osv.

Ein siste type er ingen kabel, men ein fastmontert ladeboks, med eller uten kabel. I praksis samme som boks + type 2 kabelen nevnt over.

Oppsummert: Skal du lade på meir enn 10 A må du ha ein ekstra ladeboks eller ladekabel. Den som er med bilen leverer maks 10A.

Edit:
* = om boksen heng i kabelen vil støpsel ofte stå litt skeivt i kontakten, og kontakten blir dårligare. Ved å henge opp boksen kan ein motvirke dette.
Lørenskog
Hyundai KONA electric 2019 ( venteliste 2017 - 2019)
Citroen C-Zero 2012 med OVMS - 97 000 km - solgt 2019

zbk

Boksen på schuko-kabelen har da indenting med varmgangen å gjøre... Problemet er svakheter i kontakttypen som gjør den med sårbar for skader og svekkelser som i sin tur medfører varmgang og mer slitasje osv.
2018 Tesla Model X (blå), 2017 Opel Ampera-e (blå), 2011 Peugeot 3008 (mørk grå) - til salgs
2014  Renault Zoe Q210 - solgt

elektrolux

Nesten riktig.

Problemet med boksen eller kladden er at de tidligste modellene gjerne veide over 1/2 kg som er maks belastning på et Schuko stikk. Ofte ble ikke boksen hengt opp og dermed ble stikket fysisk overbelastet. Det medførte dårlig kontakt, og derfor varmgang og ødelagt stikk.

Kabelen uten kladd og innebygget styresystem for bilens lader kalles mode 3 kabel.

Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

downlow

Tusen takk for utfyllende svar alle sammmen. Nå ble jeg litt klokere. Tror jeg kjøper en ekstra kabel til å ha liggende i bilen, også får jeg en elektriker til å komme å montere/sjekke opplegget jeg har her hjemme. Litt uklart hva garasje kursen egentlig går på, gammelt hus med endel snodige oppgraderinger...
2017 Leaf Tekna 30 kWh

Vollis47

Sitat fra: downlow på søndag 30. oktober 2016, klokken 02:08
Tusen takk for utfyllende svar alle sammmen. Nå ble jeg litt klokere. Tror jeg kjøper en ekstra kabel til å ha liggende i bilen, også får jeg en elektriker til å komme å montere/sjekke opplegget jeg har her hjemme. Litt uklart hva garasje kursen egentlig går på, gammelt hus med endel snodige oppgraderinger...
Høres veldig fornuftig ut å få en elektriker til å sjekke.

Skal du kjøre mye, dvs trenger mye lading hjemme, vil jeg nok også anbefale å legge ny kabel fra sikringsboksen og montere en ladeboks med stikkontakt. Kjøp en ekstra kabel (mode 3) som du bruker her og tar med deg når du skal på litt lengre turer. Standardkabelen med Schuko og ladekladd kan ligge fast i bilen.
Kristiansand / Egersund, Zaptec Pro ladebokser
Tesla MS 75D, juni 2018
Kia Soul 30kWh, juni 2017 (solgt)
Nissan e-NV 200, februar 2016 (solgt)
Peugeot ion, august 2015 (solgt)

bakskj

Kan man lade Leafen med rød industrikontakt (16A 3fas)?
Har begge deler i garasjen, og vurderer leaf.
TM3 LR AWD

kodalse

Sitat fra: bakskj på torsdag 03. november 2016, klokken 12:41
Kan man lade Leafen med rød industrikontakt (16A 3fas)?
Har begge deler i garasjen, og vurderer leaf.
Ja du trenger kun en overgang fra rød industrikontakt til chuko uttak eller vanlig 16A CEE stikk.
Electrolux her på forumet leverer dette til en relativt rimelig penge.
Jula har også byggsentral som gir deg en mengde uttak om du trenger det.
ClasOhlson har denne:
http://www.clasohlson.com/no/Grenuttak-overgang/36-1082
Trondheim
HAIBIKE Sduro HardNine 4.0 - 2017, Model 3 RN107XXXXXX, Nissan Leaf 2012 - Webasto bensinvarmer 2015, Saxo 97 Li batteri  - 2013, Ecoride elsykkel    - 2012

jkirkebo

Sitat fra: bakskj på torsdag 03. november 2016, klokken 12:41
Kan man lade Leafen med rød industrikontakt (16A 3fas)?
Har begge deler i garasjen, og vurderer leaf.

Med overgang får du 10A. Setter du opp en fast ladestasjon som kan kobles til industrikontakten får du 16A (og slipper å pakke opp og ned ladekabelen hele tiden).
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA