Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Feil og mangler (reklamasjoner) - Hva opplever du på din bil?

Startet av elektrolux, torsdag 15. desember 2016, klokken 20:54

« forrige - neste »

elektrolux

Leverte enda en ferdig plukket Think Classic hos Knoks i dag, og ble møtt av dette synet.

Strøken Reva og Think som antakelig er slept til huggeren, men kunne kjørt med litt lading og litt bedre batteri.

Think'en er en av mine, og ekstra trist at eieren ikke leverte den til meg for plukking før den ble skrotet.

Reva har skinnseter og Diesel varmer.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Robert Sund

Det virker som om det er vrangvilje mot Think blandt noen myndighetspersoner. Spesielt når det gjelder batteribytte. At det skal være mer vrient å putte ett moderne batteri i en tidligere elbil en i en tidligere fossil synes jeg er pussig.

Trist med Reva'en også.

Du spurte ikke huggern om du kunne låne de for plukking før hugging? Det vil jo gi renere "jern" etter pressing.

elektrolux

Systemet tillater neppe det, men når jeg har tatt mitt er bilen ribbet for deler som kan holde de få gjennværende på veien.

Enig at batterikjemibytteregelen er vås. Bilene blir som nye med en litiumpakke. Mange slike ulovlige bygg som går på veiene, og daglig beviser at dette burde vært kurrant å få godkjent.

Helt like celler kjører lovlig rundt i biler som Citren C1 EV'ie, Tazzari, og selvbygg som 2CV og Mini, og da blir hele regelen ekstra usaklig når den forhindrer bruk i en eksisterende classic elbil.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Ingeniøren

Problemet med godkjenning av bil i Norge er vel at de som gjør det bare er papirflytter uten nødvendig bil kompetanse. Så lenge det ikke er noe som gjøres i regi av fabrikken så går det ikke - slik er det bare....
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

elektrolux

Endelig noen som tar vare på disse flotte bilene.

Hyggelige priser også: http://www.elektroauto-forum.de/Kleinanzeigen/index.php?id=97

Nesten så jeg ser for meg re-import etter at bilene har fått seg et nytt batteri
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

JEG

Hmm... Kanskje jeg burde ha tatt turen for å sjekke opp om jeg kunne benyttet noen av Reva-delene (vel, de som jeg evt er neve-nyttig nok til å bytte, altså antenne og kanskje speil... nei ... sikkert bare antenne...  :-\ )

Trekkoppbil

Du får sikkert lov å plukke deler fra bilen, så lenge den står hos høggeren, hvis du blir enig om en pris.

Er det skilt på bilen, spørs det om kondemneringa er registrert. Det kan jo være noen som har levert bilen utenom åpningstid, og som ikke har fått fiksa papirene enda.

Trekkoppbil

#7
Sitat fra: Robert Sund på tirsdag 25. oktober 2016, klokken 19:43
At det skal være mer vrient å putte ett moderne batteri i en tidligere elbil en i en tidligere fossil synes jeg er pussig.
Man skal ikke slå seg til ro med at ting er pussig, men man skal heller sende inn klage!

På trafikkstasjonene kan vegingeniørene si mye som er pussig. På ulike trafikkstasjoner kan de se helt motstridene ting. Og dersom de enige med hverandre, så er det gjerne det at de sier ting av gammel vane, og de følger sine rutiner, myter og fordommer. De refererer gjerne til paragrafer som kan bety noe helt annet enn de trur.

-Man må lese lovene sjølv, for å se hva de virkelig sier.
-Er du uenig i et vedtak fra trafikkstasjonen, så kom med en god begrunnelse hvor du bruker logikken fra relevante paragrafer, og envt rettspraksis, og send inn klage så fort som mulig.

Jeg prøvde å sende inn klage en gang, og den blei innfridd umiddelbart.

En ombygging er en ombygging, og det skulle ikke forundre meg om det er akkurat de samme reglene som gjelder for ombygging fra bensin til elektrisk, som det er for batteribytte på en elektrisk bil. Som regel er det ikke regelverket det er noe galt med, men det er folks oppfatninger av regelene som er helt på jordet.

Rio

Det er separate regler for dette, og de gjør det i praksis helt umulig for en privatperson å bytte batterier, selv om batteriene er UN DOT 38.3-godkjente, og selv om det er ingen ending til eksisterende lader/inverter/BMS.

Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA