Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: dugg i kamera

Startet av madsskon, torsdag 15. desember 2016, klokken 13:37

« forrige - neste »

abj1978

Sitat fra: madsskon på tirsdag 25. oktober 2016, klokken 20:29
Det er ikke boblelyder. Men en sånn skikkelig knallhard ølrap!

Jeg kjenner faktisk igjen beskrivelsen av lyden på min bil!  :D  Lyden kommer hos meg nesten hver gang jeg har parkert. For meg høres det ut som noen form for myk plast som beveges mot hverandre på et vis, men det høres ut som en rap.

Jeg lurer på om dette kan være at bilen "lukker" ventilasjonsanlegget etter parkering?
Tesla Model S 75D / BMW i3

amund

Grå S85, 19", luft/panorama/skinn/hifi/tech levert 28/7-14

Tuxedo

De spjeldene er sjeldent åpne tror jeg; har kun sett dem åpne seg ved superlading når batterikjøling har gått for fullt.
P85, Sølv.
Mottatt 25.11.13

Muffinman

De åpner og lukker seg av og til. Har sett det ved opplåsing, men ikke alltid. Kan kanskje minne om raping idet de lukker seg helt.

Brede

Sitat fra: Muffinman på torsdag 27. oktober 2016, klokken 07:08
De åpner og lukker seg av og til. Har sett det ved opplåsing, men ikke alltid. Kan kanskje minne om raping idet de lukker seg helt.

Finnes det noen metode for å "provosere" disse til å åpne seg? Har aldri sett dem åpne på vår bil, ikke engang ved superlading.  ???

Muffinman

Mulig det skjer når bilen er avslått, og man vekker den for å sette på lading? Har ikke sjekket i det siste, men virker som spjeldene gjør et kalibreringsutslag eller noe under gitte omstendigheter. Og Tesla er jo kjent for å endre ting i software, så det kan være annerledes nå. Har også superladet med kjøling/kompressor på full fres uten at spjeldene åpnet på 2013-modellen. Og bak spjeldene kunne man høre at viftene hylte. Andre ganger har spjeldene åpnet seg under superlading. Ba verkstedet sjekke om noe var galt i januar, men alt var visst i orden. De kunne dog fortelle at om spjeldene forsøkte å åpne seg hvis de satt fast på grunn av is eller snø kunne mekanismen hoppe over slik at man fikk feilfunksjon, men så kunne det visst begynne å virke av seg selv igjen.

Ikke lett å bli klok på dette.

Elbil fundamentalist

Her er en video på ølrap problemet   :)
Bekrefter det abj1978 mistenkte. Feilen ligger i motormekanismen som lukker spjeldene til kjølingen.
2005 Kewet bastard (m Buddy utseende)
kjørt 12700km (solgt '09), Peugeot Partner PSA 54.000km til 73.500km (kjøpt '09, solgt nov`13), Kjøpt Leaf 2012 (solgt), Tesla Model S85D levert 27 mars '15, Leaf Acenta 2014 kjøpt nov. '15 Bestilt 31mars '16 Tesla Model ≡ kansellert venter på Model Y Bestilt Model S75D 6 okt '17 levert 22 des '17 Bosted Oslo
Signaturmedlem TOCN

fonberg

Sitat fra: Muffinman på torsdag 27. oktober 2016, klokken 09:28
Mulig det skjer når bilen er avslått, og man vekker den for å sette på lading?

Spjeldene åpner seg hos meg når jeg setter på lading/bilen vekkes, i hvert fall. Har ikke sjekket systematisk, men tror de åpner hver gang.
-2018 i3 FC
-2017 S90D
-2012 Leaf
---
Model Y bestilt.
-TOCN-signaturmedlem.

rsomby

Samme hos meg, spjeldene åpner og lukker hver gang jeg stopper og låser bilen, og samme ved opplåsing før kjøring. Har alltid lurt på om det faktisk skal være sånn da lyden ikke høres bra ut. Plastskraping.

eminate

Har også slike lyder.

Er dette noe Tesla reparerer i Norge?
Har en bitteliten mistanke om at de ikke gjør noe som helst hvis jeg kommer med dette til dem.
Tesla Model S 2016
Rasta, Akershus

pers1

Har samme når den står ute i kulden i - grader.
Ref del 2 av video så  fikset service senteret det i UK, enda fruen hadde skrudd litt.

TM X 100D Pearl White «SERE9TY» med MCU2 HW3 & FSD (prod. Juli 2018)
KANSELERT TM3- Reservert 31/3 2016 ( 2 kanselert)
VW ID.3 reservert 8 mai 2019 kønr83 kanselert gr. Bakhjuls trekk
VW e-Golf ( 07.12.18 -)
VW e-Golf (19.03.15 - 07.12.18)
Tidliger Tesla'r Model S 75D AP1.0 & 90D AP2.0

daktari

Så James og Kate fikk byttet sine ventiler (som tilhører kjølesystemet til batteriet) fordi disse spjeldene er litt for trange. Ifølge videoen en batch med dette. Men finnes en tilbakekalling eller service bulletin på saken? Hva kalles pumpa i delekatalogen?

eKramer

Har lånt 2 nye biler med facelift og 1, 14 mod men jeg kan ikke errindre å ha hørt denne lyden fra Rwd 14 mod. Kan det stamme fra DU forran? Har hørt lyden fremme.
Dolphin grey Model s P85 2013.
Alt utstyr utenom Sikkerhetspakken.

Model 3 reservert 12.06.2017

TeslaSvein63

Ja man ble plutselig veldig sikker på hva lyden er i bilen da. Mer å sette fingeren på og få fikset. Kan virke som om dette er komponenter som vil ryke av og til.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA