Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Er Ampera E en gamechanger?

Startet av Per Øyvind, torsdag 15. desember 2016, klokken 09:27

« forrige - neste »

Per Øyvind

Jeg har fått et periodisk problem på min Leaf. Når jeg starter går den ikke i "Ready" Modus, men stopper opp hvor displayet viser på vedlagt bilde. Forhandler finner ikke ut av det. De sier at de bare kan finne ut av det dersom feilen oppstår når bilen er hos dem, og det har ennå ikke skjedd. Noen som har vært borti dette? Kan det være lite strøm på 12 v batteriet som er problemet? Dette har ingen sammenheng med bruk av forvarmer , eller hurtiglading.

Dette er en Euro Leaf 2013 modell

AppleKnocker

Sannsynligvis har det ingenting med ditt problem å gjøre, men hvis du har en kinadongle plugget inn for å benytte Leafspy, kan noen av disse få bilen til å oppføre seg merkelig.
Min ville plutselig ikke lade med dongle. Når jeg tok den ut løste problemet seg med en gang.

Hvis du har en slik kan du jo teste om det har noe med den å gjøre.
BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

Per Øyvind

Det der vet jeg ikke engang hva er så det har jeg nok ikke på min bil.

Burger

Kan det være så enkelt at du ikke holder inn bremsepedalen når du starter bila?
2018 94Ah i3, CE.
2015 24kw/h Nissan Leaf
Stjørdal

nr1rayner

Da bør du søke rundt på forumet, skaffe en av de OBD-donglene det er linket til, last ned Leafspy på mobilen.
En av funksjonene i Leafspy er lesing av feilkoder. Skulle tro ditt verksted finner ut av de feilkoder som du da kan vise frem.
Mulig du må ha Leafspy pro for å lese feilkoder, men den koster ca 100 kr så ikke all verden.

Går den i ready hvis du slår bilen av og på igjen rett etterpå?
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

nr1rayner

Sitat fra: Burger på mandag 24. oktober 2016, klokken 22:26
Kan det være så enkelt at du ikke holder inn bremsepedalen når du starter bila?
Nei da skal det komme opp bilde av bremsepedal og startknapp i displayet, gjør i hvert fall det på min norske gen 2
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

Per Øyvind

He he, nei jeg er nok for dreven til det, dessuten så får du ikke disse feilmeldingene hvis det er årsaken.

Per Øyvind

I dag slo jeg den av og på ca. 10 ganger før den omsider kom i "ready", så dette er et periodisk problem som bare oppstår oftere og oftere

Navl1

VW e-up 2017

Nissan Leaf 24kwh 2013, solgt 2017

Per Øyvind

det har skjedd både etter lading og ikke. Ikke noe system i det. Siste gang var utenfor butikken på vei hjem. Da ringte jeg Falck, men den starta før de kom.

leafnor

Har du noen gang bare koblet fra 12V batteriet for noen minutter? Kanskje "noe" resetter seg?
Leaf 2012/Aug 160.000 km

Per Øyvind

Nei, det har jeg ikke prøvd, men det burte verkstedet ha prøvd. Første gang jeg fikk feilen fikk jeg opp denne meldingen i ett grått felt: "T/M System Malfunction. Contact dealer". Har en mistanke om at det har noe med 12 v batteriet å gjøre da jeg har fått forståelsen av at det er det som står for oppstarten av systemet.

Rio

1) Jeg ser på bildet at bilen står i "N" (og ikke "P") - kan det være noe der?

2) En del biler hadde problemer med DC/DC-omformeren (den som produserer 12V) - mulig den bør undersøkes?

Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

kthornes

Det er for dårlig spenning på 12 Volt batteriet. Skift batteri. :)

Og vedlikeholdslad batteriet titt og ofte, så slipper du slikt.


nr1rayner

Mulig kthornes har svaret der altså.
Men ikke sikkert du behøver å bytte batteri, Leaf tar nemlig ikke så godt vare på blybatteriet.
Prøv en vedlikeholdslader hvis du har mulighet. Hvis ikke kan du prøve å bruke vindusviskere endel, det trigger høyere spenning i ca 1 min.
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA