Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: (U)lyder i Ioniq

Startet av grime, torsdag 15. desember 2016, klokken 09:25

« forrige - neste »

grime

Skulle kjøre eGolf fra Lillesand til Oslo via Skien forleden. Toppet opp med 20 km margin på Brokelandsheia, neste ladested var tenkt å skulle være Fokserød (151 km fra Brokelandsheia når det var via Skien). Ladingen på Brokelandsheia gikk helt greit på "normaltid" og det slo meg overhode ikke at bilen kanskje ikke var like effektiv på 3-4 +-grader i og med at ladingen gikk på normaltid. Vi har kjørt denne trekningen (utenom avstikket til Skien) mange ganger - i sommertemperaturer.

Først ved Langangen (bakken gjennom Telemarksporten er ille!) begynte rekkeviddeangsten å komme krypende. En liten titt på ladestasjoner.no viste at Vassbotngrillene hadde ladestasjon på begge sider av E-18 - og angsten gikk over. Jeg tok av der, fant riktignok ingen ladestasjon, men den hyggelige unge damen bak disken fortalte at hun trodde at det var en ladestasjon var på sydgående løp og at det var en undergang jeg kunne kjøre gjennom.

Jeg kjørte gjennom undergangen, fant ladestasjonen og der var det en rund trefasekontakt samt en vanlig 10 Amp kurs. Jeg har en ren type 2 kabel samt den vanlige ladekabelen.  Den eneste muligheten var dermed den sistnevnte. Plugget inn og fikk meldingen om at det var 7 timer til fulladet. Jeg ble sittende i en liten time og fikk hele 7 km. Dette var håpløst! Jeg ga opp og skulle kjøre tilbake til nordgående løp, men der var det skiltet "innkjøring forbudt".  I det jeg tenkte at det gir jeg blaffen i, kom det en bil i nærmere 100 km i avkjøringsfeltet - ca 2-3 m fra meg. Regner med at jeg ikke var den eneste som skvatt. Lang historie kort, jeg snek meg gjennom det forbudte, fant ingen ladestasjon i Larvik, men klarte å komme meg til Fokserød etter en mengde varselsmeldinger på bilen. Koblet til og fikk oppgitt at jeg hadde 0 % batteri enda bilen sa at jeg hadde ytterligere én km igjen å kunne kjøre.

Konklusjon 1: Vassbotn Grillene bør kun brukes i sydgående retning og ta da med en trefase kontakt!
Konklusjon 2: Det går med mer strøm på 3-4 grader enn på 15-20!
Tesla S75D AP1 2016 - S100D AP2,5 FSD 2018 - Cybertruck 4x4 FSD & Model Y DM FSD med krok i bestilling.

Rio

Det er hurtigladere i Larvik rett over veien fra Farris Bad (Fritzøe Brygge).
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Adrian Stachnik

Du burde sjekket litt detaljene på ladestasjoner.no.
Står greit oppgitt der at ladingen som tilbys på
Vassbottengrillene er snakk om vanlig stikk (schuko) + 32A rød industri.

Jeg for min del bruker dette som et naturlig ladested når vi kommer fra Sverige på vei til Porsgrunn.
Har med portabelt utstyr for industrikontakter, og da får man litt strøm samt en liten matbit.
Fungerer fint for oss med en bil uten mulighet for noe bedre enn semihurtig lading. (Mercedes B-electric)

Skal nevnes at jeg har kommet til død stolpe der 1 gang. Hadde ikke akutt behov for strøm da,
så tok kontakt med grillen på facebook dagen etterpå, og de fikset problemet omgående.

Vi benytter da stort sett sydgående løp, men har sett tilsvarende ladestolpe på nordgående løp tidligere.
Jeg skal sjekke det opp ved neste anledning og eventuelt melde inn for endring i ladekartet.
Grenland Elbilklubb.
Porsgrunn

RaBalder

Har også brukt dette stoppestedet og det er en konge-plass om man er forberedt.

Med en portabel ladestasjon tilkoblet rød industrikontakt ladet jeg med 22kW mens en matbit ble spist.
Tror det er samme stolpe i begge retninger, men jeg har bare stoppet på tur sørover.


Ønsker meg flere slike stoppesteder langs veiene med såpass med strøm/effekt.
En rød kontakt er ikke det beste, men når den gir ut hele 22kW så er det OK  ;D

Adrian Stachnik

Sjekket nå i dag.
Alt er i orden på begge sidene av motorveien.

Stolpe med industristikk+schuko både nord og sør.
Grenland Elbilklubb.
Porsgrunn

Rav4_EV

SitatKonklusjon 1: Vassbotn Grillene bør kun brukes i sydgående retning og ta da med en trefase kontakt!

Med Egolf drar det ikke skinnet av pølsa dersom du lader med trefasekontakt uansett. Du ville bare økt ladehastigheten med 60%. Fra 7 til nesten 5 timer er neppe noe som varmer.
Arne Magnus Berge 90608080
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion
Daglig leder hos Euromatic AS folkeladeren.no

pudderjagar

Er dette ein ladestasjon som er gratis for kunder?
Kjører:
Zoe 43kw med 400km rekkevidde! (Q210, 2015modell)
Nissan e-nv200 Evalia (24kwh)
Nissan e-nv200 varebil(40kwh) Firmabil
Kun elektrisk med 70 000km pr år!!

fredag

Sitat fra: pudderjagar på torsdag 10. august 2017, klokken 18:00
Er dette ein ladestasjon som er gratis for kunder?

Gratis, ja.
Ladestasjon, nei.
Treg, ja.

Lite eller ingen ting å gjøre her mens bilen lader tregt.

På sørsiden anbefaler jeg Lasses, Telemarksporten eller McDonalds i Porsgrunn. På nordsiden har Fortum et nytt flott ladested ved Fritzøe brygge i Larvik, og gratis type2-lading ved Larvik jernbanestasjon. Lad på et av disse stedene, ikke på Vassbotngrillene.
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

Ellemelle

Sitat fra: fredag på fredag 11. august 2017, klokken 10:38
På nordsiden har Fortum et nytt flott ladested ved Fritzøe brygge i Larvik, og gratis type2-lading ved Larvik jernbanestasjon. Lad på et av disse stedene, ikke på Vassbotngrillene.
For ikke å snakke om den splitter nye Cirkle-K som ligger ved E18 nord for Larvik - så slipper man å kjøre inn i byen.

arthur

Men hamburgerne som Cirkle-K tilbyr nå til halv pris (for alle medlemmer) var ikke verdt halve prisen! Dette var i går på Brokelandsheia. Sliten stasjon og pyton hamburgere fra micro'n.
Miev 2014
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Honda E Urban med kølapp - droppet
Seat Mii Electric - 2 kvartal
Skoda Vision iv - kølapp

Kia e-Niro med kølapp (2020?)

pudderjagar

For oss som kjører Zoe så er sleke stolpar gull verdt. Full guffe rett i bilen og ferdig på ein god halvtime. ;D
Kjører:
Zoe 43kw med 400km rekkevidde! (Q210, 2015modell)
Nissan e-nv200 Evalia (24kwh)
Nissan e-nv200 varebil(40kwh) Firmabil
Kun elektrisk med 70 000km pr år!!

fredag

Sitat fra: pudderjagar på fredag 11. august 2017, klokken 14:41
For oss som kjører Zoe så er sleke stolpar gull verdt. Full guffe rett i bilen og ferdig på ein god halvtime. ;D

Har alle Zoe utstyret som skal til for å koble til denne industrikontakten for å få full guffe, da? Det er vel ikke noe som følger med bilen som standard?

Denne industrikontakten funker jo heller ikke på en vanlig Tesla UMC uten overgang fra 32A til 16A kontakt. Evt må man ha en egen 22kW EVSE som tar røde 32A-kontakter.

Det burde vært en type2 ladeboks der, på samme kursen som den røde kontakten. Kickstarter?
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA