Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Lade nye I3 med 32 A en fase?

Startet av Bjoris, torsdag 15. desember 2016, klokken 05:24

« forrige - neste »

Bjoris

Jeg er kjempefornøyd med at den nye HW 2.0 endelig kom, og at det var en stor oppgradering, (ikke bare trippelkamera som var mest ventet).

Jeg har egentlig ventet i nesten ett år på dette og solgte min nye S i Sept delvis pga at den kom uten den lenge ryktede nye APen, enda jeg flyttet leveringen 10 mnd frå bestillingen i Nov 2015 (det gikk rykter om 2.0 også da:)). Nå var X likevel det utslagsgivende for å selge S, men ny AP er en god bonus selvsagt!

Når den først er her er det jo bare ett lite men. Pris. Jeg har bestemt meg, legger ytterligere 42.000 på bordet, men jeg er spent på hva dere andre gjør så derfor en liten poll:)
I bestilling: X60D, Midnight Silver, luft/henger/vinter/AP
Solgt: 70D(75) Titanum, levert 2.9, solgt 4.9!
Solgt: S85 Grå med alt, Solgt Nov 2015
2016 Tekna 30, levering 20.1.2016
Solgt: 2011 US Leaf SL

sven erik

jeg føler bilen blir for dyr  med alt dette og at jeg faktisk må  betale mer for bilen  for å kunne utnytte den etter at  jeg  bestilte fullspekka bil synes jeg er feil

Go-carter

Til hevede øyebryn hos samboer, bekreftet vi også AP 2.0 med selfdriving i stad.
TMX60D
Leaf S 2015
Think 2011 2+2 Zebra "Sola" 106.000km pr. mars 2017
Think 2008 "CaThinka" kommende banebil

AppleKnocker

Jeg har "kjent" Musk lenge nok til å vite at han er en rakker på bait and switch. Hvor fascinerende AP 2.0 enn er, så lukter det likevel lang vei.

Spol tilbake til oktober 2013 - lansering av Autopilot:
"This version [7.0] doesn't take into account stop signs and red lights," Musk said, "but future examples will." Tesla will add "lots of cool capabilities over time," he said, moving toward an ultimate goal of complete autonomy from the start through the end of a trip.

Jeg vil ikke si at han har lurt noen eller snakket usant. Likevel er han ofte upresis i f.eks å skille mellom SW og HW når han kommer med lovnader om fremtidig funksjonalitet. Det spille egentlig ingen rolle om det er bevisst eller ubevisst, resultatet er at man ikke kan ta mannen på ordet.

Hvem har risikoen hvis det viser seg at AP 2.0 bilene ikke har tilstrekkelig redundans, eller nok sensorer til å oppfylle krav som myndighetene knapt har begynt å jobbe med ennå? Jeg vet bare at det ikke er Elon Musk.

Jeg skal ha dette, men da skal jeg f..n meg være sikker på at bilen lovlig kan kjøre meg hjem fra fest eller kjøre UBER i byen mens jeg er på jobb. Og da kan det godt hende det heter AP 3.0 eller 4.0.
BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

Havebigfun

Sitat fra: AppleKnocker på mandag 24. oktober 2016, klokken 19:54
Jeg har "kjent" Musk lenge nok til å vite at han er en rakker på bait and switch. Hvor fascinerende AP 2.0 enn er, så lukter det likevel lang vei.

Spol tilbake til oktober 2013 - lansering av Autopilot:
"This version [7.0] doesn't take into account stop signs and red lights," Musk said, "but future examples will." Tesla will add "lots of cool capabilities over time," he said, moving toward an ultimate goal of complete autonomy from the start through the end of a trip.

Jeg vil ikke si at han har lurt noen eller snakket usant. Likevel er han ofte upresis i f.eks å skille mellom SW og HW når han kommer med lovnader om fremtidig funksjonalitet. Det spille egentlig ingen rolle om det er bevisst eller ubevisst, resultatet er at man ikke kan ta mannen på ordet.

Hvem har risikoen hvis det viser seg at AP 2.0 bilene ikke har tilstrekkelig redundans, eller nok sensorer til å oppfylle krav som myndighetene knapt har begynt å jobbe med ennå? Jeg vet bare at det ikke er Elon Musk.

Jeg skal ha dette, men da skal jeg f..n meg være sikker på at bilen lovlig kan kjøre meg hjem fra fest eller kjøre UBER i byen mens jeg er på jobb. Og da kan det godt hende det heter AP 3.0 eller 4.0.
Kunne ikke vært mer enig- her overselges det regelmessig mens leveringen henger etter. Det er klart kundene sitter igjen med dysfunksjonelle biler om Tesla oppdager at systemet ikke er godt nok- ny HW blir puttet på bilene og en ny salgsrunde er i gang. Autopilot kommer helt sikkert- men jeg tror ikke det vi ser nå er den finale versjonen- dvs den versjonen som kjører deg hjem når du har drukket litt og ønsker å sette deg i baksetet.
Når jeg er overbevist bestiller jeg også ny bil- foreløpig holder det i massevis med AP1...

turfsurf

Med tanke på hvor dårlig dagens navigasjon fungerer, så tror jeg det er fint lite av "evnen til å kjøre på egen hånd" som kommer til å fungere her i Norge. Enhanced AP derimot, det kan bli bra. Men kommer nok til å bruke litt tid på å bestemme meg her....
Model Y Performance Pearl White - i bestilling
I-Pace HSE Corris Grey 2019 - The Englishman
i3 120Ah Imperial Blue 2019  - city fun
x - Model X 100D Pearl White 2017 - Flying Circus
x - Model X 90D premium - kansellert
x - Stormtrooper i3 2015 (lobotomized perfection)
x - Pearl White S 85D 2015 (Release Candidate)
x - Pearl White S 85 2013 (Beta)

Go-carter

Sitat fra: AppleKnocker på mandag 24. oktober 2016, klokken 19:54
Jeg har "kjent" Musk lenge nok til å vite at han er en rakker på bait and switch. Hvor fascinerende AP 2.0 enn er, så lukter det likevel lang vei.

Spol tilbake til oktober 2013 - lansering av Autopilot:
"This version [7.0] doesn't take into account stop signs and red lights," Musk said, "but future examples will." Tesla will add "lots of cool capabilities over time," he said, moving toward an ultimate goal of complete autonomy from the start through the end of a trip.

Jeg vil ikke si at han har lurt noen eller snakket usant. Likevel er han ofte upresis i f.eks å skille mellom SW og HW når han kommer med lovnader om fremtidig funksjonalitet. Det spille egentlig ingen rolle om det er bevisst eller ubevisst, resultatet er at man ikke kan ta mannen på ordet.

Hvem har risikoen hvis det viser seg at AP 2.0 bilene ikke har tilstrekkelig redundans, eller nok sensorer til å oppfylle krav som myndighetene knapt har begynt å jobbe med ennå? Jeg vet bare at det ikke er Elon Musk.

Jeg skal ha dette, men da skal jeg f..n meg være sikker på at bilen lovlig kan kjøre meg hjem fra fest eller kjøre UBER i byen mens jeg er på jobb. Og da kan det godt hende det heter AP 3.0 eller 4.0.

Jeg er helt enig i dine vurderinger. Så fort jeg får bekreftelse på min oppgradering kommer jeg til å lagre en kopi av design-siden og spesifikasjonene på produktet jeg har kjøpt. Får vi ikke det vi forventer kommer det til å ende i et gruppesøksmål igjen alá hestekrefteblemmen tidligere i år... :)

PS: Dette høres sikkert konspiratorisk og naivt ut, men den ovennevnte fremgangsmåten har fungert for meg ved garantikrav mot Think, med hjelp av Forbrukerrådet.
TMX60D
Leaf S 2015
Think 2011 2+2 Zebra "Sola" 106.000km pr. mars 2017
Think 2008 "CaThinka" kommende banebil

Rico

Jeg har jo AP1-bil på vei over havet som jeg beholder, og i fasen "overbevise-meg-selv-om-rett-valg" så kom jeg til den konspirasjonen at jeg er glad jeg ikke får AP2 med ny datakraft og deep learning (!). Tipper dere alle kommer til å miste bilene deres når bilen selv innser at det mest hensiktsmessige for å kjøre med lavest forbruk er å nekte dere å være med i bilen  :D

Bjoris

#8
Sitat fra: AppleKnocker på mandag 24. oktober 2016, klokken 19:54
Jeg har "kjent" Musk lenge nok til å vite at han er en rakker på bait and switch. Hvor fascinerende AP 2.0 enn er, så lukter det likevel lang vei.

Spol tilbake til oktober 2013 - lansering av Autopilot:
"This version [7.0] doesn't take into account stop signs and red lights," Musk said, "but future examples will." Tesla will add "lots of cool capabilities over time," he said, moving toward an ultimate goal of complete autonomy from the start through the end of a trip.

Jeg vil ikke si at han har lurt noen eller snakket usant. Likevel er han ofte upresis i f.eks å skille mellom SW og HW når han kommer med lovnader om fremtidig funksjonalitet. Det spille egentlig ingen rolle om det er bevisst eller ubevisst, resultatet er at man ikke kan ta mannen på ordet.

Hvem har risikoen hvis det viser seg at AP 2.0 bilene ikke har tilstrekkelig redundans, eller nok sensorer til å oppfylle krav som myndighetene knapt har begynt å jobbe med ennå? Jeg vet bare at det ikke er Elon Musk.

Jeg skal ha dette, men da skal jeg f..n meg være sikker på at bilen lovlig kan kjøre meg hjem fra fest eller kjøre UBER i byen mens jeg er på jobb. Og da kan det godt hende det heter AP 3.0 eller 4.0.

Mja, dersom målet med å legge alle disse pengene på bordet er å bli kjørt hjem fra fest eller spesielt kjøre UBER (det er jo sagt at ikke blir tillat) så tror jeg du kommer til å bli skuffet.

Jeg er helt enig i at Elon stort sett overselger ting, utviklingen kan nesten ikke gå så fort på dette området at vi om 1-2 år sitter bak i bilen når den kjører, eller sender bilen for å hente ungene mens vi lager mat.

Jeg tror nok at Enhanced AP er det mest fornuftige. Ser vi på dagnes Summon så er det rimelig mye feil ute og går, jeg tror ikke jeg hadde stolt på den i en smal garasje. En må nesten tro at med kamera i tillegg vil dette blir bedre og safere. Sammer gjelder kjøring med AP på vanlig norsk vei, den skal takle mer krevende veier står det og det ser jeg stor verdi av, dagens løsning er kul, men det skjer ganske mye som gjør at full fokus er veldig viktig og uten at jeg har prøvd det så altfor mye så skulle det iallefall lite til på den Sen jeg fikk i Sept før den ikke kunne lese veien og gav opp. Jeg forventer at dette blir vesentlig bedre med ny HW.

SelfDriving er jo ett skudd i mørket pt, det blir det absolutt mest usikre pengene jeg gir over til Tesla, kanskje gir det liten mening i praksis for min del som bor på landet, så dette tar jeg rett og slett ut av lomma for å være med på utviklingen av autonome biler, av ren nyskjerrighet. Det kommer til å bli drit gøy å teste ut dette, men jeg har ingen ide om at jeg kommer til å sitte bak i denne bilen alene, noen gang:) Ja, Elon sier så, men jeg tror det ikke før jeg får se det:)
I bestilling: X60D, Midnight Silver, luft/henger/vinter/AP
Solgt: 70D(75) Titanum, levert 2.9, solgt 4.9!
Solgt: S85 Grå med alt, Solgt Nov 2015
2016 Tekna 30, levering 20.1.2016
Solgt: 2011 US Leaf SL

KrW

Hva vil egentlig forskjellen på å kjøre med autopilot og det å kjøre self-driving bli i første omgang tro?

Bilen kjører selv med autopilot, kjører selv om man har hendene i fanget (til den piper) og også om man gjør andre ting enn å følge med på veien. Vil hovedforskjellen bli at man har lov til å gjøre andre ting enn å følge med på veien og at bilen kjører flere steder selv (og uten at den spør om å holde i rattet)? Blir vel ikke å sove eller se film i baksetet som blir første forskjell mellom de to pakkene man kan velge. Burde vel bli mulig etterhvert. Å sove i førersetet er vel ikke så smart om man kommer bort i rattet i søvne, da er vel baksetet tryggere å sove i.
Model X 100D 2018 AP2,5-3
Model X 90D 2017 AP2 solgt
Model X 90D 2016 solgt
Automower 330X robotklipper
Leaf solgt
Model S85 (kun i to uker)

hnrk

Det har gått noen rykter om at vi som har biler og bestilt AP 1.0 får AP 2.0 med rabatt på EAP, har noen her merket det - og i så fall hva endte folk opp med å betale? Jeg har jo allerede betalt 25k7 for AP 1.0, som tilfeldigvis er det full selvkjøring nå koster, men så er EAP blitt 42k og det er jo en grei chunk med penger.

Noen som har fått noen konkrete tall?
X90D på vei: Midnight Silver Metallic, 7 seter, AP2 m/selvkjøring, premium, vinterpakke, hengerfeste, digert glis hele dagen

Go-carter

Sitat fra: hnrk på onsdag 26. oktober 2016, klokken 13:37
Det har gått noen rykter om at vi som har biler og bestilt AP 1.0 får AP 2.0 med rabatt på EAP, har noen her merket det - og i så fall hva endte folk opp med å betale? Jeg har jo allerede betalt 25k7 for AP 1.0, som tilfeldigvis er det full selvkjøring nå koster, men så er EAP blitt 42k og det er jo en grei chunk med penger.

Noen som har fått noen konkrete tall?

Jeg har fått beskjed om at hvis jeg vil oppgradere, må jeg betale diff mellom gammel og ny AP. Ingen rabatt på hverken AP2, eller selvkjøring.

EDIT: (ytterligere)17.100,- for AP, 25.700 for selvkjøring.
TMX60D
Leaf S 2015
Think 2011 2+2 Zebra "Sola" 106.000km pr. mars 2017
Think 2008 "CaThinka" kommende banebil

Bjoris

Sitat fra: Go-carter på onsdag 26. oktober 2016, klokken 13:48
Sitat fra: hnrk på onsdag 26. oktober 2016, klokken 13:37
Det har gått noen rykter om at vi som har biler og bestilt AP 1.0 får AP 2.0 med rabatt på EAP, har noen her merket det - og i så fall hva endte folk opp med å betale? Jeg har jo allerede betalt 25k7 for AP 1.0, som tilfeldigvis er det full selvkjøring nå koster, men så er EAP blitt 42k og det er jo en grei chunk med penger.

Noen som har fått noen konkrete tall?

Jeg har fått beskjed om at hvis jeg vil oppgradere, må jeg betale diff mellom gammel og ny AP. Ingen rabatt på hverken AP2, eller selvkjøring.

EDIT: (ytterligere)17.100,- for AP, 25.700 for selvkjøring.

Det var en som skrev at han hos Tesla Grorud hadde fått beksjed om om at det var halvpris opp til EAP, men ikke hørt andre si det så var nok feil/misforståelse...

Nå er det smått spesielt om de velger å kjøre AP 1.0 med ett kamera på en bil med 8 kameraer ifht sikkerhet, men noen fra eller til er vel ikke noe problem og det er ryddig å ikke gi bort ting syns jeg så, ja det er dyrt, ja jeg skulle gjerne sluppet å betale 42 til, men det er fair...
I bestilling: X60D, Midnight Silver, luft/henger/vinter/AP
Solgt: 70D(75) Titanum, levert 2.9, solgt 4.9!
Solgt: S85 Grå med alt, Solgt Nov 2015
2016 Tekna 30, levering 20.1.2016
Solgt: 2011 US Leaf SL

turfsurf

Vel, det ble halv pris opp til EAP for min del, Hadde bestillt AP1 til 21400 og det samme påslaget for EAP. Men så kommer selvkjøring i tillegg da...
Model Y Performance Pearl White - i bestilling
I-Pace HSE Corris Grey 2019 - The Englishman
i3 120Ah Imperial Blue 2019  - city fun
x - Model X 100D Pearl White 2017 - Flying Circus
x - Model X 90D premium - kansellert
x - Stormtrooper i3 2015 (lobotomized perfection)
x - Pearl White S 85D 2015 (Release Candidate)
x - Pearl White S 85 2013 (Beta)

Bjoris

Sitat fra: turfsurf på onsdag 26. oktober 2016, klokken 15:16
Vel, det ble halv pris opp til EAP for min del, Hadde bestillt AP1 til 21400 og det samme påslaget for EAP. Men så kommer selvkjøring i tillegg da...

Det er altså full pris:) 21+21. Det rykte som gikk var at en fikk mellomlegget til halvpris, altså 10,5...
I bestilling: X60D, Midnight Silver, luft/henger/vinter/AP
Solgt: 70D(75) Titanum, levert 2.9, solgt 4.9!
Solgt: S85 Grå med alt, Solgt Nov 2015
2016 Tekna 30, levering 20.1.2016
Solgt: 2011 US Leaf SL

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA