Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Når det kommer en båt med elbiler!

Startet av Jorunn Grønn, tirsdag 30. november 2010, klokken 16:24

« forrige - neste »

Jorunn Grønn

Hei

Noen som har erfaring med å kjøre Buddy opp bratte bakker? Jeg vurderer å anskaffe meg en buddy for å pendle til jobb (60 km en vei). På veien må jeg gjennom en undersjøisk tunnel som er ca 8 km lang. Vil buddy klare en relativt bratt stigning i 4 km ?

hkaspenberg

Det vil ikke gå fort nei...

;-D Hans
Oslo: Kewet5 ("Knerten") 1999-2007 (85k km) == P106E ("Dorsken") 2007-2009 (25k km) == Think Classic ("Tupper") 2009-2012 (ca 40k km) == P iOn ("LilleSvarten") 28/3-2012-29/5-2019 (60k km) == TM3DLR ("Justin E") 8/3-2019- (6500 km)

Lanber

Vil en Buddy i det hele tatt gå 60km i vintervær?

Jeg klarer 80km på sommerføre, nå bruker jeg 75-80% til jobb som er 45km unna mot ca 60% i september

Go-carter

Jeg har lyst til å si "aldri i livet", men det kommer vel an på batteristanden. Mine batterier er snart to år gamle, og merker at vinteren kommer ja. Nå holder den knapt 5 mil tenker jeg, men da er den DEFINITIVT tom når jeg kommer frem :) Måtte lade den over 5 timer heromdagen for å få den helt fulladet, det er ny rekord for meg.
TMX60D
Leaf S 2015
Think 2011 2+2 Zebra "Sola" 106.000km pr. mars 2017
Think 2008 "CaThinka" kommende banebil

RoadRunner

#4
Merk at ny Buddy kommer i to utgaver av batterier.

Med bly-batteri kommer er det mer snakk om 2-4 mil på vinteren. Min lengste kjøretur i Trondheim er 61km på sommertid med +30C. Blybatteriene taper seg med kjørelengde/kalendertid og tilsvarende vil temperatur påvirke kjørelengden i stor grad.

Regner med at du er på kysten, og da er vel temperaturen rundt null vinterstid - sør for Trondheim ihvertfall. Hvis du søker litt her på forumet vil du finne ut at kapasitet på bly-batteri er i bortimot halvert på -5C kontra +10C. I tillegg er det usunt å "tyne" batteriene i kulda, leverandøren anbefaler ikke kjøring (evt. meget forsiktig kjøring) når det er kaldere enn -10C.
Jeg bor i Trondheim, og i skrivende stund er det -13C ute. Noe som medfører "krypekjøring" og deler av kjørestrekningen hvor det ikke finnes kø foran deg (og med nedfrossede speil ser du ikke hva som skjer bak deg  ;D).

Jeg har ikke erfaring med ny-type batteri, men en kjapp prat igår med en sjåfør av ny-utgaven med BAES (Nikkel Metallhydrid) oppsummerte at også den blir påvirket av kulda. Han hadde bare kjørt 1000km og hadde ikke noen erfaringstall å komme med.


Merk at kjørekomfort er noe som Buddy ikke er spesielt rettet inn mot. Planlegger du å kjøre i 80 km/h er ikke Buddy egnet til det. Er du mer enn gjennomsnittet opptatt av elbil, er Buddy en enkel og solid konstruksjon som egner seg godt til modifiseringer og egeninnsats. Jeg synes den er fantastisk i byen og jeg kjører heller den ned i sentrum enn å bruke dieselbilen - mest fordi den er utrolig praktisk å parkere samt kunne ta seg fram i kollektivfelt.

For "langkjøring" ville jeg heller ha sett på andre typer, som f.eks. Think eller den nye Mitsubish i-Miev til rundt 250K. Uansett ville jeg ha planlagt lading i begge ender når det er snakk om 60-70 km.

Lykke til med valg av kjøretøy!


P.s. Motbakker og bly er ikke spesielt god kombinasjon. Jeg kjører ca 5km motbakke på vei hjem (fra 20 m.o.h til 150 m.o.h). Typisk hastighet på sommer er 45-50 km/h, vinterstid 35-40 km/h.
Stigningen i KriFast-tunnellen (Kristiansund) vil jeg anta jeg kan kjøre i ca 15-20 km/h på slutten uten å presse batteriene for hardt.
Hvis RoadRunneren skal gjennom KriFast noen gang, blir det på henger! :D
Trondheim
MetroBuddy 2010
Tesla Model S Aug-2013 https://elbilforum.no/index.php?topic=8666.315
Buddy 2009 - "Vesla B13"
Buddy Des-2008. Pensjonist "RoadRunner". http://www.evalbum.com/2364 
Think 2sZebra Mai-Aug 2011 https://elbilforum.no/index.php?topic=3964.msg34349#msg34349
Kewet5 - juniors! Nå pensjonist. https://elbilforum.no/index.php?topic=2885.0

Lanber

Ja, da var det som jeg tenkte.
Støtter Roadrunner i å fokusere på Think eller den nye MIEV som kommer på veien i disse dager

Jorunn Grønn

Takk for svar :) Jeg ser at Buddy nok ikke er løsningen. Vurderer å kjøpe en miljøbolig, hvor det følger med en Buddy på kjøpet med BAES batterier. Da det er dyrt å kjøre gjennom tunnelen pga bompenger, kunne det være smart med en Buddy, men jeg er jo redd for at den går tom for batteri på bunnen av tunnelen, det hadde ikke vært alt for gøy.

Inger

Hei.
Jeg kjøpte Buddy i sommer med nikkel-metall hydrid batteri. Kjører gjennom Atlanterhavstunnelen hve dag. Tunnelen er 5,7 km lang og 250 m dyp, med 10 % stigning. I sommer fikk jeg ca 55 km/t oppover, nå på kalde vinteren ca 52 km/t oppover. Siden jeg kjører mye tunnel lades batteriene fortere ut. Bruker ca 40 % tur-retur byen gjennom tunnelen og 4 mil.
Jeg er fornøyd så langt i hvert fall.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA