Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Lucid Motors (Atieva) = Tesla RND?

Startet av JorgenM, onsdag 14. desember 2016, klokken 23:08

« forrige - neste »

JorgenM

http://www.tv2.no/broom/8653003/

Vet ikke hvordan det er med andre merker, men i alle fall BMW i3 har en funksjon som motvirker dette. Antar andre elbiler har det samme, Tesla f.eks?
i-Pace levert 04.07.2019 - 2013 Tesla S P85 (solgt) - Nitrox EL go-cart - BMW i3 (solgt)

Bondeknøl

ladov

Zoe har trommelbremser bak, foran har den skivebremser og siden den regenererer svært lite med fullt batteri så vil den 'pusse rust' av forbremsene en gang hver batterisyklus. ;)
Svart Renault Zoe Intense(Q210) (solgt, med et visst vemod)
11kW hjemmelader
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
Rød TM3 LR AWD m/EAP bestilt 22/12-18, levert 8/3-19.

JorgenM

Sitat fra: bromm på torsdag 12. november 2015, klokken 09:11
BMW har et system som vanligvis går under betegnelsen "Brake Washing" på de fleste bilmodeller. i3 har også dette systemet, og det innebærer at DSC-systemet bygger opp et press på bremseklossene når regnsensor/vindusviskere er aktivert under gitte hastigheter og når bilen ikke er i "pådrag" (nedoverbakker, regenerering). Dette vil alltid passe på bremsene så lenge det ikke er lengre perioder uten regn (og når det ikke regner, så er det jo heller ikke så stor fare med rust).
i-Pace levert 04.07.2019 - 2013 Tesla S P85 (solgt) - Nitrox EL go-cart - BMW i3 (solgt)

Bondeknøl

Takk!
Da får vi som ikke har BMW fortsette å trø hardt på bremsa minst en gang til dagen, akkurat som tungbilsjåførene må.
Synes det høres drøyt ut at skivene hos enkelte må byttes hvert andre år.

Ingeniøren

Dårlig bremsevirkning pga rust på skivene ? Min erfaring er at bremsene tar vel så bra !

For øvrig hadde det ikke kostet fabrikkene stort å brukt litt mer bestandige materialer i skivene, men de skal vel tjene penger på elbil service og. Med så lite som kan gå galt på en elbil, så har de kanskje laget skivene av ekstra dårlig stål....
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

johnsalf

Har dette problemet bak på fossilbilen som snart skal selges - og jeg forventer det ikke bedre på elbilen som erstatter den. Trøsten er vel å slippe mesteparten av de andre service-kostnadene.

elektrolux

Løsningen er en runde med vinkelsliperen med roterende sandpapir før EU kontrollen, og i forbindelse med dekkbytte.

Tar noen minutter/hjul, men regn med en solid dusj etterpå.

Fordelen er at en slipper å bytte skivene.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

ladov

Alternativt kan man gjøre skikkelig jobb når man bytter.. Måtte bytte bremseskivene bak på grunn av gravrust, gikk for dypt til at jeg kunne slipe det vekk. Det var min egen skyld siden jeg ikke hadde skrapt vekk nok dritt/rust fra det sporet i kalliperen hvor bremseklossene ligger forrige gang jeg byttet. Da ble klossene liggende litt skeivt og klarte ikke holde skivene rustfri ved vanlig bruk.
Svart Renault Zoe Intense(Q210) (solgt, med et visst vemod)
11kW hjemmelader
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
Rød TM3 LR AWD m/EAP bestilt 22/12-18, levert 8/3-19.

arthur

Sitat fra: Ingeniøren på mandag 24. oktober 2016, klokken 18:28
Dårlig bremsevirkning pga rust på skivene ? Min erfaring er at bremsene tar vel så bra !

Hadde fossilbilen på bukken hos merkeverkstedet nettopp og de påpekte rust på skivene (25%) som ville medføre pålegg om å skifte skiver på en EU-kontroll.
Jeg spurte da om denne rusten medførte redusert bremseeffekt og til det var svaret et nokså klart nei.

Nå skal jeg jo legge om til vinterdekk så takk til elektrolux om tipset med vinkelsliper og roterende sandpapir som jeg har så får vi se om det gjør "nytten" for EU-kontrollen er nær forestående.
Miev 2014
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Honda E Urban med kølapp - droppet
Seat Mii Electric - 2 kvartal
Skoda Vision iv - kølapp

Kia e-Niro med kølapp (2020?)

elektrolux

Kan til og med bruke slipeskive.

Høres brutalt ut, men du skal være meget bevisst på å slipe kun på ett punkt for å skade skiven.

Etter sliping bør du sjekke at skiven har nok godstykkelse. De gamle på 1996 AX'en lignet nesten på MC skiver på slutten. ;D
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

KjellG

Sitat fra: arthur på tirsdag 25. oktober 2016, klokken 06:47
....
Hadde fossilbilen på bukken hos merkeverkstedet nettopp og de påpekte rust på skivene (25%) som ville medføre pålegg om å skifte skiver på en EU-kontroll.
Jeg spurte da om denne rusten medførte redusert bremseeffekt og til det var svaret et nokså klart nei....

Ikke enig. Kravet er der av en grunn.
Vanligvis kommer gravrusten fra ytterkanten og arbeider seg innover. Dermed reduseres effektiv diameter og bremefunksjonen for samme pedaltrykk.

At rust gir bedre bremser er imo også feil. Kan være d 2-3 første bremsingene til skiva er delvis blank igjen, men gravrusta pusser bort bremsklossene fra ytterkanten og innover. Det er kun den gjenværende blanke delen som gir bremsing.

Ingeniøren

Det det er krav om er at man ligger godt over minimum tykkelse på skivene. Det meste av rusten er borte etter noen turer med litt kraftig bremsing. Mye synsing rundt rust her og verktedene er ikke stort bedre av en grunn vi alle vet, så skal du på EU-kontroll eller service - brems skivene så rene som mulig før kontroll.
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA