Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Priser og utstyrspakker klare

Startet av flux, onsdag 14. desember 2016, klokken 18:05

« forrige - neste »

epsilone6

Sitat fra: ladov på onsdag 26. oktober 2016, klokken 19:23
Sitat fra: Hansi på onsdag 26. oktober 2016, klokken 11:30
http://www.tu.no/artikler/na-kommer-mikrohybridene/363440
Blir dette "lure-hybrider", eller har det noe for seg?
Jeg er atskillig mer positivt innstilt til disse enn til 'vanlige' hybrider. Batteriproduksjonen vil være en flaskehals i mange år ennå og du kan lage *mange* mikrohybrider med batteriene som går med til en enkelt elbil. Dessuten er de relativt enkle å lage, alt ligger til rette for en enkel miljømessig og økonomisk gevinst til en beskjeden penge.

Jeg så et 48V batteri fra Bosch til slike mikrohybrider, kapasitet på 384 Wh. Tro meg, Toyota sliter ikke med å skaffe sine 1,6 kWh-pakker med NiMh-batterier til RAVen heller. Lavere spenning betyr høyere strøm for samme effekt, varmeutvikling i batterier stiger med kvadratet av strømstyrken. Spørsmålet mitt er da hvordan levetiden blir, men uansett blir den jo mer enn lang nok til å sminke litt på utslippstester for dieselbiler med 20% pådrag.

Personlig finner jeg det overhodet ikke positivt at produsentene kan feie høyspennings-"problematikken" under teppet litt til. Det vil bare føre til at de slipper å tilpasse produksjonslinjer og at mekanikere ikke har de kursene de trenger som igjen fører til at bilselgere verden rundt vil være like lite åpne for å selge elektrifiserte drivverk som i dag.

stefse

Sitat fra: OlafGTE på torsdag 27. oktober 2016, klokken 08:59
Sitat fra: stefse på torsdag 27. oktober 2016, klokken 08:16"Min" løsnsning innfører det ultimate grepet med en gang.
Ikke helt med en gang, da. Datatilsynet må jo legges ned og alle medlemmene av Piratpartiet deporteres til Sibir først, og det er nok ikke gjort i en håndvending. ;)

For å si det litt mindre flåsete; En slik potensiell inngripen i personvernet blir politisk vanskelig å få igjennom. Trolig (forhåpentligvis?) enda vanskeligere enn å øke skattene på drivstoff.
Er det et alvorlig inngripen i folks privatliv at bilen noen ganger i året rapporterer hvor mye drivstoff som har rent gjennom den? Eller hvor mye fossilt vs elektriske km den har kjørt? Forsikringselskapet, EU-kontrollørene, og servieteknikerne vet jo km stand på bilen din. Kan man ikke da rapportere 2 km stander, en elektrisk og en fossil?
Tesla Model3
VW eGolf - solgt

OlafGTE

Hvis det bare er logging av drivstofforbruk "siden sist", og at det bare lastes opp med flere måneders intervaller, uten at noen annen tilleggsdata lagres eller lastes opp, så blir det kanskje mer spiselig.

Høres ut som en teknisk ganske komplisert og dyr løsning, og jeg lurer litt på hvor enkelt eller vanskelig det blir å forhindre eller oppdage juks.

Og virkningen vil vel i praksis bli ganske lik en drivstoffavgift, bare teknisk sett mye mer innviklet?

stefse

Sitat fra: OlafGTE på tirsdag 01. november 2016, klokken 21:03
Hvis det bare er logging av drivstofforbruk "siden sist", og at det bare lastes opp med flere måneders intervaller, uten at noen annen tilleggsdata lagres eller lastes opp, så blir det kanskje mer spiselig.

Høres ut som en teknisk ganske komplisert og dyr løsning, og jeg lurer litt på hvor enkelt eller vanskelig det blir å forhindre eller oppdage juks.

Og virkningen vil vel i praksis bli ganske lik en drivstoffavgift, bare teknisk sett mye mer innviklet?
Det har du forsåvidt rett i. Men hvor spiselig er det å øke drivstoffavgiften med 2 kr? 5 kr?
Mange har jo ikke et annet valg enn å betale dette.
Men de som har kjøpt hybrid har et valg. De kan slippe å betale, men da må de kjøre på strøm. Juks blir straffet på samme måte som grønn diesel f.eks.
Tesla Model3
VW eGolf - solgt

sylwester

Det fungerer fint så lenge det ikke blir business å smugle fra Sverige el.l. Skrekk og gru hvis folk flest har et fat med bensin i garasjen sin :-(

Hvis vi får nabolandene til å øke i takt så er sannsynligheten for at det blir butikk mindre. I disse klimatider kan det muligens virke.
Oslo
Malefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Tesla M3 Reservert 01.04.2016

OlafGTE

#35
Sitat fra: stefse på tirsdag 01. november 2016, klokken 22:14
Det har du forsåvidt rett i. Men hvor spiselig er det å øke drivstoffavgiften med 2 kr? 5 kr?
Mange har jo ikke et annet valg enn å betale dette.
Men de som har kjøpt hybrid har et valg. De kan slippe å betale, men da må de kjøre på strøm. Juks blir straffet på samme måte som grønn diesel f.eks.
Valg er et komplisert begrep. For å ta meg selv som eksempel, så valgte jeg å kjøpe hybrid i stedet for "ren" fossilbil, fordi jeg vurderer at hybrider er renere enn konvensjonelle bensinbiler også når de kjøres på fossilt drivstoff. Samtidig opplever jeg at å kjøre på strøm sjelden er et reelt valg for meg, på grunn av at lademulighetene i nærområdet er elendige, og det er heller ikke en situasjon jeg kan gjøre noe med uten å selge leiligheten og flytte. Gjør det meg til en juksepave?

Personlig tror jeg at det er mer konstruktivt å se på virkemidler for å redusere utslipp på samfunnsnivå, enn å legge seg opp i hvilke valg bilister med en gitt type drivverk måtte finne på å ta.

Selvfølgelig vil en avgiftsøkning ikke være populært, det er det aldri. Men hvis man setter seg som mål å sette en stopper for hybridbilene, mens man lar de konvensjonelle forbrenningsmotorene dure uaffektert videre, så vil det neppe ha noen merkbar effekt på de samlede utslippene.

Rio

Olaf: Målet er jo å få ned bruk av diesel/bensin, uansett hvor de brukes. Det er jo på samfunnsnivå, siden det påvirker mange.

Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Sirup

Hvordan er det med dere? Kjenner dere noen som har ladehybrid? Jeg kjenner noen som kjører slike biler, og felles for dem er at de knapt fyller bensin lenger.

Som han ene nylig sa: Jeg fylte i februar og en gang i sommer.

Min erfaring er at privatpersoner med lademulighet som kjøper ladbare hybrider stort sett lader bilene sine hver dag.
VW e-Golf
Tesla Model X75

OlafGTE

Tenk om man økte avgiften på bensin og diesel med 1 kroner per liter, og øremerket disse årlige 4,1 milliarder kronene til å bygge og drifte offentlige ladestasjoner som skal være billige å bruke. Gjerne med et ekstra tilskudd for å få litt mer fart på utbyggingen av ladestasjonene. Dette ville ha dobbel virkning på minst tre forskjellige problemstillinger:


  • Insentivere lading av hybrider i stedet for å kjøre dem på fossilt drivstoff.
  • Insentivere kjøp av hybrid i stedet for konvensjonell fossilbil.
  • Insentivere kjøp av elbil i stedet for hybrid.

Sitat fra: Rio på onsdag 02. november 2016, klokken 01:28Olaf: Målet er jo å få ned bruk av diesel/bensin, uansett hvor de brukes. Det er jo på samfunnsnivå, siden det påvirker mange.
Kunne ikke vært mer enig.

stefse

Sitat fra: OlafGTE på onsdag 02. november 2016, klokken 08:59
Tenk om man økte avgiften på bensin og diesel med 1 kroner per liter, og øremerket disse årlige 4,1 milliarder kronene til å bygge og drifte offentlige ladestasjoner som skal være billige å bruke. Gjerne med et ekstra tilskudd for å få litt mer fart på utbyggingen av ladestasjonene. Dette ville ha dobbel virkning på minst tre forskjellige problemstillinger:


  • Insentivere lading av hybrider i stedet for å kjøre dem på fossilt drivstoff.
  • Insentivere kjøp av hybrid i stedet for konvensjonell fossilbil.
  • Insentivere kjøp av elbil i stedet for hybrid.

Sitat fra: Rio på onsdag 02. november 2016, klokken 01:28Olaf: Målet er jo å få ned bruk av diesel/bensin, uansett hvor de brukes. Det er jo på samfunnsnivå, siden det påvirker mange.
Kunne ikke vært mer enig.
Jeg tror vi alle er skjønt enige om målet her, og uten offentlig inngripen vil man aldri nå dette.
Spørsmålet er hvordan. Dagens hybridløsninger fungerer litt så som så teknisk.
50 øre økning på bensin og 65 øre på diesel kunne kanskje vært spiselig, om man virkelig så at dette gikk til ladestasjoner, tilskudd til ladeopplegg på ALLE næringsbygg og i borettslag.

Å oppføre et nybygg i dag uten å ta høyde for elektrifisering av bilparken er nærmest idioti. Vi er langt forbi den fasen da dette bare var for særinger, og veksten vil bli eksponensiell fremover.
Tesla Model3
VW eGolf - solgt

Sirup

For å få opp antall km kjørt på strøm og ned antall km kjørt på bensin/diesel burde alle sameier og borettslag blitt pålagt til å legge til rette lademuligheter.

VW e-Golf
Tesla Model X75

OlafGTE

Det høres ut som en utfordring for de sameiene/borettslagene som ikke disponerer parkeringsplasser.

Sirup

Sitat fra: OlafGTE på onsdag 02. november 2016, klokken 22:16
Det høres ut som en utfordring for de sameiene/borettslagene som ikke disponerer parkeringsplasser.
:-)

Vil naturligvis bare gjelde dem som faktisk disponerer parkeringsplasser:-)
VW e-Golf
Tesla Model X75

flux

#43
For å få til et raskt teknologisk skifte tenker jeg at

- Prisen på strøm må ned (Fjerne avgifter som elavgift og mva slik at varen reflekterer samfunnsbesparelsen av bruken der den erstatter fossil energi)

- Prisen på bensin/diesel må opp (Legge til avgifter som reflekterer samfunnskostnaden av bruken)

- Ny infrastruktur må bygges raskt og finansieres av avgiftene på den varen samfunnet ønsker vi skal bruke mindre av.

Jo flere transportmidler som har en plugg og kan kjøres på fornybar energi, jo raskere kan vi nå målet. Om batteriet er stort eller lite nå bekymrer meg ikke, de vil uansett bli større for hver generasjon, nye EU/Kina krav vil påvirke produsentene til å levere større batterier og "aggregatene" trengs snart ikke.

Det som bekymrer meg er at det ikke jobbes hardere for å få alle som eier biler med plugg til å lade mest mulig. Det må gjøres så attraktivt å erstatte bruk av ikke fornybar energi med fornybar slik at de aller fleste vil gjøre det.



© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA