Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Priser og utstyrspakker klare

Startet av flux, onsdag 14. desember 2016, klokken 18:05

« forrige - neste »

Kristian O

Sitat fra: flux på tirsdag 25. oktober 2016, klokken 13:09
Sitat fra: ladov på mandag 24. oktober 2016, klokken 12:32
Jeg mener at avgiftene på PHEV i Norge har vært en kjempesuksess så langt, nå er det snart ikke mulig å selge en stor og dyr bil i Norge uten at den er ladbar.  Siden de ladbare modellene nå blir gunstig i pris skviser de ut de andre modell alternativene som det uansett vil bli solgt en del av om de ladbare alternativene blir dyrere.

På sikt vil batteriene øke i kapasitet og co2 utslippene går videre ned på PHEV som følge av teknologiutvikling og strengere EU utslipp standarder.

Nå handler det om å tilrettelegge slik at flest mulig km som kjøres av PHEV biler i Norge kjøres på fornybar energi fra nettet!
Einaste fornuftige måten, uten et stort kontrollregime, eg ser dette kan gjerast på er å skru opp litersprisen på bensin/diesel betydlig.
Det vil gi motivasjon til å kjøre ladbare hybrider mest mulig på strøm.
-S 85, MC Rød, tech pakke, 7 seter.
  130.000 km siden April 2014. Solgt april 2019
-Kia Soul 2016
- Model 3 LR april 2019

flux

#16
Sitat fra: Kristian O på tirsdag 25. oktober 2016, klokken 13:43
Sitat fra: flux på tirsdag 25. oktober 2016, klokken 13:09
Sitat fra: ladov på mandag 24. oktober 2016, klokken 12:32
Jeg mener at avgiftene på PHEV i Norge har vært en kjempesuksess så langt, nå er det snart ikke mulig å selge en stor og dyr bil i Norge uten at den er ladbar.  Siden de ladbare modellene nå blir gunstig i pris skviser de ut de andre modell alternativene som det uansett vil bli solgt en del av om de ladbare alternativene blir dyrere.

På sikt vil batteriene øke i kapasitet og co2 utslippene går videre ned på PHEV som følge av teknologiutvikling og strengere EU utslipp standarder.

Nå handler det om å tilrettelegge slik at flest mulig km som kjøres av PHEV biler i Norge kjøres på fornybar energi fra nettet!
Einaste fornuftige måten, uten et stort kontrollregime, eg ser dette kan gjerast på er å skru opp litersprisen på bensin/diesel betydlig.
Det vil gi motivasjon til å kjøre ladbare hybrider mest mulig på strøm.
Ja men og passe på at offentlig lading ikke overprises, og gjøre lading tilgjengelig og informere om det, samt fjerne eller skattlegge goder som drivstoff betalt av arbeidsgiver på leasing biler.

Amoss

Sitat fra: flux på tirsdag 25. oktober 2016, klokken 12:26
PHEV biler er vanskelig å teste reellt forbruk på uten å teste de i en årstest hos en tenkt gjennomsnittskunde.

Så sant så sant, og derfor har jeg tidligere foreslått at disse istedet bør få en to-delt test: En test på el-rekkevidde hvor bilen kun går på el (fra fulladet batteri), og en test på forbruk/utslipp med tomt batteri (ved start). Da blir det i det minste enklere for kunden å finne ut hvordan det reelle forbruket vil være med sitt eget bruksmønster. Det vil også gi myndighetene mer data å basere avgiftene på, selv om de da må bestemme seg for hvilket kjøremønster denne tenkte "gjennomsnittskunden" vil ha.

Men da ble jeg sablet ned av en mer enn gjennomsnittlig ivrig forsvarer av plugin-biler med små batterier...
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

OlafGTE

Jeg syns flux snakker mye fornuft her. Det er utslippene man vil ha bukt med.

Utslippene er et nesten 100% direkte resultat av mengden og typen drivstoff som blir brukt.

Hvis man av en eller annen merkelig grunn ønsker å legge seg opp i hva slags teknologi som skal sitte i bilene til folk så jada, bare reguler teknologien eller bilene. Men teknologien forurenser jo ikke i seg selv.

Hvis man ønsker å gjøre noe med utslippene, så må man regulere det som utslippene er laget av: Drivstoff.

Klart at det har sine utfordringer å regulere omsetningen og forbruket av drivstoff, men her er en analogi: Man kan styre et fly ved å flytte rundt på lasten, eller man kan ta spakene. Hvilken av tilnærmingene som er mest effektiv og fører til minst problemer i lengden, sier seg vel selv.

arthur

Sitat fra: flux på tirsdag 25. oktober 2016, klokken 14:37
Sitat fra: Kristian O på tirsdag 25. oktober 2016, klokken 13:43
Sitat fra: flux på tirsdag 25. oktober 2016, klokken 13:09
Sitat fra: ladov på mandag 24. oktober 2016, klokken 12:32
Jeg mener at avgiftene på PHEV i Norge har vært en kjempesuksess så langt, nå er det snart ikke mulig å selge en stor og dyr bil i Norge uten at den er ladbar.  Siden de ladbare modellene nå blir gunstig i pris skviser de ut de andre modell alternativene som det uansett vil bli solgt en del av om de ladbare alternativene blir dyrere.

På sikt vil batteriene øke i kapasitet og co2 utslippene går videre ned på PHEV som følge av teknologiutvikling og strengere EU utslipp standarder.

Nå handler det om å tilrettelegge slik at flest mulig km som kjøres av PHEV biler i Norge kjøres på fornybar energi fra nettet!
Einaste fornuftige måten, uten et stort kontrollregime, eg ser dette kan gjerast på er å skru opp litersprisen på bensin/diesel betydlig.
Det vil gi motivasjon til å kjøre ladbare hybrider mest mulig på strøm.
Ja men og passe på at offentlig lading ikke overprises, og gjøre lading tilgjengelig og informere om det, samt fjerne eller skattlegge goder som drivstoff betalt av arbeidsgiver på leasing biler.

Blir man ikke beskattet av denne fordelen i dag? Jeg har i alle fall alltid blitt beskattet av fordelen ved å ha bil betalt av arbeidsgiver og for bruken av denne som jeg formoder inkluderer bensin/diesel.
Miev 2014
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Honda E Urban med kølapp - droppet
Seat Mii Electric - 2 kvartal
Skoda Vision iv - kølapp

Kia e-Niro med kølapp (2020?)

Orbit

Sitat fra: arthur på onsdag 26. oktober 2016, klokken 07:01
Sitat fra: flux på tirsdag 25. oktober 2016, klokken 14:37
Ja men og passe på at offentlig lading ikke overprises, og gjøre lading tilgjengelig og informere om det, samt fjerne eller skattlegge goder som drivstoff betalt av arbeidsgiver på leasing biler.

Blir man ikke beskattet av denne fordelen i dag? Jeg har i alle fall alltid blitt beskattet av fordelen ved å ha bil betalt av arbeidsgiver og for bruken av denne som jeg formoder inkluderer bensin/diesel.
Firmabil gir et flatt skattbart tillegg i lønn, uavhengig av hvor mye bilen kjøres privat. F.eks. vil en Golf GTE gi nokså nøyaktig 100k mer i innrapportert lønn, og dermed ca 35000 i skatt (avhangig av skattesats).

Sånn sett kan en si at første km med firmabil koster deg 35000 kr per år; deretter er alt gratis inklusiv fossilt drivstoff. Dersom en hjemmelader, blir dette en ekstra kostnad på den private strømregningen. Økonomisk lønner det seg derfor å hjemmelade en hybrid fimabil minst mulig!  :o
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

Hansi

Buskerud


Opel Ampera-e bestilt 16.09.16, levert 08.06.17    Tesla Model 3 reservert 01.04.16
2013 Nissan Leaf Tekna (Norsk)     2011 Mitsubishi i-MiEV

elektrolux

Blir helt klart lurehybrider, men har også helt klart noe for seg.

Tenkte mye på en slik løsning for 35 år siden på min første Volvo 142. Den hadde mange modifikasjoner for å bruke mindre drivstoff og nå i ettertid tror jeg den ikke var helt god på NOX fronten grunnet betydelig økning av forbrenningstemperaturen.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

epsilone6

Det er nok litt "runkepelling" på fossilbilen. De ser sitt snitt til å få ned forbruket på fossilbilparken med noen få prosent sånn at de slipper å lage så mange dyre elbiler og annet sånt miljøvennlig ræl. Omtrent like revolusjonerende som start/stopp. Neida, ikke så ille, men langt fra noen revolusjon.

"Grunnen til at man går for så lav spenning som 48 volt, mens vanlige hybrider opererer på mellom 300 og 400 volt, handler om pris.

Mekanikere må ha spesialutdannelse, og det må tas spesielle forholdsregler når det skal jobbes på biler med høy spenning. 48 volt er så lav spenning at ingen av delene er nødvendig."

Da kan de altså klore seg fast i fortiden en stund til. De skal ha et 48V lithium-batteri, med en kapasitet som ikke overgår et elsykkelbatteri, i tillegg til 12V blybatteri til å begynne med. Altså, selvsagt har det noe for seg å regenere litt bremseenergi, men dette kommer til å bli korte "bursts" på noen sekunder med typ 10 kW inn/ut. Ser at Renault tenker å dytte dette inn i dieselmotorer til å begynne med og da har vi vel egentlig skjønt den egentlige hensikten. Renault/Nissan har ræva dieselteknologi, 13+ ganger NOx-grensen i Euro 6 i praksis. NOx-produksjonen går i taket når du øker lasten på motoren, men hvis de fleste akselerasjoner i kjøresyklusen krever f.eks 15-20 kW effekt, så vil nok et slikt system kunne redusere målt NOx per km betraktelig. Frykten min er bare at dette er nok en tilpasning til kjøresyklusene som ikke vil ha samme nytten i praksis ved hardere kjøring.

Isolert sett hvis alternativet er en ren fossilbil: Fint, dette kan redusere forbruk og utslipp littegrann

I det store bildet: Det kan være en "enabler" for dieselbiler til å imøtekomme regulatoriske krav og gå på bekostning av elbiler og PHEVs

flux

Sitat fra: Orbit på onsdag 26. oktober 2016, klokken 10:52
Sitat fra: arthur på onsdag 26. oktober 2016, klokken 07:01
Sitat fra: flux på tirsdag 25. oktober 2016, klokken 14:37
Ja men og passe på at offentlig lading ikke overprises, og gjøre lading tilgjengelig og informere om det, samt fjerne eller skattlegge goder som drivstoff betalt av arbeidsgiver på leasing biler.

Blir man ikke beskattet av denne fordelen i dag? Jeg har i alle fall alltid blitt beskattet av fordelen ved å ha bil betalt av arbeidsgiver og for bruken av denne som jeg formoder inkluderer bensin/diesel.
Firmabil gir et flatt skattbart tillegg i lønn, uavhengig av hvor mye bilen kjøres privat. F.eks. vil en Golf GTE gi nokså nøyaktig 100k mer i innrapportert lønn, og dermed ca 35000 i skatt (avhangig av skattesats).

Sånn sett kan en si at første km med firmabil koster deg 35000 kr per år; deretter er alt gratis inklusiv fossilt drivstoff. Dersom en hjemmelader, blir dette en ekstra kostnad på den private strømregningen. Økonomisk lønner det seg derfor å hjemmelade en hybrid fimabil minst mulig!  :o
Akkurat,  dette tror jeg er noe av det viktigste å få endret i statsbudsjettet om en skal få opp andelen km kjørt på fornybar energi av PHEV. Hele 46,3% av alle personbiler solgt i september 2016 var firmabiler, hvor stor andel av de som var PHEV oppgir ikke OFV, men jeg tipper det er en høy andel.

http://www.ofvas.no/aktuelt-2/bilsalget-i-september-article625-396.html

ladov

Sitat fra: Hansi på onsdag 26. oktober 2016, klokken 11:30
http://www.tu.no/artikler/na-kommer-mikrohybridene/363440
Blir dette "lure-hybrider", eller har det noe for seg?
Jeg er atskillig mer positivt innstilt til disse enn til 'vanlige' hybrider. Batteriproduksjonen vil være en flaskehals i mange år ennå og du kan lage *mange* mikrohybrider med batteriene som går med til en enkelt elbil. Dessuten er de relativt enkle å lage, alt ligger til rette for en enkel miljømessig og økonomisk gevinst til en beskjeden penge.
Svart Renault Zoe Intense(Q210) (solgt, med et visst vemod)
11kW hjemmelader
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
Rød TM3 LR AWD m/EAP bestilt 22/12-18, levert 8/3-19.

stefse

Sitat fra: flux på onsdag 26. oktober 2016, klokken 15:28

Akkurat,  dette tror jeg er noe av det viktigste å få endret i statsbudsjettet om en skal få opp andelen km kjørt på fornybar energi av PHEV. Hele 46,3% av alle personbiler solgt i september 2016 var firmabiler, hvor stor andel av de som var PHEV oppgir ikke OFV, men jeg tipper det er en høy andel.

http://www.ofvas.no/aktuelt-2/bilsalget-i-september-article625-396.html


Men hvordan? Jeg ser få alternativ til tvungen skylagring av data, administrert av vegvesenet.  Selvsagt hadde det minst byråkratiske vært å legge kraftig på bensin og dieselprisene, men desverre politisk uspiselig. Slik lagring og administrasjon kan gjøres betydelig mer effektivt i dag, enn hva vi er vant med fra disse etatene tidligere.
Tesla Model3
VW eGolf - solgt

flux

Sitat fra: stefse på onsdag 26. oktober 2016, klokken 19:39
Sitat fra: flux på onsdag 26. oktober 2016, klokken 15:28

Akkurat,  dette tror jeg er noe av det viktigste å få endret i statsbudsjettet om en skal få opp andelen km kjørt på fornybar energi av PHEV. Hele 46,3% av alle personbiler solgt i september 2016 var firmabiler, hvor stor andel av de som var PHEV oppgir ikke OFV, men jeg tipper det er en høy andel.

http://www.ofvas.no/aktuelt-2/bilsalget-i-september-article625-396.html


Men hvordan? Jeg ser få alternativ til tvungen skylagring av data, administrert av vegvesenet.  Selvsagt hadde det minst byråkratiske vært å legge kraftig på bensin og dieselprisene, men desverre politisk uspiselig. Slik lagring og administrasjon kan gjøres betydelig mer effektivt i dag, enn hva vi er vant med fra disse etatene tidligere.
En kan kanskje innføre to skattesatser, en der drivstoff er inkludert i leasing fordelen og en lavere fordelssats der drivstoff betales av brukeren selv.

stefse

Sitat fra: flux på onsdag 26. oktober 2016, klokken 20:03
Sitat fra: stefse på onsdag 26. oktober 2016, klokken 19:39
Sitat fra: flux på onsdag 26. oktober 2016, klokken 15:28

Akkurat,  dette tror jeg er noe av det viktigste å få endret i statsbudsjettet om en skal få opp andelen km kjørt på fornybar energi av PHEV. Hele 46,3% av alle personbiler solgt i september 2016 var firmabiler, hvor stor andel av de som var PHEV oppgir ikke OFV, men jeg tipper det er en høy andel.

http://www.ofvas.no/aktuelt-2/bilsalget-i-september-article625-396.html


Men hvordan? Jeg ser få alternativ til tvungen skylagring av data, administrert av vegvesenet.  Selvsagt hadde det minst byråkratiske vært å legge kraftig på bensin og dieselprisene, men desverre politisk uspiselig. Slik lagring og administrasjon kan gjøres betydelig mer effektivt i dag, enn hva vi er vant med fra disse etatene tidligere.
En kan kanskje innføre to skattesatser, en der drivstoff er inkludert i leasing fordelen og en lavere fordelssats der drivstoff betales av brukeren selv.
Hva da med dem som kjører mye vs lite? Slike bryåkratiske grep nærmest ber om å få huller her og der som må tettes med enda mer byråkrati.
"Min" løsnsning innfører det ultimate grepet med en gang. Med big data analyse kan man også fange opp merkverdigheter grunnet juks.
Men bryåkrati, ja, det blir det uansett.
Tesla Model3
VW eGolf - solgt

OlafGTE

Sitat fra: stefse på torsdag 27. oktober 2016, klokken 08:16"Min" løsnsning innfører det ultimate grepet med en gang.
Ikke helt med en gang, da. Datatilsynet må jo legges ned og alle medlemmene av Piratpartiet deporteres til Sibir først, og det er nok ikke gjort i en håndvending. ;)

For å si det litt mindre flåsete; En slik potensiell inngripen i personvernet blir politisk vanskelig å få igjennom. Trolig (forhåpentligvis?) enda vanskeligere enn å øke skattene på drivstoff.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA