Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Bruktpriser på Nissan Leaf?

Startet av psyfoon, tirsdag 13. desember 2016, klokken 22:54

« forrige - neste »

Mr.Zero

Sitat fra: psyfoon på onsdag 16. november 2016, klokken 17:36
Sitat fra: Mr.Zero på tirsdag 15. november 2016, klokken 20:15
Sitat fra: psyfoon på tirsdag 15. november 2016, klokken 10:57
Da skjedde det samme igjen, under like forhold med ca. 3+ grader ute, halv batteri og IKKE vært på lading over natten. Jeg stoppet bilen umiddelbart for å måle 12v batteriet som viste 13.35v så det er iallefall ikke der feilen ligger. Skal på service om en uke og har skrevet ut bilde og beskrevet hendelsene så får vi se om de finner noen årsak.

Stoppet du bare bilen fysisk når du målte? 13,35V er altfor lav ladespenning - på min zero var den alltid konstant på 14,3V mener jeg å huske. Skal du måle batteriets hvilespenning, må det gjøres når batteriet har "hvilt" i flere timer(8), eller sett på lys og la det står på litt slik at batteriets spenningstopp faller ned til hvilespenning. Den optimale hvilespenning ligger på omlag 12,8V.

Jeg startet bilen, så feilmeldingen og stoppet bilen (slo av og tok ut nøkkelen) etter max. 10sek. Deretter målte jeg. Så dette er altså hvilespenning, ikke ladespenning.

Når du måler så raskt etter lading, gir denne målingen deg ingen ting. Batteriet må få lov til å stabilisere spenningen, derfor passer det å måle batteriet etter at bilen har stått parkert i noen timer. Eller så må du, som jeg skriver over, først belaste batteriet litt med tenning på. :)
Ski

Citroën C-Zero 2012, 63.000km - "motvillig" solgt - leveres 6/7-16
Honda Transalp 2001 - første batteriskift i 2012!
BMW i3 Full Pakke Protonic blue
www.rekkeviddeangst.com ..her blir det liv - trodde jeg, men så kom hurtigladerne...

psyfoon

Ok, skjønner. Skal ta en ny måling når bilen har stått en stund og se. Men rart hvis batteriet blir dårlig så fort, i morgen er det 1 år siden jeg hentet ut bilen ny fra forhandleren  :)
2019 Nissan Leaf 62kWh N-Connecta
2012 Nissan Leaf
2003 Toyota RAV4
1991 BMW 750i
1972 BMW 1602
1971 BMW 2800

Mr.Zero

Sitat fra: psyfoon på fredag 18. november 2016, klokken 23:22
Ok, skjønner. Skal ta en ny måling når bilen har stått en stund og se. Men rart hvis batteriet blir dårlig så fort, i morgen er det 1 år siden jeg hentet ut bilen ny fra forhandleren  :)

Vil tro batteriet er i orden og at det trolig er noe annet som har forårsaket feilmeldingen.  :-\
Ski

Citroën C-Zero 2012, 63.000km - "motvillig" solgt - leveres 6/7-16
Honda Transalp 2001 - første batteriskift i 2012!
BMW i3 Full Pakke Protonic blue
www.rekkeviddeangst.com ..her blir det liv - trodde jeg, men så kom hurtigladerne...

psyfoon

Da har jeg vært på første service i dag og leverte bilde jeg tok av dashbordet når feilmelding var aktiv. De sa at det lå lagret en feilmelding i minnet, men fikk ikke høre hvilken spesifikk feilmelding det var. Men de hadde slettet den og oppdatert EV-enheten eller hva de kalte det. Ellers ingen merknader på bilen, som forventet.
2012 Nissan Leaf
2003 Toyota RAV4
1991 BMW 750i
1972 BMW 1602
1971 BMW 2800

Benjamin Myklebust

Sitat fra: psyfoon på søndag 23. oktober 2016, klokken 11:50
Noen som har opplevd liknende?

Jeg har nettopp hatt min 2011 imiev på service etter lignende feil. Kjørte en del etter at dette dukka opp, men det ble tydelig at det var girskifteren som er treig, slik at bilen ikke får tydelig beskjed om posisjon. De smurte og strammet greiene, og nå er det betydelig lettere å skifte gir. Når det går stadig treigere, merker man kanskje ikke at det ikke er så smooth som det skal være. Kosta meg ca. 1800 kroner hos Motor Forum på Vollebekk å fikse.
2011 i-MiEV Oslo

psyfoon

Sitat fra: Benjamin Myklebust på onsdag 07. desember 2016, klokken 12:16

Jeg har nettopp hatt min 2011 imiev på service etter lignende feil. Kjørte en del etter at dette dukka opp, men det ble tydelig at det var girskifteren som er treig, slik at bilen ikke får tydelig beskjed om posisjon. De smurte og strammet greiene, og nå er det betydelig lettere å skifte gir. Når det går stadig treigere, merker man kanskje ikke at det ikke er så smooth som det skal være. Kosta meg ca. 1800 kroner hos Motor Forum på Vollebekk å fikse.

Er det samme feilmelding som meg du opplever? Altså begge antispinnlampene + gul bil med utropstegn? Høres rart ut hvis det er girvelgeren på min bil da den er veldig lett å gire med og bilen er kun 1år gammelt og gått kun 14.000km.
2012 Nissan Leaf
2003 Toyota RAV4
1991 BMW 750i
1972 BMW 1602
1971 BMW 2800

Benjamin Myklebust

Sitat fra: psyfoon på onsdag 07. desember 2016, klokken 15:55
Sitat fra: Benjamin Myklebust på onsdag 07. desember 2016, klokken 12:16

Er det samme feilmelding som meg du opplever? Altså begge antispinnlampene + gul bil med utropstegn? Høres rart ut hvis det er girvelgeren på min bil da den er veldig lett å gire med og bilen er kun 1år gammelt og gått kun 14.000km.
Nja, jeg hadde ikke alltid antispinnlysene, men det også. Men enig i au det høres mindre sannsynlig ut siden bilen din er så ny.

Sent fra min D5803 via Tapatalk

2011 i-MiEV Oslo

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA