Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Bruktpriser på Nissan Leaf?

Startet av psyfoon, tirsdag 13. desember 2016, klokken 22:54

« forrige - neste »

psyfoon

I morges startet jeg min 2015 i-miev som har gått 13.000km. Utetemp 3+ og 3/4 fullt batteri, ikke stått på lading i natt. Den startet som vanlig men det lyser 3 lamper (se bildet). Disse slokket ikke under kjøring, så jeg stoppet bilen, skrudde den av og deretter på igjen. Da slokket 2 av lampene, mens den gule med bilsymbol og utropstegn fortsatte å lyse. Alt virket ellers som normalt, regenererte og gikk som vanlig. Kjørte ca 2mil, handlet på butikken i 5min og når jeg startet så var også denne lampen borte og bilen er tilbake til normal.

Noen som har opplevd liknende?

2019 Nissan Leaf 62kWh N-Connecta
2012 Nissan Leaf
2003 Toyota RAV4
1991 BMW 750i
1972 BMW 1602
1971 BMW 2800

Beamer Screamer

Jeg har inntrykk av at det stort sett er 12v batteriet som forårsaker sånt tull på disse bilene. Litt rart på en så ny bil riktignok. Noe som har tappet dette over natten?

12v lades når bilen er slått på og når den lades. Jeg ville målt spenningen på 12v. Ellers ville jeg bare ladet bilen og håpet på det beste.
2014 Peugeot iOn med største motor og ALT utstyr (dvs. gulvmatter, parkeringsvarmer og ettermontert navi...)
2017 Fossil med største motor og alt utstyr

psyfoon

Sitat fra: Beamer Screamer på søndag 23. oktober 2016, klokken 12:19
Jeg har inntrykk av at det stort sett er 12v batteriet som forårsaker sånt tull på disse bilene. Litt rart på en så ny bil riktignok. Noe som har tappet dette over natten?

12v lades når bilen er slått på og når den lades. Jeg ville målt spenningen på 12v. Ellers ville jeg bare ladet bilen og håpet på det beste.

Takk for svar. Ingenting som har stått tilkoblet nei, og alle dører var lukket da bilen var låst. Har riktignok ikke ladet bilen på ca. 2 døgn, men får måle batteriet. Begynner batteriet allerede å bli dårlig krever jeg nytt på garanti, bilen ble hentet ut 19.11.2015 og er således under 1år gammel.

Skal på første service nå snart så får opplyse om hendelsen da.
2019 Nissan Leaf 62kWh N-Connecta
2012 Nissan Leaf
2003 Toyota RAV4
1991 BMW 750i
1972 BMW 1602
1971 BMW 2800

elekTrond

psyfoon: Skriv ut bildet, ta med på service og be verkstedet om å lese ut feilkoder som trigget de ulike lampene. TCS/antigøy-lampene bør jo ikke lyse med mindre du sjøl har bedt om de.

Fint om du oppdaterer oss med en redegjørelse for hva som forårsaket dette, feil eller ikke feil. Bare det å kunne utelukke diverse årsaker kan være som (tiger)balsam for sjela.
'13 Mjau

psyfoon

Sitat fra: elekTrond på søndag 23. oktober 2016, klokken 13:15
psyfoon: Skriv ut bildet, ta med på service og be verkstedet om å lese ut feilkoder som trigget de ulike lampene. TCS/antigøy-lampene bør jo ikke lyse med mindre du sjøl har bedt om de.

Fint om du oppdaterer oss med en redegjørelse for hva som forårsaket dette, feil eller ikke feil. Bare det å kunne utelukke diverse årsaker kan være som (tiger)balsam for sjela.

Will do  ;)
2019 Nissan Leaf 62kWh N-Connecta
2012 Nissan Leaf
2003 Toyota RAV4
1991 BMW 750i
1972 BMW 1602
1971 BMW 2800

TB

#5
Har erfart at ABS / ESP lamper lyser når det er kaldt. Men, for at verkstad skal lese av kodar må feilen være der. Det er tydeligvis lite minne på bilen, det hjelp ikkje at den _har_ vore der..

Dvs, det kan diverre være nødvendig å ta turen direkte til verkstad med joletre i instrumentpanelet for at feilen skal bli funnen. Men, sjekk med verkstad - og meld tilbake på forum kva dei meinar.

Eg har ein gong opplevd at alt av lampar starta brått å lyse. Bilen var rimelig ny. Slo av/på - og alt fungerte igjen - har aldri oppstått igjen.
Lørenskog
Hyundai KONA electric 2019 ( venteliste 2017 - 2019)
Citroen C-Zero 2012 med OVMS - 97 000 km - solgt 2019

erik e

Så og si alle FEIL-koder blir lagret. Ta det med ro,ikke lag noe sak ut av dette . Bilen din er sikkert helt FRISK.
Svart Mitsubishi i-Miev  2011. Blå I-MiEV 2019
2014 dci Solgt





Hvit MB 200 cdi 2009 sed.  Blå MB 250  2015
Blå Fiat Coupe 2.0 20v turbo 1997 u-reg.Solgt
Svart Renault Fuego 1981 veteran. Gitt bort
Alfa Romeo 156 2001
Greit med "Flåte" forsikring. (kone,sønn og datter)

PionerThink

Jeg fikk faktisk samme tilbakemelding som TB skriver, dvs at det er veldig lite minne når det gjelder feilkoder. Hvis jeg opplevde feil måtte jeg komme bort med en gang ble jeg fortalt, hvis ikke ble de slettet.
Det var etter at jeg hadde startproblemer med vår i-Miev ref denne tråden at jeg tok kontakt med forhandler: http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,28854.msg489906.html#msg489906
Fikk da beskjed om å komme bort hvis det skjedde, noe jeg gjorde, men de fant ikke feilen allikevel :o

Grå BMW i3 I01 2014-modell i daglig bruk i Kristiansand
Hvit i-Miev 2012-modell, gått 53 500 km, solgt
Grå Think 2001-modell, USA-utgave, solgt.

erik e

Bilen "husker" det meste,men ikke at girwire gikk tregt.  ;)
Svart Mitsubishi i-Miev  2011. Blå I-MiEV 2019
2014 dci Solgt





Hvit MB 200 cdi 2009 sed.  Blå MB 250  2015
Blå Fiat Coupe 2.0 20v turbo 1997 u-reg.Solgt
Svart Renault Fuego 1981 veteran. Gitt bort
Alfa Romeo 156 2001
Greit med "Flåte" forsikring. (kone,sønn og datter)

PionerThink

He-he, nei man kan ikke forvente at bilen skulle huske noe slikt, men kanskje forhandler burde husket det :o
Kan vel ikke være første gang at noen har opplevd dette, men jeg fant jo det ut etter hvert på forumet her at det mest sannsynlig er litt treg gearwire :D
Grå BMW i3 I01 2014-modell i daglig bruk i Kristiansand
Hvit i-Miev 2012-modell, gått 53 500 km, solgt
Grå Think 2001-modell, USA-utgave, solgt.

65lars

Nyttig info, god lesing, takk!

Kun ved få anledninger lyser "ting" - uten grunn, men slår jeg alt av, og starter på nytt, så ser alt OK ut.  En gang sjekket jeg luften i dekkene, og det trengtes - etter det forsvant det lyset.

(Til dere som bruker PC'er, Microsoft og alt det der... - jeg jobber med dette daglig, og minst 25% av problemene folk har, også med MacBooks, løser seg dersom de starter maskinen på nytt, lar den jobbe med oppdateringer, roe seg ned - og det kan ta timer.  :-)  )
Trilling, bestilt KIA

psyfoon

Da skjedde det samme igjen, under like forhold med ca. 3+ grader ute, halv batteri og IKKE vært på lading over natten. Jeg stoppet bilen umiddelbart for å måle 12v batteriet som viste 13.35v så det er iallefall ikke der feilen ligger. Skal på service om en uke og har skrevet ut bilde og beskrevet hendelsene så får vi se om de finner noen årsak.
2019 Nissan Leaf 62kWh N-Connecta
2012 Nissan Leaf
2003 Toyota RAV4
1991 BMW 750i
1972 BMW 1602
1971 BMW 2800

Mr.Zero

Sitat fra: psyfoon på tirsdag 15. november 2016, klokken 10:57
Da skjedde det samme igjen, under like forhold med ca. 3+ grader ute, halv batteri og IKKE vært på lading over natten. Jeg stoppet bilen umiddelbart for å måle 12v batteriet som viste 13.35v så det er iallefall ikke der feilen ligger. Skal på service om en uke og har skrevet ut bilde og beskrevet hendelsene så får vi se om de finner noen årsak.

Stoppet du bare bilen fysisk når du målte? 13,35V er altfor lav ladespenning - på min zero var den alltid konstant på 14,3V mener jeg å huske. Skal du måle batteriets hvilespenning, må det gjøres når batteriet har "hvilt" i flere timer(8), eller sett på lys og la det står på litt slik at batteriets spenningstopp faller ned til hvilespenning. Den optimale hvilespenning ligger på omlag 12,8V.
Ski

Citroën C-Zero 2012, 63.000km - "motvillig" solgt - leveres 6/7-16
Honda Transalp 2001 - første batteriskift i 2012!
BMW i3 Full Pakke Protonic blue
www.rekkeviddeangst.com ..her blir det liv - trodde jeg, men så kom hurtigladerne...

TB

Som nevnt er det fleire som har erfart at ABS / ESP lamper lyser når det er kaldt. For min del skjer det ikkje før ved ca -14 grader. Ved å starte bilen, kjøyre litt - slå av / på så løyser det seg. Verkstad har ikkje funne ut av årsaken, sjølv om lampen lyste når eg var innom. Er andre som har fått bytta ulike sensorar for abs, vinkel på hjul osv. Skal følge med om feilen oppstår når det blir kaldt i været.

Om det skjer under kjøyring kan årsaken være defekt bremselys, eller at pærer er bytta til LED. Dermed trur bilen bremselyset er defekt. Fleire har rapportert dette.

Ved svakt 12 V kan nok gjere at fleire feil oppstår. Ikkje min erfaring med slike feil, mitt batteri er svakt etter det vart tømt til 1,3 V - men slike feil har eg ikkje opplevd. Lader bilen kvar natt - så dermed blir og 12 V batteri regelmessig lada.
Lørenskog
Hyundai KONA electric 2019 ( venteliste 2017 - 2019)
Citroen C-Zero 2012 med OVMS - 97 000 km - solgt 2019

psyfoon

Sitat fra: Mr.Zero på tirsdag 15. november 2016, klokken 20:15
Sitat fra: psyfoon på tirsdag 15. november 2016, klokken 10:57
Da skjedde det samme igjen, under like forhold med ca. 3+ grader ute, halv batteri og IKKE vært på lading over natten. Jeg stoppet bilen umiddelbart for å måle 12v batteriet som viste 13.35v så det er iallefall ikke der feilen ligger. Skal på service om en uke og har skrevet ut bilde og beskrevet hendelsene så får vi se om de finner noen årsak.

Stoppet du bare bilen fysisk når du målte? 13,35V er altfor lav ladespenning - på min zero var den alltid konstant på 14,3V mener jeg å huske. Skal du måle batteriets hvilespenning, må det gjøres når batteriet har "hvilt" i flere timer(8), eller sett på lys og la det står på litt slik at batteriets spenningstopp faller ned til hvilespenning. Den optimale hvilespenning ligger på omlag 12,8V.

Jeg startet bilen, så feilmeldingen og stoppet bilen (slo av og tok ut nøkkelen) etter max. 10sek. Deretter målte jeg. Så dette er altså hvilespenning, ikke ladespenning.
2019 Nissan Leaf 62kWh N-Connecta
2012 Nissan Leaf
2003 Toyota RAV4
1991 BMW 750i
1972 BMW 1602
1971 BMW 2800

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA