Hovedmeny

Takstativ på ioniq?

Startet av Jorgen86, lørdag 22. oktober 2016, klokken 13:51

« forrige - neste »

ThomasD

Sitat fra: AbsoluttIkkeFredrik på onsdag 13. februar 2019, klokken 17:03
I frykt for å male meg selv som svarteper, er det noen som har funnet et stativ som passer ioniq? Jeg har en kajakk jeg skulle ha fått kjørt 400 meter på privat grusvei til sjøen og hjem igjen, tungvindt å bære med seg, og velger heller ta sjansen å frakte den på taket.
Legg kajakken på en gammel madrass på taket og ha tau/stropper gjennom åpne vinduer? ;)
Evt lage seg en enkel tralle av noe plank og et par hjul som du drar den på.
'23 Skoda Enyaq iV80x SportLine
'17 Hyundai Ioniq electric

AppleKnocker

Jeg bruker SeaSucker som jeg opprinnelig kjøpte til Tesla Model S
BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

Myrknir

På privat veg så er det vel andre regler? Mener å si at du kan kjøre en uregistrert bil rundt på privat grunn uten at man bryter noen lover. Om dette ikke stemmer, så gi beskjed.

Uansett så kan du eventuelt bruke oppblåsbart takstativ. Har sett det har blitt brukt før. F.eks. en slik

https://www.westsystem.no/p/14843/handirack-oppblaasbart-takstativ?gclid=CjwKCAiA45njBRBwEiwASnZT56BjKhg2rbxJW8J0vRi_GrRv09mFgeMzSiLLE1RkSlCzVwCUJz8oqRoCGgUQAvD_BwE
Hyundai Ioniq 2019 Aurora Silver.
Mitsubishi Outlander 2014 PHEV.

Oddaa

Sitat fra: Myrknir på fredag 15. februar 2019, klokken 13:50
På privat veg så er det vel andre regler? Mener å si at du kan kjøre en uregistrert bil rundt på privat grunn uten at man bryter noen lover. Om dette ikke stemmer, så gi beskjed.
Vegtrafikkloven gjelder overalt, også på privat veg.

Sent from my iPhone using Tapatalk
2023 iX xDrive40
2021 XC40 P8

Bestilt 2025 EX30 Twin Performance
Kansellert bestilling 2025 EX90

AbsoluttIkkeFredrik

Dette oppblåsbare fra westsystem burde igrunn gjøre jobben bedre enn nåværende løsning med kajakken på tvers i traktorskuffa :) Tror jeg skal gi det en sjanse til uka.

Myrknir

Sitat fra: Oddaa på fredag 15. februar 2019, klokken 18:13
Sitat fra: Myrknir på fredag 15. februar 2019, klokken 13:50
Vegtrafikkloven gjelder overalt, også på privat veg.

Takk  :+1:
Hyundai Ioniq 2019 Aurora Silver.
Mitsubishi Outlander 2014 PHEV.

AbsoluttIkkeFredrik

Drar opp denne igjen. Er det noen som vet om 2020 modellen vil blir typegodkjent for taklast?

Radiobil1

Vi nordmenn er nok litt spesielle mht behov for å ha last både oppe og bak på en bil.

Vi trenger takbox i på vinteren og vi trenger hengere for å kjøre søppel og dra båt eller annet.

Når vi ser på plugin modellen kan den dra henger med brems på 750 kg. Fortsatt strek på taklast.
https://issuu.com/hyundainorway/docs/ioniq_plug-in_teknisk?e=27541921/55891598

Hva er logikken i at plugin kan trekke 750 men elbilen 0?

Den har vel samme struktur, samme bremser osv.

Så dere som har peiling, forklar meg hvorfor elbilen ikke kan trekke henger?
De burde etter min mening være godt egnet til oppgaven rent teknisk.

Norge som sikkert er det landet som kjøper flest Ioniq med elmotor burde kunne påvirke dette opp mot fabrikk?
Kan da ikke være en godkjenning som er skrevet imstein og ikke kan endres?

Crown

Det er forskjell på hjulopphenget bak på hybrid og el-utgaven, hybriden har multilink, EV har mer enkle greier. Det er pga plass, batteriet er ganske langt bak. Så jeg tviler på et EV-utgaven har plass til hengerfestet, langt mindre konstruksjon som er beregnet på det mht kollisjonsikkerhet.
x 2016 Leaf 30kW
2017 Hyundai Ioniq electric, Aurora Silver, teknikk og skinn.
x 2019 Audi e-tron Exclusive++, galaxy blue/sort optikk
2022 Hyundai Ioniq 5 P45, Digital Teal green
Straks: 2022 Tesla model Y performance

Kårepåsporet

Sitat fra: Crown på mandag 22. april 2019, klokken 22:20
Det er forskjell på hjulopphenget bak på hybrid og el-utgaven, hybriden har multilink, EV har mer enkle greier. Det er pga plass, batteriet er ganske langt bak. Så jeg tviler på et EV-utgaven har plass til hengerfestet, langt mindre konstruksjon som er beregnet på det mht kollisjonsikkerhet.

På FB har en danske postet flere ganger Ioniqen sin med hengerfeste. Det er også en tysker som kjører rundt med campingvogn, så plass er null problem.
At Hyundai gir balla i oss nordmenn er en helt annen ting....

Konaen

Alt har med kostnader å gjøre, ikke sikkert disse danske og tyske folka har hengerfeste fra Hyundai. Det er tydelig at de ikke har noe behov å godkjenne bilen med hengerfeste siden det stadig er ventetid på å få en ny bil. De selger nok biler som de heller ikke tjener penger på. Skjønner Hyundai Korea godt.

Kårepåsporet

Sitat fra: Konaen på onsdag 24. april 2019, klokken 09:47
Alt har med kostnader å gjøre, ikke sikkert disse danske og tyske folka har hengerfeste fra Hyundai. Det er tydelig at de ikke har noe behov å godkjenne bilen med hengerfeste siden det stadig er ventetid på å få en ny bil. De selger nok biler som de heller ikke tjener penger på. Skjønner Hyundai Korea godt.

De letteste salgene er nummer to-tre-fire osv osv. Hyundai selger nok ikke flere biler til meg, ser dårlig ut med Kia også. Har nå hatt en av hver.....hadde Kia fått ut fingen hadde jeg kjørt Kia nå, men nå er det sannsynligvis for sent.....
Hvis de gjør som du antyder å gir balla da folk uansett står i kø, ja da kan det hende det straffer seg for de....

Konaen

Sitat fra: Kårepåsporet på onsdag 24. april 2019, klokken 19:33

De letteste salgene er nummer to-tre-fire osv osv. Hyundai selger nok ikke flere biler til meg, ser dårlig ut med Kia også. Har nå hatt en av hver.....hadde Kia fått ut fingen hadde jeg kjørt Kia nå, men nå er det sannsynligvis for sent.....
Hvis de gjør som du antyder å gir balla da folk uansett står i kø, ja da kan det hende det straffer seg for de....

Det man skal huske er at Hyundai produserer på en fabrikk alle biler hele Norge selger på et år. Da snakker vi samtlige modeller, så Hyundai har ikke råd til å bry seg om et så lite marked.

Kårepåsporet

Sitat fra: Konaen på mandag 06. mai 2019, klokken 15:27
Sitat fra: Kårepåsporet på onsdag 24. april 2019, klokken 19:33

Det man skal huske er at Hyundai produserer på en fabrikk alle biler hele Norge selger på et år. Da snakker vi samtlige modeller, så Hyundai har ikke råd til å bry seg om et så lite marked.

De har jo bevist at de gir balla, så det er jo greit.....bare se på farsen med hengerfeste på Kia det (Hyundai som eier Kia).
Det som Tesla har fått til er entusiastiske kunder og eiere som er gode ambassadører for merket sitt.
Når bilkonsern pga manglende levering osv mister fansa sine vil det nødvendigvis slå negativt ut på et tidspunkt.
Det bilmerket jeg har vært desidert mest fornøyd med er VW, det har både med selve bilene å gjøre, samt en utrolig bra forhandler (Gumpen i Lyngdal).

Thomas Parsli

Til info:

Det er meg bekjent tillat med takstativ på Ioniq, hvis ikke bruksforskriften i vegtrafikkloven er endret.
Jeg sendte en mail til SVV i 2012 for å forsikre meg om at det faktisk var lov å sette stativ på Nissan Leaf (noe flere forhandlere hardnakket hevdet). Svaret jeg fikk var dette:

SitatHei,

Det er tillatt å bruke takstativ på kjøretøyer som ikke har oppgitt maks taklast i vognkortet. Dette går under bruksforskriften i vegtrafikkloven. Ved en trafikkontroll må det alltid vurdere taklasten som er på taket, slik at det vil tåle det som kan utsettes for.
Link til forskriften.
http://www.lovdata.no/for/sf/sd/td-19900125-0092-003.html#3-2

Med hilsen
kenpau

Faggruppe: Kjøretøy Lette Asker Bærum Oslo
Postadresse: Statens vegvesen Region øst, Postboks 1010, 2605 LILLEHAMMER
http://www.vegvesen.no  e-post: mailto:firmapost-ost@vegvesen.no
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA