Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Første vinter med Zoe

Startet av Jorgen86, tirsdag 13. desember 2016, klokken 11:42

« forrige - neste »

nutte

Sitat fra: kaiat på tirsdag 22. august 2017, klokken 08:30
Sitat fra: nutte på mandag 21. august 2017, klokken 21:45
Men vi er enige om at på Ioniq er det ikke tillatt å ha ting på taket, basert på svaret jeg fikk?

Jeg har sett igjennom instruksjonsboka til Ioniq og der står det ingenting om taklast som jeg kunne finne, så Ioniq er nok ikke godkjent for taklast.

Poenget var at selv om det ikke står noe i vognkort om taklast, så kan det være lovlig likevel i enkelte tilfeller.

Jeg vil gjerne se deg legge frem det argumentet for UP eller Statens Vegvesen hvis du havner i en kontroll-situasjon.  :o


kaiat

Det er Statens Vegvesen selv som sier dette. I noen tilfeller er det ikke oppgitt noe tall for taklast i vognkort. Da kan du vise til instruksjonsboka. Så lenge bilprodusenten går god for det - og de gjør jo det når de skriver det i bilens instruksjonsbok - skal det være godt nok i en kontrollsituasjon.

Om bilprodusenten ikke oppgir noe taklast eller sier at det ikke er tillatt, er det selvsagt en annen sak. Da er det ikke lov med taklast.

nutte

Sitat fra: kaiat på tirsdag 22. august 2017, klokken 11:08
Det er Statens Vegvesen selv som sier dette. I noen tilfeller er det ikke oppgitt noe tall for taklast i vognkort. Da kan du vise til instruksjonsboka. Så lenge bilprodusenten går god for det - og de gjør jo det når de skriver det i bilens instruksjonsbok - skal det være godt nok i en kontrollsituasjon.

Om bilprodusenten ikke oppgir noe taklast eller sier at det ikke er tillatt, er det selvsagt en annen sak. Da er det ikke lov med taklast.

Hvis du ser to-tre poster høyere opp, så er det akkurat dette svaret jeg fikk fra Hyundai Norge. De går ikke god for taklast, og det er foreløpig ingen planer om en godkjenning.

Kårepåsporet

Hvor mange av dere som deltar i tråden her kjører eller har kjørt fortere enn gjeldenede fartsgrense?

Hypotetisk: hva skjer hvis en skulle ha overskredet fartsgrense og politiet utførte fartskontroll?

Hva er det størst sjanse for:

1.Bli målt i fartskontroll og evt bli ilagt bot for overskridelse av fartsgrense.
2.Bli stoppet av politiet med last på taket på en Hyundai Ioniq EV.

Jeg har syndet i begge tilfeller, lenge siden jeg har blitt bøtlagt for fart, aldri opplevd å få spørsmål om taklast. Men jeg har hatt magnetstativ med ski på Ioniq. Det samme på Kia Soul EV....

automat

Sitat fra: Kårepåsporet på onsdag 23. august 2017, klokken 21:59

Jeg har syndet i begge tilfeller, lenge siden jeg har blitt bøtlagt for fart, aldri opplevd å få spørsmål om taklast. Men jeg har hatt magnetstativ med ski på Ioniq. Det samme på Kia Soul EV....
Hvordan reagere politi og forsikringsselskap, hvis ulovlig taklast kan knyttes til ulykkesårsak eller skadeomfang?

Tenk om skistativet løsner i en frontkollisjon, og skia seiler inn frontruta på møtende bil.

Er stativet lovlig, regnes det trolig som "bad luck". Er det ulovlig kan regresskravet bli høyt, hvis noen blir invalid eller drept av skiene.
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA