Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: 80kw hurtiglading bekreftet

Startet av andy76, tirsdag 13. desember 2016, klokken 10:34

« forrige - neste »

PST

Hvis kontakten er montert i januar 2015 så er det NEK 2014 som gjelder uansett så sant det ikke er søkt om disp. før 2015. Store prosjekt som var prosjektert før NEK 2014 var kjent, og ikke kunne sluttføres før 2015 kunne få disp. vis enn søkte om det.

Hensikten med B-vern er at det er noen som har kommet på at lading av elbiler kan medføre jordfeil med likestrømkomponenter. Jordfeil med likestrømkomponenter vil påvirke vanlige jordfeilbrytere slik at de i verste fall ikke vil virke i det hele tatt. Så jordfeilvern type-B er påbudt for å hindre skader på mennesker og utstyr. Mens overspenningsvern er frivillig til elbil, da det bare er for å hindre skader på elbilen eller ladeutstyret.

andy76

#16
Utifra hva som står her, kan ikke jeg forstå at det elbilhjelpen skriver om at laderen kan settes i ett cee stikk som en semi portabel mode 2 løsning uten b vern, er etter boka?
Jf mitt innlegg nr 2i denne saken.
Dvs står ikke nevnt noe om b vern sammen med cee, mens det er positivt nevnt ved fast montering.
Jeg tolket da dithen at det ikke trengtes sammen med cee
Peugeot Ion 2015

jkirkebo

Sitat fra: andy76 på søndag 23. oktober 2016, klokken 20:14
Utifra hva som står her, kan ikke jeg forstå at det elbilhjelpen skriver om at laderen kan settes i ett cee stikk som en semi portabel mode 2 løsning uten b vern, er etter boka?
Jf mitt innlegg nr 2i denne saken.
Dvs står ikke nevnt noe om b vern sammen med cee, mens det er positivt nevnt ved fast montering.
Jeg tolket da dithen at det ikke trengtes sammen med cee

Det er ikke noe krav om B-vern i portabelt ladeutstyr. Reglene er ikke laget for å gjøre det umulig å lade uten bruk av B-vern. Kravet om B-vern gjelder kursen, ikke utstyret.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Griffel

#18
Men der CEE kontakt for elbillading skal ha Jordfeilbryter B. Så med fastmontering slipper en jordfeilbrytern i ladestasjonen, eller i kablen mellom støpsel og ladestasjon.

Revisjonen av forskriften er for å gi økt sikkerhet. Råd for å lure seg rundt sikkerhetskrav for å spare småpenger (i bil sammenheng) er ikke uvanlig i dette forumet.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

PST

Vi får se hvor mange dødsbranner det må til for at det blir strengere regler da.
Jeg blir som sakt stadig forundret over prioriteringene når jeg ser Teslaen bli laddet med en skjøteleding ut av vinduet med ledning kjøpt på Europris laget for inne bruk.

automat

Sitat fra: Griffel på søndag 23. oktober 2016, klokken 21:04


Revisjonen av forskriften er for å gi økt sikkerhet. Råd for å lure seg rundt sikkerhetskrav for å spare småpenger (i bil sammenheng) er ikke uvanlig i dette forumet.

Tror ikke de som er i markedet for en brukt trilling til 80.000kr ser på en ekstrautgift på 15-20.000 til ladestasjon som småpenger. De lader heller på den gamle slitne kontakten som står der fra før av. Og det finnes ingen billige oppgraderingsmuligheter, hvis man skal følge boka.
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

Griffel

Sitat fra: automat på søndag 23. oktober 2016, klokken 21:50
Sitat fra: Griffel på søndag 23. oktober 2016, klokken 21:04


Revisjonen av forskriften er for å gi økt sikkerhet. Råd for å lure seg rundt sikkerhetskrav for å spare småpenger (i bil sammenheng) er ikke uvanlig i dette forumet.

Tror ikke de som er i markedet for en brukt trilling til 80.000kr ser på en ekstrautgift på 15-20.000 til ladestasjon som småpenger. De lader heller på den gamle slitne kontakten som står der fra før av. Og det finnes ingen billige oppgraderingsmuligheter, hvis man skal følge boka.
Min kommentar her var til tipset om å omgå installeasjonforskrifter ved å legge opp en CEE kontakt uten B vern, (ikke ment for elbil), for så å kunne koble en ladestasjon via sladd å støpse i strid med apparatforskrifter for mode 2 lading.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

minim

Sitat fra: automat på søndag 23. oktober 2016, klokken 21:50
Sitat fra: Griffel på søndag 23. oktober 2016, klokken 21:04


Revisjonen av forskriften er for å gi økt sikkerhet. Råd for å lure seg rundt sikkerhetskrav for å spare småpenger (i bil sammenheng) er ikke uvanlig i dette forumet.

Tror ikke de som er i markedet for en brukt trilling til 80.000kr ser på en ekstrautgift på 15-20.000 til ladestasjon som småpenger. De lader heller på den gamle slitne kontakten som står der fra før av. Og det finnes ingen billige oppgraderingsmuligheter, hvis man skal følge boka.

Jeg synst dette poenget er meget viktig. Mulig det er bare meg, men jeg mener at det må være 100 ganger bedre å lade på en CEE kurs uten B-vern enn å lade på en schuko fra 1980 på kjøkket sikret med en 16A skrusikring og skjøteledning hengende ut av vinduet som PST sier. Denne vil jo fungere "utmerket" siden sikring ikke løser ut selv om resten av huset står i brann og bilen kan sikkert lade i noen timer på både 20 og 25A til det er bare asken igjen.

Om B-vern kravet er det som får en person til å ikke ville oppgradere, men heller gjør at en tviholder på den gamle og brannfarlige løsningen så mener jeg at forskriften jobber litt i mot seg selv.

Det er ingen her som gir råd i hvordan man skal lure seg rundt et sikkerhetskrav heller. Det bare diskuteres litt hvor mange hull det er i regelverket. På fastmontert utstyr er det ingen tvil, men på et stikk hvor behov endres over tid så vil det være umulig å følge opp.
-TMS 85D
-03 VW Polo

jkirkebo

Sitat fra: automat på søndag 23. oktober 2016, klokken 21:50
Sitat fra: Griffel på søndag 23. oktober 2016, klokken 21:04


Revisjonen av forskriften er for å gi økt sikkerhet. Råd for å lure seg rundt sikkerhetskrav for å spare småpenger (i bil sammenheng) er ikke uvanlig i dette forumet.

Tror ikke de som er i markedet for en brukt trilling til 80.000kr ser på en ekstrautgift på 15-20.000 til ladestasjon som småpenger. De lader heller på den gamle slitne kontakten som står der fra før av. Og det finnes ingen billige oppgraderingsmuligheter, hvis man skal følge boka.

Nåja. Man kan da kjøpe en ladestasjon til 5750,- inkl. integrert B-vern og få elektriker til å koble den fast til eksisterende 16A garasjekurs (gjerne begrenset til 14-15A så det er strøm igjen til lys og garasjeport). Elektriker sjekker forhåpentligvis at kursen ikke er innom tvilsomme koblingspunkter på veien og at ledningen er godt nok dimensjonert. Da får man en sikker og forskriftsmessig løsning til langt under 10.000,- Tipper man kan komme ned i under 7500,-. På kjøpet får man raskere lading.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

minim

Sitat fra: jkirkebo på søndag 23. oktober 2016, klokken 22:41
Sitat fra: automat på søndag 23. oktober 2016, klokken 21:50
Sitat fra: Griffel på søndag 23. oktober 2016, klokken 21:04


Revisjonen av forskriften er for å gi økt sikkerhet. Råd for å lure seg rundt sikkerhetskrav for å spare småpenger (i bil sammenheng) er ikke uvanlig i dette forumet.

Tror ikke de som er i markedet for en brukt trilling til 80.000kr ser på en ekstrautgift på 15-20.000 til ladestasjon som småpenger. De lader heller på den gamle slitne kontakten som står der fra før av. Og det finnes ingen billige oppgraderingsmuligheter, hvis man skal følge boka.

Nåja. Man kan da kjøpe en ladestasjon til 5750,- inkl. integrert B-vern og få elektriker til å koble den fast til eksisterende 16A garasjekurs (gjerne begrenset til 14-15A så det er strøm igjen til lys og garasjeport). Elektriker sjekker forhåpentligvis at kursen ikke er innom tvilsomme koblingspunkter på veien og at ledningen er godt nok dimensjonert. Da får man en sikker og forskriftsmessig løsning til langt under 10.000,- Tipper man kan komme ned i under 7500,-. På kjøpet får man raskere lading.

Men er det en bedre løsning enn å legge opp en bedre dimmensjonert ledning direkte til et CEE stikk på en egen kurs til en lavere pris dog uten B-vern? Etter forskriften ja, men hva mener du sett bort i fra vernet? Dårlige torikser kan lett oversees, føringsvei er ukjent mtp dimmensjonering. Kan være underdimmensjonert i fra før, men har virket i alle år fordi man aldri har 16A last over 24timer++. Elektrikeren som utfører arbeidet skal vurdere den eksisterende installasjonen, men..

Man skal også ha et svært så godt kundeforhold til en elektriker for at han skal reise til kunde, sjekke eksisterende kurs, koble til ladeboks og gjøre nødvendig dokumentasjonsarbeid for 1500kr inkl. mva.

-TMS 85D
-03 VW Polo

elektrolux

#25
Sitat fra: PST på søndag 23. oktober 2016, klokken 21:46
Vi får se hvor mange dødsbranner det må til for at det blir strengere regler da.
Jeg blir som sakt stadig forundret over prioriteringene når jeg ser Teslaen bli laddet med en skjøteleding ut av vinduet med ledning kjøpt på Europris laget for inne bruk.

Vi har jo ladet elbiler i minst 16 år allerede. Lurer på hvor lenge PST orker å vente på å få stadfestet poenget sitt. ;D

Imens stadfestes i stedet at slik lading ikke er så farlig likevel, og installatøren som i sin tid befestet at det ikke bare kunne bli brann, men at det ville bli brann i et hvert hus der en ladet elbil i mode 2 ser også ut til å ha tatt feil.

- De første 10 årene fra 2000-2010 ( og fremdeles ) ladet vi gjerne våre Classic biler direkte fra Schuko med inntil 14A omtrent helt uten problemer.

- I 2010 kom I-miev med 14A lader og 16A / 2 kg kladd som brukt sammen med en Leaf med 3,6 kW lader og Schukostikket hengende halveis ute av stikket ødela mange Schuko stikk; dog uten alle disse etterlengtede brannene.

- Ca 2013 kom kladdene med temp sensor på Schuko og redusert PWM signal for 8-10A lading. På dette tidspunktet hadde ettermarkedet fjernet hele kladden slik at fysisk belastning av Schuko ble redusert til et minimum og sikkerheten ved lading via Schuko var tildels gjennopprettet.

- Likevel er det ingen som vil nekte for at det aller sikreste er å lade elbilen via mode 3 installasjon, fra en dedikert ladekurs, sikret med Jordfeilvern type B, gjerne plassert ute på en åpen plass innenfor 40 cm tykke brannmurer og mulighet til å dra en brennende bil ut i et minst 2m dypt vannfyllt basseng. Heldigvis er dette foreløpig ikke et krav.

Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

minim

Sitat fra: elektrolux på mandag 24. oktober 2016, klokken 06:31
- Likevel er det ingen som vil nekte for at det aller sikreste er å lade elbilen via mode 3 installasjon, fra en dedikert ladekurs, sikret med Jordfeilvern type B, gjerne plassert ute på en åpen plass innenfor 40 cm tykke brannmurer og mulighet til å dra en brennende bil ut i et minst 2m dypt vannfyllt basseng. Heldigvis er dette foreløpig ikke et krav.

Kravet med å dra en bil ut i et 2m vannfylt basseng er fremmet som et forslag i neste utgave av NEK ;)
-TMS 85D
-03 VW Polo

ProsjektX

Sitat fra: jkirkebo på søndag 23. oktober 2016, klokken 22:41
Sitat fra: automat på søndag 23. oktober 2016, klokken 21:50
Sitat fra: Griffel på søndag 23. oktober 2016, klokken 21:04


Revisjonen av forskriften er for å gi økt sikkerhet. Råd for å lure seg rundt sikkerhetskrav for å spare småpenger (i bil sammenheng) er ikke uvanlig i dette forumet.

Tror ikke de som er i markedet for en brukt trilling til 80.000kr ser på en ekstrautgift på 15-20.000 til ladestasjon som småpenger. De lader heller på den gamle slitne kontakten som står der fra før av. Og det finnes ingen billige oppgraderingsmuligheter, hvis man skal følge boka.

Nåja. Man kan da kjøpe en ladestasjon til 5750,- inkl. integrert B-vern og få elektriker til å koble den fast til eksisterende 16A garasjekurs (gjerne begrenset til 14-15A så det er strøm igjen til lys og garasjeport). Elektriker sjekker forhåpentligvis at kursen ikke er innom tvilsomme koblingspunkter på veien og at ledningen er godt nok dimensjonert. Da får man en sikker og forskriftsmessig løsning til langt under 10.000,- Tipper man kan komme ned i under 7500,-. På kjøpet får man raskere lading.
Apropo det ja, hvis det er integrert B-vern i ladestasjonen så skal det jo ikke være forankoblet A-vern på kursen, så det betyr jo at f.eks sikringsskap/jordfeilautomat og ledningsopplegg må gjøres noe med uansett..?

Hvordan er det med de integrert stasjonene du får inn f.eks? Forstyrrer de med integrert DC vern en forankoblet jordfeilautomat?
2019 Kia eNiro
2019 Hyundai Kona. Solgt
2017 Hyundai Ioniq. Solgt

ProsjektX

Er ikke hele diskusjonen med B-vern relatert til elbil lite dekkende? Det meste av elektronikk i dag inneholder jo en likeretter på AC/primær side, og det er vel akkurat samme risiko der...? Egentlig burde vel alle jordfeilautomater i dag vært B-type?
2019 Kia eNiro
2019 Hyundai Kona. Solgt
2017 Hyundai Ioniq. Solgt

elektrolux

Sitat fra: ProsjektX på mandag 24. oktober 2016, klokken 08:15
Er ikke hele diskusjonen med B-vern relatert til elbil lite dekkende? Det meste av elektronikk i dag inneholder jo en likeretter på AC/primær side, og det er vel akkurat samme risiko der...? Egentlig burde vel alle jordfeilautomater i dag vært B-type?

Det har du helt rett i, og lading av Elbil er nok bare et godt startpunkt for å innføre dette.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA