Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: 80kw hurtiglading bekreftet

Startet av andy76, tirsdag 13. desember 2016, klokken 10:34

« forrige - neste »

andy76

Om jeg har forstått rett når det gjelder lade stasjoner opp til 16 ampere-
Ved fast montering kreves b vern
Ved montering med CEE stikk kreves ikke b vern.

Hvorfor dette?
Jeg tenker at 16 ampere holder, er det da noen vits å vurdere fast installasjon med b vern?
Peugeot Ion 2015

minim

Jeg tror det kreves dersom formålet med kursen er primært lading av elbil. Denne kan nok være vanskelig da en kunde kan bestille en slik stikk og oppgi at den skal brukes til en kompressor/vasker og da vil det ikke utløse krav om b-vern.
-TMS 85D
-03 VW Polo

andy76

Ja de monterer vel ikke mer enn 10A kurs på Shuko når du sier elbil, men trodde de så annerledes på CEE stikk, da disse skal kunne tåle mye mer. På elbilhjelpen står det om en Ratio lader:
Det er 2 måter å montere disse ladestasjonene:

Mode 2: Semiportabel tilkobling til 16A kurs via 16A Cee stikk/støpsel.
Mode 3: Fast tilkobling direkte fra 20A kurs med Jordfeilvern type B
Peugeot Ion 2015

kodalse

Når jeg på vårparten bestiller ny kurs til garasjen vil jeg be om 32A 3-fas med et lite sikringsskap med 3 kurser, samt ett 32A rødt industristikk.

På det røde industristikket vil jeg plassere den semiportable laderen med innebygd B-vern.
Trondheim
HAIBIKE Sduro HardNine 4.0 - 2017, Model 3 RN107XXXXXX, Nissan Leaf 2012 - Webasto bensinvarmer 2015, Saxo 97 Li batteri  - 2013, Ecoride elsykkel    - 2012

jkirkebo

Sitat fra: andy76 på lørdag 22. oktober 2016, klokken 12:35
Om jeg har forstått rett når det gjelder lade stasjoner opp til 16 ampere-
Ved fast montering kreves b vern
Ved montering med CEE stikk kreves ikke b vern.

Hvorfor dette?
Jeg tenker at 16 ampere holder, er det da noen vits å vurdere fast installasjon med b vern?

Det er krav om B-vern på alle nye kurser til lading av elbil montert etter 1.1.2015. Uavhengig av om det er fast ladestasjon, schuko eller CEE, om det er 1-fase 230V eller 3-fase 400V, og om det er 6A eller 32A.

Hvis du bruker en fast koblet ladestasjon kan B-vernet integreres i den, om du bruker CEE eller schuko må det plasseres i sikringsskapet.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Ferry

Stridens kjerne vil stå om et CEE-stikk er "primært beregnet for lading av elbil". Det vil jo kunne variere over tid. Teknisk sett kan du sørge for å bruke annet utstyr på kursen ofte og lenge nok, så er det ikke lenger "primært beregnet for lading av elbil". Her vil det finnes alle mulige varianter av bruk, fra aldri elbil til kun elbil. Og den eksakte klare konsise definisjonen som alle fagfolk er enige om er : "....."

PST

CEE har vel aldri vært beregnet for lading av elbil og ses på av fagfolk som bare litt bedre løsning en shuko.
Nå er det sånn i Norge at det er den som eier eller bruker elanlegget er ansvarlig for at det er forsvarlig. Så vis en tror at det er bare å fortelle elektrikeren noe annet en det en skal bruke elanlegget til, så er det vel å lure seg selv. Hvis elektrikeren gjør jobben sin så tar han en risikovurdering av hva og hvordan elanlegget skal brukes til og får en underskrift fra begge parter. Dermed har elektrikeren ryggen fri vis elanlegget brukes til noe annet en hva det er beregnet for.

minim

Det er ikke forbudt å lade på CEE uten type B vern såvidt jeg vet. Om jeg f.eks reiser til bekjente uten elbil som nettopp har fått installert CEE til elektrisk utstyr så er det jo ikke slik at man ikke kan lade der uten at eier av anlegget bryter forskriften vel? Han installert jo ikke denne kontakten for å lade en bil han ikke har og han skal ikke kunne trenge å kjenne til spesifikt kunnskap som hvilket type jordfeil vern som behøves ved ulik last på en stikk.

PST har dog et godt poeng med at å opplyse om annen bruk så vil man kunne lure seg selv..Jeg oppfordrer på ingen måte folk om å gjøre dette om det var det som kom frem i fra mitt tidligere innlegg!

Jeg hadde installert det hos meg om det var krav eller ikke krav :)
-TMS 85D
-03 VW Polo

Ferry

Sitat fra: PST på lørdag 22. oktober 2016, klokken 23:34
CEE har vel aldri vært beregnet for lading av elbil og ses på av fagfolk som bare litt bedre løsning en shuko.

God nok til at det nylig ble montert en drøss av dem på Gardermoen, av fagfolk...

Sitat
Nå er det sånn i Norge at det er den som eier eller bruker elanlegget er ansvarlig for at det er forsvarlig. Så vis en tror at det er bare å fortelle elektrikeren noe annet en det en skal bruke elanlegget til, så er det vel å lure seg selv.

Det er derfor jeg skriver at tilstrekkelig annen bruk av anlegget sørger for å "ugyldiggjøre" kravet om B-vern. F.eks. hvis jeg monterer et CEE-stikk i verkstedet for å drive kompressor, sveiseapparat, kappsag og høytrykksspyler, så er det ingenting i veien for at jeg en eller annen gang kan lade en elbil der. Både CEE og schuko kan lovlig brukes til elbillading.
Spørsmålet er ved hvilken grense en CEE går fra å være "primært beregnet for lading av elbil" til bare å være en CEE for generelt bruk? Det er ingenting uærlig ved å ha en kontakt som hovedsaklig brukes til annet en elbillading.
Jeg kan tenke meg en mengde ulike problemstillinger i så måte. F.eks. har vi på jobben noen 2-3 år gamle CEE som så vidt meg bekjent ennå ikke har vært benyttet til noe som helst. De er satt opp for å ha litt å vokse i, for framtidig bruk. Hvis jeg lader elbilen min der èn gang, så er den brukt 8 timer til lading, 0 timer til annet. Altså brukt 100% til elbillading. Gjør jeg da noe galt? Er det bruksendring som utløser krav om B-vern? Hva om jeg i stedet bruker kontakta som søylebormaskina er tilkoblet, er det da innafor? 8 timer lading kontra 2-3 års bruk på ei søylebormaskin.

Sitat
Hvis elektrikeren gjør jobben sin så tar han en risikovurdering av hva og hvordan elanlegget skal brukes til og får en underskrift fra begge parter. Dermed har elektrikeren ryggen fri vis elanlegget brukes til noe annet en hva det er beregnet for.

Da er spørsmålet hva legges i "beregnet for"? Skal elektrikeren ved den minste "mistanke" om elbillading kreve B-vern? Det vil jo kunne gjelde enhver CEE der det er fysisk mulig å komme i nærheten med en bil, dvs. veldig mange CEE. Det er ikke mulig å forutsi eksakt hva et elektrisk anlegg skal brukes til. Da faren min bygde verksted på midten av 70-tallet så kunne han ikke vite at jeg i 2014 dukket opp med en elbil for å plugge i, eller at han skulle arve en elektrisk høvel av onkelen sin. Kontaktene brukes fremdeles hovedsaklig til alt annet enn elbil.

jkirkebo

Sitat fra: Ferry på søndag 23. oktober 2016, klokken 00:52
Det er derfor jeg skriver at tilstrekkelig annen bruk av anlegget sørger for å "ugyldiggjøre" kravet om B-vern. F.eks. hvis jeg monterer et CEE-stikk i verkstedet for å drive kompressor, sveiseapparat, kappsag og høytrykksspyler, så er det ingenting i veien for at jeg en eller annen gang kan lade en elbil der. Både CEE og schuko kan lovlig brukes til elbillading.
Spørsmålet er ved hvilken grense en CEE går fra å være "primært beregnet for lading av elbil" til bare å være en CEE for generelt bruk? Det er ingenting uærlig ved å ha en kontakt som hovedsaklig brukes til annet en elbillading.

Jeg vil si at grensen går ved om CEE-stikket er den lademuligheten du har til elbilen din hjemme eller om du har annen lademulighet. Har du en ladestasjon i garasjen og en CEE-kontakt utenfor som normalt brukes til høyttrykksspyler o.l så mener jeg det er innafor at du en gang innimellom også lader elbilen der fordi det ikke passet å kjøre den inn i garasjen av en eller annen grunn. Da er det greit med CEE-kontakt uten B-vern.

Er CEE-kontakten derimot eneste kontakt som brukes til lading hjemme blir det vanskelig å definere seg vekk fra B-vern. Selv om du skulle bruke kontakten ganske ofte til annet også.

Kontaktene på jobben din er montert før 1.1.2015 og ville uansett ikke krevd B-vern når de ble satt opp selv om de da hadde blitt satt opp som ladekontakter.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

minim

Hva om kunden fikk det installert for det utstyret du nevner og i 2015 hadde en jobb 5km unna med lademulighet slik at det aldri ble ladet hjemme og aldri var plan om dette heller. Da mener jeg at dette stikket kunne vært montert uten B-vern.

Om vedkommende da byttet arbeidsgiver i 2016 og måtte begynne å lade så kan jo det gjøres. På et stikk så kan man jo ikke kreve at kunden skal sette seg inn i en forskrift som i beste fall kan kalles ullen på dette området.
-TMS 85D
-03 VW Polo

elektrolux

Reglene er klare. Skal uttaket klassifiseres som ladepunkt for elbil følger krav om B-vern. Samtidig inntrer maks 10A på schuko og ingen andre stikk på en slik kurs.

Ellers er det ikke krav om B-vern på hverken gamle eller nye stikk.

Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

minim

Sitat fra: elektrolux på søndag 23. oktober 2016, klokken 08:49
Reglene er klare. Skal uttaket klassifiseres som ladepunkt for elbil følger krav om B-vern. Samtidig inntrer maks 10A på schuko og ingen andre stikk på en slik kurs.

Ellers er det ikke krav om B-vern på hverken gamle eller nye stikk.

Ja, men det er mange gråsoner som ferry påpeker :)
-TMS 85D
-03 VW Polo

Ferry

Sitat fra: elektrolux på søndag 23. oktober 2016, klokken 08:49
Reglene er klare. Skal uttaket klassifiseres som ladepunkt for elbil følger krav om B-vern.

At reglene er klare når punktet først er definert er greit. Problemet er hvor grensa går for når det klassifiseres som ladepunkt. Har f.eks. dine kontakter B-vern? Du har mange elkjøretøyer, men lader hovedsaklig ikke hjemme. Det kan jo gjelde hvem som helst.

Sitat fra: jkirkebo på søndag 23. oktober 2016, klokken 01:27
Jeg vil si at grensen går ved om CEE-stikket er den lademuligheten du har til elbilen din hjemme eller om du har annen lademulighet.

Ofte vil det være flere mulige stikk å bruke, jeg har i hvert fall 2 schuko og ett CEE som kan benyttes. Slik vil det være mange steder. Det finnes ALLTID en annen lademulighet. Jeg kan lade på jobb, eller på butikken etc. Hva kunden oppgir å gjøre vil være et eller annet sted mellom den fulle sannhet og reinspikka løgn.
Merk: Jeg sier ikke at vurderingen din er feil eller dum. Men den er nå engang bare en manns subjektive vurdering. En annen vil kunne vurdere annerledes.

Sitat
Kontaktene på jobben din er montert før 1.1.2015 og ville uansett ikke krevd B-vern når de ble satt opp selv om de da hadde blitt satt opp som ladekontakter.

Så du er ikke av den oppfatning at lading er å anse som bruksendring på en allerede eksisterende kurs? Vil det være forskjell på om kontaktene opprinnelig var tiltenkt lading eller ikke? Jeg mener, en CEE satt opp for lading i 2014 får ingen bruksendring om den brukes til lading i 2015. En CEE satt opp for vedkløyver i 2014 har ingen bruksendring om den brukes til lading i 2015? Og videre, CEE for vedkløyver i 2015 brukes deretter for lading i 2016, har den bruksendring?

Noe annet jeg har lurt på i denne forbindelse. Anlegg som ble bygget i overgangen 2014/2015, hva gjelder der? Jeg bor i et felt med nye boliger som er bygd fra ca. 2013 og framover. Mange med lading av elbil, både faste ladestasjoner, CEE og schuko. Hvis elektrikeren ikke rakk å montere ei kontakt før nyttår 2015, vil det da være "uttafor" å montere uten B-vern i januar 2015? Hva er det egentlig som gjelder? Er det dato for montasje? Dato for å sette på strøm? Dato for overlevering kunde? Prosjektering, prising m.m. er gjort med tanke på at anlegget bygges før 2015. Vil en forsinkelse endre kravet? Er det opp til installatør å legge inn tilstrekkelig margin for å ikke havne i en slik situasjon?



zyp

Sitat fra: Ferry på søndag 23. oktober 2016, klokken 11:26
Hvis elektrikeren ikke rakk å montere ei kontakt før nyttår 2015, vil det da være "uttafor" å montere uten B-vern i januar 2015? Hva er det egentlig som gjelder? Er det dato for montasje? Dato for å sette på strøm? Dato for overlevering kunde? Prosjektering, prising m.m. er gjort med tanke på at anlegget bygges før 2015. Vil en forsinkelse endre kravet? Er det opp til installatør å legge inn tilstrekkelig margin for å ikke havne i en slik situasjon?

I forhold til forskriftsendringer så er det vel typisk dato for prosjektering som gjelder, slik at et anlegg prosjektert etter gamle forskrifter vil også kunne fullføres etter dem.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA