Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Plass til passasjerer og bagasje

Startet av Kristaps Roze, tirsdag 13. desember 2016, klokken 08:25

« forrige - neste »

Kristaps Roze

Hei. Jeg vurderer å kjøpe ny ioniq når der kpmmer, men har noen spørsmål om lading hjemme. Jeg bor i et borettslag og ingen får lov til å lade i garasjeanlegg. Så jeg tenker om det er lurt å kjøpe elbil, jeg kjører ca 700 til 1000 km månedlig, og har flere ladestasjoner rundt i område. Håper at noen kan gi gode råd om dette :)

elektrolux

Vi har lademulighet hjemme, men lader stort sett på offentlige plasser. La derfor ikke borettslagets usaklige regler hindre deg i å nyte framtidens transportmiddel.

Send meg gjerne en PM med info om borettslaget, så skal jeg forsøke å overbevise dere om at å tilby lading vil bety økt sikkerhet i garasjen deres. Grunnen til dette er at det er farligere med fossilbiler der, enn elbiler. Samtidig øker verdien på boenhetene når lademulighet tilbys. ;)
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

AppleKnocker

Det er ikke alltid enkelt å få etablert lading i felles garasjer. Her er referat fra et stort garasjeanlegg i Oslo hvor diskusjonen har pågått en god stund.

Styret har innhentet tilbud fra 2 Elektroinstallasjonsfirma for etablering av
distribusjonsnett for lading av El-bil 16 Ampere.Tilbudene ligger på rundt 1.5-2
millioner i grovstrukturkostnader for etablering av distribusjonsskap sentrale
steder i de ulike seksjoner av anlegget fra disse skap måtte det så strekkes
kabel til de plassene som ønsket (for parkeringsplasseiers kostnad) samt
etableres en avregningsmodell for strømmen.
Styret har de siste 2 år fått ca. 10 henvendelser om dette. Om en tenkte at om
tilbudet var der, så ville 30 stykker ønske en slik løsning, så snakker vi om ca.
10 % av de 318 plassene vi har i anlegget.
Styret kan ikke forsvare å tilrå å bruke en så stor del av Garasjesameiets
midler for å betjene forholdsvis få. Det er også en utvikling på gang hvor både
mva. fritaket og retten til å kjøre i kollektivfelt samt fri bompassering kan bli
opphevd. Dette vil forandre etterspørselsbildet raskt. Parallelt med dette
utvikles det for fullt biler med brenselsceller som muligens vil bli dominante om
noe få år. Styret anbefaler derfor ikke å gå videre med prosjektet.
BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

Øyvind.h

Lurer på hva det styret tenker om ladbare hybrider. Eller at ladbare biler er på vei til å utgjøre brorparten av nybilsalget....
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Øystein16

Sitat fra: Øyvind.h på lørdag 22. oktober 2016, klokken 15:21
Lurer på hva det styret tenker om ladbare hybrider. Eller at ladbare biler er på vei til å utgjøre brorparten av nybilsalget....

Eg trur at det styret aller helst ser at ingen brukar garaseanlegget...

jkirkebo

Sitat fra: AppleKnocker på lørdag 22. oktober 2016, klokken 15:12
Det er ikke alltid enkelt å få etablert lading i felles garasjer. Her er referat fra et stort garasjeanlegg i Oslo hvor diskusjonen har pågått en god stund.

Styret har innhentet tilbud fra 2 Elektroinstallasjonsfirma for etablering av
distribusjonsnett for lading av El-bil 16 Ampere.Tilbudene ligger på rundt 1.5-2
millioner i grovstrukturkostnader for etablering av distribusjonsskap sentrale
steder i de ulike seksjoner av anlegget fra disse skap måtte det så strekkes
kabel til de plassene som ønsket (for parkeringsplasseiers kostnad) samt
etableres en avregningsmodell for strømmen.
Styret har de siste 2 år fått ca. 10 henvendelser om dette. Om en tenkte at om
tilbudet var der, så ville 30 stykker ønske en slik løsning, så snakker vi om ca.
10 % av de 318 plassene vi har i anlegget.
Styret kan ikke forsvare å tilrå å bruke en så stor del av Garasjesameiets
midler for å betjene forholdsvis få. Det er også en utvikling på gang hvor både
mva. fritaket og retten til å kjøre i kollektivfelt samt fri bompassering kan bli
opphevd. Dette vil forandre etterspørselsbildet raskt. Parallelt med dette
utvikles det for fullt biler med brenselsceller som muligens vil bli dominante om
noe få år. Styret anbefaler derfor ikke å gå videre med prosjektet.


Eneste måte å ordne dette på overalt er nok å lovregulere det slik det er gjort i deler av USA. Dvs. at borettslagene blir pliktige til å legge til rette for lading til de som ønsker det, til en fornuftig kostnad.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Carl Anton Stenling

Det er nok smart å tenke seg godt om dersom man ikke har lademulighet hjemme.
En mulighet er å låne elbil en ukes tid for å teste ut.
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

HCO

Sitat fra: Kristaps Roze på lørdag 22. oktober 2016, klokken 09:47(...) ingen får lov til å lade i garasjeanlegg. Så jeg tenker om det er lurt å kjøpe elbil(...)
Jeg tenker at det kan fungere dersom du har ladere på, eller like i nærheten av, steder der du allikevel oppholder deg flere ganger i uken, og den tiden du oppholder deg der er nok til å lade den strømmengden du trenger. Eksempel arbeidsplassen, kjøpesenteret, treningssenteret.

Dersom du må kjøre et sted du normalt ikke oppholder deg for å lade, og du må oppholde deg der mer eller mindre ufrivillig så lenge bilen lader, vil jeg ikke anbefale å skaffe elbil.

Før vi bestemte oss for elbil, lånte vi en Zoe en helg. Vi kjørte naturligvis mer enn vi normalt ville gjort denne helgen, men etter fjerde kaffepausen på McDonalds var kona og jeg helt enige om at elbil ville vært uaktuelt for oss dersom vi ikke hadde kunnet lade hjemme.
2018 Renault Zoe 400 Life Grå Titanium
2019 Tesla Model 3 LR AWD Solid Black

elektrolux

Sitat fra: AppleKnocker på lørdag 22. oktober 2016, klokken 15:12
Det er ikke alltid enkelt å få etablert lading i felles garasjer. Her er referat fra et stort garasjeanlegg i Oslo hvor diskusjonen har pågått en god stund.

Styret har innhentet tilbud fra 2 Elektroinstallasjonsfirma for etablering av
distribusjonsnett for lading av El-bil 16 Ampere.Tilbudene ligger på rundt 1.5-2
millioner i grovstrukturkostnader for etablering av distribusjonsskap sentrale
steder i de ulike seksjoner av anlegget fra disse skap måtte det så strekkes
kabel til de plassene som ønsket (for parkeringsplasseiers kostnad) samt
etableres en avregningsmodell for strømmen.
Styret har de siste 2 år fått ca. 10 henvendelser om dette. Om en tenkte at om
tilbudet var der, så ville 30 stykker ønske en slik løsning, så snakker vi om ca.
10 % av de 318 plassene vi har i anlegget.
Styret kan ikke forsvare å tilrå å bruke en så stor del av Garasjesameiets
midler for å betjene forholdsvis få. Det er også en utvikling på gang hvor både
mva. fritaket og retten til å kjøre i kollektivfelt samt fri bompassering kan bli
opphevd. Dette vil forandre etterspørselsbildet raskt. Parallelt med dette
utvikles det for fullt biler med brenselsceller som muligens vil bli dominante om
noe få år. Styret anbefaler derfor ikke å gå videre med prosjektet.


Her er tydeligvis ikke anbudsgiver klar over ny teknikk som gjør hele sentralen unødvendig. Dermed blir prisen en brøkdel av dette.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Robert Sund

Sitat fra: AppleKnocker på lørdag 22. oktober 2016, klokken 15:12
Det er ikke alltid enkelt å få etablert lading i felles garasjer. Her er referat fra et stort garasjeanlegg i Oslo hvor diskusjonen har pågått en god stund.

Styret kan ikke forsvare å tilrå å bruke en så stor del av Garasjesameiets
midler for å betjene forholdsvis få.
Jeg har forståelse for den vurderingen. Og det er sansynlig at kostnadene vil gå ned også i løpet av noen år, spesielt på løsninger med lastbalansering. Men jeg tror de undervurderer overgangen.

SitatDet er også en utvikling på gang hvor både
mva. fritaket og retten til å kjøre i kollektivfelt samt fri bompassering kan bli
opphevd. Dette vil forandre etterspørselsbildet raskt.
Ja, de signalene har nok allerede skadet Norge økonomisk (på sikt). Det gjør nok at de totale kostnadene i Norge for transport kommer til å være høyere enn den hadde vært ved en høyere elbilandel selv om selve elbilen koster mer i innkjøp. Signalene har nok også skadet privatøkonomien til kjøpere som har kjøpt fossil isteden for elbil og derfor blir belemret med økte transportkostnader.

Men først og fremst skader det luften som mennesker og dyr må puste i tettsteder og byer. Og det fører til økt utslipp av klimagsser.


SitatParallelt med dette utvikles det for fullt biler med brenselsceller som muligens vil bli dominante om noen få år. Styret anbefaler derfor ikke å gå videre med prosjektet.
Det anser jeg som usannsynlig da det er ett elendig alternativ. Strøm og fossilt drivstoff er det allerede god infrastruktur på (selv om ladestasjoner langs veiene trenges), mens hydrogen infrastruktur er dyrt og finnes knapt. Og det er dyrt. Og hydrogen er vrient å lagre. Og bilene er vanskelige å reparere. Og de har utløpsdato. Og de få som eksisterer gir lite for pengene.

Og det gir mange ganger høyere energiforbruk enn elbil.

Og hydrogenlekkasjer i garager og tuneller (og hvilke som helst andre lukkede rom) er ekstremt farlig. Hydrogenet i en Mirai tilsvarer lekasjen i Porsgrunn. I 1985 var det en alvorlig hydrogeneksplosjon i ammoniakkfabrikken til Hydro (i dag Yara) i Porsgrunn. To mann ble drept og fabrikken ble lagt i grus. Tilsvarende lekasjer og eksplosjoner i boliger og kjøpesentra er ikke gunstig.

Jeg håper de som eventuelt godkjenner hydrogenbiler blir holdt ansvarlige for eventuelle ulykker.

shufu

Sitat fra: jkirkebo på lørdag 22. oktober 2016, klokken 15:52

Eneste måte å ordne dette på overalt er nok å lovregulere det slik det er gjort i deler av USA. Dvs. at borettslagene blir pliktige til å legge til rette for lading til de som ønsker det, til en fornuftig kostnad.

Helt enig. Det er utrolig at så mange ny prosjekt (typisk på Fornebu) blir bygget uten at elbil lading påregnes. Det er flere og flere land hvor det blir påbud å tilby lading mulight i ny hus/felles parkering for de som bor i leilighet. Utrolig at Norge som er på først plass i antall elbil i forhold til befolkning tar ikke grep på dette.
(hva gjør staten/grønnparti/elbil forening om dette?).
2016 S70(/75)D Hvit
2014 VW e-up

Hansi

EU: All New Homes Must Have EV Chargers In 2019. Dette blir sikkert innført i Norge også. Men enig med mange, dette bør absolutt være noe man har fokus på nå.

Angående topic syns jeg forslagene om å prøve å låne/leie bil en stund høres fornuftig ut.
Buskerud


Opel Ampera-e bestilt 16.09.16, levert 08.06.17    Tesla Model 3 reservert 01.04.16
2013 Nissan Leaf Tekna (Norsk)     2011 Mitsubishi i-MiEV

Vollis47

Generelt så støtter jeg nåværende regjering på mange områder. Men når det gjelder lover og forskrifter for lading av elbiler, så er nåværende regjering akkurat like handlingslammet som den foregående rød/grønne. Her blir det helt feil å overlate myndighet til kommunene.

Det må kreves av e-verkene oppgraderer nettene uten å kreve økt pris fra forbrukerne. E-verkene har i mange år tjent mye penger og eierne har tatt ut STORE utbytter.
Kristiansand / Egersund, Zaptec Pro ladebokser
Tesla MS 75D, juni 2018
Kia Soul 30kWh, juni 2017 (solgt)
Nissan e-NV 200, februar 2016 (solgt)
Peugeot ion, august 2015 (solgt)

AmocoCadiz

Sitat fra: Kristaps Roze på lørdag 22. oktober 2016, klokken 09:47
Hei. Jeg vurderer å kjøpe ny ioniq når der kpmmer, men har noen spørsmål om lading hjemme. Jeg bor i et borettslag og ingen får lov til å lade i garasjeanlegg. Så jeg tenker om det er lurt å kjøpe elbil, jeg kjører ca 700 til 1000 km månedlig, og har flere ladestasjoner rundt i område. Håper at noen kan gi gode råd om dette :)
Du kan fint ha elbil uten lading hjemme, hvis du har flere ladestasjoner nær deg. Du har jo relativt kort kjørelengde også, så du trenger ikke finne lading hver dag. Vi har elbil i byen uten egen ladestasjon og det har gått helt fint i over 2 år.

Men du bør sjekke 2 aspekt, gå rundt til dine ladere du tenker å bruke og sjekk belegg og tidspunkt de pleier å være ledig ( og hvilke tidsgrenser de har)
og vær litt obs på det stadig økende antall pluginn hybrider som har  svært små batterier, men som ofte står parkert hele makstidsbegrensningen på 16 eller 24 timer, selv om de var fulladet på få timer. Disse har egne fossilkraftverk, og har mindre grunn å bli stående fulladet, enn elbiler som har tvingende nødvendlighet for lading når tomme for strøm.

Men de fleste steder er det nærme til hurtiglader, hvis det er nødstilfelle.

Ingeniøren

Kunne vært fint å ta en kveld på shopping senter mens man ladet bilen hvis man ikke har tilgang selv, men ikke så enkelt. Trodde det allerede var krav om lading på nye anlegg.
https://www.nrk.no/mr/elbil-lading-ut-fra-parkeringskjellerne-1.12840244
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA