Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Plass til passasjerer og bagasje

Startet av Kristaps Roze, tirsdag 13. desember 2016, klokken 08:25

« forrige - neste »

Orbit

Er selv i samme situasjon som trådstarter. Som tidligere nevnt på tråden, så er det lurt å ta en sjekk på lademuligheter i nærheten, og faktisk tilgjengelighet.

Noen momenter som var viktige for oss i valg av bil:

  • Rask lading målt i antall km kjørelengde oppnådd per minutt lading (dvs en kombinasjon av lavt forbruk ved bruk, og rask lader). Fortum har laget en oversikt, riktignok ikke helt oppdatert med de siste modellene på markedet: http://www.fortum.no/privat/chargedrive/ladeguide/slik-lader-du-elbilen/
  • Fleksible lademuligheter, dvs støtte for AC-lading med mer enn 3.7kW (i tillegg til DC hurtiglading)
  • Hurtigladestasjon i nærmiljøet. Vi har flere innen 5-10 min kjøreavstand, så vi kan få ladet dersom vi må ha fullt batteri til neste dag (og ikke finner ledig ladestolpe i gata)
  • Aktiv styring av batteritemperatur, slik at hurtiglading beholder [det meste av] hastigheten også på kalde dager
  • Forhåndsvarming av bil via app. Den kan jo fort stå noen hundre meter hjemmefra, og kjedelig å måtte ut før en faktisk skal kjøre.

Nå jukser vi litt, og beholder inntil videre den gamle bensinbilen som backup. Men planen er at elbilen skal være bil #1, også på lengre turer [innenlands]. Tesla ble strøket pga høyt forbruk, som ville resultert i lang okkupasjon av offentlige ladere for å fylle våre 1000km/mnd. De er jo en ypperlige langturbiler, men vi har mest bykjøring (og nærmeste superlader er langt unna). Mercedes B-klasse faller igjennom på lading, mens e-Golf blir treg på hurtiglading i kulde. Resten av de vi prøvde ble en skuffelse i kjøreopplevelse, selv sammenlignet med en urgammel 5-serie...... Du ser av signaturen under hvor vi landet; om noen uker vet vi mer om dette var riktig valg (for oss).
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

nr1rayner

@Orbit
e-Golfen faller også gjennom pga kun 3,6kw lader.
Skjønner valget ditt etter de krav du stilte  ;)

@trådstarter
Har vært i, og er tildels i samme situasjon. Hadde før 2 forskjellige ladepunkt ca 200 og 400 meter unna hjemmet, begge med max 3 timer P-tid.
Nå er nærmeste ca 2km unna, fortsatt med 3 timer P-tid.
Har strengt tatt ikke mulighet for lading på jobb heller, men kan stå på offentlige punkt enkelte dager, og snike meg til strøm på arbeidsplassen andre dager..
Så jeg har altså litt erfaring på området  ;)

Om det der skal funke (over tid) kommer helt an på ladeplassene du har tilgjengelig. Er det schuko (vanlig stikk) med max p-tid 2-3 timer vil det være spennende og fungere fint i starten, men du kommer til å gå lei, fort!
Type2-kontakt blir noe helt annet, selv med max 3 timer.
Schuko gir ca 2kw mens type2 gir ca 6,6kw på Ioniq. Det er da snakk om en ca ladetid fra tomt til fullt på sånn sirkum sarium 12-14 timer eller 4-5 timer..
Nå lader man jo svært sjeldent fra tomt til fullt, men du tar vel poenget.
Ladehastigheten på punktene har mye å si, men kanskje mer viktig er P-tiden. Er det ingen begrensing eller 5+ timer skulle det ikke by på så store problemer.
Det man blir lei av er å følge med klokka og huske og hente den f..... bilen før tiden renner ut og man får bot, og atpåtil må hente den med 47% og gjerne skulle hatt fullt, for så å flytte den til et annet punkt, tusle hjem for så å følge med på klokka igjen..
Har du i tillegg hurtiglader et sted i nærområdet er det en flott backup de dagene man ikke har tid å vente eller alle punkter er opptatt.
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

Carl Anton Stenling

Som det nevnes her er det smart å finne situasjoner hvor man har tilgang til lading uten å måtte vente på bilen. F.eks. kan dette være dagligvarebutikk med 22 kW uttak hvor man lader mens ukehandelen unnagjøres.

En annen mulighet er å sjekke om noen av naboene i eneboliger kan hjelpe. Hvis noen av dem har elbil så er det mulig å spørre om du kan få til en ordning hvor du lader i tilknytning til eneboligen og betaler for ladingen. Er du heldig så treffer du på en elbilentusiast som er vennlig innstilt!

I forhold til offentlige ladepunkter så bør man ta hensyn til at det stadig blir flere elbiler og det kan bli større pågang på punktene etter som tiden går.
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

nr1rayner

De 22kw Carl nevner vil gjøre unna ladingen på null komma blunk (i forhold til 10A på schuko i hvert fall), men det er svært få biler som kan nyttegjøre seg av det..
Svært få også som kan nyttegjøre seg av 11kw.
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

Orbit

Sitat fra: nr1rayner på søndag 23. oktober 2016, klokken 16:49
De 22kw Carl nevner vil gjøre unna ladingen på null komma blunk (i forhold til 10A på schuko i hvert fall), men det er svært få biler som kan nyttegjøre seg av det..
Svært få også som kan nyttegjøre seg av 11kw.

Uten å hevde at dette er en komplett liste (og dette er også stort sett ekstrautstyr selv på de modellene som er listet her):

  • 22kW

    • Tesla Model S
    • Renault Zoe
  • 11kW

    • BMW i3 94Ah
    • Mercedes B-klasse
    • Tesla model X
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

S4e

Opel Ampera-e vil ha 11kW i tillegg til 50 kW hurtigladning.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Tesla Model 3 LR AWD FSD Hengerfeste
Ecolite ladestasjon

Hansi

Buskerud


Opel Ampera-e bestilt 16.09.16, levert 08.06.17    Tesla Model 3 reservert 01.04.16
2013 Nissan Leaf Tekna (Norsk)     2011 Mitsubishi i-MiEV

S4e

Ops - beklager. Skulle stått 7,2 og ikke 11kw.

"Pettersen bekrefter for øvrig at Ampera-e kommer med støtte for 50 kilowatt CCS-hurtiglading. Dette skal gjøre det mulig å «fylle på» 150 kilometer rekkevidde på en halvtime.

Om bord-laderen kan håndtere en effekt på inntil 7,2 kilowatt. Altså må du ha en 32 ampere kurs til garasjen om du ønsker full ladeeffekt hjemme."
Tesla Model 3 LR AWD FSD Hengerfeste
Ecolite ladestasjon

nr1rayner

Mente å ha fått med meg at AE kommer med 6,6/7,2kw lader jeg også ja.
Men nå er det jo Ioniq trådstarter spør om..

Forøvrig, om AE og Ioniq hadde vært klare i butikken pr.d.d. vil uansett problemet til trådstarter være det samme. Rekkevidde løser mye, men ikke alt, man må uansett få ladet..
Med trådstarters bruksbehov, uten mer detaljer, kan det virke som Ioniq gir mer enn nok rekkevidde og derfor ikke mye grunn til å vente på AE, som har like raskt i kw på normallading, men vil ha høyere forbruk så km/time på lading blir bedre for Ioniq.
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

moby666

Ville aldri kjøpt elbil hvis jeg ikke hadde hatt lademulighet hjemme.
2018 Kona - på venteliste - nr 12. 
2017 TMX 75d ap2.5  7 seter
2015 egolf alt utstyr
2017 Ampera-a - på venteliste - KANSELERT
2016 IONIQ - Hvit Teknikk Skinn (solgt :()
2016 Outlander PHEV (solgt)
2014 Nissan Leaf Hvit (solgt)
2015 Kia Soul EV sort/rød (solgt)
2014 Citroen C-Zero sort (solgt)

DagfinnN

Sitat fra: moby666 på søndag 23. oktober 2016, klokken 22:23
Ville aldri kjøpt elbil hvis jeg ikke hadde hatt lademulighet hjemme.
Nesten enig. Ville kanskje ha vurdert dersom lading var tilgjengelig på jobben, eller Tesla hvis en bor nær en superlader. Men ja. Et av poengene med elbil er å lade mens man er hjemme. Velger man likevel, skal man i hvert fall ha for at man er entusiastisk.
X100D hentet 27.05.2020
TM3 SR+ hentet 31.12.2019
x S100D Levert 29.11.2017 - solgt 27.05.2020
x Opel Ampera-E bestilt 20.09.2016 - levert 30. mai 2017 - solgt 20.desember 2019
x Subaru Outback solgt april 2017, går all in electric.
x Tesla S85D hentet 9. november 2015, solgt 12.10.2017
x Nissan Leaf solgt 28.07.2015

Chivas

Har selv planer om nye e-golf neste år, men har heller ingen lademuligheter hjemme (muligens man kan dra en 20m kabelrulle over en gangvei, men ikke helt gunstig :D )
Dog har jeg mulighet for å lade på jobb som er ca 12 km hjemmefra. Tanken vi i heimen har tenkt er at dama tar bilen til Oslo 3 dager i uken, mens jeg bruker den 2 dager i uken for å lade den på jobb - så får vi se hvordan det funker :)

Jeg tror vi fint kunne klart oss med den e-golfen som er på markedet nå, men hender seg vi er på 200 km tur og da har ikke rekkevidden vært gunstig nok.

Situasjonen forøvrig der vi bor er litt av den samme med veldig skepsis mot lading av elbil i garasjeanlegg osv. Vi er dog i startfasen av å utrede interesse og å finne ut av mulighet for å opparbeide lademuligheter.

elektrolux

Sitat fra: moby666 på søndag 23. oktober 2016, klokken 22:23
Ville aldri kjøpt elbil hvis jeg ikke hadde hatt lademulighet hjemme.

Jeg ville ikke kjøpt noen biler en ikke kunne fylt opp hjemme, inkl. bensin, diesel og hydrogen biler. ;D
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Ebe

Sitat fra: moby666 på søndag 23. oktober 2016, klokken 22:23
Ville aldri kjøpt elbil hvis jeg ikke hadde hatt lademulighet hjemme.

Etter å ha eid en 24 Leaf i 2,5 år er jeg helt enig i dette. Men nå har vi bare denne ene bilen, samtidig som vi har tre unger.
2014 Leaf Acenta, ny i Norge.
Eneste bil i en husholdning på 5.

AmocoCadiz

Sitat fra: Chivas på mandag 24. oktober 2016, klokken 08:13

Jeg tror vi fint kunne klart oss med den e-golfen som er på markedet nå, men hender seg vi er på 200 km tur og da har ikke rekkevidden vært gunstig nok.

For noen turer som er på 200km+ kan man ju greit bruke hurtigladere, begynner å bli mange av dem nå og ihvertfall finnes mange rundtom i Oslo regionen.

Mener for øvrig at hvis man har et moderat transportbehov, ville jeg gå for elbil selv uten fastlading hjemme (under forutsettning at det er en del ladere i nærmiljøet) Ladeangsten og rekkeviddeangsten er i grunn overdrevet og medie-initiert

Elbilen har så pass mange fordeler både fremdriftsteknisk og foreløpig også mange virkelig gode insentiver. Så tiden for elbil er nå!
Og det vil bare bli bedre, jo større elbilmarked , jo flere ladetilbydere kommer med både hurtig, semihurtig (feks kjøpesentre) og saktelading tilbud (kommune ol. )

I tillegg kommer helt sikkert share systemer ala AirBnb med apper for lademuligheter hos private også som er en mulighet nevnt tidligere

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA