Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Jordingsfeil på Ratio Type2 ladekabel.

Startet av TM, tirsdag 13. desember 2016, klokken 06:56

« forrige - neste »

TM

Vurerer å prøve nye e-Golf som eneste bil. Kravet er at den klarer inntil 15 mil under alle forhold, sommer som vinter. Det vil gå greit hvis dagens e-Golf eiere alltid klarer 10 mil. Jeg er skeptisk til at den ikke har mulighet for oppvarming av batteriet. Hvis jeg parkerer på hytta i minus 20, og starter turen med kraftig regenerering (700 høydemeter nedoverbakke), vil da et dypfryst batteri kunne skades eller vil den ikke regenerere ?. Kanskje det beste vil være å parkere bilen uten å være fulladet, og saktelade før kjøreturen for å varme / tine batteriet ?

eivhelle

Sitat fra: TM på lørdag 22. oktober 2016, klokken 07:53
Vurerer å prøve nye e-Golf som eneste bil. Kravet er at den klarer inntil 15 mil under alle forhold, sommer som vinter. Det vil gå greit hvis dagens e-Golf eiere alltid klarer 10 mil. Jeg er skeptisk til at den ikke har mulighet for oppvarming av batteriet. Hvis jeg parkerer på hytta i minus 20, og starter turen med kraftig regenerering (700 høydemeter nedoverbakke), vil da et dypfryst batteri kunne skades eller vil den ikke regenerere ?. Kanskje det beste vil være å parkere bilen uten å være fulladet, og saktelade før kjøreturen for å varme / tine batteriet ?
Bilen vil begrense ladeeffekten når det er kaldt og det vil også begrense hvor kraftig du får regenerert. Men den effekten får du også når batteriet er fulladet og ikke er i stand til å ta imot mer lading.

Det vil nok være en god praktis å sett bilen på lading og forvarming en stund før du starter kjøreturen. Både opp og utlading av batteriet vil være med på å øke temperaturen.

Fordelen du har ved å starte hjemturen fra hytta på 700 meters høyde er at du har 3KWh med gratis energi som du kan bruke på starten av turen (700 moh x bilens vekt x 9.81/3600 = potensiell energi [Wh]). Men det betyr selvsagt at det også går 3KWh ekstra på turen opp til hytta som man også må ta med i regnestykket. 150 km rekkevidde kan derfor være en større utfordring på vei til hytta, hvis værforholdene er ugunstige.
2020 Audi etron 50, 71kWH, Catalynia Red
2017 VW e-Golf, 35.8kWh, Tungsten Silver
2015 VW e-Golf, 24.2kWh, Pacific blue, Solgt

TM

Takk. Det er slik at det er ca 15 mil hjemmefra til Kiwi Rødberg. Der er det DC + 3AC 32. Jeg vil lade der på vei til hytta vinterstid, så 700 meter stigning på 3 mil derfra er kunn et spørsmål om hvor lenge jeg handler  :)

Når jeg kjører tilbake har vel ikke batteriet plass til å lagre energien hvis batteriet er helt fullt. Jeg tror BMW benytter bufferet til lagring, for jeg har erfart at den regenerer like mye selv med fullt batteri. Du skriver at forvarming av bilen er en fordel, men me e-Golf er vel det bare for økt komfort. Det er vel lite varme som går fra kupeen og til batteriet i minus 20 grader ?

02jan

Rart dette med "batterivarme" . På selv de enkleste bilene fra 70 tallet, så kan man enkelt montere noe som heter motorvarmer element. Denne tekniske finessen gjør at man ved strømtilkobling (trekker normalt 600-800wt), få varmet opp en bånnfryst motor i minus 20.

At temperaturen til batteriet synker til under -10 over natta , og så skal kjøre av gårde , er en stor ulempe på flere måter. En av de er ved hurtiglading , så er ikke dette noe hurtiglading lenger, samt kostnaden ganger opp flere ganger.

Å legge varme under asfalten for å smelte is  er noe man også har fått for flere 10 år siden.

Hvorfor ikke lage en isolert kasse til batteriet , med feks varmetråder/kabler av noe slag, gjerne med mulighet for manuelt styre dette ( selvfølgelig med at bilen overstyrer hvis temperatur på batteri/luft er over en hvis temp).
Tesla CyberT dual AWD - reservasjon 1127xxxxx
Bmw i3 fra juli 2014 - solgt juni 2019 :(

2019 - Gjøvikbanen/Scott spark
2016 - folkevogn Passat alltrack diesel
1981- Jeep CJ-7 4.2 Renegade
1969 - BMW 1600-2
1997' hengerfeste C4 2.6 Avant quattro - lånt ut til far.

eivhelle

Sitat fra: TM på lørdag 22. oktober 2016, klokken 12:01
Takk. Det er slik at det er ca 15 mil hjemmefra til Kiwi Rødberg. Der er det DC + 3AC 32. Jeg vil lade der på vei til hytta vinterstid, så 700 meter stigning på 3 mil derfra er kunn et spørsmål om hvor lenge jeg handler  :)

Når jeg kjører tilbake har vel ikke batteriet plass til å lagre energien hvis batteriet er helt fullt. Jeg tror BMW benytter bufferet til lagring, for jeg har erfart at den regenerer like mye selv med fullt batteri. Du skriver at forvarming av bilen er en fordel, men me e-Golf er vel det bare for økt komfort. Det er vel lite varme som går fra kupeen og til batteriet i minus 20 grader ?
Under forvarming vil du normalt også trekke strøm fra batteriet siden laderen ikke klarer å lever nok effekt til varmeelementet. Da vil den indre motstanden i batteriet gjøre at du også får avgitt varme i batteriet. Tilsvarende vil du også få litt varme i batteriet under lading. Hvor mye dette hjelper i 20 minus er det derimot ikke godt å si.

Uansett så blir strekningen gjennom Nummedal ganske greit dekket av hurtigladere etter hvert. Planene tilsier vel at man skal få nye ladere på Hvittingsfoss, Kongsberg, Lampeland, Veggli, Rødberg, Dagali og Geilo.
2020 Audi etron 50, 71kWH, Catalynia Red
2017 VW e-Golf, 35.8kWh, Tungsten Silver
2015 VW e-Golf, 24.2kWh, Pacific blue, Solgt

TM

#5
Sitat fra: 02jan på lørdag 22. oktober 2016, klokken 13:47
Hvorfor ikke lage en isolert kasse til batteriet , med feks varmetråder/kabler av noe slag, gjerne med mulighet for manuelt styre dette ( selvfølgelig med at bilen overstyrer hvis temperatur på batteri/luft er over en hvis temp).
Det er vel nesten bare VW som ikke har en løsning for varme eller kjøling av batteriet. Det er vel grunnet til at e-Golf ofte lader langsommere enn eks. bmw i3.  Men hvis man stort sett hurtiglader når man er nede på max 20 %(etter forvarming og et par timers kjøring) , og bor i et land som Norge, så har det kanskje ikke så stor praktisk betydning.

Heimdal-eGolf

Sitat fra: TM på lørdag 22. oktober 2016, klokken 07:53
Vurerer å prøve nye e-Golf som eneste bil. Kravet er at den klarer inntil 15 mil under alle forhold, sommer som vinter. Det vil gå greit hvis dagens e-Golf eiere alltid klarer 10 mil. Jeg er skeptisk til at den ikke har mulighet for oppvarming av batteriet. Hvis jeg parkerer på hytta i minus 20, og starter turen med kraftig regenerering (700 høydemeter nedoverbakke), vil da et dypfryst batteri kunne skades eller vil den ikke regenerere ?. Kanskje det beste vil være å parkere bilen uten å være fulladet, og saktelade før kjøreturen for å varme / tine batteriet ?

Hei
Jeg kjører eGolf m/VP og har 110km/800høydemeter til hytta. Dette går fint vår/sommer/høst, men er det under -10 grader så må vi stoppe etter 80km for å "hurtiglade". Mangel på oppvarming av batteri er et stort problem på vinteren og forvarming har ingen effekt på batteriet som jeg kan merke. Med oppvarmet kupe og fulladet batteri er retur null problem året rundt.
TM3 reservasjon 1.4.2016
2015 eGolf levert 4.5.2015
2014 eUP overtatt 25.9.2017

TM

Hei, takk for nyttig informasjon. Det betyr vel at 15,3 mil med 300 meter høydeforskjell burde være nokså kurant hele året med det nye batteriet. Tenkte å teste med i3 i vinter, så får jeg en viss ide om hvordan det vil fungere med den nye e-Golfen.

Megaoctane

Bor i Oslo o reiser ikke på langtur.
Regner med å ha nye e-Golf som bil nr 1.
Men skal lease - det skjer så mye de neste årene at jeg ikke vil kjøpe/eie en elbil og så uansett ha et stort verditap og pes med salg.
Men hvis leasingen blir veldig dyr, velger jeg kanskje noe annet.

schcar

Hei

Golf regenererer ikke i det hele tatt med fult batteri, men du forbruker jo heller ikke noe annet enn til oppvarmning
Tesla Model X bestilt 28.09.2017
Audi E-tron bestilt 21.04.17 (avbestilt 1.10.2017)
e Golf levert 18.12.05
Audi Q5 hyttebil levert 28.04.2015 ( til salgs)

Chivas

Sitat fra: Megaoctane på mandag 31. oktober 2016, klokken 17:07
Men skal lease - det skjer så mye de neste årene at jeg ikke vil kjøpe/eie en elbil og så uansett ha et stort verditap og pes med salg.
Men hvis leasingen blir veldig dyr, velger jeg kanskje noe annet.
Er leasing i det hele tatt noe man kan vurdere økonomisk sett?

Jeg er ikke noen guru på dette, så forklar meg gjerne :)

Men, la oss ta et tanke-eksperiment:

Ved kjøp av e-golf med utstyr: 350.000,-
Verditap første år: -50.000,-
Deretter 15% i året de 2 neste årene: -83.250,-

Da har du etter 3 år en bil som er "verdt": 216.750,- og har tapt seg 133.250,-

Ved leasing:
40.000,-(?) innskudd.
3.000,-(?) per måned i 36 mnd.: 108.000,-
50.000(?) når den skal leveres inn pga av alle skavanker.

Da har du etter 3 år en bil som har kostet deg 198.000,-

Nå aner ikke jeg hvor reelt dette regnestykket her er, men hvis det skulle være noenlunde korrekt vil det jo være mye mer lønnsomt å eie enn å lease(??)

Megaoctane

50.000kr i skavanker er litt å ta i. NAF mener at snittet ligger på 10-15.000kr.

Verdifall er nok høyere enn 15% de påfølgende årene. Dyre tyske biler (Mercedes, BMW) faller nok 50.000kr hvert år i flere år.
EL bil er vel enda verre. Straks VW ID kommer med 500km så er e-golf med 300km plutselig mye mindre verdt.
Og så har du det maset med å legge bilen på finn, flere uker på rad der du må senke prisen mer og mer, til du slutt selger bilen med et større tap enn du forutså.

Antar at e golf faller 50.000kr hvert år i tre år: 150.000kr
Leasing: 40.000 + 108.000kr i 3 år + 30.000 i skavanker (hvis vi tar i)= 178.000kr.

Kanutten

Sitat fra: Megaoctane på tirsdag 01. november 2016, klokken 19:29
Antar at e golf faller 50.000kr hvert år i tre år: 150.000kr

Har du sjekket Finn.no? Min erfaring er at prisene holder seg usedvanlig godt for eGolf. Det kan selvsagt hende at de blir solgt for langt mindre enn prisantydning, men jeg vet at flere har solgt biler etter ett år omtrent uten tap.
I-PACE FE
e-UP
Tysk sportsbil med bensinmotor bak :)

Megaoctane


Chivas

Sitat fra: Megaoctane på tirsdag 01. november 2016, klokken 19:29
50.000kr i skavanker er litt å ta i. NAF mener at snittet ligger på 10-15.000kr.

Verdifall er nok høyere enn 15% de påfølgende årene. Dyre tyske biler (Mercedes, BMW) faller nok 50.000kr hvert år i flere år.
EL bil er vel enda verre. Straks VW ID kommer med 500km så er e-golf med 300km plutselig mye mindre verdt.
Og så har du det maset med å legge bilen på finn, flere uker på rad der du må senke prisen mer og mer, til du slutt selger bilen med et større tap enn du forutså.

Antar at e golf faller 50.000kr hvert år i tre år: 150.000kr
Leasing: 40.000 + 108.000kr i 3 år + 30.000 i skavanker (hvis vi tar i)= 178.000kr.
Jeg synes det høres rart ut hvis snittet er på 10-15.000 (ref NAF). Nye dekk og bremser (med skiver og hele bøtteballetten) må man regne med + alt det andre. Bare bremser og dekk alene blåser vel over 15.000,-

En jeg kjenner til måtte faktisk ut med over 100.000,- når bil ble levert inn - det var riktignok en Volvo XC så selvfølgelig helt andre delepriser.

Ser man på brukte e-golf, og legger Finn-priser til grunn, stemmer det ganske godt med 50.000,- første år, deretter 15% i året (faktisk ser det ut til å være mer rundt 10% per år).

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA