Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Plass til passasjerer og bagasje

Startet av minim, mandag 12. desember 2016, klokken 19:50

« forrige - neste »

minim

Jeg kjøpte en S85D for to uker siden. Jeg kikket såvidt over frunken for å se hvilken kabler som fulgte med ved kjøp og da lå der chademo adapter og en haug av "kirkebo" adaptre. Fant ut at UMC manglet, kontaktet forhandler igjen og jeg skulle bare reise innom for å få denne.. Når jeg hentet den så ser han at det lå masse adaptre og en trefas skjøteledning fremme å sa at disse skulle ikke fulgt med og tok dem når jeg fikk UMCen. Greit nok tenkte jeg.. I dag snart to uker senere så ringte han meg igjen å lurte på om det fulgte med chademo adapter og forklarte at denne ikke fulgte med.

Nå venter jeg bare på en telefon om at hjulene også var ment for en annen bil :D Dum som jeg var så skreiv vi jo ikke noe ladeutstyr i kontrakten så jeg regner med at jeg ikke har noe jeg skulle sagt.. Vanligvis når jeg har kjøpt fossil bil så tenker man jo ikke på slikt ekstrautstyr fordi det ikke er noe, men jeg må si at det er litt kjipt når forhandler nå etter kjøp tar i fra meg ekstrautstyr som lå i bilen ved kjøp med en verdi av rundt 10000kr. Er jeg smålig når jeg forventer at dette fulgte bilen når man kjøpte en bil til 770k?
-TMS 85D
-03 VW Polo

Muffinman

Personlig synes jeg at selgers opptreden ikke er mye å skryte av. Er man så klønete at ikke vet hva som ligger i bilen ved levering får man ta støyten selv, og ikke komme uker etterpå for å få det tilbake.

tiger``n

Hadde ikke gitt fra meg så mye som en stoppskive.
Kjøpt er kjøpt, han skulle vel bare raske med seg noe i farta som han trengte selv privat sikkert.
Useriøst så det holder.
Husk at mange av de forhandlerne som liksom selger og annonserer biler egentlig bare er noen amatører med et firmanavn som driver med det på kveld og helg. Privatpersoner er ofte mye mye mer seriøse å handle med. Det "ser" liksom så proft ut da tenker du når du ser annonsen og bilen samt firmanavnet, dessverre er mange av disse komplette amatører og egentlig bare ute etter å loppe deg for mest mulig og samtidig gi deg minst mulig.

Jejl

Dette blir like dumt som å forlange tilbake et reservedekk som har ligget i bilen ved salg.
Hvis chademo-adapteret lå i bilen ved kjøpet, så har du kjøpt dette også.

minim

Ja det lå i bilen ved kjøp.

Nå skal det sies at jeg avtalte med selger tidligere på dagen at jeg bare skulle komme å se på bilen. Jeg kom dit 18:00 og reiste derfra med bilen 20:00 kjøpt og betalt så det gikk vel litt raskt. Innbyttebilen min sa jeg jo til selger før vi reiste at jeg måtte gå igjennom for å se at jeg ikke hadde glemt igjen noe. Dette er jo vanlig praksis så regnet nesten med at en proff selger gjorde det også..

Får være litt smålig å ikke godta at de tar chademoen da. Er jo ikke de store summene, men det var litt irriterende å få en slik telefon..
-TMS 85D
-03 VW Polo

Tuxedo

Sitat fra: minim på fredag 21. oktober 2016, klokken 19:30
[...]
Er jeg smålig når jeg forventer at dette fulgte bilen når man kjøpte en bil til 770k?
Nei, du er ikke smålig.  Men hvis dette utstyret ikke stod i annonsen eller kontrakten, og det heller ikke var noen muntlig diskusjon om det, så er selger i sin fulle rett til å hevde at dette ble lagt i bilen ved en feil.  Selv ville jeg ikke forvente annet enn en UMC (som er selvsagt) hvis jeg skulle kjøpe brukt, så lenge som ingenting annet var lovet.
P85, Sølv.
Mottatt 25.11.13

Havebigfun

kjøper du bil hos prof selger så kan du regne med at ladeutstyr som naturlig følger bilen og som ligger i bilen følger med- jeg ville ikke avgitt noe av det utstyret selger synes du skal levere tilbake.
Han hadde vel muligheten til å fjerne det han ikke ville selge før du så på bilen hvis jeg oppfatter rett.

minim

han kunne jo sett over bilen samtidig som jeg sjekket den jeg leverte inn f.eks. Burde jo ikke være nødvendig å oppfordre en selger som har dette av yrke til å gjøre det er nå min mening..

Sitat fra: Tuxedo på fredag 21. oktober 2016, klokken 20:24
[...]
Er jeg smålig når jeg forventer at dette fulgte bilen når man kjøpte en bil til 770k?
Nei, du er ikke smålig.  Men hvis dette utstyret ikke stod i annonsen eller kontrakten, og det heller ikke var noen muntlig diskusjon om det, så er selger i sin fulle rett til å hevde at dette ble lagt i bilen ved en feil.  Selv ville jeg ikke forvente annet enn en UMC (som er selvsagt) hvis jeg skulle kjøpe brukt, så lenge som ingenting annet var lovet.

Nei det sto ikke i annonse, kontrakt og ble heller ikke diskutert ved handel så jeg er redd for at han har sitt på det tørre ved å kreve den tilbake.. Jeg vet dog ikke om jeg hadde gjort det samme om jeg var selger. Tror jeg hadde svelget kamelen to uker etter overlevering..
-TMS 85D
-03 VW Polo

jkirkebo

Sitat fra: Tuxedo på fredag 21. oktober 2016, klokken 20:24
[...]

Ja, UMC med sort og blått adapter er det jeg ville forventet at fulgte med.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

minim

Det var litt dårlig formulert ser jeg. Jeg sjekket jo over hva som lå i bilen før jeg kjøpte den. Forventet egentlig at dette fulgte bilen og tenkte ikke noe mer over det siden jeg ikke var vandt til ekstrautstyr som ladekabler. Jeg trodde dermed at det som lå i bilen når jeg hadde kjøpt den var det som fulgte med.

Det som var dumt var at jeg ikke fikk dette i kontrakten som jeg ser nå i etterkant at jeg skulle gjort. Da hadde jeg helt sikkert fått det med om jeg krevde det med i prisen ved kjøp, men nå er det jo for sent..
-TMS 85D
-03 VW Polo

shufu

Sitat fra: minim på fredag 21. oktober 2016, klokken 21:20
Det var litt dårlig formulert ser jeg. Jeg sjekket jo over hva som lå i bilen før jeg kjøpte den. Forventet egentlig at dette fulgte bilen og tenkte ikke noe mer over det siden jeg ikke var vandt til ekstrautstyr som ladekabler. Jeg trodde dermed at det som lå i bilen når jeg hadde kjøpt den var det som fulgte med.

Det som var dumt var at jeg ikke fikk dette i kontrakten som jeg ser nå i etterkant at jeg skulle gjort. Da hadde jeg helt sikkert fått det med om jeg krevde det med i prisen ved kjøp, men nå er det jo for sent..

Det er ikke unaturlig å tenke at dette kommet inkludert med bilen. Du har vel sett disse utstyr i bilen før å kjøpe bilen og tenkte det var inkludert, selv om det står ingenting om dette i kontrakten.
Du kjøpte hos en "proff" og stolte på ham. Hva ville skje med gummi matter for eksempel? Kan han få disse tilbake?
At selger ringte etterpå for å få utstyr tilbake, kunne du få hevet kjøpet kanskje om du kunne ikke behode disse? Men det kan være litt sent nå siden du allerede levert en del tilbake.

Det er en ting jeg skal huske neste gang om jeg kjøper en bruktbil.
Håper at dette skal ikke gi deg dårlig følelse om kjøpet. Du har vel en fantastisk bil uansett
2016 S70(/75)D Hvit
2014 VW e-up

cra

Det er vanlig å skrive i kontrakten om diverse utstyr skal følge med, f.eks takgrind, skiboks, ekstra hjulsett, ekstra matter osv, så dette er jo slurv fra selgers side. Og som nevnt er det ikke unaturlig at slikt følger med. Tipper selger stiller tynt juridisk sett hvis du ikke har sett noe adapter i bilen.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Amoss

Sitat fra: minim på fredag 21. oktober 2016, klokken 21:20

En vanlig frase i bil-kontrakter er at man kjøper bilen "som forevist". Dersom denne frasen er med i din kontrakt, så kjøpte du den med alt utstyr som lå i bilen da den ble "forevist" deg.

Fra private selgere kan man nok se litt gjennom fingrene for slikt slurv, men fra en profesjonell selger (som jeg forstår at han fremsto som?) så kan ikke annet bli godtatt spør du meg.  ... men på den annen side så ble den visst forevist uten UMC...
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

krl

I utgangspunktet er det vel bare UMC-en som mer eller mindre er en del av bilen. Denne må fremvises for å få bilen EU-godkjent.

Men hvis selger skriver at bilen selges UTEN UMC, så bør dette også være helt greit så lenge kjøper blir informert om at han må kjøpe en godkjent ladekabel som kan være med på EU-kontroll...

Alle andre adaptere og slikt som ligger i bilen når den blir vist frem, ville jeg sørget for å få inn i kontrakten. På samme måte som at det skal inn i kontrakten når det følger med vinterhjul etc.. Chademoadapteret er såpass dyrt at det er unaturlig at dette følger med.

Cookie Monster

Må ikke ha med ladekabel for å få elbil EU godkjent. Bare å si man har ladestasjon hjemme.

Kontrollpunkt 4.14.3: Mangelmerknad for manglende ladekabel
Dersom el-bileiere kun har fastmontert ladestasjon, skal det ikke gis mangelmerknader for
manglende ladekabel.

http://www.vegvesen.no/_attachment/1079675/binary/1070628

Men ligger det en ødelagt ladekabel i bilen er det en mangel.
2015 P85D

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA