Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Erfaring Biltema Elsykkel MTB?

Startet av MrBacardi, mandag 12. desember 2016, klokken 19:17

« forrige - neste »

MrBacardi

For å avdekke hvordan bilbransjen i Norge ser for seg nullutslipp-andelen i nybilsalget framover, så sendte jeg en forespørsel til representanter for de mest populære personbilmerkene i Norge om dette.

SitatHvilket år tror dere at nullutslipp-andelen i nybilsalget i Norge passerer 50%?

Det skjer jo mye nå framover mot 2025, så på et eller annet tidspunkt vil man jo nå dette skjæringspunktet, spørsmålet er bare når.

Har allerede fått et par svar, oppdaterer denne posten løpende med de svarene jeg får.

Volkswagen / Audi / Skoda (ved Møller Gruppen)
SitatElbil salget har hatt en utrolig vekst de siste årene. Vi tror at denne utviklingen vil forsterkes ytterligere og at 50 prosent av nybil salget i Norge vil være elbiler allerede i 2020.

BMW / MINI (ved Bavaria Nordic)
SitatNullutslippandel i nybilsalg vil blant annet avhenge av politiske føringer og innpriser på de ulike biltypene, så det har vi dessverre få forutsetninger for å si noe om – blir kun gjetninger.

Toyota (ved Toyota Norge AS)
ikke svar foreløpig

Ford (ved Ford Motor Norge)
ikke svar foreløpig

Mercedes / KIA / Peugeot / Smart / Citroën (ved Bertel O. Steen)
ikke svar foreløpig

Volvo (ved Volvo Car Norway)
SitatDet er veldig vanskelig å spå om dette, siden mye avhenger av hvordan myndighetene både lokalt og sentralt legger til rette for denne typen biler – i form av blant annet ladeinfrastruktur, tilgang til kollektivfelt og ulike avgiftsfordeler. Alt dette påvirker kundenes kjøpspreferanser når det gjelder valg av bil.

Mitsubishi (ved Mitsubishi Norge)
ikke svar foreløpig

Mazda (ved Mazda Norge)
ikke svar foreløpig

Nissan (ved Birger N. Haug)
ikke svar foreløpig

Opel (ved Opel Norge)
ikke svar foreløpig

Tesla Motors (ved Tesla Motors Norge)
ikke svar foreløpig

Renault (ved Renault Norge)
ikke svar foreløpig

Suzuki (ved RSA)
ikke svar foreløpig

Subaru (ved Subaru Norge)
SitatDet er et spennende spørsmål. Det er i stor grad politikerne som bestemmer farten på dette, da det er avgiftene som påvirker når folk skal velge biler.

Vi i Subaru Norge støtter vår egen bransje organisasjon, BIL i at avgiftene bør flyttet fra kjøp til bruk av bilen, og det går foreløpig litt for tregt. Det som går fort er avgiftlette til el. biler og plug in hybrider – her er Norge raskest og ikke minst mest rause av alle land i hele verden.

Vi i Subaru har ikke diskutert når null utslipp biler vil passere 50%, så det har jeg ikke noe svar på. Men vi og de fleste av våre konkurrenter jobber aktivt for å klare de kravene som myndighetene setter – og da er det særlig Paris avtalen som er målet i Europa.

En ting er sikkert: Det skjer mange endringer de næreste årene, og det blir spennende!

Hyundai (ved Hyundai Norge)
ikke svar foreløpig

Test mine Android-apps: Bilsamler / Ladestasjon
Jeg koblet Teslaen til slack

2020 VW ID.3 1ST - Kø-nr 75
2017 Leaf 30 kWh - Utlevert april 2017
2016 Model S 70D - Utlevert feb 2016

Amoss

Sitat fra: MrBacardi på fredag 21. oktober 2016, klokken 19:16
Har allerede fått et par svar, oppdaterer denne posten løpende med de svarene jeg får.

Flott initiativ :)

Kunne vært en ide å skrive når du sendte ut denne undersøkelsen samt datere når du har fått de enkelte svarene.
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

MrBacardi

Test mine Android-apps: Bilsamler / Ladestasjon
Jeg koblet Teslaen til slack

2020 VW ID.3 1ST - Kø-nr 75
2017 Leaf 30 kWh - Utlevert april 2017
2016 Model S 70D - Utlevert feb 2016

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA