Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Think City 2002, 40.000km, rødt til salgs 80.000.

Startet av Helge, søndag 28. november 2010, klokken 20:58

« forrige - neste »

elektrolux

Sitat fra: Helge på onsdag 17. november 2010, klokken 10:57
Varmeren var i følge dem nesten usedvanlig ren innvendig[/li][/list]

Kanskje cluet ligger der ::)

Kan det være at du får for mager blanding? Det betyr tilbake til dysen, og om den er åpen nok.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Helge

    Sitat fra: elektrolux på onsdag 17. november 2010, klokken 12:17
    Sitat fra: Helge på onsdag 17. november 2010, klokken 10:57
    Varmeren var i følge dem nesten usedvanlig ren innvendig[/li][/list]

    Kanskje cluet ligger der ::)

    Kan det være at du får for mager blanding? Det betyr tilbake til dysen, og om den er åpen nok.
    Kanskje det kan bety dysen ja... men i følge verkstedet kan dette også være klare indikasjoner på to andre ting:
    1.) vann i bensinen
    2.) for lite bensin pga dårlig bensinpumpe

    Kan ikke si meg kompetent nok på Webastovarmere til at jeg kan synse på hverken hvilken av disse til sammen 3 forholdene som i praksis er mest vanlig eller mest sannsynlig i mitt tilfelle. Men skal det være vann inne i bildet NÅ, etter alt det jeg har gjort, må det i så fall være igjen bare noen dråper inne i pumpen (eller slangen).
    2001 Peugeot 106 Electric (hvit) arvet batteripakken til 1998-modellen
    2003 Saxo Electrique (sølv)
    2003 Saxo Electrique (hvit)
    Ex: 1998 Peugeot 106 Electric (grønn) Ny batteripakke i 2009

    Helge

    Kom til å tenke på....

    Kondensvann kan jo over tid bygge seg opp i tanken... greit
    En over 12 år gammel bensinpumpe kan vel begynne å bli dårlig.
    Men hvordan kan en dyse over tid begynne "å åpne mindre" annet at den tettes igjen av sot/koks om ikke forbrenningen er ren nok?
    2001 Peugeot 106 Electric (hvit) arvet batteripakken til 1998-modellen
    2003 Saxo Electrique (sølv)
    2003 Saxo Electrique (hvit)
    Ex: 1998 Peugeot 106 Electric (grønn) Ny batteripakke i 2009

    elektrolux

    Sitat fra: Helge på onsdag 17. november 2010, klokken 13:08
    Men hvordan kan en dyse over tid begynne "å åpne mindre" annet at den tettes igjen av sot/koks om ikke forbrenningen er ren nok?

    Partikler i tanken?

    Men skulle tro at avbrudt forbrenning burde medført en feilkode.
    Stavanger:

    Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

    Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
    Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

    Daglig leder i elbilhjelpen.no

    El rayo

    Sitat fra: Helge på onsdag 17. november 2010, klokken 10:57
    • Tatt ut bensintanken og tømt den for bensin og vann
    Dersom det kommer enkelte vanndråper med bensinen fram til brenneren kan det forlklare både fuskingen og at brennkammeret er fritt for sot. Brennkammeret blir damprenset av vannet som fordamper.

    Bensin som fordamper etterlater seg et hvitt belegg som kan tette dyser og andre trange kanaler. Har sett dette flere ganger på gamle biler som har stått en stund. Bensin skal ikke lagres lenger enn 6 måneder ifølge leverandørene.

    Dyser skal man ikke tukle med (stake opp, borre opp eller file på) fordi mengden drivstoff som går gjennom forandrer seg. Dyser skal alltid byttes. (Profesjonelle har utstyr til å overhale og kontrollere innsprøytningsdyser.)
    Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
    kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
    http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
    http://www.austinev.org/evalbum/794

    2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
    EL-ma Classic elassistert sykkel
    http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

    Helge

    UPDATE: Har vel nå gitt opp å få skikk på varmeren uten mere proff hjelp og dessverre kan det virke som om det første firmaet jeg fikk tips om (fra importør faktisk) ikke var så veldig proffe (det er mitt inntrykk, men jeg kan ta feil). Har nå imidlertid fått tips om en forhandler/verksted nr 2 og etter en prat med dem virket de proffere. Ut fra symptomer jeg beskrev fikk jeg forklaring på flere mulige feil/feilkilder. Jeg fikk også en klar anbefaling om at om jeg fremdeles ønsker å prøve å få fikset denne gamle varmeren bør den testes med full overvåking (PC tilkoblet) mens den står og brenner i bilen utendørs, helst med minusgrader ute.

    Jeg har ellers på mandag kveld funnet ut at varmeren sliter litt mer enn jeg har trodd. Jeg har trodd at problemet bare har forekommet de første få minuttene etter oppstart av varmeren, men det er feil. Jeg lot tenningen stå på og varmeren gå i ca 45 minutter med ca -6 grader ute på mandag kveld, mens jeg fikset en annen ting på den andre bilen vår.

    I løpet av de 45 minuttene varmeren gikk "blaffret den til" og gikk ujevnt minst 5 (kanskje det var 6) ganger. Mellom de kortere ustabile periodene som typisk varer fra 1/2 til 1 over minutt gikk varmeren fint og stabilt i perioder på mellom 5 og 10 minutter før en ny ustabil periode kom. Det man kan HØRE når "problemet" inntreffer er at den litt jet-motor-lignende lyden fra varmeren endrer frekvens/tone - tonen stiger liksom i frekvens oppover mot en mer hvinende lyd (som ved etterkjøing) samtidig som man hører en slags blaffrende lyd fra flammen i varmeren. Når blaffringen avtar og varmeren igjen høres ut til å brenne mer stabilt så synker igjen den hvinende lyden mot mer lavfrekvent og ikke så framtredende lyd.

    I løpet av disse 45 minuttene slukket ikke varmeren en eneste gang selv om jeg ved et par anledninger syntes det hørtes akkurat likedan ut som flere av de gangene varmeren har slukket. Det er samtidig ikke noen tvil om at varmeren har slukket desidert flest ganger de første maks 6 minuttene etter at den har blitt startet. De 3 gangene varmeren har slukket etter at den var inne hos "verksted 1" har alle 3 vært få minutter etter oppstart og 2 av dem med tenningen av. Jeg har nå fått time for "in-car" diagnose med "verksted nr.2" (AutoEX) i slutten av neste uke.
    2001 Peugeot 106 Electric (hvit) arvet batteripakken til 1998-modellen
    2003 Saxo Electrique (sølv)
    2003 Saxo Electrique (hvit)
    Ex: 1998 Peugeot 106 Electric (grønn) Ny batteripakke i 2009

    Helge

    Husker ikke hvor jeg leste det, men mener at jeg en eller annen plass her på forumet leste om noen som hadde erfart en Webasto som ikke gikk så bra når det kom eksos fra varmeren selv inn med forbrenningsluften? Det var visst et rustet/hullet eksosbend på den varmeren om jeg ikke husker veldig feil. Men selv med helt eksosrør/eksosbend er det vel ikke så stor avstand på PSA'ene mellom den lille plastrørstumpen for luftinnsug og eksosutløpet? Kan dette bidra til ustabil gange på Webasto eller er jeg helt på villstrå her nå :D  :-\
    2001 Peugeot 106 Electric (hvit) arvet batteripakken til 1998-modellen
    2003 Saxo Electrique (sølv)
    2003 Saxo Electrique (hvit)
    Ex: 1998 Peugeot 106 Electric (grønn) Ny batteripakke i 2009

    Gaute

    Ville vi ikke ha et mye større anntall vebastoer med problemer hvis det var en konstruksjonsfeil med innsug fornært eksos?
    Gaute - tidligere Saxo 2002 eier  127.000km.
    Bilen ble solgt grunnet defekt batteripakke. For tiden syklist.

    Helge

    Nå skrev ikke jeg at det ER slik da Gaute! Men jeg mener altså at en eller annen plass her på forumet at jeg leste noe om problemer der eksosrøret var hullete og som forsvant når eksosrøret ble lappet. Jeg mener det var enten under avansert teknisk om det ikke var her under CItroen og Peugeot. I verste fall husker jeg feil..... ???
    2001 Peugeot 106 Electric (hvit) arvet batteripakken til 1998-modellen
    2003 Saxo Electrique (sølv)
    2003 Saxo Electrique (hvit)
    Ex: 1998 Peugeot 106 Electric (grønn) Ny batteripakke i 2009

    Elmo

    Sitat fra: Helge på tirsdag 23. november 2010, klokken 23:15
    Men jeg mener altså at en eller annen plass her på forumet at jeg leste noe om problemer der eksosrøret var hullete og som forsvant når eksosrøret ble lappet. Jeg mener det var enten under avansert teknisk om det ikke var her under CItroen og Peugeot.

    Det er ikke dette innlegget som stod i denne tråden for bare et par uker siden du tenker på da ?
    Sitat fra: frank på onsdag 10. november 2010, klokken 08:58
    Sjekk for sikkerhets skyld eksosanlegget, på min 97 modell var bendet rett under varmeren helt opprustet og den fikk følgelig eksos inn i innsuget, med nysveiset eksos var den helt fin igjen. Den har virket fint i snart 10 år.
    Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
    Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

    Helge

    Du har nok rett Elmo og da er ikke husken min helt som den burde  :D  selv om frank antydet en viss sammenheng mellom driftsproblemer og eksos selv om dette ikke var utdypet.
    2001 Peugeot 106 Electric (hvit) arvet batteripakken til 1998-modellen
    2003 Saxo Electrique (sølv)
    2003 Saxo Electrique (hvit)
    Ex: 1998 Peugeot 106 Electric (grønn) Ny batteripakke i 2009

    Helge

    Begynner å bli drittlei her nå... Hadde time hos AutoEX tidlig i dag med Webastoen.
    1.) Feilkoder lar seg ikke lese av varmeren (første verkstedet klarte heller ikke det)
    2.) Varmeren brenner relativt jevnt og pent inne i varmen på verkstedet
    3.) Det så imidlertid ut som den brenner litt ujevnt rett etter at det kommer enkelte luftblærer med bensinen
    4.) Luften i bensinen ble antatt å være problemet så slanger/klemmer/gummiskjøter mellom tank og pumpe ble byttet
    5.) Så fremdeles ut som om det kom noen få bittesmå luftbobler i bensinen, men ikke så store lenger og varmeren brenner til slutt jevnt inne på verkstedet

    Jeg skjønner ikke helt HVOR det skal komme inn luftbobler når dette ikke ser ut til å være mellom bensintank og pumpe...? Vi sto lenge og så på den nye bensin-plastrøret mellom tank og pumpe uten å kunne se en eneste luftboble, men i plastrøret rett foran varmeren i motorrommet kom det fortsatt litt luftbobler. Kan virkelig pumpen suge luft? Det hadde de aldri hørt om før - kun at det var utett mellom pumpe og bensintank.

    SORGEN er nemlig at etter at bilen har vært ute i kulda igjen en stund (-12) så begynner den å brenne mer ustablit igjen :'( ???  :( >:(  Det var akkurat "sånn drit" med om igjen og om igjen å prøve og feile med stadig nye ting uten at problemet blir løst jeg fryktet med noe så viktig som varmeapparatet. Det var jo derfor jeg tok kontakt med "proffe verksted" i steden for bare selv å forsøke meg fram. Men så langt ser det ikke ut til å hjelpe med proffe verksted heller.

    1.) bensintank er tømt og litt vann i denne fjernet
    2.) slanger, gummirørstykker og slangeklemmer er byttet mellom tank og pumpe
    3.) varmeren er åpnet og renset
    4.) feilkoder er forsøkt avlest uten hell

    Litt salt i såret var det også å oppdage (når dekselet som dekker pumpa tas av) at hydraulikkrøret fra servopumpen fram til styreservoen holder på å ruste helt i stykker i det ene 90 grader bendet. Nesten 2000 for det lange røret i følge Citroen/Peugeot.

    Vurderer seriøst å kjøpe helt ny Webasto i C-utgave nå. Koster 10 % av hva bilen er verdt samt at jeg må bygge om litt både mht innfesting av varmeren og eksosanlegget.... :-\
    2001 Peugeot 106 Electric (hvit) arvet batteripakken til 1998-modellen
    2003 Saxo Electrique (sølv)
    2003 Saxo Electrique (hvit)
    Ex: 1998 Peugeot 106 Electric (grønn) Ny batteripakke i 2009

    Helge

    Sjekket mht ev. ny Termo top C utgave og det virker som det er en god del tilpasning som må gjøres:
    1.) Eksosanlegg - virker ikke som C-utgavens eksosutløp passer med det eksterne eksosrøret til S-utgaven
    2.) Hele innfestingen av varmeren ser ut til å måtte gjøres helt om
    3.) Mulig annerledes pinnekonfigurasjon på styrepluggen inn på varmeren
    4.) Må muligens skjøte på kjølevannslangen inn på Webastoen på grunn av 90 grader forskjell på tilkoblingen
    5.) Annet?
    2001 Peugeot 106 Electric (hvit) arvet batteripakken til 1998-modellen
    2003 Saxo Electrique (sølv)
    2003 Saxo Electrique (hvit)
    Ex: 1998 Peugeot 106 Electric (grønn) Ny batteripakke i 2009

    Helge

    Enviro på Nesbru mener bestemt at det må være sirkulasjonspumpen i vår S-serie Webasto som er dårlig ut fra feilsymptomene:
    - ustabil gange med ujevne mellomrom
    - verst når varmeren startes fra kald og med 12 V forsyning fremfor 14 V med tenningen på

    Men en slik sirkulasjonspumpe til Webasto i S-serien koster ca 3000 og det kan være noe annet som svikter ikke lenge etter på en så gammel Webasto...? Heller kanskje litt mot ny Termotop C fremdeles jeg  :-\
    2001 Peugeot 106 Electric (hvit) arvet batteripakken til 1998-modellen
    2003 Saxo Electrique (sølv)
    2003 Saxo Electrique (hvit)
    Ex: 1998 Peugeot 106 Electric (grønn) Ny batteripakke i 2009

    Helge

    UPDATE: Har nå bestilt ny Webasto Termo Top C som skal ankomme i slutten av denne uken.

    Opplevde i mellomtiden at lampen på dashbordet for lavt bensinnivå ikke tente før omtrent akkurat samtidig med at varmeren begynte å få problemer med å slurpe bensin. Kunne faktisk høre tydelige "tikk" fra pumpen allerede når lampen lyste opp. Tok da av tankinsatsen på toppen av tanken (fra under baksetet) og konstaterte at det var svært lite bensin igjen nå lampen tente.

    Mht til det jeg skrev for tre innlegg siden her, kommer det fortsatt bittelitt luftbobler med bensinen i plastrøret fram til varmeren. Jeg kan IKKE skjønne hvor dette skal komme fra. Stigerøret i tanken (tankinnsatsen) er et metallrør (var ikke korrodert/rustet) så der burde det ikke lekke inn luft. Autoex har byttet både plastslangen og de to korte gummiskjøtene mellom tankinnsatsen og bensinpumpa. Det så ut til å hjelpe en del, men det er fremdeles ikke 100 % fritt for luftbobler. Hvor i alle dager kan disse komme inn? Begge de jeg snakket med hos Autoex hadde aldri hørt om at Webastopumpene skulle kunne trekke inn luft i bensinen med mindre det var utett mellom pumpe og tank. Mellom pumpe og Webasto skal det jo være et lite overtrykk så der bør det jo ihht fysikken lover ikke kunne komme inn luftbobler?
    2001 Peugeot 106 Electric (hvit) arvet batteripakken til 1998-modellen
    2003 Saxo Electrique (sølv)
    2003 Saxo Electrique (hvit)
    Ex: 1998 Peugeot 106 Electric (grønn) Ny batteripakke i 2009

    © 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA