Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Think City 2002, 40.000km, rødt til salgs 80.000.

Startet av Helge, søndag 28. november 2010, klokken 20:58

« forrige - neste »

Helge

Henviser til noen innlegg jeg har skrevet i tråden http://elbilforum.no/forum/index.php?topic=2316.0 om problemer vi har erfart med en Webasto i vår P106. Webastoen tenner og fungerer nesten hver gang vi starter og bruker den under kjøring (13,8 til 14 V på 12 V batteriet når DC-DC omformer er innkoblet). Det har imidlertid flere ganger også hendt at Webastoen har slukket i løpet av de første få minuttene under kjøring.

De gangene varmeren stopper er det gjerne i løpet av de første minuttene etter at den er slått på og det skjer aller oftest når bilen er parkert og vi slår på Webastoen med fjernstyring (DEFA smartstart). Da skjer det dessverre mye oftere enn annenhver gang.

De gangene varmeren stopper kan man høre at den brenner ujevnt i et minutt eller to før den slukner. Det virker utvilsomt som om problemet er størst når 12 V batterispenningen er rundt 12 V i steden for rundt 14 V som den er med DC-DC omformeren innkoblet (tenningen på), men den stopper altså noen ganger med tenningen på også.

Det er satt rele på styreinngangen til Webastoen så den får nesten identisk samme spenningen som det er mellom 12 V batteripolene når den styres på. De gjenværende mulige feilårsakene er vel nesten bare:
1.) Generelt nedsotet varmer
2.) Delvis tett/sotet dyse
3.) Kondensvann i bensin
4.) Dårlig bensinpumpe

Har hatt på en liten skvett kondensfjerner og deretter en liten skvett dyserens uten at det ser ut til å hjelpe. Har vurdert å ta ut varmeren for sjekk av soting og eventuell rens, men vurderer nå i stedet å levere inn varmeren til service. Det kan vel uansett være greit med en proff sjekk på en 12 år gammel Webasto?. Er det andre ting jeg kan ha glemt?
2001 Peugeot 106 Electric (hvit) arvet batteripakken til 1998-modellen
2003 Saxo Electrique (sølv)
2003 Saxo Electrique (hvit)
Ex: 1998 Peugeot 106 Electric (grønn) Ny batteripakke i 2009

elektrolux

#1
Foreslår at du selv rensker ut sot etter instruksjonene her: http://wiki.elbil.no/wiki/PSA:How-to#Reperasjon_av_defekt_Webasto_type_S

og tester 12V batteriet etter instruksjonene her: http://wiki.elbil.no/wiki/PSA:How-to#Test_av_12V_batteri
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Helge

12 V batteriet er testet og i orden, men det skulle nesten bare mangle da det var nytt i januar i år.

Har ikke begynt å se på varmeren enda, men har plukket den ut. Det kunne virke som om sammenkoblingen med eksosutløpet på undersiden ikke var 100 % tett? Ellers mener jeg det ikke bør være nødvendig å koble fra batteri og ta ut sikringer for å demonotere Webasto. Det er jo bare 2 plugger som skal kobles fra Webastoen og disse isolerte jeg før jeg la de til side i motorrommet.
2001 Peugeot 106 Electric (hvit) arvet batteripakken til 1998-modellen
2003 Saxo Electrique (sølv)
2003 Saxo Electrique (hvit)
Ex: 1998 Peugeot 106 Electric (grønn) Ny batteripakke i 2009

Helge

Hmmm, ikke synes jeg varmeren var så spesielt nedsotet innvendig... ??? ? Men jeg har jo ikke sett inni en slik før da :-[  Varmeren var også mye nyere enn jeg trodde. Jeg hadde vel ikke tenkt så nøye over det, men antok at den var like gammel som bilen. Men merkeskiltet på siden hadde tre årstall 2006, 2007 og 2008 uten at jeg kunne se hvilket av dem som det var satt et merke på. Men den er vel da maksimalt 4 år gammel?

Jeg har fått tilbud om grundig sjekk og rens av varmeren inkludert testkjøring i benk med feilkodeavlesning for maks 1000 kr. Dette hos det verkstedet jeg ble anbefalt av Webasto.no. Må det byttes deler kommer imidlertid det i tillegg. Vurderer å slå til på det for nå er kona drittlei av kald bil og ønsker mer sikkerhet på at varmeapparatet faktisk fungerer. Vet ikke om det lureste da er å montere inn en varmer jeg bare har renset og håpe på at det ikke er noen annen feil... :o . Her har vi -10 grader på morgenkvisten i dag og det skal i følge yr.no holde seg vinterlig med fra 0 grrrrrader og kaldere i 9 dager fremover.
2001 Peugeot 106 Electric (hvit) arvet batteripakken til 1998-modellen
2003 Saxo Electrique (sølv)
2003 Saxo Electrique (hvit)
Ex: 1998 Peugeot 106 Electric (grønn) Ny batteripakke i 2009

elektrolux

Du har jo allerede gjort det meste 1000 lappen skulle dekke. Ville nå konsentrert meg om å flushe ut bensintanken og fylle på med feskt drivstoff. inkl rikelig med isopropanol.

Blåste du ren dysen mens du hadde brennkammeret åpent?
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Helge

Sitat fra: elektrolux på tirsdag 09. november 2010, klokken 08:39
Du har jo allerede gjort det meste 1000 lappen skulle dekke.
Nååå :D 1000 kr er prisen de skulle ha for varmeren "i hånden" ferdig demontert fra bilen. Nå har jeg gjort rens ja, men har ikke nok oversikt og kunnskap på denne varmeren til at jeg kan utelukke mer avanserte feil på varmeren

Sitat fra: elektrolux på tirsdag 09. november 2010, klokken 08:39Ville nå konsentrert meg om å flushe ut bensintanken og fylle på med feskt drivstoff. inkl rikelig med isopropanol.
Det har jeg tenkt å gjøre.

Sitat fra: elektrolux på tirsdag 09. november 2010, klokken 08:39Blåste du ren dysen mens du hadde brennkammeret åpent?
Ja
2001 Peugeot 106 Electric (hvit) arvet batteripakken til 1998-modellen
2003 Saxo Electrique (sølv)
2003 Saxo Electrique (hvit)
Ex: 1998 Peugeot 106 Electric (grønn) Ny batteripakke i 2009

Gaute

Hei!
Jeg støtter deg i å få testet varmeren.  De finner feil som du og jeg som lekmann ikke ser.  Har vært gjennom samme problematikken som deg, og demonterte, gjorde rent og satte sammen igjen.  Etterpå viste det seg at flere av komponentene var nedkjørt eller hadde tatt kvelden.  Derfor ville den ikke gå igjen. I mitt tilfelle ble det vifta i varmeren som som hadde tatt kvelden.  Det ble ikke funnet ut før det ble lest ut feilmelding.  Som en usaklig sleng kommentar. Vi hadde minus 15 - 20 kalde da varmeren tok en upassende pause.  Nøden tvinga oss til å bruke bilen av og til.
Gaute - tidligere Saxo 2002 eier  127.000km.
Bilen ble solgt grunnet defekt batteripakke. For tiden syklist.

frank

Sjekk for sikkerhets skyld eksosanlegget, på min 97 modell var bendet rett under varmeren helt opprustet og den fikk følgelig eksos inn i innsuget, med nysveiset eksos var den helt fin igjen.
Den har virket fint i snart 10 år, eneste andre problem har vært vacuum i tanken, tett lufting.
Fana,Bergen, bruktimportert P106 1997, siden 2001,  116000km, nytt batteri på 14000km, 1 ny blokk på 52000km, hugget/skrapet Mars 2016
Zoe Life 7.3.2016
Think Classic 2002,  (prosjekt)
Think Classic 2001
Nikometer
Lithium pakke fra Trilling, til hyttestrøm, elbåt og trillebår

Helge

Sitat fra: frank på onsdag 10. november 2010, klokken 08:58Sjekk for sikkerhets skyld eksosanlegget, på min 97 modell var bendet rett under varmeren helt opprustet og den fikk følgelig eksos inn i innsuget, med nysveiset eksos var den helt fin igjen.
Så at eksosrøret var ganske rustet på vår 106 også, men kunne ikke finne hull andre steder enn der det skal være  ;D  Blåste også grundig gjennom eksosanlegget

Sitat fra: frank på onsdag 10. november 2010, klokken 08:58
Den har virket fint i snart 10 år, eneste andre problem har vært vacuum i tanken, tett lufting.
Det kan vel også sjekkes i samme slengen ja :) Luftingen finner jeg hvor?
2001 Peugeot 106 Electric (hvit) arvet batteripakken til 1998-modellen
2003 Saxo Electrique (sølv)
2003 Saxo Electrique (hvit)
Ex: 1998 Peugeot 106 Electric (grønn) Ny batteripakke i 2009

Elmo

#9
Sitat fra: frank på onsdag 10. november 2010, klokken 08:58
Sjekk for sikkerhets skyld eksosanlegget, på min 97 modell var bendet rett under varmeren helt opprustet og den fikk følgelig eksos inn i innsuget, med nysveiset eksos var den helt fin igjen. Den har virket fint i snart 10 år, eneste andre problem har vært vacuum i tanken, tett lufting.
Hvis eksosrørbennet ikke er helt borte funker det bra å lappe med pottebandasje fra Biltema (billigere og enklere enn å sveise).
Mitt så ut som en tesil, men fix'en med nevnte pottebandasje har holdt i flere år.

For å finne ut om problemet er vakum i tanken kan du vel først prøve med å åpne tanklokket etter hver tur.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

Helge

I dag har jeg hatt bensintanken helt ute av bilen og tømt den fullstendig. Det var overaskende mye vann i tanken uten at jeg tenkte på å måle dette så det kan nok ha blitt med vann med bensinen fram til varmeren. Dette kan ha bidratt til "fuskingen" for nå er feilkoder lest av (ingen) og varmeren tente og brente på hvert eneste av flere forsøk etter rens av brennkammer/dyse. Men varmeren var ikke noe særlig nedsotet.

Har imidlertid et spørsmål til og det er hvor bensinpumpen til varmeren befinner seg. Det virker ikke som den er en del av målerinnsatsen i tanken og når jeg forsøkte å blåse gjennom bensinslangen fra tanken til den åpne enden som skal tilkobles Webastoen (når jeg i morgen setter den inn igjen) og omvendt... så klarte jeg ikke det. Sitter bensinpumpen en plass på slangen mellom tank og Webasto? Jeg skulle gjerne fått skylt gjennom slangen mellom tank og Webasto før jeg kobler til Webastoen.
2001 Peugeot 106 Electric (hvit) arvet batteripakken til 1998-modellen
2003 Saxo Electrique (sølv)
2003 Saxo Electrique (hvit)
Ex: 1998 Peugeot 106 Electric (grønn) Ny batteripakke i 2009

elektrolux

"Bensinpumpen" eller doseringspumpen er plassert under bilen like etter tanken. Du kan ikke blåse gjennom den, og den gir en viss dose brennstoff for hver puls den får. M.a.o. ikke en vanlig pumpe som går bare den får strøm.

Enkleste måte å renske slangen er å koble fra tilførselsslangen til Webastoen igjen, og sette pulser innpå ledningen til bensinpumpen. Bare pass på å ikke antenne bensinen som kommer ut med knistene pulseringen din lager.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Helge

#12
Nå etter rens/service av Webastoen og demontering og tømming av bensintank har webastoen ikke slukket de 6 gangene vi så langt har rukket å kjøre den (2 fjernstyrte start ved parkert bil og 4 under kjøring). Men jeg syntes den brant ganske så ujevnt den ene gangen i dag. Jeg lurer derfor på om det er noen som har en bensinpumpe til Webasto til overs å selge meg?

I testbenk hos serviceverkstedet (men da med en annen bensinpumpe) tente webastoen og brant rent og jevnt hver gang.


PS. Et lite tips til de som eventuelt har en helt utslitt/defekt Webasto Det er kampanjepriser hos flere forhandlere i disse dager. Kr.7200 + mva for en 5400 W utgave. Vi vurderer en slik, men ønsker å få testet den gamle litt mer etter servicen og aller helst med en annen bensinpumpe.
2001 Peugeot 106 Electric (hvit) arvet batteripakken til 1998-modellen
2003 Saxo Electrique (sølv)
2003 Saxo Electrique (hvit)
Ex: 1998 Peugeot 106 Electric (grønn) Ny batteripakke i 2009

elektrolux

Jeg har en helt ny pumpe liggende. Kan få den for 1/2 nypris i bytte mot din.

Send meg en PM om det er interresant.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Helge

#14
Har sendt deg PM electrolux.

Føler vel at å prøve med ny pumpe er det siste vi kan prøve før vi i verste fall gir opp varmeren og kjøper ny mens det fremdeles er kampanjepris på nye.

Nå har jeg:

  • Lagt inn rele i styrekretsen til Webastoen så styreledningen får full batterispenning når den styres på
  • Koblet av skjøtekontakten rett ved Webastovarmeren og sprayet med kontaktspray. Har også brukt kontaktspray på de to pluggene rett i selve Webastoen
  • Tatt ut bensintanken og tømt den for bensin og vann
  • Fylt ny bensin på tanken med en skvett kondensfjerner
  • Ny bensin inn i pumpe og slanger: Etter 1 & 2 kjørt pumpen til Webastoen stoppet den fordi den ikke fikk bensin og ikke fikk tenne. Jeg kjørte Webastoen uten bensinslangen tilkoblet slik at pumpen gikk en del sekunder og det ble et par spiseskjeer med bensin i bunnen av flasken jeg holdt under enden av slangen før Webastoen stoppet og pumpen stoppet
  • Varmeren har vært til service og fått avlest feilkoder = ingen feilkoder
  • Varmeren var ikke nedsotet innvendig, dette bekrefter også serviceverksted etter at de har startet og kjørt varmeren i benk uten problem (gikk rent og fint uten stopp) gjentatte ganger (8 ganger ihht verksted). Varmeren var i følge dem nesten usedvanlig ren innvendig

Bensinpumpen står jo igjen som en mulig feilkilde, men utover pumpen klarer ikke jeg å se andre mulige feilkilder...?
2001 Peugeot 106 Electric (hvit) arvet batteripakken til 1998-modellen
2003 Saxo Electrique (sølv)
2003 Saxo Electrique (hvit)
Ex: 1998 Peugeot 106 Electric (grønn) Ny batteripakke i 2009

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA