Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Prøvekjøring Ioniq. Gi dine tilbakemeldinger

Startet av Hassan, mandag 12. desember 2016, klokken 14:24

« forrige - neste »

Hassan

hei noen som vet noe om den nye el bilen til opel som gjor over 500 km
Tesla model S 85 Eier siden mars 2014

JorgenM

i-Pace levert 04.07.2019 - 2013 Tesla S P85 (solgt) - Nitrox EL go-cart - BMW i3 (solgt)

timingbeltkiller

Bilen har ikke virkelig rekkevidde 500 km.
Det er reklametall fra den totalt praksisfjerne europeiske testen.
Den langt mer edruelige EPA rekkevidden blir sannsynligvis 238 miles =380 km.

Det er det du kan regne med om sommeren.
På de verste vinterdagene ned mot halvparten.
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

Amigakongen

Med eco pro+ på en sommer med 25grader bør du klare mer enn EPA estimatet. :)
Sitat fra: timingbeltkiller på fredag 21. oktober 2016, klokken 21:30
Bilen har ikke virkelig rekkevidde 500 km.
Det er reklametall fra den totalt praksisfjerne europeiske testen.
Den langt mer edruelige EPA rekkevidden blir sannsynligvis 238 miles =380 km.

Det er det du kan regne med om sommeren.
På de verste vinterdagene ned mot halvparten.
2015 BMW I3 - 11800km

Gurba

De har jo kjørt 417km med 80km rekkevidde igjen fra London til Paris. Vil tro de kjørte så økonomisk som de klarte, men allikevel.

JorgenM

Sitat fra: timingbeltkiller på fredag 21. oktober 2016, klokken 21:30
På de verste vinterdagene ned mot halvparten.
Så ille er det nok ikke på Ampera-e. Biler med store batterier bruker mindre %-vis andel av batteriet til oppvarming.

Min i3 oppnår 90km i 25 minus og 160km i 20 pluss. Enorm reduksjon altså :)
Min Model S oppnår 340km i 10 minus og 380km i 20 pluss, ikke veldig stor reduksjon på den.
i-Pace levert 04.07.2019 - 2013 Tesla S P85 (solgt) - Nitrox EL go-cart - BMW i3 (solgt)

eivhelle

Sitat fra: timingbeltkiller på fredag 21. oktober 2016, klokken 21:30
Bilen har ikke virkelig rekkevidde 500 km.
Det er reklametall fra den totalt praksisfjerne europeiske testen.
Den langt mer edruelige EPA rekkevidden blir sannsynligvis 238 miles =380 km.

Det er det du kan regne med om sommeren.
På de verste vinterdagene ned mot halvparten.
Hvordan definerer du hva som er virkelig rekkevidde?

Forbruket varierer veldig avhengig av værforhold, temperatur og hastigheten du kjører med.

Jeg har kjørt 150 km med e-golf og hatt 25% kapasitet igjen på batteriet. Det var en helt normal tur, men med fine tørre veier, 20 grader i skyggen og smal landevei med lav gjennomsnittshastighet. På den negative siden hadde jeg en høydeprofil på til sammen rundt 2000 meter. Så jeg kan dermed si at det er helt realistisk å klare NEDC rekkevidden på 190 km.

Samtidig vet jeg veldig godt at jeg ikke kan regne med mer enn 90 km rekkevidde under de verste vinterforholdene.

Og jeg vet også godt at motorvei med 110 km/t reduserer rekkevidden til 120 km selv på tørt sommerføre.

Det mest korrekte vil nok være å ta gjennomsnittet gjennom året, som i mitt tilfelle er 0.154 KWh/km . Det gir for e-golfen sin del en rekkevidde på 138 km som er 72,5% av oppgitt NEDC rekkevidde.

Jeg tipper ampera-e vil ligge i samme området. Gjennomsnittlig rekkevidde på 360 km, men med mulighet for å kjøre inntil 500km hvis forholdene ligger til rette for det. Og på en guffen vinterdag vil rekkevidden fall ned mot 230 km.
2020 Audi etron 50, 71kWH, Catalynia Red
2017 VW e-Golf, 35.8kWh, Tungsten Silver
2015 VW e-Golf, 24.2kWh, Pacific blue, Solgt

timingbeltkiller

Virkelig rekkevidde definerer jeg som rekkevidde du til vanlig oppnår
med hastighet litt over fartsgrensene slik trafikkflyten jo vanligvis er,
med full  varme/kjøle- komfort med nedrullede vinduer.
Med andre ord kupevelbehag lik en moderne fossilbil.

Tror de aller fleste med slik kjøring oppnår en rekkevidde
adskillig nærmere EPA enn europanormen.

Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

eivhelle

Sitat fra: timingbeltkiller på lørdag 22. oktober 2016, klokken 09:53
Virkelig rekkevidde definerer jeg som rekkevidde du til vanlig oppnår
med hastighet litt over fartsgrensene slik trafikkflyten jo vanligvis er,
med full  varme/kjøle- komfort med nedrullede vinduer.
Med andre ord kupevelbehag lik en moderne fossilbil.

Tror de aller fleste med slik kjøring oppnår en rekkevidde
adskillig nærmere EPA enn europanormen.
Hvis du ikke kjører på motorvei med flere felt, går ikke trafikken litt over fartsgrensen. Da er hastigheten definert av den tregeste bilen på veien. På motorveien har du valget mellom å ligge i venstre fil som gjerne kjører over fartsgrensen eller høyre fil som gjerne ligger litt under fartsgrensen. Hvis du skal kjøre slik at du alltid ligger litt over fartsgrensen forutsetter det en relativt aggressiv kjørestil som innebærer hyppige forbikjøringer på landeveien og konstant kjøring i venstre fil på motorveien. Denne kjørestilen representerer på ingen måte flertallet.

Jeg skjønner heller ikke hvilken sammenheng det er mellom nedrullede vinduer og komfort. Som regel pleier jeg å holde vinduene lukket så sant ingen har sluppet en bønne i bilen. I så fall er 30  sekunder med åpent vindu med på å øke komforten, eller gir det bare ekstra støy.

I mitt hode er det helt greit å definere standard kjørelengde basert på at man kjører med nødvendig komfort og på en måte som ikke er til hinder for andre trafikkanter. Unødig sløsing med energi trenger man ikke ta med i regnestykket.
2020 Audi etron 50, 71kWH, Catalynia Red
2017 VW e-Golf, 35.8kWh, Tungsten Silver
2015 VW e-Golf, 24.2kWh, Pacific blue, Solgt

timingbeltkiller

Åpne vinduer gir støy og trekk.
Støy er ubehagelig og til hinder for samtale og radiolytting.
Trekk er helseskadelig i det lange løp.

Etter min mening er  behagelig inneklima året rundt
en av de store framskrittene i bilhistorien.



Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

eivhelle

Opel Ampera-e skal i følge Wikipedia ha en vekt på 1624kg, frontareal på 1,765mx1,595m og en Cv på 0,32.

Setter man disse dataene inn i et regneark og regner ut energiforbruk ved konstant hastighet i 20 graders temperatur og null energi brukt på varme/kjøling får jeg følgende rekkevidde beregnet (antar nyttelast på 100kg inklusive fører og flatt terreng) :

50 km/t : 596 km
60 km/t : 521 km
80 km/t : 392 km
90 km/t : 340 km
110 km/t : 260 km
130 km/t : 201 km
150 km/t : 160 km

Jeg har gjort samme øvelsen på e-golf og fått resultater som stemmer rimelig godt med virkeligheten.

Ampera-e er ikke spesielt god på aerodynamikk, noe vi ser klart når hastigheten blir stor.
2020 Audi etron 50, 71kWH, Catalynia Red
2017 VW e-Golf, 35.8kWh, Tungsten Silver
2015 VW e-Golf, 24.2kWh, Pacific blue, Solgt

dolsen

Sitat fra: eivhelle på søndag 23. oktober 2016, klokken 20:58
Opel Ampera-e skal i følge Wikipedia ha en vekt på 1624kg, frontareal på 1,765mx1,595m og en Cv på 0,32.

Setter man disse dataene inn i et regneark og regner ut energiforbruk ved konstant hastighet i 20 graders temperatur og null energi brukt på varme/kjøling får jeg følgende rekkevidde beregnet (antar nyttelast på 100kg inklusive fører og flatt terreng) :

50 km/t : 596 km
60 km/t : 521 km
80 km/t : 392 km
90 km/t : 340 km
110 km/t : 260 km
130 km/t : 201 km
150 km/t : 160 km

Jeg har gjort samme øvelsen på e-golf og fått resultater som stemmer rimelig godt med virkeligheten.

Ampera-e er ikke spesielt god på aerodynamikk, noe vi ser klart når hastigheten blir stor.

Utrolig kult! Har du lyst å dele excel arket ditt?  ::)

Ipadjove

Gøy :) Hvilket tall har du brukt på batteriet? 60kWh eller noe annet?

tutti

#13
Sitat fra: eivhelle på søndag 23. oktober 2016, klokken 20:58
150 km/t : 160 km
Altså ca. 37 kWh/100 km?

eivhelle

Sitat fra: Ipadjove på søndag 23. oktober 2016, klokken 22:37
Gøy :) Hvilket tall har du brukt på batteriet? 60kWh eller noe annet?

Antar at batteriet har bruttokapasitet på 288x60Ahx3.66V = 63.24KWh og at man kan anvende 56KWh (89%).
2020 Audi etron 50, 71kWH, Catalynia Red
2017 VW e-Golf, 35.8kWh, Tungsten Silver
2015 VW e-Golf, 24.2kWh, Pacific blue, Solgt

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA