Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Lefaen gynger frem og tilbake når jeg parkerer.

Startet av KrW, søndag 11. desember 2016, klokken 17:24

« forrige - neste »

KrW

Dere som allerede har tatt levering, beholder dere bilen etter forrige natts annonsering?
Model X 100D 2018 AP2,5-3
Model X 90D 2017 AP2 solgt
Model X 90D 2016 solgt
Automower 330X robotklipper
Leaf solgt
Model S85 (kun i to uker)

codewhip

Hva med oss som har bestilt, og fått produsert, og akkurat har fått bilen i transitt, men har fått beskjed om at den er bygget med AP1...?

(Jeg spurte forresten DS om det kom til å bli mulig med ettermontering av AP2, og det vil det ikke være)

Ser noen her inne i samme situasjon har avbestilt (og da mistet depositum), og bestilt på ny. Jeg tenker derimot å ta levering likevel, selv om det er en utrolig mye kjipere følelse å hente "drømmebilen" når den er utdatert bare noen dager senere.

KrW

La til 2 alternativ for de som venter på bil med AP1 også nå.
Model X 100D 2018 AP2,5-3
Model X 90D 2017 AP2 solgt
Model X 90D 2016 solgt
Automower 330X robotklipper
Leaf solgt
Model S85 (kun i to uker)

Kanutten

Sitat fra: codewhip på torsdag 20. oktober 2016, klokken 23:20
... utrolig mye kjipere følelse å hente "drømmebilen" når den er utdatert bare noen dager senere.

Jeg forstår ikke dette hysteriet. På hvilken måte er bilen utdatert? Slik jeg forstår det som har kommet ut av informasjon, så har den nye AP versjonen i første omgang redusert funksjonalitet i forhold til den gamle. Selv om denne funksjonaliteten antagelig vil komme på plass igjen i løpet av et par måneder, så tror jeg det vil ta år før man kan forvente å bruke de nye (level 3, 4, 5) funksjonene til noe fornuftig. Innen den tid har det sikkert kommet nyere og bedre hardware...
I-PACE FE
e-UP
Tysk sportsbil med bensinmotor bak :)

Epleskreller

Sitat fra: Kanutten på fredag 21. oktober 2016, klokken 08:03
Sitat fra: codewhip på torsdag 20. oktober 2016, klokken 23:20
... utrolig mye kjipere følelse å hente "drømmebilen" når den er utdatert bare noen dager senere.

Jeg forstår ikke dette hysteriet. På hvilken måte er bilen utdatert? Slik jeg forstår det som har kommet ut av informasjon, så har den nye AP versjonen i første omgang redusert funksjonalitet i forhold til den gamle. Selv om denne funksjonaliteten antagelig vil komme på plass igjen i løpet av et par måneder, så tror jeg det vil ta år før man kan forvente å bruke de nye (level 3, 4, 5) funksjonene til noe fornuftig. Innen den tid har det sikkert kommet nyere og bedre hardware...

Sw 8.0 kom nylig og jeg tipper det er siste store til den "gamle" hardwaren.  Nå konsentrer de seg om ny hardware og det er der forbedringene komme fremover.

Er ikke AP viktig er det kanskje ikke så farlig, men om man liker den og ønsker å være med på videre utvikling er det bare å kansellere.

Bruktpriser før og etter AP v1 har hatt et tydelig skille. Jeg tipper det kommer til å bli noe lignende mellom hatdware v1 og v2 også.
Den elektriske bilrevolusjonen har startet!

Elektrisk siden sept 13
Model X 100D og Leaf :)
(tidligere Model S 85, 85D, 70D, P85DL,  Leaf og Model X P90DL)

nie

Sitat fra: Kanutten på fredag 21. oktober 2016, klokken 08:03
Sitat fra: codewhip på torsdag 20. oktober 2016, klokken 23:20
... utrolig mye kjipere følelse å hente "drømmebilen" når den er utdatert bare noen dager senere.

Jeg forstår ikke dette hysteriet.

Da er vi iallfall to.
Jeg har kjørt bil med AP 1.0 i 11 mnd og forstår heller ikke dette hysteriet knyttet til Teslas AP.
Hverken diskusjonene forut for eller etter release av V8.....
....eller diskusjonene og reaksjonene til folket nå etter release av AP hardware 2.0.

Brukt riktig fungerer AP 1.0 helt greit. Hverken mer eller mindre. Riktig bruk for meg er kø-kjøring og lengre strekk på veier med minst to felt i hver kjøreretning. Men jeg har ikke behov for mer og hadde klart meg lenge med kun ACC.
Vi som mener dette, er nok i mindretall her på forumet og i FB-gruppen men ikke nødvendigvis blant den jevne Tesla-eier.

Det som er dritt nå, er jo at når jeg skal kjøpe ny bil så må jeg betale 41k for å få adaptiv cruise (som jeg MÅ ha) ...og jeg må betale 25-26k for å få EL bakluke som dessverre også er et must.
Nei, jeg får holde ut med min haug-gamle uttdaterte 85D fra desember -15 :-)

Øyvind.h

Sitat fra: nie på fredag 21. oktober 2016, klokken 09:36

Brukt riktig fungerer AP 1.0 helt greit. Hverken mer eller mindre. Riktig bruk for meg er kø-kjøring og lengre strekk på veier med minst to felt i hver kjøreretning.
Ja AP1.0 fungerer veldig bra på enkelte strekninger i dag, eksempelvis jevnt landevei og god motorvei. Der er jeg trygg på systemet og kan eksempelvis tillate meg å spise litt selv om jeg må være klar til å overta raskt.

Jeg tror dog AP2.0 og oppfølging fra myndigheter vil medføre at AP1.0 etter hvert begrenses til de veiene den faktisk er markedsført for, dvs. veier med fysisk midtdeler.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

eha

Sitat fra: Øyvind.h på fredag 21. oktober 2016, klokken 09:59
Jeg tror dog AP2.0 og oppfølging fra myndigheter vil medføre at AP1.0 etter hvert begrenses til de veiene den faktisk er markedsført for, dvs. veier med fysisk midtdeler.

Bra innspill, dette hadde jeg ikke tenkt på. Høres absolutt sannsynlig ut.
2017 Tesla Model X 90D
201X Tesla Model 3 reservert

KrW

Dette forumet er nok helt klart mer teknologifrelst enn snittet ja. Jeg valgte å trykke ja, vi beholder. Fruen setter en stopper for mitt ønske om å selge for å bestille ny. Får heller bli bytte til brukt AP2 bil en gang mellom 1-5 år  ;)

Har heller ikke tenkt tanken på at de kan begrense AP1 til veier med fysisk midtdeler. Håper ikke det blir sånn, isåfall blir det vanskelig å ikke bytte  ???
Model X 100D 2018 AP2,5-3
Model X 90D 2017 AP2 solgt
Model X 90D 2016 solgt
Automower 330X robotklipper
Leaf solgt
Model S85 (kun i to uker)

VikingTMXS

AP 1 holder i lange baner for å ta seg av de kjedelige strekkene å kjøre. Det er først når L kobles inn og høyrefoten brukes flittig at det er skikkelig moro. SW for AP 1 vil nok også forbedres.

Epleskreller

Sitat fra: VikingTMXS på fredag 21. oktober 2016, klokken 16:20
AP 1 holder i lange baner for å ta seg av de kjedelige strekkene å kjøre. Det er først når L kobles inn og høyrefoten brukes flittig at det er skikkelig moro. SW for AP 1 vil nok også forbedres.

Hvorfor skal de bruke ressurser på å forbedre AP på utgått utstyr? Tror endringer for dette blir minimalt.
Den elektriske bilrevolusjonen har startet!

Elektrisk siden sept 13
Model X 100D og Leaf :)
(tidligere Model S 85, 85D, 70D, P85DL,  Leaf og Model X P90DL)

lunitiks

Sitat fra: Øyvind.h på fredag 21. oktober 2016, klokken 09:59
Sitat fra: nie på fredag 21. oktober 2016, klokken 09:36

Brukt riktig fungerer AP 1.0 helt greit. Hverken mer eller mindre. Riktig bruk for meg er kø-kjøring og lengre strekk på veier med minst to felt i hver kjøreretning.
Ja AP1.0 fungerer veldig bra på enkelte strekninger i dag, eksempelvis jevnt landevei og god motorvei. Der er jeg trygg på systemet og kan eksempelvis tillate meg å spise litt selv om jeg må være klar til å overta raskt.

Jeg tror dog AP2.0 og oppfølging fra myndigheter vil medføre at AP1.0 etter hvert begrenses til de veiene den faktisk er markedsført for, dvs. veier med fysisk midtdeler.

Har du tenkt din tanke hakket videre? Hvordan mener du at myndighetene skal klare å gjøre dette?
2015 Tesla Model S 70D
2014 Nissan Leaf 6,6 kW

Øyvind.h

Sitat fra: lunitiks på fredag 21. oktober 2016, klokken 18:07
Sitat fra: Øyvind.h på fredag 21. oktober 2016, klokken 09:59
Sitat fra: nie på fredag 21. oktober 2016, klokken 09:36

Brukt riktig fungerer AP 1.0 helt greit. Hverken mer eller mindre. Riktig bruk for meg er kø-kjøring og lengre strekk på veier med minst to felt i hver kjøreretning.
Ja AP1.0 fungerer veldig bra på enkelte strekninger i dag, eksempelvis jevnt landevei og god motorvei. Der er jeg trygg på systemet og kan eksempelvis tillate meg å spise litt selv om jeg må være klar til å overta raskt.

Jeg tror dog AP2.0 og oppfølging fra myndigheter vil medføre at AP1.0 etter hvert begrenses til de veiene den faktisk er markedsført for, dvs. veier med fysisk midtdeler.

Har du tenkt din tanke hakket videre? Hvordan mener du at myndighetene skal klare å gjøre dette?
AP1.0 har vel en eller annen form for regulatorisk godkjenning? Bare trekke den tilbake eller endre kriteriene?
AP1.0 er jo markedsført for bruk på veier med spesifikk utforming. Det er bare å stille krav om at bilen følger systemets beskrivelse og forutsetning.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

jmt2016

Min er lastet på et skip og på vei hit.

lurer på om jeg skal selge eller avbestille. prisen på den var jo grei, fikk seks seter til halv pris. på en hvit x 90D med alt unntatt hengerfeste og store felger.

hva synes folk, selg eller avbestill?

eha

Sitat fra: jmt2016 på mandag 24. oktober 2016, klokken 14:39
Min er lastet på et skip og på vei hit.

lurer på om jeg skal selge eller avbestille. prisen på den var jo grei, fikk seks seter til halv pris. på en hvit x 90D med alt unntatt hengerfeste og store felger.

hva synes folk, selg eller avbestill?

Jeg kan bare snakke for meg selv. For meg er det greit å vente til mars. Jeg avbestilte altså bilen min. Jeg vil være med på AI-revolusjonen med selvkjøring, det er en enormt big deal for min del. Betyr dette ingenting for deg, så er jo bilen ellers helt lik og du får den tidligere om du ikke avbestiller. Dessuten får du hvitfargen...!
2017 Tesla Model X 90D
201X Tesla Model 3 reservert

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA