Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Generell levetid på blybatteriene

Startet av ElDino, søndag 28. november 2010, klokken 19:11

« forrige - neste »

ElDino

Tenkte å kjøpe elbil og valget står mellom Buddy BEAS og Tazzari.. Hvordan er kvalitet på Tazzari ?
Åneby - i-Miev powered by Eberspacher

Elmo

Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

ElDino

Buddy har 100k km/10 års batteri garanti.. Lurer på om hvor lenge de varer i Tazzari....

Erland

Sitat fra: ElDino på mandag 08. november 2010, klokken 10:13
Tenkte å kjøpe elbil og valget står mellom Buddy BEAS og Tazzari.. Hvordan er kvalitet på Tazzari ?
Har kjørt min  bil ca 30mil nå og dette er litt kort distanse/prøvetid til å komme med bastante uttalelser om kvaliteten. Men jeg kan si at så langt er jeg fornøyd. Bilen virker mekanisk godt sammenskrudd. Dørene feks er godt tilpasset og lukker og går i lås med et lite klikk. Med vinterdekk er lydnivået til å leve med. Litt ekstra lyddemping som et bilteppe vil nok dempe lyden merkbart til det bedre. Nå er det bare glassfiber i innerskjermer og bunnplata.
Sitat fra: ElDino på tirsdag 09. november 2010, klokken 16:49
Buddy har 100k km/10 års batteri garanti.. Lurer på om hvor lenge de varer i Tazzari....
Tazzari anslår ca 80.000km som levetid. Dette beror mye på bruk og eierens batterivett. Ellers skal denne type batterier sammen med bilens systemer gi en "unplug and play" brukeropplevelse.

Tazzari
Nissan Leaf 2013
Tazzari (avskrevet)

jon

Hei!
Kjøpte en tazzari på fredag fra Enviro.
Har nå ladet den 4 ganger og kjørte i dag ca 2,5mil før jeg nådde ca 55% kapasitet igjen på batteriene.(kjører foreløpig bare på grønt.
Når opplevde du økning i kapasitet?
Har nå Tazzari, har hatt Buddy

Erland

Sitat fra: jon på tirsdag 09. november 2010, klokken 22:12
Hei!
Kjøpte en tazzari på fredag fra Enviro.
Har nå ladet den 4 ganger og kjørte i dag ca 2,5mil før jeg nådde ca 55% kapasitet igjen på batteriene.(kjører foreløpig bare på grønt.
Når opplevde du økning i kapasitet?
Det er vanskelig å si. Syns jeg ser en gradvis bedring, men samtidig er det blitt kaldere og mere vinter. Batteriene påvirkes av temperatur.

En dag det var rundt 10 grader C kjørte jeg 3,5 mil med lys og dieselvarmer på og forbruksindikatoren droppet 3- av 10 streker.
En annen dag jeg kjørte var det et par minusgrader og batteriene var kalde (ladet dagen før) og indikatoren droppet 4 streker på en mil. I manualen står det at batterikapasiteten dropper 1% for hver grad under +20. Ved minus 2 er da kapasiteten 78%.

Har forstått det slik at batteriene blir litt varme under lading, og da er det antagelig lurt å "time" ladingen slik at den akkurat er på topp når du begynner å kjøre. Ellers må jeg si at jeg tar forbruksindikatoren med en klype salt. Jeg tror ikke den er så veldig nøyaktig over korte strekninger.

Tazzari
Nissan Leaf 2013
Tazzari (avskrevet)

jon

Helt riktig!

Opplever at denne bilen er mer følsom for temeratur når den ikke står til lading.
Spent på hvordan dette blir med 7-8minus og bilen står uten lading en arbeidsdag.
Har nå Tazzari, har hatt Buddy

ElDino

Lanber

Du får holde oss orientert hvordan det går med batteriene og kulda

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA