Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Når får vi bilene våre?

Startet av samohT, søndag 11. desember 2016, klokken 10:25

« forrige - neste »

samohT

På kvelden før avreise om morgenen stiller vi inn klokken for avreise i appen slik at man kan starte dagen med varm bil.
Med en gang klokken er stilt starter viftene og bilen blir varm. Altså kvelden før. Det kan vel ikke være vanlig?
Bilen vår står rett ved soveromsvinduet og det høres ut som det står en lastebil på utsiden med kjøleaggregatet på.

Bmw i3 2016-solgt
Kia Soul 30Kw 2018-solgt
Tesla mod3 Sr+ 2020

Ingeniøren

Jeg har stillt dette fast i bilen, så jeg bruker ikke app'n, men er du sikker på at du ikke starter klimatisering umiddelbart ?
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

Usikker på detta

#2
Jeg har faktisk opplevd noe av det samme når jeg tenker meg om, men en stresset hverdag har gjort at jeg ikke har tenkt noe over det før jeg leste denne tråden.

Det har skjedd i minst et av de sjeldne tilfellene hvor jeg har satt avreisetid fra innsiden av bilen, i det jeg nettopp har avsluttet en kjøretur. (bruker til vanlig app)
Når jeg så har gått ut av bilen og låst den har det "suset" i klimatiseringsanlegget.

Min forrige bil hadde en eller annen form for "rensesystem" som gjerne satt igang idet jeg parkerte bilen. Relativt kraftig susing og viftebruk. Så, jeg er vel vant til det.

Må nesten begynne å forske litt på dette nå. Skal teste litt utover dagen.

MrBeery

Suselyd kommer det av og til, uavhengig av innstillinger på klimaanlegg, men usikker på hva lyden kommer av. Tenkte først at det var batterikjøling (hadde kjørt rimelig skarpt), men har opplevd lyden etter bare noen minutter rolig kjøring også.

Klykken

Viften starter som oftest når bilen settes til lading etter endt kjøretur. Tror det er en for for temperaturregulering for batteri og ladeinnretninger i bilen. Viften stopper imidlertid etter en viss tid.
BMW i3 fra 26.06.2014
Reservert TM3 22.03.17
Tesla Model S85D April 2015, kjøpt juli 2018
Helelektrisk bilpark <3

samohT

Sitat fra: Usikker på detta på fredag 21. oktober 2016, klokken 07:58
Jeg har faktisk opplevd noe av det samme når jeg tenker meg om, men en stresset hverdag har gjort at jeg ikke har tenkt noe over det før jeg leste denne tråden.

Det har skjedd i minst et av de sjeldne tilfellene hvor jeg har satt avreisetid fra innsiden av bilen, i det jeg nettopp har avsluttet en kjøretur. (bruker til vanlig app)
Når jeg så har gått ut av bilen og låst den har det "suset" i klimatiseringsanlegget.

Min forrige bil hadde en eller annen form for "rensesystem" som gjerne satt igang idet jeg parkerte bilen. Relativt kraftig susing og viftebruk. Så, jeg er vel vant til det.

Må nesten begynne å forske litt på dette nå. Skal teste litt utover dagen.

Det du beskriver der er aircondisionsystemet som tømmer seg når man skrur av bilen. Noen biler har egen knapp, men noen gjør det tydeligvis av seg selv.

I dag satt jeg med ned med nettbrettet 30 minutter før avreise, men trykket ikke på klimatisering. Da var det bare batteriet som varmet seg opp? Bilen var i allefall ikke varm.

Jeg må prøve å finne ut av dette.
Det som er sikkert er at jeg kan ikke ha bilen stående å suse hele natten og jeg kan heller ikke starte dagen med kald bil når det blir minus grader ute.
Bmw i3 2016-solgt
Kia Soul 30Kw 2018-solgt
Tesla mod3 Sr+ 2020

JorgenM

Husk å sjekk om 'Klimatiser for avreisetid' er aktivert. Ellers varmes kun batteriet ja (som trenger opp til 3 timer på å oppnå ideell temp.)
i-Pace levert 04.07.2019 - 2013 Tesla S P85 (solgt) - Nitrox EL go-cart - BMW i3 (solgt)

Usikker på detta

Ja den der er vesentlig. Bomma på den de første gangene og kun batteriet ble varmet opp.

KnutOL

#8
Jeg har et annet relatert problem. Jeg får en feilmelding når jeg forsøker å stille tidspunkt for forvarming i BMW Connected app eller iRemote app'en. Feilmelding er "Feil ved tilkobling til Connected drive server". Har noen andre opplevd dette? Det fungerer ellers greit når jeg ønsker klimatisering straks og sende "lås døren" til bilen.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Meldola

Har ett lite case. Har satt opp bilen til å forvarme seg om morgningen og ved avreise fra jobb. Hvis man ikke har startet bilen etter to forvarminger så deaktiverer den dette fremover, til man har kjørt bilen igjen.  Som man kan ha opplevd i Julen hvor man tok seg en fridag.

Mitt problem er at bilen heller ikke vil forvarme når man sender melding fra telefonen at den skal starte forvarming. Noen andre som har opplevd dette? Må man fysisk sette seg i bilen, kjøre noen meter, parkere og så aktivere forvarming? virker tungvindt.
Audi e-tron 55 2019
BMW i3 60Ah 2016 BEV

LMOR

Er dette teoretisk eller noe du har opplevd?
Den kobler bare ut hvis du ikke er tilkoblet strøm, da det "forventes" at bilen er tilkoblet strøm hjemme når du forvarmer.
Men logikken i hva som da skjer når den kobler ut, har jeg ikke helt funnet ut av. Har opplevd det 5-10 ganger, men med forskjellig konsekvens. Noen ganger slik du beskriver, og noen ganger slik du ønsker det.
Har også opplevd at alt har hengt seg, slik at selv om en kjører et stykke, så virker det ikke. Eneste måten å få alt i gang igjen, er å skru av alle "forvarmingslogikken" i bilen, og sette det på igjen.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

SveinJ

Ny i forum og ny med i3. Brukte noen dager på å skjønne dette med Forvarming/Klimatisering. Har nå programmert nøkkelen til klimatisering og har også prøvd "Avreisetid", samt "Start klimatisering straks" fra ConnectedDrive. Alle tre fungerer.
Men tre timer for oppvarming av batteriet?
2014 BMW R1200GSA, Racing Blue
2016 Audi Q3 2,0 TDI, Hainanblue metallic
2016 BMW i3, FC, Mineral grey (solgt)
2019 BMWi3, FC, Imperial blue

LMOR

Nei, det tar ca 30min. Så det går normalt om du setter avreise om en time. Men det varmes kun når avreisetid er satt.
3t er Worst Case ved 6A lading.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

SveinJ

Sitat fra: LMOR på tirsdag 03. januar 2017, klokken 06:12
Nei, det tar ca 30min. Så det går normalt om du setter avreise om en time. Men det varmes kun når avreisetid er satt.
3t er Worst Case ved 6A lading.

OK. ser i dag at det tok ca 30 minutter fra jeg aktiverte klimatisering fra ConnectDrive til den stoppet. Regner med at også batteriet ble forvarmet da.
Men temperaturen i kupeen er ikke så veldig høy. Styres den av temperatursetting på klimaanlegget eller er den presatt fra fabrikk?
2014 BMW R1200GSA, Racing Blue
2016 Audi Q3 2,0 TDI, Hainanblue metallic
2016 BMW i3, FC, Mineral grey (solgt)
2019 BMWi3, FC, Imperial blue

Meldola

Sitat fra: LMOR på mandag 02. januar 2017, klokken 07:45
Er dette teoretisk eller noe du har opplevd?
Den kobler bare ut hvis du ikke er tilkoblet strøm, da det "forventes" at bilen er tilkoblet strøm hjemme når du forvarmer.
Men logikken i hva som da skjer når den kobler ut, har jeg ikke helt funnet ut av. Har opplevd det 5-10 ganger, men med forskjellig konsekvens. Noen ganger slik du beskriver, og noen ganger slik du ønsker det.
Har også opplevd at alt har hengt seg, slik at selv om en kjører et stykke, så virker det ikke. Eneste måten å få alt i gang igjen, er å skru av alle "forvarmingslogikken" i bilen, og sette det på igjen.

Nei dette er konsekvent. Hvis jeg ikke har kjørt bilen etter to forvarminger dropper den fremtidige forvarminger til jeg har kjørt den en tur. Får da heller ikke forvarmet ved å aktivere dette via appen.
Audi e-tron 55 2019
BMW i3 60Ah 2016 BEV

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA