Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Tesla i norske medier

Startet av lunitiks, fredag 09. desember 2016, klokken 23:49

« forrige - neste »

bjornb

På My Tesla så kan jeg nå legge til FSD på min bil (jeg har kun EAP fra før):
Tesla Model S 90D AP2/HW2 - levert Des 2016.
Reservert Model 3 - 31.03.2016

gigafactory

SitatSo I was driving in the left lane of a two lane highway. The car is AP1 and I've never had any problems until today. Autopilot was on didn't give me a warning. It misread the road and hit the barrier.


Hvis en ser hele videoen, så er det skiltet hvordan veien vil svinge på forhånd, men amerikaneren har jo autopilot så han trenger ikke følge med... Tror ikke sånt som dette blir noe mindre problem med AP2 i dagens tilstand. Amerikanere og 17.7.2 er litt av en cocktail  :o

eha

Sitat fra: gigafactory på fredag 03. mars 2017, klokken 11:07
Hvis en ser hele videoen, så er det skiltet hvordan veien vil svinge på forhånd, men amerikaneren har jo autopilot så han trenger ikke følge med... Tror ikke sånt som dette blir noe mindre problem med AP2 i dagens tilstand. Amerikanere og 17.7.2 er litt av en cocktail  :o

Dette skjedde angivelig fordi den malte markeringen fortsatte inn i sperringen.

Men sjekk hvordan bilen øyeblikkelig retter seg opp etter kollisjonen. Dette må da være autopiloten i aksjon? Føreren sitter med en airbag midt i fleisen, og bilen er i ferd med å kjøre over i høyre felt, men styrer altså sikkert inn i den nye filen.

Så autopiloten gjør at føreren ikke følger med (slik han skal), men redder kanskje samtidig livet hans.
2017 Tesla Model X 90D
201X Tesla Model 3 reservert

gigafactory

Ja, det er ganske imponerende. Ser ut som venstre forhjul er helt ødelagt og har låst seg ut fra gummimerkene på asfalten.

Leaf_2014

Ser på Teslamotorsclub at mange klager på at disse kommer brått på. Hvis noen vil gjette på avstanden bilene har i filmsnutten så feel free, men jeg synes dette er rimelig selvforskyldt dersom man holder under ett sekunds avstand til bilen foran - da har man for kort sikt fremover dersom noe dukker opp. Dette er ikke spesifikt for AP men gjelder også manuell kjøring, men avstanden man holder må reflektere hvor lang tid det vil ta en årvåken sjåfør å ta over balja.

Hvor kort avstand tillater AP?
Leaf 2014

Thor2014


Cookie Monster

2015 P85D

cra

Sitat fra: Skjervesbu på fredag 03. mars 2017, klokken 12:23
Hvor kort avstand tillater AP?

Min begrensede erfaring med AP tilsier at den ligger ganske konsekvent på 3 sekunder. Vet ikke om det er mulig å overstyre dette på noe vis? Jeg fiklet ikke med det; hadde loaner med AP et par dager, og prøvde det selvsagt litt.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

eha

Sitat fra: cra på fredag 03. mars 2017, klokken 14:43
Min begrensede erfaring med AP tilsier at den ligger ganske konsekvent på 3 sekunder. Vet ikke om det er mulig å overstyre dette på noe vis? Jeg fiklet ikke med det; hadde loaner med AP et par dager, og prøvde det selvsagt litt.

Avstanden som du angir ved TACC når du vrir på hendelen; gjelder den ikke også AP? (Edit: Eller trykker eller what not, jeg har ennå ikke bil og husker ikke helt, men ja.)
2017 Tesla Model X 90D
201X Tesla Model 3 reservert

snd

#669
Sitat fra: Cookie Monster på fredag 03. mars 2017, klokken 14:31
Airbagene løste ut på førersiden.

Stemmer det at kne-airbag ikke er montert på EU biler? Utløste ikke da jeg kolliderte med 2014 TMS.
P85D (+)
Roadster Signature 250 Sport
P85 RIP 19.11.2013 - 9.8.2014

Thor2014


eha

Sitat fra: snd på fredag 03. mars 2017, klokken 16:23
Sitat fra: Cookie Monster på fredag 03. mars 2017, klokken 14:31
Airbagene løste ut på førersiden.

Stemmer det at kne-airbag ikke er montert på EU biler? Utløste ikke da jeg kolliderte med 2014 TMS.

Ja, det stemmer. Dette er tydeligvis et krav i USA, men ikke i EU. For alt vi vet kan det faktisk være at sikkerheten er bedre uten mtp. at regelverket er utviklet for fossile biler hvor motoren kommer deisende gjennom. Grav gjerne i saken, jeg har ikke et definitivt svar til hva som er mest sikkert :)
2017 Tesla Model X 90D
201X Tesla Model 3 reservert

lunitiks

2015 Tesla Model S 70D
2014 Nissan Leaf 6,6 kW

turfsurf

Sitat fra: eha på fredag 03. mars 2017, klokken 15:59
Avstanden som du angir ved TACC når du vrir på hendelen; gjelder den ikke også AP?
Ja, bruker samme avstand.
Model Y Performance Pearl White - i bestilling
I-Pace HSE Corris Grey 2019 - The Englishman
i3 120Ah Imperial Blue 2019  - city fun
x - Model X 100D Pearl White 2017 - Flying Circus
x - Model X 90D premium - kansellert
x - Stormtrooper i3 2015 (lobotomized perfection)
x - Pearl White S 85D 2015 (Release Candidate)
x - Pearl White S 85 2013 (Beta)

Bjoris

Slikt som dette vil AP 1.0 aldri kunne håndtere, men AP2.0 vil kunne håndtere dette med sin gunstige intelligens og 3 kameraer som ser lengre fremover og etter hvert vil kunne tolke skiltene som viser slike hindringer!
I bestilling: X60D, Midnight Silver, luft/henger/vinter/AP
Solgt: 70D(75) Titanum, levert 2.9, solgt 4.9!
Solgt: S85 Grå med alt, Solgt Nov 2015
2016 Tekna 30, levering 20.1.2016
Solgt: 2011 US Leaf SL

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA