Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Tesla i norske medier

Startet av lunitiks, fredag 09. desember 2016, klokken 23:49

« forrige - neste »

lunitiks

2015 Tesla Model S 70D
2014 Nissan Leaf 6,6 kW

eha

Interessant :)

Volvo (med forbehold om at jeg fulgte godt nok med):

4 radarer, 4 kameraer og 1 lidar (kun forover). Ultrasoniske sensorer.

2 stk. Drive PX2. Men altså bare 100 deltakende biler.

Tesla:

1 radar, 8 kameraer. Ultrasoniske sensorer.

1 stk. Drive PX2. Om ett år ca. 100000 deltakende biler.


Sent from my iPhone using Tapatalk
2017 Tesla Model X 90D
201X Tesla Model 3 reservert


gigafactory

Sitat fra: eha på søndag 25. desember 2016, klokken 21:05
Interessant :)

Volvo (med forbehold om at jeg fulgte godt nok med):

4 radarer, 4 kameraer og 1 lidar (kun forover). Ultrasoniske sensorer.

2 stk. Drive PX2. Men altså bare 100 deltakende biler.

Tesla:

1 radar, 8 kameraer. Ultrasoniske sensorer.

1 stk. Drive PX2. Om ett år ca. 100000 deltakende biler.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Det er 7 radarer på volvoen. 4 "surround radars" med 60+ meter rekkevidde og 3 langdistanse med FoW på kun 20 grader og 150+ meters rekkevidde. Jeg må si at jeg hadde mer sett for meg en hardware-pakke som på Volvoen for nivå 4 selvkjøring (som jo er det de presenterer i videoen). Spesielt det at det ikke er langdistanseradar bakover på Tesla gjør meg litt skeptisk, Volvo syntes dette var viktig nok til å ha to bare bakover.

Men den sensorpakken til Volvo koster sikkert altfor mye til å faktisk kunne selge den med biler for vanlige folk.

eha

Vi får se. Jeg klarer å kjøre bil med kun to øyne og et lite speil. Men jeg er (foreløpig) mer intelligent enn en bil. For Teslas del nå vil jeg si at alt står og faller på erfaringen fra en flåte som vil være minst 1000 ganger så stor som Volvos, og hvorvidt de vil klare å nyttiggjøre seg denne.
2017 Tesla Model X 90D
201X Tesla Model 3 reservert

o.b.lix

To øyne, tre speil, hørsel, og balanse. Alle disse brukes når man kjører bil. Og øynene er montert slik at de også måler avstand. Samtidig kan de se både vidvinkel og fokusert. Samt kan se rimelig godt i mørke. Pluss hele hodet kan dreies og flyttes når man er i tvil.

Dessverre tror jeg ikke Tesla har nok sensorer, selv om de skal ha bilen like intelligent som en 15-åring?
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»

2017 Tesla model X 90D (Ap2.0) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

petersv

Og ikke minst et hode som kan vris alle veier og likeså med øynene som er i par og kan se stereo.

HKS

Hyundai:


4 radarer, 3 kameraer og 3 LiDAR (forover og til siden)
http://insideevs.com/first-ride-in-hyundais-autonomous-ioniq-electric/

Kun en radar tror jeg er det svakeste punktene i Tesla sitt system.
Tesla Model S 90D

eha

Vi klarer fint å se dybde med ett øye pga. vår erfaring. Denne tilnærmingen bruker også nVidia Drive, så den saken er biff. Tesla har i tillegg overlappende kameraer for de viktigste områdene, så dybden burde være ivaretatt.

Ang. vårt syn, det å kunne snu på hodet og andre myter om at vi har så bra sanser:
- Mennesker blir trøtte
- Mennesker bruker tid på å snu hodet
- Mennesker bruker tid på å fokusere
- Mennesker ser kun farger i midten av synsfeltet
- På tross av at vi har to øyne kan vi bare se i én retning av gangen

Selvkjørende biler:
- Blir aldri trøtte
- Ser i flere retninger samtidig, bestandig
- Ser med stor dybdeskarphet (liten blenderåpning) og ser dermed større deler av bildet skarpt til enhver tid
- Ser omtrent like godt over hele synsfeltet

Og angående sammenligning med intelligens: Et autonomt kjøretøy er en ANI (artificial narrow intelligence), så det gir ikke mening å sammenligne det med en 15-åring generelt. Kjøretøyet vil kunne være mye bedre enn mennesker på sine spesifikke oppgaver rundt det å kjøre en bil, men vil nok neppe vinne 48 tusen kroner i Kvitt eller Dobbelt, for å si det slik. I tillegg vil ANI-ene, på tross av at de har begrenset ressonneringsevne i starten, kunne ha erfaring som ingen levende sjåfører sammenlagt vil kunne ha, samlet inn over millioner av kjørte kilometere.

Når det er sagt - jeg tror at Teslas autnomi kunne ha blitt enda bedre med flere radarer.
2017 Tesla Model X 90D
201X Tesla Model 3 reservert


Kim Kim

Tror dere funksjonene man får på "Oppgradert Autopilot" vil fungere bedre om man kjøper "Evne til å kjøre helt på egenhånd" oppgraderingen?

Man får jo aktivert 4 ekstra kamera som kanskje også vil bidra på de enklere funksjonene?

Så man får litt verdi for de ekstra 25 000 allerde nå? Isåfall hadde jeg vurdert å oppgradere.
Model S P100D Des 2017 - Bananas
Model X 100D - Aug 2017 -Okt 2017 med alt ink FSD, Ultrawhite interior. Solgt, bomkjøp
Model S 90D AP2 -Jan 2017-aug 2017 med Light Harmonics oppgradering
Model S 85D - 2015 - Desember 2016
Model 3 - Reservert

lunitiks

Dette blir kun spekulasjon, men personlig tror jeg at omtalen på DesignStudio om antall "aktive" kameraer i EAP vs FSD (4 vs 8 )  er et lite stunt fra Tesla sin side:

For det første tenker jeg at det er meningsløst av Tesla å legge 4 av kameraene "døde" når de først er der, ferdig koblet opp til ECUen. Hvorfor ikke bare dra nytte av dem når de først står i bilen? Burde ikke koste Tesla en cent ekstra å regne input fra alle 8 kameraene.

For det annet stiller jeg meg tvilende til om de markedsførte funksjonene i EAP vil fungere godt med "halv" kamerakapasitet. For eksempel automatisk filskift og smart summon, slik dette er fremstilt av Tesla. Tror faktisk alle kameraene ("full" dekning) er påkrevd for å få disse funksjonene til å fungere bra.

Tror det koker ned til aktive funksjoner, ikke aktiv HW. Med EAP får du Level 3, med FSD kanskje Level 4 eller hvis Tesla holder det de lover: Level 5
2015 Tesla Model S 70D
2014 Nissan Leaf 6,6 kW

eha

2017 Tesla Model X 90D
201X Tesla Model 3 reservert

BN


CFM

Sitat fra: Kim Kim på tirsdag 27. desember 2016, klokken 18:52
Tror dere funksjonene man får på "Oppgradert Autopilot" vil fungere bedre om man kjøper "Evne til å kjøre helt på egenhånd" oppgraderingen?

::) Jeg håper i alle fall at de som forhåndsbetaler 25.000 får være med på reisen mot level 5, release for release. Hvis ikke synes jeg det er litt freidig å begynne å selge det allerede nå.
2013 S85
2017 S90D (ap2 fsdc)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA