Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Teknisk: AP hw 2.0 / Full Self-Driving Capability

Startet av lunitiks, torsdag 20. oktober 2016, klokken 06:29

« forrige - neste »

lunitiks

Ja jeg mente selvfølgelig ikke å bryte trafikkreglene. Men hva som feks er "aktsom" kjøring av en robot er ikke nødvendigvis det for et menneske. En robot vil ha et helt annet grunnlag for å avpasse fart, avstander osv i forhold til omgivelsene enn en person, da den i prinsippet kan simulere fysikkeksperimenter med matematisk presisjon i enhver situasjon i motsetning til et menneske.

Kunne bare ikke se at dette er diskutert noe særlig, kanskje fordi det ikke vil være et problem men jeg ser ikke bort fra at det kan bli noen nye utfordringer når veiene inntas av maskiner - i alle fall frem til den siste menneskelige sjåføren har dødd ut som du sier
2015 Tesla Model S 70D
2014 Nissan Leaf 6,6 kW

epsilone6

Sitat fra: jkirkebo på onsdag 02. november 2016, klokken 14:34
Sitat fra: eha på onsdag 02. november 2016, klokken 12:20
Sitat fra: madsskon på onsdag 02. november 2016, klokken 11:52
Forstår ikke all interessen for full selfdriving på biler i bestilling nå her i Norge... kommer aldri til å bli lovlig i dette landet før 2030 uansett..

Justisministeren har vært flere ganger ute i media det siste året og snakket om hvordan de jobber sammen med EU for å være tidlig ute med et regelverk for selvkjørende biler. Jeg tror de snakker et 3-5-årsperspektiv. Pluss på et par år, så tror jeg du kan sove lovlig bak rattet rundt 2025.

At vi kan sove lovlig bak rattet tror jeg kommer LANGT tidligere enn 2025 (det krever bare level 3). At bilen kan kjøre rundt på egenhånd uten fører i krever level 5 og ligger nok et stykke lengre frem (men neppe lengre frem enn 2025).

RuneW

Sitat fra: lunitiks på torsdag 03. november 2016, klokken 08:00
Ja jeg mente selvfølgelig ikke å bryte trafikkreglene. Men hva som feks er "aktsom" kjøring av en robot er ikke nødvendigvis det for et menneske. En robot vil ha et helt annet grunnlag for å avpasse fart, avstander osv i forhold til omgivelsene enn en person, da den i prinsippet kan simulere fysikkeksperimenter med matematisk presisjon i enhver situasjon i motsetning til et menneske.

Kunne bare ikke se at dette er diskutert noe særlig, kanskje fordi det ikke vil være et problem men jeg ser ikke bort fra at det kan bli noen nye utfordringer når veiene inntas av maskiner - i alle fall frem til den siste menneskelige sjåføren har dødd ut som du sier

En selvkjørende bil kunne samhandle med menneskelige sjåfører i trafikken. Det er jo nettopp en del av det å være "aktsom". Det betyr at en selvkjørende bil selvsagt ikke skal kjøre på grensen til det fysisk mulige bare fordi den kan. Det ville også ha vært svært ubehagelig for de som satt på...

Et konkret eksempel:

De aller fleste oppegående mennesker vil kjøre saktere enn 50 inn mot et uoversiktelig kryss, selv om fartsgrensen er 50. Det bør også en selvkjørende bil gjøre, selv om den muligens er i stand til å stoppe selv om den ligger i 50.

Det er flere grunner til dette:

- Redusere faren for påkjørsel bakfra
- Øke komfort til de som sitter på
- Ikke skremme andre i krysset (som bilen evt må stoppe for)

Jeg vil anta samme tankegang vil gjelde for alle aspekter av oppførselen til en selvkjørende bil. Rett og slett å ta hensyn til dine medtrafikanter.

Min gjetning er at selvkjørende biler i "urbane strøk" kommer, i første omgang, til å kjøre meget forsiktig. Antageligvis til irritasjon for enkelte.
TMY LR AWD
TM3 LR AWD FSD (solgt)

tklev

Med all den prosessorkraften må vi være forsiktig med å samle for mange biler nære hverandre. Plutselig kan de lære seg selv å snakke sammen og bli intelligent

RuneW

Sitat fra: tklev på torsdag 03. november 2016, klokken 23:02
Med all den prosessorkraften må vi være forsiktig med å samle for mange biler nære hverandre. Plutselig kan de lære seg selv å snakke sammen og bli intelligent
TMY LR AWD
TM3 LR AWD FSD (solgt)

lunitiks

PLING PLONG!

Første bilder ute!
http://imgur.com/a/OFArl

Det ble "nesten" usynlig! Hadde det ikke vært for den lille kvisa i B-pillaren som tar litt av elegansen. Men jeg digger det likevel

2015 Tesla Model S 70D
2014 Nissan Leaf 6,6 kW

Cookie Monster

En ting er 100% sikkert at den blir ikke Level 5 autonom med de greiene der ;)

Men blir veldig bra å gå fra Level 2 til Level 4 :)
2023 Model S Plaid
2024 Model 3 LR

lunitiks

Electrek:
SitatYou can see that a lot of work went into the design and packaging of the sensors, which are equipped with heaters so that snow or ice doesn't end up covering them.

Vi får se, da! Jeg ser sjelden mye dritt på side-repeaterne eller oppe i B-stolpene, men ryggekameraet får seg en tørk opptil flere ganger om dagen. Noen turer i bilvasken må nok disse robocopbilene belage seg på!  ;D
2015 Tesla Model S 70D
2014 Nissan Leaf 6,6 kW

eha

Sitat fra: Cookie Monster på mandag 07. november 2016, klokken 21:14

Slett ikke 100% sikkert, nei. Du er jo Level 5. Si meg, hvor mange øyne har du? Hvor mange radarer? Ved å svare så bastant demonstrerer du kun din begrensede forståelse for AI.
2017 Tesla Model X 90D
201X Tesla Model 3 reservert

HKS

Sitat fra: eha på mandag 07. november 2016, klokken 22:37
Slett ikke 100% sikkert, nei. Du er jo Level 5. Si meg, hvor mange øyne har du? Hvor mange radarer? Ved å svare så bastant demonstrerer du kun din begrensede forståelse for AI.
Enig med Cookie Monster. Tror ikke dette er nok til full level 5 autonomi i Norge, men skal aldri si 100% sikkert. Mulig denne løsningen kan fungere bra nok i noen land/regioner med bra vær/kjøreforhold  (for eksempel Bay Area... ;) ).

Hadde de i tillegg til disse kameraene puttet inn radar i hvert hjørne av bilen, så hadde jeg vært litt mer positiv.

Og ja, jeg jobber blant annet med AI og GPU akselerering av nevrale nett, og vet at Nvidia selv ikke er like optimistiske som Tesla. Men, denne gangen har jo faktisk Tesla tatt høyde for at denne versjonen av AP kanskje ikke vil bli godkjent for full autonomi.
Tesla Model 3 Long Range

eha

Vel, denne nyanseringen er det mye lettere å sympatisere med. Selv er jeg også ganske skeptisk. Men å avfeie det kategorisk er altfor ignorant. Datamaskinen er den viktigste biten her, og det finnes seriøse aktører som mener at 1 kamera + 1 radar er alt som skal til for level 5. Det tror ikke JEG på nå, men... tiden vil vise.

Jeg blir uansett fornøyd med alt jeg "får" :)
2017 Tesla Model X 90D
201X Tesla Model 3 reservert

RuneW

Sitat fra: HKS på mandag 07. november 2016, klokken 23:43
Sitat fra: eha på mandag 07. november 2016, klokken 22:37
Enig med Cookie Monster. Tror ikke dette er nok til full level 5 autonomi i Norge, men skal aldri si 100% sikkert. Mulig denne løsningen kan fungere bra nok i noen land/regioner med bra vær/kjøreforhold  (for eksempel Bay Area... ;) ).

Hadde de i tillegg til disse kameraene puttet inn radar i hvert hjørne av bilen, så hadde jeg vært litt mer positiv.

Og ja, jeg jobber blant annet med AI og GPU akselerering av nevrale nett, og vet at Nvidia selv ikke er like optimistiske som Tesla. Men, denne gangen har jo faktisk Tesla tatt høyde for at denne versjonen av AP kanskje ikke vil bli godkjent for full autonomi.

Poenget til eha var vel at det ikke nødvendigvis er antallet kameraer som begrenser nivået bilen klarer. Det er,  så vidt jeg vet,  ikke forbud for folk med syn på ett øye å kjøre bil?

Det viktigste er og blir "hjernen". Jeg vil heller si at L5 er tvilsomt med nVidia-hjernen.
TMY LR AWD
TM3 LR AWD FSD (solgt)

Hodetelefoner

"Hei, vi er en gjeng nordmenn som tror vi har bedre syn enn et billig kamera, er smartere enn en datamaskin og ikke lar oss distrahere under kjøring ".
99%  av tiden vil dette fungere. Har dere sett hvordan tidligere esel sjåfører kjører i Oslo? Det finnes robotstøvsugere som gjør jobben bedre..  Om det er en førerløsbil eller idiot som sperrer for ambulansen i et kryss blir det samme.  Hadde ambulansen fått grønt lys i hvert kryss den kom til så hadde ikke problemet vært der med fører løse biler. Mens en idiot kan "fryse". Tror dette blir bra. Kjedelig å være negativ hele tiden. 

lunitiks

Kameraene i blinklysene; er de innkapsulert i glass / gjennomsiktig plast, som omslutter hele emblemdelen?

Eller blir det en fysisk "grop" der?

Tippet det første ut fra teslas bilder, men ble mer usikker etter gårdagens nye fotoer
2015 Tesla Model S 70D
2014 Nissan Leaf 6,6 kW

lunitiks

2015 Tesla Model S 70D
2014 Nissan Leaf 6,6 kW

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA