Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Tesla i norske medier

Startet av lunitiks, fredag 09. desember 2016, klokken 23:49

« forrige - neste »

lunitiks

Ok.

Fra det andre til det tredje:

I DesignStudio er hovedbildet av TMS naturligvis endret etter at facelift kom (nye lykter, ny front mv.). Noen som vet om det har skjedd en endring etter at AP2.0HW kom? Jeg sjekket nettopp, og ser at speil/kamera-anordningen i alle fall er ny sammenlignet med pre-facelift. Men er bildet nedenfor enda nyere enn facelift; altså post-AP2.0?

De har i alle fall ikke endret på sideblinkerne eller B-stolpen...
2015 Tesla Model S 70D
2014 Nissan Leaf 6,6 kW

eha

Sitat fra: lunitiks på torsdag 22. desember 2016, klokken 09:17
Musk på twitter:
Sitat
Tesla Autopilot vision neural net now working well. Just need to get a lot of road time to validate in a wide range of environments.

Hva kan dette bety? At v8.1 er klar til utrulling nå, eller at den tvert imot definitivt ikke er det?

(Går ut fra at AP2.0 bilene skal få AP1.0-paritet med v8.1...)

Dette er uavhengig av hva som er i bilene både mtp. hardware og software. Han refererer til "Tesla Vision", som er det systemet og den serverparken de bruker til å tygge på erfaringsgrafer med (ref. min tidligere post). Med tweeten ønsker han bare å berolige med å fortelle at Tesla er klare til å ta imot erfaring fra bilparken.


Sent from my iPhone using Tapatalk
2017 Tesla Model X 90D
201X Tesla Model 3 reservert

ChrML

Sitat fra: lunitiks på torsdag 22. desember 2016, klokken 09:17
Musk på twitter:
Sitat
Tesla Autopilot vision neural net now working well. Just need to get a lot of road time to validate in a wide range of environments.

Hva kan dette bety? At v8.1 er klar til utrulling nå, eller at den tvert imot definitivt ikke er det?

(Går ut fra at AP2.0 bilene skal få AP1.0-paritet med v8.1...)

Neural network er ikke nødvendig for å få AP2 på nivå med AP1 (benytter fleet learn istedet).

Tipper de lanserer 8.1 med rapportering til Neural network, og starter å samle road hours med 8.1, slik at data begynner å bli klart til en bedre self driving AP i løpet av litt mer tid til en senere release.

lunitiks

Sitat fra: lunitiks på torsdag 22. desember 2016, klokken 09:41
Ok.

Fra det andre til det tredje:

I DesignStudio er hovedbildet av TMS naturligvis endret etter at facelift kom (nye lykter, ny front mv.). Noen som vet om det har skjedd en endring etter at AP2.0HW kom? Jeg sjekket nettopp, og ser at speil/kamera-anordningen i alle fall er ny sammenlignet med pre-facelift. Men er bildet nedenfor enda nyere enn facelift; altså post-AP2.0?

De har i alle fall ikke endret på sideblinkerne eller B-stolpen...

Snakk om tilfeldigheter. Der var tesla.com oppe med nytt hovedbilde av AP2.0-bilen

2015 Tesla Model S 70D
2014 Nissan Leaf 6,6 kW

bjornb

Er det noen av dere med AP2 bil i Norge som har fått nyere software enn 2.48.110?
Tesla Model S 90D AP2/HW2 - levert Des 2016.
Reservert Model 3 - 31.03.2016


knut.aulie

Sitat fra: TorAtle på fredag 23. desember 2016, klokken 11:04
http://www.theverge.com/2016/12/22/14057634/tesla-autopilot-speed-limit-restriction-update

Dette ville begrenset bruken av autopilot for min del.
Det er jo fullstendig urealistisk at en bil med autopilot skal kunne bryte trafikkregler i det hele tatt.
Når det blir software og hardware som kan styre bilen autonomt (Level 4 og 5) så vil de ALDRI være i nærheten av å bryte en trafikkregel eller kjøre på tid eller sted som ikke er tillatt.
Autonom kjøring vil bli trygt og kjedelig.

turfsurf

Autonom kjøring ja. Dette er snakk om autopilot. To forskjellige ting.
Model Y Performance Pearl White - i bestilling
I-Pace HSE Corris Grey 2019 - The Englishman
i3 120Ah Imperial Blue 2019  - city fun
x - Model X 100D Pearl White 2017 - Flying Circus
x - Model X 90D premium - kansellert
x - Stormtrooper i3 2015 (lobotomized perfection)
x - Pearl White S 85D 2015 (Release Candidate)
x - Pearl White S 85 2013 (Beta)

knut.aulie

Sitat fra: turfsurf på fredag 23. desember 2016, klokken 12:24
Autonom kjøring ja. Dette er snakk om autopilot. To forskjellige ting.
Helt klart to forskjellige ting. Trafikkregler gjelder imidlertid for all kjøring uavhengig.
Styringen av en Tesla er så avansert at det er fullt mulig å begrense muligheten til å bryte regler både autonomt og autopilot (og vanlig kjøring for den del).
Jeg tror dette vil komme snikende og er et nødvendig scenario siden det vil øke trafikksikkerheten.

turfsurf

Skjønner godt at autonome biler må forholde seg til fartsgrensene.

Men å begrense autopilot på dette viset vil føre til at færre bruker den, noe som jo virker mot sin hensikt. Hva er poenget i å lage ett førerassistentsystem som ingen gidder å bruke?
Model Y Performance Pearl White - i bestilling
I-Pace HSE Corris Grey 2019 - The Englishman
i3 120Ah Imperial Blue 2019  - city fun
x - Model X 100D Pearl White 2017 - Flying Circus
x - Model X 90D premium - kansellert
x - Stormtrooper i3 2015 (lobotomized perfection)
x - Pearl White S 85D 2015 (Release Candidate)
x - Pearl White S 85 2013 (Beta)

knut.aulie

Sitat fra: turfsurf på fredag 23. desember 2016, klokken 13:09
Men å begrense autopilot på dette viset vil føre til at færre bruker den, noe som jo virker mot sin hensikt. Hva er poenget i å lage ett førerassistentsystem som ingen gidder å bruke?
Det er nok et relevant spørsmål.

tiger``n

Sitat fra: turfsurf på fredag 23. desember 2016, klokken 13:09
Hva er poenget i å lage ett førerassistentsystem som ingen gidder å bruke?
Og hva er poenget med å lage et system som gjør brukerne til lovbrytere?

lunitiks

Noen som vet om man kommer rundt dette ved å stille inn "speed limit offset" i Controls > Settings > Driver Assistance?

Idiotisk å måtte være tvunget til å ligge reelt X km/t under fartsgrensen pga dette
2015 Tesla Model S 70D
2014 Nissan Leaf 6,6 kW

turfsurf

Sitat fra: tiger``n på fredag 23. desember 2016, klokken 14:07
Sitat fra: turfsurf på fredag 23. desember 2016, klokken 13:09
Hva er poenget i å lage ett førerassistentsystem som ingen gidder å bruke?
Og hva er poenget med å lage et system som gjør brukerne til lovbrytere?
Systemet gjør jo ikke noe. Det er forskjell på å tillate noe og aktivt gjøre noe. Kan like godt argumentere med at gasspedalen gjør deg til lovbryter. Speedometer og fartsgrenseavlesning er alt for dårlig til at dette vil være en bra funksjon.
Model Y Performance Pearl White - i bestilling
I-Pace HSE Corris Grey 2019 - The Englishman
i3 120Ah Imperial Blue 2019  - city fun
x - Model X 100D Pearl White 2017 - Flying Circus
x - Model X 90D premium - kansellert
x - Stormtrooper i3 2015 (lobotomized perfection)
x - Pearl White S 85D 2015 (Release Candidate)
x - Pearl White S 85 2013 (Beta)

Havebigfun

Elons tweet idag: Looks like we might be ready to rollout most of Autopilot functionality for HW2 towards the end of next week

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA