Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Teknisk: AP hw 2.0 / Full Self-Driving Capability

Startet av lunitiks, torsdag 20. oktober 2016, klokken 06:29

« forrige - neste »

lunitiks

Når kan vi forvente å se den første AP2.0-bilen eier i hende? Har kun snakket med og lest om folk som tar levering desember, men det burde jo være noen som får denne nye configen allerede nå i oktober ettersom alle biler med end of the line 20.10 skulle ha AP2.0
2015 Tesla Model S 70D
2014 Nissan Leaf 6,6 kW

joda

Må nok vente litt på disse bilene dessverre..
Tar vel 30+ dager å få de transportert til Norge, så i slutten av November kommer nok de første på veien her hjemme..
TMS 85D

Bjoris

I USA blir det nok levert HW 2.0 i slutten av Oktober, der henter jo de nærmeste direkte på fabrikken, men blir sikkert ikke så spennende siden de er uten funksjoner i starten. Men etterhvert så kommer nok der mange tester mellom AP 1.0 og AP 2.0...

N00b

Vet om en kar med X90P med levering sent november, han får autopilot 1. Cutoff ei uke før hans bil

lunitiks

Kjenner at jeg av en eller annen grunn er veldig spent på hvor den nye AP-computeren skal sitte i bilen  8)

Selv om Nvidia skryter av hvor kompakt den er, så er den jo faktisk ikke akkurat liten i størrelse. Med vannkjøling blir den å oppta endel plass, og jeg kan ikke tenke meg at Tesla har "reservert" et volum til denne boksen ett eller anner sted i bilen fra først av. De har måttet plasseres et lurt sted. Kan det tenkes at den går under baksetet, etter at de byttet lader i faceliftbilene? Kan de ha gjort noe med rommet under touchscreen og skapt plass til den der? Kan de rett og slett ha stappet den i trunken?!
2015 Tesla Model S 70D
2014 Nissan Leaf 6,6 kW

eha

Sitat fra: lunitiks på tirsdag 01. november 2016, klokken 17:19
Kjenner at jeg av en eller annen grunn er veldig spent på hvor den nye AP-computeren skal sitte i bilen  8)
(...)

Kan de ha gjort noe med rommet under touchscreen og skapt plass til den der? Kan de rett og slett ha stappet den i trunken?!

Merker at jeg er litt smånervøs for å miste frunk space... tanken har slått meg også...  :o
2017 Tesla Model X 90D
201X Tesla Model 3 reservert

RuneW

Sitat fra: eha på tirsdag 01. november 2016, klokken 22:59
Sitat fra: lunitiks på tirsdag 01. november 2016, klokken 17:19
(...)

Kan de ha gjort noe med rommet under touchscreen og skapt plass til den der? Kan de rett og slett ha stappet den i trunken?!

Merker at jeg er litt smånervøs for å miste frunk space... tanken har slått meg også...  :o

Man kan jo håpe på at ting skjer med størrelsen innen TM3 skal i produksjon. Det går unna i svingene på denne fronten. Kanskje TM3 får noe som er mindre og billigere enn PX2 når den tid kommer.
TMY LR AWD
TM3 LR AWD FSD (solgt)

madsskon

Forstår ikke all interessen for full selfdriving på biler i bestilling nå her i Norge... kommer aldri til å bli lovlig i dette landet før 2030 uansett..
TMX 100D 2017 og Kia Soul EV 2015.
Tidligere TMS 75D 2016 og Peugeot iOn 2015.

Kun elektrisk siden 2015.

eha

Sitat fra: RuneW på onsdag 02. november 2016, klokken 10:39
Man kan jo håpe på at ting skjer med størrelsen innen TM3 skal i produksjon. Det går unna i svingene på denne fronten. Kanskje TM3 får noe som er mindre og billigere enn PX2 når den tid kommer.

nVidia Drive PX2 skal erstattes av nVidia Xavier om 1-2 år:
https://blogs.nvidia.com/blog/2016/09/28/xavier/

1 stk. Xavier-chip tilsvarer et helt PX2-brett, og har i tillegg noen ekstra egenskaper. Strømforbruket er redusert fra 80 til 20 watt. (Edit: Systemforbruk på PX2 med vannkjøling ligger naturligvis langt høyere enn 80 watt, og systemforbruk for Xavier vil også ligge høyere enn 20 watt.) Når det er sagt, tror jeg vi kommer til å få bruk for enda dypere DNN-er enn det som både PX2 og Xavier kan tilby. En oppgradering til 4 stk. Xavier i fremtiden hadde ikke vært meg imot ;)
2017 Tesla Model X 90D

jkirkebo

Sitat fra: madsskon på onsdag 02. november 2016, klokken 11:52
Forstår ikke all interessen for full selfdriving på biler i bestilling nå her i Norge... kommer aldri til å bli lovlig i dette landet før 2030 uansett..

Jeg tror ikke level 5 er det som interesserer de fleste, men mulighetene for level 3 eller 4. Dette er mye enklere å få til enn level 5. For min del betyr ikke level 5 noenting, men det å kunne slappe av og se på TV eller ta en lur mens bilen kjører til hytta vil være gull verdt. For det kreves level 3 (begrenset til kun større veier) eller level 4 (også mindre veier og tettbebygde strøk, men begrenset til "normalt" vær (gjelder også level 3)). Dit bør vi klare å komme relativt fort.
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

eha

Sitat fra: madsskon på onsdag 02. november 2016, klokken 11:52

Justisministeren har vært flere ganger ute i media det siste året og snakket om hvordan de jobber sammen med EU for å være tidlig ute med et regelverk for selvkjørende biler. Jeg tror de snakker et 3-5-årsperspektiv. Pluss på et par år, så tror jeg du kan sove lovlig bak rattet rundt 2025.
2017 Tesla Model X 90D

Øggen

Akkurat, og i 2025 e bilen 8-9 år gammel. Sett i lys av kor raskt utviklinga he skjedd dei siste 3-4 år, vil det være LATTERLIG, å betale for det no. Vi syns en 2 år gammel ikke AP bil e utdatert, ka e da en 8-9 år gammel bil ???
P85, pearl white,  Solgt
S85D Mid.grå, Grå Next gen, Alle ekstra...Avgått med døden
S85D  Titanium, Grå Next gen foran og bak, matt obeche,+++  Solgt
X75D Med alt......
Model YP quicksilver/hvit, FSD
CyberTruck TriMotor/FSD reservert.

eha

Sitat fra: Øggen på onsdag 02. november 2016, klokken 12:37
Akkurat, og i 2025 e bilen 8-9 år gammel. Sett i lys av kor raskt utviklinga he skjedd dei siste 3-4 år, vil det være LATTERLIG, å betale for det no. Vi syns en 2 år gammel ikke AP bil e utdatert, ka e da en 8-9 år gammel bil ???

Jeg tror vi som har kjøpt AP 2.0-biler får nytte av begge software-pakkene leeenge før 2025. Men det er et sjansespill, hvor prisen er 60-70 lapper.
2017 Tesla Model X 90D

madsskon

Enig med Øggen. Betaler ikke 70.000 NÅ for ting jeg KANSKJE får brukt i 2025.... blir som å betale en svømmebassengselger 70.000,- for et svømmebasseng du kanskje får om 10 år... hehe... Folk lar seg lure til mye rart :)
TMX 100D 2017 og Kia Soul EV 2015.
Tidligere TMS 75D 2016 og Peugeot iOn 2015.

Kun elektrisk siden 2015.

eha

Den første softwarepakken (enhanced autopilot) vil man få nytte av allerede i mars 2017, og vil fortsette å bli enda bedre de neste årene. Det er den andre pakken (selvkjøring) jeg er mest spent på. Så strengt tatt har jeg bare gamblet 24K eller hva det var.
2017 Tesla Model X 90D

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA