Teknisk: AP hw 2.0 / Full Self-Driving Capability

Startet av lunitiks, torsdag 20. oktober 2016, klokken 06:29

« forrige - neste »

lunitiks

Bra keynote.

Mot slutten prater han om Nvidia sin open platform software; "Driveworks".

Fra 1:52:30 sier han at "Driveworks" har kommet til apha1-stadium, og at software-plattformen vil frislippes til Nvidias "early partners" i oktober, og at det vil komme oppdateringer hver 2. måned, basert på lært data. Første oppdatering i desember, altså.

Ingen tvil om at Tesla sin nye SW bygger på nvidia sin "Driveworks"  :). Nå fikk jeg svar på mitt tidligere spørsmål om hvorfor det tar så lang tid før de nye bilene vil ha basisfunksjoner som vi i AP1.0-biler har: All input fra kameraer og sensorer går til PX2, som prosesserer signalene med "Driveworks"-softwaren. Oktober, november og deler av desember går med til _kun_ datasamling. I desember slippes en oppdatering fra Nvidia som gir visse sikkerhetsfunksjoner som nødbrems. Videre inn i fremtiden er Tesla avhengig slik av oppdateringer fra Nvidia. Her lukter det store penger.

https://developer.nvidia.com/driveworks

2015 Tesla Model S 70D
2014 Nissan Leaf 6,6 kW

Tuxedo

Sitat fra: lunitiks på søndag 21. juni 1970, klokken 00:57Her lukter det store penger.
Jepp. Ticker NVDA på NASDAQ.  Har allerede doblet seg i løpet av året.

M@Do

Kan hende Nvidia sier noe mer om partnerskapet med Tesla idag på GTC2016DC

Livestream av Keynote her:
http://www.ustream.tv/gpu-technology-conference

RuneW

TMY LR AWD
TM3 LR AWD FSD (solgt)

M@Do

Sitat fra: Øggen på tirsdag 25. oktober 2016, klokken 21:22
Hmmmm.

E Tesla en del av dette, eller kjøre dei sin egen ting?
Temmelig sikkert e iallefall, at neste år kjem Xavier, og den e bedre. Derfor blir dagens AP2 "gammel" igjen.
Skal Tesla samarbeide med TomTom?
Mange åpne sp.mål ette å ha sett denne presentasjonen iallefall, for her skjer det mykje i framtida.

Jeg tror ikke Tesla vil eller trenger å samarbeide med TomTom. Tesla vil nok benytte all informasjon som de nye bilene sender tilbake til å lage sine egne HD kart. Dette vil føre til bedre og mer oppdaterte kart en det TomTom vil klare å få til med 20 biler. De har idag 200 000 km med veier som er mappet i HD (TomTom startet dette arbeidet i 2015), Tesla vil klare å oppdatere minst 200 000 km daglig, hvis de ikke allerede gjør det. De har forøvrig også utlyst 2 stillinger på dette området.
http://geoawesomeness.com/tesla-entering-map-making-business-what-does-it-mean-for-the-industry/
https://www.tesla.com/no_NO/careers/job/data-scientistautopilotmaps-39430

Samtidig vil Volvo iløpet av neste år utstyre 100 biler med PX2 for å samle data og drive selvlæring. Dette er relativt passivt, når man tenker på at Tesla vil samle inn over 500 ganger så mye informasjon til nettverket, og som Jen-Hsun sier så er datamengde det avgjørende for å nå fullstendig selvkjøring.

lunitiks

Dette handler ikke om samarbeid med Tom-Tom.

Dette handler om at Teslas nye software ser ut til å være "DRIVEWORKS" fra Nvidia! Tar jeg feil? Er jeg på bærtur?

https://www.youtube.com/watch?v=TDm6Snkle70
2015 Tesla Model S 70D
2014 Nissan Leaf 6,6 kW

Tuxedo

Sitat fra: lunitiks på onsdag 26. oktober 2016, klokken 20:17

Dette handler om at Teslas nye software ser ut til å være "DRIVEWORKS" fra Nvidia! Tar jeg feil? Er jeg på bærtur?
Ikke på bærtur, men hvorfor virker du overrasket?  Driveworks er SDK til PX 2 AI hardware som Tesla nå benytter. Dvs. et utviklerverktøy som kommer med hardware.

eha

Sitat fra: Tuxedo på onsdag 26. oktober 2016, klokken 22:35
Sitat fra: lunitiks på onsdag 26. oktober 2016, klokken 20:17

Ikke på bærtur, men hvorfor virker du overrasket?  Driveworks er SDK til PX 2 AI hardware som Tesla nå benytter. Dvs. et utviklerverktøy som kommer med hardware.

Akkurat, en SDK. Og for å snakke litt norsk igjen, så betyr ikke dette at Driveworks er ferdig programvare for PX2, men at det er et grunnlag for programvare. Tesla kommer til å bygge sin egen programvare oppå dette, og Tesla kommer til å kjøre sin egen opplæring av AI basert på de sensorene som sitter i de nye bilene.

Selv om 100 stk. Volvo XC90 i Gøteborg skal få dobbelt så mye regnekraft og kanskje en del flere sensorer, og selv om disse antakelig også vil benytte Driveworks, så er det nok ikke mulig å overføre erfaringsdata mellom Volvo og Tesla.

Dersom Tesla utvikler sin programvare riktig så er det ikke umulig at de klarer å få mer ut av 1 stk. PX2 enn Volvo klarer å få ut av 2 stk. PX2. Tesla har ansatt mange AI-eksperter og det ser ut til at de har forstått den største utfordringen, nemlig å ha muligheten til å samle inn enorme datasett. Volvo vil med sine 100 biler i Gøteborg aldri kunne komme i nærheten av det Tesla vil klare å samle inn med titusenvis av biler over store deler av verden. Store datasett muliggjør større datamodeller (grafer) for AI-læring, og dermed større presisjon i læringen i DNN (deep neural networks).

Tesla har kanskje bare 8 kameraer, 12 ultrasonics og 1 radar (+ noen mindre viktige sensorer), men det er slett ikke umulig at Tesla vil klare å utnytte disse sensorene til å gi et bedre resultat for selvkjørende biler enn det Volvo vil kunne klare med enda flere sensorer og dobbel regnekraft, rett og slett fordi Tesla vil har flere tusen ganger større datasett og grafer.

Det er helt utrolig hva denne GPU-teknologien kan gjøre. Selv hvis de nye Tesla-bilene hadde fortsatt med det samme sensorsettet som i dag (1 kamera + 1 radar), så ville den ekstra regnekraften og de nye algoritmene ha medført at autopiloten hadde blitt enormt mye bedre enn i dag.

Så når det gjelder sensorsuiten kan vi ikke bare se på antall kameraer og sensorer. Vi må ta i betraktning den enorme revolusjonen vi står overfor på GPU-fronten og det faktum at Tesla nå vil klare å få mange ganger så mye "effekt" ut av hver enkelt sensor enn de gjør i de gamle bilene. Så selv om vi går fra 1 til 8 kameraer, så snakker vi kanskje om en 50-100-dobling (eller mer) av evnen til å kunne lese hva som skjer rundt bilen til enhver tid - etterhvert som programvaren lærer.

Dette bør være interessant for alle som føler seg litt skuffet over at det "kun" er 8 kameraer på AP2. Jeg er sikker på at senere generasjoner vil føre med seg enda flere sensorer, men den forbedringen vi nå ser er altså langt større enn de fleste tør håpe på, tror jeg.

Jeg tror at Elon Musk får rett - vi vil kunne oppnå Level 4, kanskje Level 5, med denne hardwaren.
2017 Tesla Model X 90D
201X Tesla Model 3 reservert

Chris Aurora

Merker dog at dette står i konfiguratoren :  "Tilgjengelig etter levering for kr. 62.000/41.300" på hhv "Oppgradert AP" og "Evnen til å kjøre på egen hånd."

Betyr dette at normale Teslas produsert nå leveres med AP 1 som standard, og at det er mulig å ettermontere AP2/2+? Det blir i så fall en nyhet som de fleste AP-kjørere (meg selv inkludert) vil sette stor pris på.

Selv om Muskatoren sier
Sitat fra:  Elon Musk"Should mention that retrofitting to full self-driving hardware is very difficult. Cost delta is more than buying a new car. Wish it weren't." https://twitter.com/elonmusk/status/789007996038721536
Tesla S 2014 AP1 "med alt" - SOLGT
Tesla 3 2021 LR AWD MF824xxx

eha

Sitat fra: Christopher Neumann Ruud på torsdag 27. oktober 2016, klokken 10:46
Merker dog at dette står i konfiguratoren :  "Tilgjengelig etter levering for kr. 62.000/41.300" på hhv "Oppgradert AP" og "Evnen til å kjøre på egen hånd."

Betyr dette at normale Teslas produsert nå leveres med AP 1 som standard, og at det er mulig å ettermontere AP2/2+? Det blir i så fall en nyhet som de fleste AP-kjørere (meg selv inkludert) vil sette stor pris på.

Selv om Muskatoren sier
Sitat fra:  Elon Musk"Should mention that retrofitting to full self-driving hardware is very difficult. Cost delta is more than buying a new car. Wish it weren't." https://twitter.com/elonmusk/status/789007996038721536

Nei, jeg tror det blir slik at bilen leveres med AP2-hardware uansett, men du får ikke brukt dette (selv ikke på "AP1-måte") uten å kjøpe "Oppgradert AP". Jeg tviler på at det vil komme et eget AP-nivå under "Oppgradert AP". Men siden prisen nå har steget såpass mye, så vil det kanskje være fornuftig å tilby ACC? Det er nok en del som er interessert i kun ACC, og 62000/41300 er en vill pris å betale for dette. Tiden vil vise om det kommer noe slik. P.t. ser det altså ut til å være et valg mellom ingenting (ikke engang ACC), utvidet AP og full autonomi.
2017 Tesla Model X 90D

lunitiks

Stygt redd for dette.

Føkkings mobileye. Det der énøyde kamerahuset på pre-AP2.0-model-X'er vil for alltid være et "testament" på skilsmissen.

Men vil våre veteranbiler på sikt ikke lenger få noe vedlikehold/oppdatering/forbedring av AP1.0?

Jeg skjønner ærlig talt ikke det der "fleet learning"-opplegget. Redd for at det var en ide man hadde da alt var rosenrødt med mobileye, men nå når alle teslaer utstyres med Nvidia's hard core greier så blir vi glemt  :-[ :-[ :-[
2015 Tesla Model S 70D
2014 Nissan Leaf 6,6 kW

Muffinman

Gamle Enøye roter det til igjen. Historien gjentar seg  ;D

RuneW

Sitat fra: lunitiks på torsdag 27. oktober 2016, klokken 11:04
Stygt redd for dette.

Føkkings mobileye. Det der énøyde kamerahuset på pre-AP2.0-model-X'er vil for alltid være et "testament" på skilsmissen.

Men vil våre veteranbiler på sikt ikke lenger få noe vedlikehold/oppdatering/forbedring av AP1.0?

Jeg skjønner ærlig talt ikke det der "fleet learning"-opplegget. Redd for at det var en ide man hadde da alt var rosenrødt med mobileye, men nå når alle teslaer utstyres med Nvidia's hard core greier så blir vi glemt  :-[ :-[ :-[

Men i alle dager da. Det er selvsagt en grense for hvor lenge man kan oppdatere og forbedre software på gamle biler. Det er nesten enda verre enn for f.eks. mobiltelefoner fordi utviklingen (både software og hardware) har hatt en slik eventyrlig utvikling de siste årene.

Du får glede deg over de oppdateringene du får, det er mer enn noen annen produsent er i nærheten av. Riktignok har de kanskje litt mindre beta-preg over softwaren de leverer bilene med...
TMY LR AWD
TM3 LR AWD FSD (solgt)

eha

Tviler på at fleet learning på AP 1 er nedlagt.

Men med software 8.0 ble nok alt skrotet og læringen begynte nok helt på ny. Mange rapporterer om vinglete AP på software 8 kontra 7. Forhåpentligvis blir dette bedre igjen etterhvert som nye data samles inn.
2017 Tesla Model X 90D

Trustno1

Sitat fra: eha på torsdag 27. oktober 2016, klokken 12:20
Tviler på at fleet learning på AP 1 er nedlagt.

Men med software 8.0 ble nok alt skrotet og læringen begynte nok helt på ny. Mange rapporterer om vinglete AP på software 8 kontra 7. Forhåpentligvis blir dette bedre igjen etterhvert som nye data samles inn.

Jeg får også en drøss av korte kollisjonsvarsler (varer kun ett brøkdels sekund) Flere som opplever dette?

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA