Teknisk: AP hw 2.0 / Full Self-Driving Capability

Startet av lunitiks, torsdag 20. oktober 2016, klokken 06:29

« forrige - neste »

Bjoris

Joda, ett poeng selvsagt og ikke har vi radar heller:)

eha

Sitat fra: Zett på søndag 23. oktober 2016, klokken 20:54
Sitat fra: bjoris på søndag 23. oktober 2016, klokken 20:21
Noen som vet om disse kameraene ser i mørke? Det må de nesten skal dette fungere.

Hvorfor må kameraene se i mørket for at datamaskinen kan kjøre i mørket? Jeg kan ikke se i mørket, men klarer jo å kjøre bil i mørket for det.

Kameraene kan se godt nok i mørket, garantert. Dersom de også er litt følsomme for infrarødt lys vil de se MYE bedre i mørke enn oss.
2017 Tesla Model X 90D
201X Tesla Model 3 reservert

eha

Sitat fra: Zett på søndag 23. oktober 2016, klokken 20:54
(...) så tror jeg nok at det er betydelig lengre enn 1-2 år til du kan sende bilen uten sjåfør til en tilfeldig adresse for å plukke opp noen. Det tar nok minst 5-10 år, om det i det hele tatt er mulig noensinne.

Og dette virker som et veldig logisk resonnement for svært mange. Grunnen til at jeg mener det er feil, er todelt:

• Bil er blitt informasjonsteknologi
  • Mennesker ekstrapolerer (den teknologiske utviklingen) lineært
Litt meg utdype mine påstander litt:

Biler har lenge fulgt utviklingen innen teknologi, men det har gått på selve gjenstandene i bilen, selve fremdriften, styringen, drivstoffet og så videre. Det vi nå etter hvert ser, er at alle bilens egenskaper kan kobles til elektronikk. Straks både styring, fremdrift, gass, brems, blinklys og alt er koblet til elektronikk og bilen ellers har de ønskede egenskapene (sterk nok, rask nok, stor nok, komfortabel nok, sikker nok, langtrekkende nok), er problemet flyttet over fra å være hardware til å være software. Biler er blitt programvare. Tesla er et programvareselskap. Biler vil nå plutselig gå fra å være noe som blir 5% mer effektivt hvert 2. år, til å være noe som blir dobbelt så bra hver 18. måned - tusen ganger så bra på 10 år.

Det bringer meg over til det andre punktet, nemlig at mennesker er vant til å ekstrapolere ut fra sin erfaring bakover. Men vi er i en evigvarende kurve som følger "the law of accelerating returns" (et supersett til Moores lov). Når vi ser bakover vil det alltid virke som at ting er rimelig flatt. Derfor er det nesten umulig å se for seg at bakken er stupbratt foran oss. Utviklingen skyter i været og den akselererer. Det har den alltid gjort, men som sagt, ser vi bakover er det vanskelig å forstå det intuitivt. Noen eksempler kan nok allikevel belyse vår tid: iPhone kom for 9 år siden, kun i USA. iPad kom i 2010! I dag er iPad allerede gammeldags og nesten passé.

Biler hekter seg altså på denne utviklingen nå, en utvikling de kun var mekanisk tilkoblet tidligere. Nå er biler midt oppi det. Om 20 år er våre datamaskiner (til samme pris, strømforbruk og plass) ca. 1 million ganger raskere enn i dag. De dype, nevrale nettene som beregner bilers oppførsel vil snart gå runder rundt alle menneskelige sjåfører. Big Data gir bilene en erfaring som ingen mennesker noensinne vil kunne opparbeide seg. Etter hvert blir alle vanskelige forhold en lek. Jeg er bombesikker at alle autonome biler etter hvert vil takle dårlige brøytekanter, fulle medtrafikanter, inkonsekvente syklister, grusveier, isføre, ... kort sagt alle situasjoner, langt bedre enn noen menneskelig sjåfør.
2017 Tesla Model X 90D

Longice

Er det noen som har klart å finne ut om man kan lese ut i opsjonskoden, om man har AP2.0 eller ikke? Jeg har min P100 i transit nå, og lurer veldig på om jeg med eller ikke.

lunitiks

@Longice, se etter disse tre kodene:
- APE1
- APE
- APF

Har du alle eller noen av de ovennevnte, og ikke noen av disse:

- DA01
- DA02

så skal du ha fått ny HW.
2015 Tesla Model S 70D
2014 Nissan Leaf 6,6 kW

o.b.lix

Sitat fra: eha på søndag 23. oktober 2016, klokken 23:24
iPad kom i 2010! I dag er iPad allerede gammeldags og nesten passé.

Biler hekter seg altså på denne utviklingen nå,

Jeg er enig i det du sier, og for å dra denne videre: HW2.0 er ikke nok til selvkjøring. Man er sikker på HW4.0 før dette blir bra. I dag er det for få sensorer, men kommer nok. Og det kommer nye sensorer og hardware hvert år. Akkurat som mobiler.

En sensor som jeg ser fram til ser en som scanner veibanen for å finne ut om den er glatt, evt om den har skader. En annen er varmesensor som sjekker for dyr og mennesker i veibane og veiskuldre. Før slike ting kommer, blir ikke bilen bedre enn mennesket til å kjøre, unntatt når mennesket er trøtt, uoppmerksom eller full.
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»
2022 AWD Ioniq 5 / 2017 Model X 90D (HW3 + MCU2) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

kjølholdt

Elon lover jo en tur fra Los  Angeles til  New York, med level 5. Dette må jo da bety metal snake på enkelte superladere ??
Model s med alt unntatt hattehylle og sikkerhetspakke. En drøm å kjøre pluss El sykkel med 1000 watt !

lunitiks

Tre spørsmål:

(1)
Noen som vet hvorfor de nye bilene kommer til å mangle en rekke sikkerhets- og conveniencefunksjoner - "midlertidig"?

Sitat"Teslas with new hardware will temporarily lack certain features currently available on Teslas with first-generation Autopilot hardware, including some standard safety features such as automatic emergency braking, collision warning, lane holding and active cruise control. As these features are robustly validated we will enable them over the air, together with a rapidly expanding set of entirely new features."

Man skulle jo tro at det var mulig å bruke f.eks. ett av de tre forward facing kameraene + radaren, til gjeldende AP1.0-software? Kan det være at tvisten med MobilEye forhindrer dette?

(2)
Tesla skriver at "certain features" vil mangle (midlertidig), "including" visse funksjoner "such as" osv... De skriver altså ikke at "the following features" (og så en punktliste) vil mangle. Kan det være at alle sensorfunksjoner vil være koblet fra i denne midlertidige perioden? Herunder de 12 nye, ultrasoniske sensorene? Kanskje sannsynlig hvis Tesla må skrive en helt ny SW for disse FSDC-bilene...

(3)
Har Tesla lovet at dette vil være på plass innen utløpet av året? Eller er dette tesla tid?
2015 Tesla Model S 70D
2014 Nissan Leaf 6,6 kW

amund

Sitat fra: kjølholdt på mandag 24. oktober 2016, klokken 08:34
Elon lover jo en tur fra Los  Angeles til  New York, med level 5. Dette må jo da bety metal snake på enkelte superladere ??

Jeg får Hitchhiker's Guide To the Galaxy-idéer hver gang jeg tenker på autonome biler.

Se for deg følgende scenario, midt i denne level 5-turen:
Bilen har stoppet på supercharger med snake
Sjåføren har gått for å pisse
Bilen er ferdig å lade, og kjører videre  :)
Grå S85, 19", luft/panorama/skinn/hifi/tech levert 28/7-14

petersv

Sitat fra: lunitiks på mandag 24. oktober 2016, klokken 08:45
Tre spørsmål:

(1)
Noen som vet hvorfor de nye bilene kommer til å mangle en rekke sikkerhets- og conveniencefunksjoner - "midlertidig"?

Sitat"Teslas with new hardware will temporarily lack certain features currently available on Teslas with first-generation Autopilot hardware, including some standard safety features such as automatic emergency braking, collision warning, lane holding and active cruise control. As these features are robustly validated we will enable them over the air, together with a rapidly expanding set of entirely new features."

Man skulle jo tro at det var mulig å bruke f.eks. ett av de tre forward facing kameraene + radaren, til gjeldende AP1.0-software? Kan det være at tvisten med MobilEye forhindrer dette?

(2)
Tesla skriver at "certain features" vil mangle (midlertidig), "including" visse funksjoner "such as" osv... De skriver altså ikke at "the following features" (og så en punktliste) vil mangle. Kan det være at alle sensorfunksjoner vil være koblet fra i denne midlertidige perioden? Herunder de 12 nye, ultrasoniske sensorene? Kanskje sannsynlig hvis Tesla må skrive en helt ny SW for disse FSDC-bilene...

(3)
Har Tesla lovet at dette vil være på plass innen utløpet av året? Eller er dette tesla tid?
De har skrota mobileye-chipen, det er der mye av denne funksjonaliteten lå. Derfor har den ikke dette fra dag én.

DagfinnN

Sitat fra: o.b.lix på mandag 24. oktober 2016, klokken 07:14

En sensor som jeg ser fram til ser en som scanner veibanen for å finne ut om den er glatt, evt om den har skader. En annen er varmesensor som sjekker for dyr og mennesker i veibane og veiskuldre. Før slike ting kommer, blir ikke bilen bedre enn mennesket til å kjøre, unntatt når mennesket er trøtt, uoppmerksom eller full.
Som litt flåsete sagt: Gjelder vel halvparten av menneskene halvparten av tiden. Så det skal ikke så mye til før bilen er bedre. Forferdelig mange som sløver i trafikken - desverre.
TM3 LR 2021 kjøpt brukt 17.03.2022
TMY bestilt 25.01.2022 - levert 29.03.2022

Go-carter

Sitat fra: kjølholdt på mandag 24. oktober 2016, klokken 08:34

En av fordelene med topp-pakka sies jo at den kan koble til SC selv, så det betinger nesten det ja :)
TMX60D
Leaf S 2015
Think 2011 2+2 Zebra "Sola" 106.000km pr. mars 2017
Think 2008 "CaThinka" kommende banebil

eha

Sitat fra: o.b.lix på mandag 24. oktober 2016, klokken 07:14
Sitat fra: eha på søndag 23. oktober 2016, klokken 23:24
iPad kom i 2010! I dag er iPad allerede gammeldags og nesten passé.

Biler hekter seg altså på denne utviklingen nå,

Jeg vil nok påstå at de fleste ikke vet hva nevrale nettverk og dyp læring ifm. dette vil si.

Snu litt på det:

• Har kroppen din en egen sans som registrerer glatt eller utslitt veibane?
  • Klarer du som person å bedømme hvorvidt veibanen er glatt eller slitt?
Oppfølgingsspørsmål dersom du svarer hhv. "nei" og "ja":

• Hvilke egenskaper har du som gjør at du klarer å skjønne dette allikevel?
Du kommer nok raskt frem til at det er din erfaring og evne til å ressonnere som setter deg i stand til å bruke den informasjonen som er tilgjengelig til å avgjøre hvorvidt det er glatt, eller veibanen er slitt. Informasjonen innhenter du nesten utelukkende fra din viktigste sans, synet. I tillegg har du kanskje én ekstra sensor, nemlig termometer.

Hva er det som tilsier at en bil med tilgang til et nevralt nettverk og dyp læring vil ha behov for flere sanser? I utgangspunktet ingenting. Poenget med denne typen kunstig intelligens (AI), er at den ikke behøver flere sanser enn mennesket for å kunne lære nøyaktig det samme.

Derimot har denne tilnærmingen enorme fordeler fremfor de menneskelige:

• Det nevrale nettverket henter informasjon fra tusenvis av kjøretøy.
  • Alle kjøretøy vil få tilgang på all den samlede erfaringen i nettverket.
  • Kjøretøyet vil kunne handle langt raskere og mye mer konsekvent enn mennesker.
  • AI-en mister aldri oppmerksomhet og fokus, så lenge sensorene virker.
Dyp læring har sammenheng med datakraft, for jo større denne kraften er, jo større trær/hierarkier kan algoritmene bygge opp. Dette fungerer på svært lik måte som den menneskelige hjerne. Jo større grafene blir, desto mer menneskelig, fornuftig og abstrakt kan en AI "tenke".

Argumentasjonen din om at man trenger flere sensorer for at bilen skal kunne kjøre like bra som mennesker kjøper jeg derfor ikke. Gitt en god nok AI og sanser ekvivalente med de menneskelige, så skal det være fullt mulig å oppnå minst like bra egenskaper som alle menneskelige sjåfører - i virkeligheten langt bedre pga. reaksjonsevne og mye, mye dypere erfaringer.

Allikevel kan det være fornuftig med flere sensorer. Flere sensorer vil gjøret AI-en i enda bedre stand til å lære og detektere. Bilen får enda flere sanser. Jeg tror ikke at en økning av antallet sensorer er en forutsetning for å kunne kjøre i snødrev, glatt føre, hullete veibane og med dårlige brøytekanter, men det vil gi enda større muligheter for redundans, bedre læring og sikkerhet.

Derfor vil det komme nyere versjoner av hardware'n med flere sensorer etter hvert, men så lenge sansene er oppvakte (altså at du skraper snø av kameraene), så vil jeg tro at Level 5 under alle forutsetninger vil kunne være mulig. Husk at det i utgangspunktet ikke er noen som sitter og programmerer oppførselen her. Oppførselen læres, akkurat som for oss.
2017 Tesla Model X 90D

o.b.lix

Sitat fra: eha på mandag 24. oktober 2016, klokken 10:05
Snu litt på det:

• Har kroppen din en egen sans som registrerer glatt eller utslitt veibane?
  • Klarer du som person å bedømme hvorvidt veibanen er glatt eller slitt?

Her var poenget at bilen skulle bli bedre enn mennesket å kjøre, og da er sensorer utover det mennesket har til god hjelp.

Veibane som er glatt blir ofte ikke oppdaget før det er for sent sånn det er i dag. Så hvordan vite at veibane er glatt? Man kan anta, basert på værmelding. Men hva hvis det er oljesøl? Slaghull i veien er heller ikke lett å se.
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»
2022 AWD Ioniq 5 / 2017 Model X 90D (HW3 + MCU2) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

RuneW

Sitat fra: eha på mandag 24. oktober 2016, klokken 10:05
Hva er det som tilsier at en bil med tilgang til et nevralt nettverk og dyp læring vil ha behov for flere sanser? I utgangspunktet ingenting. Poenget med denne typen kunstig intelligens (AI), er at den ikke behøver flere sanser enn mennesket for å kunne lære nøyaktig det samme.

Derimot har denne tilnærmingen enorme fordeler fremfor de menneskelige:

• Det nevrale nettverket henter informasjon fra tusenvis av kjøretøy.
  • Alle kjøretøy vil få tilgang på all den samlede erfaringen i nettverket.
  • Kjøretøyet vil kunne handle langt raskere og mye mer konsekvent enn mennesker.
  • AI-en mister aldri oppmerksomhet og fokus, så lenge sensorene virker.
Dyp læring har sammenheng med datakraft, for jo større denne kraften er, jo større trær/hierarkier kan algoritmene bygge opp. Dette fungerer på svært lik måte som den menneskelige hjerne. Jo større grafene blir, desto mer menneskelig, fornuftig og abstrakt kan en AI "tenke".

Argumentasjonen din om at man trenger flere sensorer for at bilen skal kunne kjøre like bra som mennesker kjøper jeg derfor ikke. Gitt en god nok AI og sanser ekvivalente med de menneskelige, så skal det være fullt mulig å oppnå minst like bra egenskaper som alle menneskelige sjåfører - i virkeligheten langt bedre pga. reaksjonsevne og mye, mye dypere erfaringer.

Allikevel kan det være fornuftig med flere sensorer. Flere sensorer vil gjøret AI-en i enda bedre stand til å lære og detektere. Bilen får enda flere sanser. Jeg tror ikke at en økning av antallet sensorer er en forutsetning for å kunne kjøre i snødrev, glatt føre, hullete veibane og med dårlige brøytekanter, men det vil gi enda større muligheter for redundans, bedre læring og sikkerhet.

Derfor vil det komme nyere versjoner av hardware'n med flere sensorer etter hvert, men så lenge sansene er oppvakte (altså at du skraper snø av kameraene), så vil jeg tro at Level 5 under alle forutsetninger vil kunne være mulig. Husk at det i utgangspunktet ikke er noen som sitter og programmerer oppførselen her. Oppførselen læres, akkurat som for oss.

I tillegg til at jeg har veldig sansen for avataren din, eha, så synes jeg du skriver mye fornuftig. Jeg er 100% enig med det du skriver her. "Overmenneskelige" bør, i teorien, ikke være nødvendig for å gjøre et system basert på nevrale nettverk like bra som et menneske. Alle ekstra sensorer blir bare ren bonus.

Ja, Tesla sitt system mangler noen menneskelige sanser som f.eks. hørselssans, men slikt tror jeg 360 kameradekning mer enn kompenserer for.

Vet litt om nevrale nettverk / deep learning og en ting jeg fortsatt ikke har fått helt klart for meg er hvordan fleet learning fungerer. Skulle tro det ble helt enorme mengder data som  skal lastes opp fra hver enkelt bil, men de har vel funnet på noe lurt.
TMY LR AWD
TM3 LR AWD FSD (solgt)

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA