Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Tesla i norske medier

Startet av lunitiks, fredag 09. desember 2016, klokken 23:49

« forrige - neste »

lunitiks

Kan like godt starte denne med en gang.

       
  • Hva kommer i de nye bilene?

       
  • Hvordan vil dette funke i praksis?

       
  • Hva har Tesla selv utviklet og hva er underleveranser? 

       
  • Når får vi se første bil rulle ut med ny hw?

       
  • Hva med alle oss uten ny hw, hvordan blir vi evt påvirket?






2015 Tesla Model S 70D
2014 Nissan Leaf 6,6 kW

Larvik

Finnes det en mulighet for at HW allerede er montert på bilene en periode?
Sitering av Larviks innlegg andre steder enn elbilforum tillates kun etter skriftlig godkjennelse.
Nissan Leaf 2011 solgt
Model S85 2013.09-2016.10
Model X90

o.b.lix

For min del var dette skuffende. Jeg tenker på følgende:

- Nylig gikk tesla fra kamera-basert navigasjon til radar-basert (fra software 7.1 til 8.0), med uttalelse fra Elon Musk at kamera ble overgått av radar på alle måter. I AP2.0 er radar fjernet helt???

- AP2.0 har åtte kamera - hvordan skal de holdes rene? Sjekk ryggekameraet en dag det regner eller er våte veier, da ser du ingenting

-AP2.0 nevner ingenting om backup - er rimelig sikker på om førerløs kjøring skal tillates, så må det være dobbelt sett sensorer og data, her er det bare et sett. Dette har jo også Elon musk uttalt seg om tidligere. Dvs for å kjøre førerløs kommer det nok AP2.5 eller AP3.0.

-AP2.0 er på langt nær ferdigutviklet softwaremessig (noe de denne gangen har vært ærlige om), men hvordan vet vi da at man kommer i mål til slutt? Er prosessor kraftig nok? Er kamera god nok?

Sitter litt med følelsen, siden de "vingler" så mye, med sangen til Shania Twain på tungen "so you are a rocketscientist? that don't impress me much..."
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»

2017 Tesla model X 90D (Ap2.0) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

Rico

#3
Vurderte å droppe uttak av bil i bestilling, men ved nærmere ettertanke henter jeg den allikevel. Blir rett og slett for kostbart for noe som man ikke kan bruke på en god stund ennå uansett.

Øggen

#4
Sitat fra: o.b.lix på torsdag 20. oktober 2016, klokken 07:37
For min del var dette skuffende. Jeg tenker på følgende:

- Nylig gikk tesla fra kamera-basert navigasjon til radar-basert (fra software 7.1 til 8.0), med uttalelse fra Elon Musk at kamera ble overgått av radar på alle måter. I AP2.0 er radar fjernet helt???

NEI, radar e ikkje fjerna. Den samme radaren e der på "nye AP" også.
https://www.tesla.com/no_NO/autopilot?redirect=no

Advanced Sensor Coverage
Eight surround cameras provide 360 degrees of visibility around the car at up to 250 meters of range. Twelve updated ultrasonic sensors complement this vision, allowing for detection of both hard and soft objects at nearly twice the distance of the prior system. A forward-facing radar with enhanced processing provides additional data about the world on a redundant wavelength that is able to see through heavy rain, fog, dust and even the car ahead.
P85, pearl white,  Solgt
S85D Mid.grå, Grå Next gen, Alle ekstra...Avgått med døden
S85D  Titanium, Grå Next gen foran og bak, matt obeche,+++  Solgt
X75D Med alt......
CyberTruck TriMotor/FSD

lunitiks

#5
Opsjonskoden i konfigurator ser ut til å være APE2

EDIT: Alternativt APE0 for Enhanced Autopilot og APF1 for Full Self-Driving Capability (FSDC)
2015 Tesla Model S 70D
2014 Nissan Leaf 6,6 kW

lunitiks

2015 Tesla Model S 70D
2014 Nissan Leaf 6,6 kW

lunitiks

Noen som har en ide om hvorfor ikke AP 2.0-bilene får samme funksjoner som AP 1.0 har i dag, før om noen måneder?
2015 Tesla Model S 70D
2014 Nissan Leaf 6,6 kW

lunitiks

Interessant kommentar fra Elon på pressekonferansen, om at systemene - selv om de ennå ikke er aktive - vil operere i "shadow mode", dvs. at Tesla samler data om hvordan førerer reagerte (f.eks. ved en ulykke eller annen trafikksituasjon), og sammenligner det med hvordan AP 2.0 "reagerte" i samme situasjon.

Resultatet av disse sammenligningene vil ikke bare være avgjørende for å forbedre software, men også veldig viktig for å overbevise folket/myndighetene om at full autonomi er tryggere og bedre og derfor bør tillates
2015 Tesla Model S 70D
2014 Nissan Leaf 6,6 kW

Øyvind.h

Sitat fra: Rico på torsdag 20. oktober 2016, klokken 07:46
Vurderte å droppe uttak av bil i bestilling, men ved nærmere ettertanke henter jeg den allikevel. Blir rett og slett for kostbart for noe som man ikke kan bruke på en god stund ennå uansett.

For de som helst vil ha en 100% selvkjørende bil er det kanskje ikke så nøye med pris, men for andre er nok 70.000,- alt for dyrt.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Teslanewbie

Sitat fra: Øyvind.h på torsdag 20. oktober 2016, klokken 08:52
Sitat fra: Rico på torsdag 20. oktober 2016, klokken 07:46
Vurderte å droppe uttak av bil i bestilling, men ved nærmere ettertanke henter jeg den allikevel. Blir rett og slett for kostbart for noe som man ikke kan bruke på en god stund ennå uansett.

For de som helst vil ha en 100% selvkjørende bil er det kanskje ikke så nøye med pris, men for andre er nok 70.000,- alt for dyrt.


nye bilene er også oppdatert med en superdator...
P85 2014 solgt
P85D 2015 solgt
90D 2016 Solgt
TMX60D AP1 2016 avbestilt
TMX75D AP2 2017
M3 reservert 31/3-16

Zneip

Var jammen ikke denne nyheten jeg ville ha dagen før jeg skal hente ut en TMX til en mill. Liker ikke følelsen av å skulle betale så mye for en bil som allerede er "utdatert" i det man kjører ut døra. Det høres kanskje rart ut, men AP var en av hovedårsakene til at jeg valgte å selge min 2013 TMS for å oppgradere til TMX. (Spesielt ACC da). Veldig usikker på hva jeg skal gjøre nå. Hva ville dere gjort?
Nord Trøndelag | X90D

lunitiks

#12

       
  • Triplecam foran speil (samme plassering som før)
  • Sideveis kameraer høyt oppe i B-stolpe, H+V
  • Bakovervendte kameraer i blinklysene på sidene
  • Nytt kamera erstatter gml. ryggekamera
  • Parkeringssonarer med 2x oppløsning ift gml.
  • Bedre gps
  • Crazy mye kraftigere MCU
2015 Tesla Model S 70D
2014 Nissan Leaf 6,6 kW

Teslanewbie

Sitat fra: Zneip på torsdag 20. oktober 2016, klokken 09:01
Var jammen ikke denne nyheten jeg ville ha dagen før jeg skal hente ut en TMX til en mill. Liker ikke følelsen av å skulle betale så mye for en bil som allerede er "utdatert" i det man kjører ut døra. Det høres kanskje rart ut, men AP var en av hovedårsakene til at jeg valgte å selge min 2013 TMS for å oppgradere til TMX. (Spesielt ACC da). Veldig usikker på hva jeg skal gjøre nå. Hva ville dere gjort?

Kansellert eller forhandlet en god deal med tesla
P85 2014 solgt
P85D 2015 solgt
90D 2016 Solgt
TMX60D AP1 2016 avbestilt
TMX75D AP2 2017
M3 reservert 31/3-16

petersv

Man får det man har betalt for, så noe å hente er det nok ikke.

Men dette var et smart grep av Tesla, nå har de økt inntjeningen på M3 med 23%, iom. at veldig få sannsynligvis vil bestille uten autonomitet.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA