Teknisk: AP hw 2.0 / Full Self-Driving Capability

Startet av lunitiks, torsdag 20. oktober 2016, klokken 06:29

« forrige - neste »

Amoss

Sitat fra: petersv på torsdag 20. oktober 2016, klokken 09:12
Men dette var et smart grep av Tesla, nå har de økt inntjeningen på M3 med 23%, iom. at veldig få sannsynligvis vil bestille uten autonomitet.

Vel, jeg er nok veldig få, men kommer nok antagelig til å bestille uten. Når jeg nå venter på å få kjøpt Model 3 så er det en bil jeg forventer å kjøpe, ikke bare en "transport boks" som transporterer meg passivt fra sted til sted. 

Så klart, når jeg etterhvert blir eldre og får problemer med å kjøre selv kan en oppgradering være aktuelt - om ikke også bilen da har blitt for gammel ;)
En annen mulighet er den dagen jeg kan sette meg i passasjersetet og be bilen kjøre meg hjem fra "festlige lag" hvor jeg kanskje ikke nødvendigvis er å regne som "kjørbar" selv ;)  Men man kan ta masse Taxi/Über for 70k eller hvor mye det blir...
Model S 85D

kjølholdt

Vi kan være uenige om dett er noe å ha eller  ikke, men det som forundrer meg er at den tradisjonelle bil industrien ikke er lenger fremme. de må jo holde på med dette de også?
Model s med alt unntatt hattehylle og sikkerhetspakke. En drøm å kjøre pluss El sykkel med 1000 watt !

madsskon

Hvem i all verden vil ha en så morsom bil som en Tesla og IKKE kjøre den selv?? Dette er bare noe herk som i hvertfall ikke jeg kommer til å savne!
TMX 100D 2017 og Kia Soul EV 2015.
Tidligere TMS 75D 2016 og Peugeot iOn 2015.

Kun elektrisk siden 2015.

DagfinnN

Sitat fra: Amoss på torsdag 20. oktober 2016, klokken 13:34
Men dette var et smart grep av Tesla, nå har de økt inntjeningen på M3 med 23%, iom. at veldig få sannsynligvis vil bestille uten autonomitet.

Vel, jeg er nok veldig få, men kommer nok antagelig til å bestille uten. Når jeg nå venter på å få kjøpt Model 3 så er det en bil jeg forventer å kjøpe, ikke bare en "transport boks" som transporterer meg passivt fra sted til sted. 

Så klart, når jeg etterhvert blir eldre og får problemer med å kjøre selv kan en oppgradering være aktuelt - om ikke også bilen da har blitt for gammel ;)
En annen mulighet er den dagen jeg kan sette meg i passasjersetet og be bilen kjøre meg hjem fra "festlige lag" hvor jeg kanskje ikke nødvendigvis er å regne som "kjørbar" selv ;)  Men man kan ta masse Taxi/Über for 70k eller hvor mye det blir...
ikke 70 kroner for oss som kjører 45 mil hjem fra fest :)
TM3 LR 2021 kjøpt brukt 17.03.2022
TMY bestilt 25.01.2022 - levert 29.03.2022

Amoss

Sitat fra: DagfinnN på torsdag 20. oktober 2016, klokken 13:48
ikke 70 kroner for oss som kjører 45 mil hjem fra fest :)

Hehe - er ikke 70kr. hit heller om jeg dog ikke skal påberope meg noe i nærheten av hva du nevner her ;)
Men merk at jeg skrev "70k" ikke "70kr." - en liten men dog viktig detalj :p
Model S 85D

jkirkebo

Sitat fra: minim på torsdag 20. oktober 2016, klokken 12:32
Sitat fra: Rico på torsdag 20. oktober 2016, klokken 12:04
Tipper det er noen år frem i tid før dette er lovlig i her til lands. Blant annet det etiske dilemmaet ved potensiell kollisjon/avkjørsel o.l er jo ikke avklart i det hele tatt.

Da hadde jeg ikke engang vurdert å betale så vanvittig mye ekstra for noe man ikke vet om man får brukt engang. Hadde nok heller lagt de kronene i en P eller noen kWh ekstra :)

Ja, hvis det bare er nivå 5 du er interessert i så. Personlig har jeg ikke noe nytte av at bilen kjører uten meg, så nivå 4 er mer enn godt nok. Endog nivå 3 er et enormt skritt fram fra dagens løsning. Alt som gjør at jeg kan streame siste episode av Mr. Robot på skjermen mens bilen kjører fungerer for min del ;) At jeg innimellom må ta over selv i kompliserte situasjoner gjør ingenting, >90% av kjøringen er uansett enkel landevei.

Og det tror jeg vil la seg gjøre med AP2.0 hardware. Blir nok å punge ut for dette ja...
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

jkirkebo

Sitat fra: madsskon på torsdag 20. oktober 2016, klokken 13:39
Hvem i all verden vil ha en så morsom bil som en Tesla og IKKE kjøre den selv?? Dette er bare noe herk som i hvertfall ikke jeg kommer til å savne!

Er det så morsomt å ligge i 110 på motorvei da? Tror jeg kan ha det mye morsommere ved å streame noen TV-serier på skjermen fremfor å passe på å holde min plass i køen selv...
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

turfsurf

Fikk svar fra Tesla nå. De som har bestillt bil med AP 1.0 som ikke er produsert enda, kan oppgradere til "Enhanced AP" for prisdiffen. For min del blir det da ca 21k. "Full Self driving" er så langt frem i tid at det er jeg ikke sikker på at jeg gidder å betale for, og tar heller de ekstra kronene når jeg har sett at det virkelig funker. Tror nok det er ett langt lerret å bleke...
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

THE

Sitat fra: Amoss på torsdag 20. oktober 2016, klokken 13:34

Samme her. Prioriterer nok rekkevidde, rekkevidde, ubegrenset bruk av SuperCharger, tilhengerfeste og rekkevidde når M3 skal spesifiseres. Sikkerhetsfunksjonene knyttet til AP skal jo uansett være standard.

Jeg har veldig lite tro på at Autopilot vil hjelpe meg på smale svingete vestlandsveier uten oppmerking, og heller ikke på vinterveier med dårlig brøyting. Kameraene vil uansett være dekket av skitt store deler av tiden, så da får man vel beskjed om at AP ikke fungerer, og at man må ta over rattet selv.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

Teslanewbie

Sitat fra: turfsurf på torsdag 20. oktober 2016, klokken 14:11
Fikk svar fra Tesla nå. De som har bestillt bil med AP 1.0 som ikke er produsert enda, kan oppgradere til "Enhanced AP" for prisdiffen. For min del blir det da ca 21k. "Full Self driving" er så langt frem i tid at det er jeg ikke sikker på at jeg gidder å betale for, og tar heller de ekstra kronene når jeg har sett at det virkelig funker. Tror nok det er ett langt lerret å bleke...

Ska du betale for noe som du allerede har betalt for?

Tror ikke at det blir noen AP1 funksjon på de nye så her hadde jeg pent bedt om få de funksjoner som du har betalt for.. Dvs AP.. de kan nemlig ikke stenge av enhanced AP og gjøre den om til AP 1

kameraene er der ..

P85 2014 solgt
P85D 2015 solgt
90D 2016 Solgt
TMX60D AP1 2016 avbestilt
TMX75D AP2 2017
M3 reservert 31/3-16

SurSnasen

Sitat fra: kjølholdt på torsdag 20. oktober 2016, klokken 13:38
Vi kan være uenige om dett er noe å ha eller  ikke, men det som forundrer meg er at den tradisjonelle bil industrien ikke er lenger fremme. de må jo holde på med dette de også?

Jeg kan love deg at de er svært langt fremme de også. Men skal jeg tro en leverandør jeg for kort tid snakket med i Tyskland, som leverer komponenter til slike systemer for en tysk premiumprodusent, så er det ikke mange av de som skjelver i buksene av det Tesla har kommet med. Daglig kjører det mange selvkjørende tyske biler rundt på tyske veier, med varierende grad av autonomitet.

Men som han fortalte: produsentene er svært forsiktig med å levere et halvveis system. Usikkerheten er ennå for stor. Og førerne er definitivt ikke klar for autopilot. Og systemene har for mange faktorer de ikke hanskes med ennå. Full autopilot går fint i et forutsigbart, tørt og varmt miljø.
Om Audi eller BMW hadde ønsket det, eller Opel for den saks skyld, kunne de implementert samme som dagens Tesla-funksjonalitet, og selv høyere nivå av autonom, umiddelbart.

http://www.dailymail.co.uk/sciencetech/article-3592567/The-self-driving-car-behaves-like-person-Audi-s-robotic-vehicle-taught-human-manners.html

Øyvind.h

Etter å ha sett hva Mercedes leverer med mer avansert hw enn ap1.0 er jeg ikke imponert. Det eksisterer flere tester av Tesla vs tyske konkurrenter som skal levere det samme (selv om navn på funksjonen er annet enn autopilot).
Tesla knuser dem rett og slett. Men det skyldes software
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Øyvind.h

Sitat fra: jkirkebo på torsdag 20. oktober 2016, klokken 14:10
Sitat fra: madsskon på torsdag 20. oktober 2016, klokken 13:39

Er det så morsomt å ligge i 110 på motorvei da? Tror jeg kan ha det mye morsommere ved å streame noen TV-serier på skjermen fremfor å passe på å holde min plass i køen selv...

Ja takk begge deler sier jeg :) Autonom når du vil gjøre andre ting. Kjøre selv når man vil ha det gøy.

Men den videoen Tesla poster av hvordan systemer kjører nå så ikke veldig komfortabelt ut.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

lunitiks

Sitat fra: Øyvind.h på torsdag 20. oktober 2016, klokken 14:48
Men den videoen Tesla poster av hvordan systemer kjører nå så ikke veldig komfortabelt ut.

Det er fortfilm!  :o ;D :D :P
2015 Tesla Model S 70D
2014 Nissan Leaf 6,6 kW

Amoss

Sitat fra: jkirkebo på torsdag 20. oktober 2016, klokken 14:10

Er nok litt spørsmål om hvor man kjører da... Føler at jeg ligger over 110 sonen oftere når jeg *krysser* motorveien enn jeg kjører på dem ;)  De gangene jeg faktisk kommer ut på en slik vei så rekker jeg jo knapt å føle på at "oj, nå kan jeg *lovlig* ligge i over 80!" før jeg må ta av igjen ;)

(Ok, litt overdrevet, men kun litt...)

De veiene jeg oftest er på er nok ideelle for elbil kjøring med fartsgrenser på 60-80 :)

Model S 85D

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA