Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Tesla i norske medier

Startet av lunitiks, fredag 09. desember 2016, klokken 23:49

« forrige - neste »

lunitiks

#420
Sitat fra: Kim Kim på lørdag 26. november 2016, klokken 10:29
B stolpekameraene ser ikke videre bra ut, dessverre.

Veldig enig. Dette er åpenbart ikke noen design feature, men en "engineering solution"  :)  Problemet her er nok at B-stolpen er høyglans sort, mens kameraet trenger en matt/ureflekterende omgivelse av optiske hensyn.

Men synes de har fått blinklyskameraene ganske bra til. Bobler litt ut, men ikke alt for mye
2015 Tesla Model S 70D
2014 Nissan Leaf 6,6 kW

petersv


turfsurf

Er egentlig mest skeptisk til sollys på frontkameraene og skitt på ryggekamera. Resten tror jeg ikke er så utsatt. Men det vi jo vise seg ut over vinteren.
Model Y Performance Pearl White - i bestilling
I-Pace HSE Corris Grey 2019 - The Englishman
i3 120Ah Imperial Blue 2019  - city fun
x - Model X 100D Pearl White 2017 - Flying Circus
x - Model X 90D premium - kansellert
x - Stormtrooper i3 2015 (lobotomized perfection)
x - Pearl White S 85D 2015 (Release Candidate)
x - Pearl White S 85 2013 (Beta)

RuneW

Sitat fra: turfsurf på lørdag 26. november 2016, klokken 13:24
Er egentlig mest skeptisk til sollys på frontkameraene og skitt på ryggekamera. Resten tror jeg ikke er så utsatt. Men det vi jo vise seg ut over vinteren.

Vi trenger et gjennombrudd når det gjelder kameraer på bil og skitt. Vet noen har eksperimentert med luftstrømmer og slikt, men det ser dessverre ut til at Tesla bruker helt standard kameraer.
TM3 LR AWD
TMY LR AWD (bestilt)

eha

2017 Tesla Model X 90D
201X Tesla Model 3 reservert

lunitiks

Sitat fra: eha på lørdag 26. november 2016, klokken 15:50
På 28:15 i denne videoen ser vi problemet veldig tydelig... :)

https://youtu.be/6v5wcDisrwk?t=28m15s

Tror BB har det gamle ryggekameraet. Det nye (som også er på ikke-ap2-x'er siden i sommer) har den varmeringen rundt linsa. Er forressten veldig usikker på om den varmeringen er i bruk på ikke-ap2-biler...

Men selv med en sånn varmering får man under enhver omstendighet ikke gjort noe med poop, bare snø eller is.

Dette tror jeg er make or break for FSD. Poop, altså.
2015 Tesla Model S 70D
2014 Nissan Leaf 6,6 kW

Kim Kim

#426
Om man kjøper AP to første steg så benyttes 4 kameraer om jeg ikke tar feil

Det jeg lurer på er om man får noen fordeler av å kjøpe oppgraderingen til  8 aktive kameraer( full selvkjøring) allerede nå?

Altså at bilen benytter alle 8 kameraene, men kun da til funksjoner som allerede er aktivert. Så man faktisk får noe nytte av de 25 000 ekstra allerede nå i form av at bilen "ser" bedre, selv om den ikke kan mer.
Model S P100D Des 2017 - Bananas
Model X 100D - Aug 2017 -Okt 2017 med alt ink FSD, Ultrawhite interior. Solgt, bomkjøp
Model S 90D AP2 -Jan 2017-aug 2017 med Light Harmonics oppgradering
Model S 85D - 2015 - Desember 2016
Model 3 - Reservert

eha

Sitat fra: Kim Kim på lørdag 26. november 2016, klokken 20:09
Om man kjøper AP to første steg så benyttes 4 kameraer om jeg ikke tar feil

Det jeg lurer på er om man får noen fordeler av å kjøpe oppgraderingen til aktive 8 kameraer( full selvkjøring) allerede nå?

Altså at bilen benytter alle 8 kameraene, men kun da til funksjoner som allerede er aktivert. Så man faktisk får noe nytte av de 25 000 ekstra allerede nå i form av at bilen "ser" bedre, selv om den ikke kan mer.

Det er det store spørsmålet, og ingen av oss vet svaret ennå. Tesla har tatt forbehold om myndigheters godkjenning for begge pakkene, og spesielt den siste. Dersom alle myndigheter løper i superhastighet tror jeg vi snakker om at vi får utbytte av pakke 2 tidligst rundt desember 2017. Alle features for AP 2 før dette tror jeg kommer i pakke 1.

Jeg kjøper begge pakkene nå for å slippe å betale mva. for pakke 2 senere.
2017 Tesla Model X 90D
201X Tesla Model 3 reservert

lunitiks

Kan ikke helt skjønne hvorfor bilen ikke skulle bruke samtlige sanser. De er jo der uansett! Og det kan vel ikke være noen tvil om at alle sensorene brukes i "shadow mode" for å trene "The Brain" i teslas computerbunkers, uavhengig av hva du har bladd opp for gliset.

Tror derfor EAP vs FSDC handler om en eneste ting: Funksjoner. Og forskjellen blir enkelt og greit full selvkjøring eller ikke full selvkjøring. L3/L4 eller L5, skal vi tro M
2015 Tesla Model S 70D
2014 Nissan Leaf 6,6 kW

Øggen

Ikkje berre kamera som laga problem med snø og dritt. Bjørn slite en del med radar'n, som e vel så viktig. Musk er informert.

https://twitter.com/BjornNyland/status/802506405110575104
P85, pearl white,  Solgt
S85D Mid.grå, Grå Next gen, Alle ekstra...Avgått med døden
S85D  Titanium, Grå Next gen foran og bak, matt obeche,+++  Solgt
X75D Med alt......
CyberTruck TriMotor/FSD

lunitiks

#430









2015 Tesla Model S 70D
2014 Nissan Leaf 6,6 kW

Hyperstress

Sitat fra: Øggen på søndag 27. november 2016, klokken 01:32
Ikkje berre kamera som laga problem med snø og dritt. Bjørn slite en del med radar'n, som e vel så viktig. Musk er informert.

https://twitter.com/BjornNyland/status/802506405110575104

Mange som mener at radaren er bedre beskyttet etter facelift, men det hjelper jo lite om bumperen ikke er oppvarmet.(Er den oppvarmet foran radaren?)
Før så var radaren i det minste eksponert og kunne (til en viss grad) avise seg selv.
e-tron 50 2020
e-golf FL 2017
Tidligere VW e-Up! 2013, TMS85 2014, TMS85 2015

Øyvind.h

Ja det er flere som har ment dette og hevdet radaren er mye bedre beskyttet. Slik jeg tolker Bjørns erfaring er ikke ny plassering bedre. Muligens verre.

Uansett på det rene at begge plasseringene har utfordring med snø og slaps. Jeg lever fint med at autopilot tidvis er utilgjengelig på enkelte turer :)
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

lunitiks

Det som i alle fall er klart, er at mens den gamle radaren ifølge kabeldiagrammene og delekatalogen hadde "Heater", så er den nye "W/O Heater". Kan dessuten ikke se at selve grillen har noen varmekabler bak.
2015 Tesla Model S 70D
2014 Nissan Leaf 6,6 kW

Hyperstress

Da blir vel neste prosjekt på DIY-tråden å retrofitte varmekabler i grillen  ;D
e-tron 50 2020
e-golf FL 2017
Tidligere VW e-Up! 2013, TMS85 2014, TMS85 2015

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA