Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Tesla i norske medier

Startet av lunitiks, fredag 09. desember 2016, klokken 23:49

« forrige - neste »

RuneW

Sitat fra: eha på torsdag 24. november 2016, klokken 20:14
Gjennomsiktige skjermer er her allerede:
http://www.theverge.com/2016/1/7/10733626/panasonic-transparent-screen-display-ces-2016

Ja, det er vel sånn sett ingen nyhet, men jeg ser for meg at de vil fordyre frontruten "noe". En steinsprut og det blir som å bytte 60-tommeren du har i stua. Men rent visuelt må jo aktive pixler være vinter og votter bedre enn projeksjon
TM3 LR AWD
TMY LR AWD (bestilt)

lunitiks

#406
Holy moly crappy nappy. Så nedkjørt i arbeid at jeg ikke har fått med meg dette. Take my money!
2015 Tesla Model S 70D
2014 Nissan Leaf 6,6 kW

eha

Sitat fra: RuneW på fredag 25. november 2016, klokken 00:23
Sitat fra: eha på torsdag 24. november 2016, klokken 20:14
Gjennomsiktige skjermer er her allerede:
http://www.theverge.com/2016/1/7/10733626/panasonic-transparent-screen-display-ces-2016

Ja, det er vel sånn sett ingen nyhet, men jeg ser for meg at de vil fordyre frontruten "noe". En steinsprut og det blir som å bytte 60-tommeren du har i stua. Men rent visuelt må jo aktive pixler være vinter og votter bedre enn projeksjon

Jeg tror ikke det nødvendigvis blir så mye dyrere enn frontrute. Trenger jo ikke akkurat 4K. 5-10 tusen dyrere i produksjon bør vel være innen rekkevidde? Men ja... Model 3 skal liksom være billigmodellen. Vi får se.
2017 Tesla Model X 90D
201X Tesla Model 3 reservert

RuneW

Sitat fra: eha på fredag 25. november 2016, klokken 09:11
Jeg tror ikke det nødvendigvis blir så mye dyrere enn frontrute. Trenger jo ikke akkurat 4K. 5-10 tusen dyrere i produksjon bør vel være innen rekkevidde? Men ja... Model 3 skal liksom være billigmodellen. Vi får se.

Synes 5-10k høres ekstremt optimistisk ut, spesielt med tanke på at også denne teknologien bør være med...

Sitat fra: eha på torsdag 24. november 2016, klokken 13:32
Skjermen kan gjøres usynlig (og ruten helt gjennomsiktig) for medpassasjerer gjennom polariseringsteknologi. Dette er også eksisterende teknologi... Slik vil skjermen bare kunne sees fra førerposisjon.

(jeg må være ærlig å si at jeg ikke helt ser for meg hvordan denne "polariseringsteknologien" fungerer)

Når det er sagt så er det veldig mye stas man kunne ha fått til med en "aktiv" frontrute (hvis man får orden på eye-tracking og "polarisering"):

- Automatisk solskjerming. Glem solskjermer.
- Automatisk nedblending av sterke lyskilder (biler med sterke lys imot etc)
- Underholding (i 100% selvkjørende modus). Drit i reise-TVn i konsollen. Her snakker vi hjemmekino!

TM3 LR AWD
TMY LR AWD (bestilt)

knut.aulie

Sitat fra: RuneW på fredag 25. november 2016, klokken 12:33

(jeg må være ærlig å si at jeg ikke helt ser for meg hvordan denne "polariseringsteknologien" fungerer)
Ikke jeg heller, men kan som et eksempel være slik LG har på en av sine Oled skjermer hvor to personer kan se forskjellige programmer på samme skjerm med aktive briller. Da utnytter de bare øyets naturlige treghet, oppdateringsfrekvens burde vel Nvida kunne bidra med!

RuneW

#410
Sitat fra: knut.aulie på fredag 25. november 2016, klokken 12:53
Sitat fra: RuneW på fredag 25. november 2016, klokken 12:33

(jeg må være ærlig å si at jeg ikke helt ser for meg hvordan denne "polariseringsteknologien" fungerer)
Ikke jeg heller, men kan som et eksempel være slik LG har på en av sine Oled skjermer hvor to personer kan se forskjellige programmer på samme skjerm med aktive briller. Da utnytter de bare øyets naturlige treghet, oppdateringsfrekvens burde vel Nvida kunne bidra med!

Det kan umulig ha vært en brille-basert løsning eha mente. Ideen om at alle i bilen skal gidde å sitte med "3D-briller" på er jo komplett utopi. Ja, selv et system hvor bare føreren må ha slikt på er totalt uaktuelt.

Så jeg er fortsatt usikker på hvordan denne polariseringsteknologien er ment å virke.
TM3 LR AWD
TMY LR AWD (bestilt)

eha

Ja, når jeg tenker meg litt om tror jeg det blir vanskelig å få til en slik polariseringsteknologi.

Tesla har jo demonstrert noe lignende på sine nye solcelle-tak. Nedenfra ser de ordinære ut, men vinkelrett på ser de helt annerledes ut.

Den store forskjellen fra hus til bil er derimot at huset er stasjonært og polariseringseffekten vil kunne være rimelig konstant siden sollyset kommer fra en viss vinkel.

I bil vil sollys bare være en distraksjon, og det generelle lyset kommer spredt fra alle kanter (både natt og dag).

Et alternativ til polarisering kan derfor være at bare et begrenset område av frontruten brukes til "overlay", et område rett foran sjåføren. Dette vil fortsatt se "feil" ut fra passasjerens vinkel, men vil allikevel kunne være mindre til distraksjon enn om hele frontruten skal benyttes.
2017 Tesla Model X 90D
201X Tesla Model 3 reservert

RuneW

Det finnes vel enkelte skjermer som er ekstremt direktive. Normalt sett er snever innsynsvinkel en negativ ting, men her er kan det kanskje brukes til noe fordelaktig.
TM3 LR AWD
TMY LR AWD (bestilt)

Amoss

Litt mer spekulasjon i de samme banene:
http://learnbonds.com/132297/tesla-hololens-designer-ar-cars/
SitatElon Musk – Tesla CEO – has a fondness for changing the conventional car cabin. This only provides more evidence to the rumor that the automaker is working on some kind of augmented reality-based product for drivers. The most obvious product would be an AR heads-up display or an AR windshield, says BGR. An AR heads-up display could replace the dashboard, make the steering wheel even more minimal (in preparation to make it vanish altogether) and provide better safety by keeping eyes on the road.
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

lunitiks

Sitat fra: Amoss på fredag 25. november 2016, klokken 18:21
Litt mer spekulasjon i de samme banene:
http://learnbonds.com/132297/tesla-hololens-designer-ar-cars/
Sitat(...). An AR heads-up display could replace the dashboard, make the steering wheel even more minimal (in preparation to make it vanish altogether) and provide better safety by keeping eyes on the road.

Han skal ha vekk eksosrøret, grillen, nå rattet. Hva blir det neste? Hjulene?
2015 Tesla Model S 70D
2014 Nissan Leaf 6,6 kW

Amoss

Sitat fra: lunitiks på fredag 25. november 2016, klokken 19:15
Han skal ha vekk eksosrøret, grillen, nå rattet. Hva blir det neste? Hjulene?

Du glemte sidespeilene....

Det neste ser vel ut til å bli frontruta ;)
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

Tuxedo

Sitat fra: lunitiks på fredag 25. november 2016, klokken 19:15
Han skal ha vekk eksosrøret, grillen, nå rattet. Hva blir det neste? Hjulene?
Han skal vel legge alt i rør, så det neste blir vel utsikten?
P85, Sølv.
Mottatt 25.11.13

lunitiks

2015 Tesla Model S 70D
2014 Nissan Leaf 6,6 kW

lunitiks

2015 Tesla Model S 70D
2014 Nissan Leaf 6,6 kW

Kim Kim

Model S P100D Des 2017 - Bananas
Model X 100D - Aug 2017 -Okt 2017 med alt ink FSD, Ultrawhite interior. Solgt, bomkjøp
Model S 90D AP2 -Jan 2017-aug 2017 med Light Harmonics oppgradering
Model S 85D - 2015 - Desember 2016
Model 3 - Reservert

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA