Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Tesla i norske medier

Startet av lunitiks, fredag 09. desember 2016, klokken 23:49

« forrige - neste »

eha

Sitat fra: lunitiks på onsdag 23. november 2016, klokken 20:53
Spennende video fra model3ownersclub!

Wow! Ground breaking stuff...! Håper virkelig at han har rett, selv om det vil bety at min Model X sannsynligvis ikke får noe augmented reality ;)
2017 Tesla Model X 90D
201X Tesla Model 3 reservert

RuneW

Sitat fra: eha på onsdag 23. november 2016, klokken 22:07
Sitat fra: lunitiks på onsdag 23. november 2016, klokken 20:53
Spennende video fra model3ownersclub!

Wow! Ground breaking stuff...! Håper virkelig at han har rett, selv om det vil bety at min Model X sannsynligvis ikke får noe augmented reality ;)

Hvilken del av videoen tenker du på?
TM3 LR AWD
TMY LR AWD (bestilt)

eha

Sitat fra: RuneW på torsdag 24. november 2016, klokken 11:34

Fra 15:20 og utover snakker han om nVidia Drive CX og hvordan den kan få output fra PX2-plattformen til å visualisere det som skjer rundt bilen. Han antyder at Model 3 kan bli utstyrt med en slik output-maskin for å vise ting direkte på frontruten (kanskje via gjennomsiktig LCD-teknologi), f.eks. å fargelegge kjørebane, vise fargekoder oppå biler, tegne piler i landskapet osv. Dette vil da være en form for augmented reality og vil bare kunne fungere fra førerposisjon etter en kalibrering.

Ville teorier, men fantastisk kult om dette kommer. Vi er egentlig ikke så langt unna hvis du bare tenker deg litt om :)
2017 Tesla Model X 90D

RuneW

Sitat fra: eha på torsdag 24. november 2016, klokken 12:01
Sitat fra: RuneW på torsdag 24. november 2016, klokken 11:34

Fra 15:20 og utover snakker han om nVidia Drive CX og hvordan den kan få output fra PX2-plattformen til å visualisere det som skjer rundt bilen. Han antyder at Model 3 kan bli utstyrt med en slik output-maskin for å vise ting direkte på frontruten (kanskje via gjennomsiktig LCD-teknologi), f.eks. å fargelegge kjørebane, vise fargekoder oppå biler, tegne piler i landskapet osv. Dette vil da være en form for augmented reality og vil bare kunne fungere fra førerposisjon etter en kalibrering.

Ville teorier, men fantastisk kult om dette kommer. Vi er egentlig ikke så langt unna hvis du bare tenker deg litt om :)

Er enig i en ting: det er relativt ville teorier. Så vidt jeg fikk med meg så blandet han til og med (navnet) Tesla Glass inn i disse spekulasjonene, som et slags argument for at vi får AR.

Jeg har tenkt meg litt om og det et L-A-N-G-T stykke fra HUD til AR, spesielt når det skal projiseres på en frontrute. En ting er at projeksjonen kontinuerlig må justeres etter posisjonen til førerens øyne. Der er teknologien innen rekkevidde. En annen ting er at den på ett eller annet vis må skjules for alle andre for ikke å fremkalle hodepine og bilsyke. Det blir jo helt kaos å f.eks. sitte i midten bak å se på AR-grafikken i ruta som ikke stemmer med det utenfor i det  hele tatt (eller enda verre - nesten, men ikke helt stemmer).

Nå husker jeg ikke hele videoen, men var AR-spekulasjonene backet opp av "spaceship"-referansen? I så faøø gjelder det (alle) TM3? Jeg får det ikke til å gå opp. Det må bli for dyrt?

MEN ingenting hadde vært morsommere enn om dette stemte selvsagt  ;D  Jeg er for både HUD og AR jeg!

TM3 LR AWD
TMY LR AWD (bestilt)

eha

Jeg tror det er langt mer sannsynlig med en gjennomsiktig LCD-skjerm innlemmet i glasset (piksler i glasset) enn en HUD som kastes opp og reflekteres (projiseres). Dette er teknologi som eksisterer i dag. Det er ikke utenkelig at Tesla Glass jobber med å få til dette.

Ja, dette er ville teorier, men det er også sinnsykt kule teorier  ;D

Et display vil naturligvis måtte justeres/kalibreres for hver fører.

Skjermen kan gjøres usynlig (og ruten helt gjennomsiktig) for medpassasjerer gjennom polariseringsteknologi. Dette er også eksisterende teknologi... Slik vil skjermen bare kunne sees fra førerposisjon.

Igjen, ville teorier ;) Men ingenting hadde vært kulere.
2017 Tesla Model X 90D

Kim Kim

Gir det ikke mer mening for Tesla å lansere de kuleste tekniske nyvinningene på model S og X först?
Andre bilprodusenter innförer jo som oftest nyvinninger som dette på flaggskipene i förste omgang.
Model S P100D Des 2017 - Bananas
Model X 100D - Aug 2017 -Okt 2017 med alt ink FSD, Ultrawhite interior. Solgt, bomkjøp
Model S 90D AP2 -Jan 2017-aug 2017 med Light Harmonics oppgradering
Model S 85D - 2015 - Desember 2016
Model 3 - Reservert

GOS

Sitat fra: Kim Kim på torsdag 24. november 2016, klokken 14:37
Gir det ikke mer mening for Tesla å lansere de kuleste tekniske nyvinningene på model S og X först?
Andre bilprodusenter innförer jo som oftest nyvinninger som dette på flaggskipene i förste omgang.

Det kommer de garantert til å gjøre også. Lanserer det på S og X samtidig eller litt før de første kan begynne spesifisere Modell 3.
Model 3, LR AWD, MCR, svart/svart levert februar 2019
Model 3, 2 stykk reservert 09:20 31.03.2016, reservasjons ID 365692 og 365695
S85 blå, levert juni -14, solgt jan 2019

eha

Det GOS sa :)

Se også 17:35 i videoen og utover. Jeg tror Muskemannen kommer til å kjøre helt ny teknologi inn i Model 3, men samtidig gjøre det tilgjengelig for Model X + S. Det kommer med andre ord til å være først tilgjengelig i X + S selv om det lanseres som en nyhet med Model 3 :)
2017 Tesla Model X 90D

Øggen

Og da kan vi no spinne videre på når det kjem. 3 unveil party for M3 skulle vel være i april, så.........
P85, pearl white,  Solgt
S85D Mid.grå, Grå Next gen, Alle ekstra...Avgått med døden
S85D  Titanium, Grå Next gen foran og bak, matt obeche,+++  Solgt
X75D Med alt......
CyberTruck TriMotor/FSD

Amoss

Sitat fra: Øggen på torsdag 24. november 2016, klokken 15:19
Og da kan vi no spinne videre på når det kjem. 3 unveil party for M3 skulle vel være i april, så.........

Det spørs vel - som sist - om du regner etter Norsk/Europeisk eller Stillehavskystens tidssone... ;)
Tipper altså at det blir i Mars, men det kan godt ha rukket å bli April her i Norge når den kommer...
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

eha

2017 Tesla Model X 90D

RuneW

TM3 LR AWD
TMY LR AWD (bestilt)

RuneW

Sitat fra: eha på torsdag 24. november 2016, klokken 13:32
Jeg tror det er langt mer sannsynlig med en gjennomsiktig LCD-skjerm innlemmet i glasset (piksler i glasset) enn en HUD som kastes opp og reflekteres (projiseres). Dette er teknologi som eksisterer i dag. Det er ikke utenkelig at Tesla Glass jobber med å få til dette.

Ja, dette er ville teorier, men det er også sinnsykt kule teorier  ;D

Et display vil naturligvis måtte justeres/kalibreres for hver fører.

Skjermen kan gjøres usynlig (og ruten helt gjennomsiktig) for medpassasjerer gjennom polariseringsteknologi. Dette er også eksisterende teknologi... Slik vil skjermen bare kunne sees fra førerposisjon.

Igjen, ville teorier ;) Men ingenting hadde vært kulere.

Pixler i glasset...  Sørg for å ha frontrute-forsikringen i orden  ;D
TM3 LR AWD
TMY LR AWD (bestilt)

knut.aulie

Et alternativ som ikke har blitt nevnt er i forhold til projisering er at det følger briller av typen 3D briller som brukes til TV .
Da slipper du kalibrering og alle i bilen kan ha hver sin utgave av AR [emoji851][emoji851][emoji851][emoji41][emoji41][emoji41]

eha

2017 Tesla Model X 90D

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA