Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Teknisk: AP hw 2.0 / Full Self-Driving Capability

Startet av lunitiks, torsdag 20. oktober 2016, klokken 06:29

« forrige - neste »

Tuxedo

Sitat fra: jkirkebo på onsdag 02. november 2016, klokken 12:02
For min del betyr ikke level 5 noenting, men det å kunne slappe av og se på TV eller ta en lur mens bilen kjører til hytta vil være gull verdt.

"Hallo? Er det politiet? En fyr ligger DAU i bilen sin, og den KJØRER FREMDELES!"  ;D

RuneW

Sitat fra: eha på onsdag 02. november 2016, klokken 11:57
Sitat fra: RuneW på onsdag 02. november 2016, klokken 10:39
Man kan jo håpe på at ting skjer med størrelsen innen TM3 skal i produksjon. Det går unna i svingene på denne fronten. Kanskje TM3 får noe som er mindre og billigere enn PX2 når den tid kommer.

nVidia Drive PX2 skal erstattes av nVidia Xavier om 1-2 år:
https://blogs.nvidia.com/blog/2016/09/28/xavier/

1 stk. Xavier-chip tilsvarer et helt PX2-brett, og har i tillegg noen ekstra egenskaper. Strømforbruket er redusert fra 80 til 20 watt. (Edit: Systemforbruk på PX2 med vannkjøling ligger naturligvis langt høyere enn 80 watt, og systemforbruk for Xavier vil også ligge høyere enn 20 watt.) Når det er sagt, tror jeg vi kommer til å få bruk for enda dypere DNN-er enn det som både PX2 og Xavier kan tilby. En oppgradering til 4 stk. Xavier i fremtiden hadde ikke vært meg imot ;)

Det var vel Xavier jeg tenkte på (klarte ikke å komme på navnet). Hadde passet veldig bra med en Xavier i TM3 :-)

Men, ja, som alltid: Mer datakraft- ja takk!
TMY LR AWD
TM3 LR AWD FSD (solgt)

RuneW

Sitat fra: Tuxedo på onsdag 02. november 2016, klokken 13:30
For min del betyr ikke level 5 noenting, men det å kunne slappe av og se på TV eller ta en lur mens bilen kjører til hytta vil være gull verdt.

"Hallo? Er det politiet? En fyr ligger DAU i bilen sin, og den KJØRER FREMDELES!"  ;D

Sånn rent trafikksikkerhetsmessig er det vel lengt bedre at bilen kjører selv om "føreren" får et illebefinnende enn at det skjer en ulykke?
TMY LR AWD
TM3 LR AWD FSD (solgt)

eha

Et mer sannsynlig scenario:

"Hallo? Er det sykehuset? Dette er Tesla X med reg.nr. EV41040. Sjåføren min, Ola Nordmann, har fått et illebefinnende og vil være på akutten om 4 og et halvt minutt."
2017 Tesla Model X 90D
201X Tesla Model 3 reservert

RuneW

Sitat fra: eha på onsdag 02. november 2016, klokken 12:44
Sitat fra: Øggen på onsdag 02. november 2016, klokken 12:37
Akkurat, og i 2025 e bilen 8-9 år gammel. Sett i lys av kor raskt utviklinga he skjedd dei siste 3-4 år, vil det være LATTERLIG, å betale for det no. Vi syns en 2 år gammel ikke AP bil e utdatert, ka e da en 8-9 år gammel bil ???

Jeg tror vi som har kjøpt AP 2.0-biler får nytte av begge software-pakkene leeenge før 2025. Men det er et sjansespill, hvor prisen er 60-70 lapper.

Å eie en vannkjølt supercomputer som yter 8TFLOPS er på min bucket list. Så får det heller være at den må stå i garasjen...  ;D

TMY LR AWD
TM3 LR AWD FSD (solgt)

Øggen

Sitat fra: eha på onsdag 02. november 2016, klokken 13:24
Den første softwarepakken (enhanced autopilot) vil man få nytte av allerede i mars 2017, og vil fortsette å bli enda bedre de neste årene. Det er den andre pakken (selvkjøring) jeg er mest spent på. Så strengt tatt har jeg bare gamblet 24K eller hva det var.

Misforstå meg rett, AP2 he ej også bestillt da ej lika tanken "av og til å kunne ta øynene av veien" muligheten.
Om det foreløpig overhode skal ha en funksjon med "full pakke" for enkelte, regna ej nesten med at dei legge inn mulighet for "birdseye view" på sjølkjæringspakken. Likevel e det for meg ikkje verdt 25000.
Klare fint å rygge/manøvrere bilen som det e idag uten fugleperspektiv.
Når det e lovlig(og sikkert med 2 nye versjona av hardware) med Level 5, skal du ikkje sjå vekk ifra at ej investera i ny bil igjen. (kjøpe ny bil kvart år, så sjansen e vel stor)
P85, pearl white,  Solgt
S85D Mid.grå, Grå Next gen, Alle ekstra...Avgått med døden
S85D  Titanium, Grå Next gen foran og bak, matt obeche,+++  Solgt
X75D Med alt......
Model YP quicksilver/hvit, FSD
CyberTruck TriMotor/FSD reservert.

jkirkebo

Sitat fra: eha på onsdag 02. november 2016, klokken 12:20
Sitat fra: madsskon på onsdag 02. november 2016, klokken 11:52
Forstår ikke all interessen for full selfdriving på biler i bestilling nå her i Norge... kommer aldri til å bli lovlig i dette landet før 2030 uansett..

Justisministeren har vært flere ganger ute i media det siste året og snakket om hvordan de jobber sammen med EU for å være tidlig ute med et regelverk for selvkjørende biler. Jeg tror de snakker et 3-5-årsperspektiv. Pluss på et par år, så tror jeg du kan sove lovlig bak rattet rundt 2025.

At vi kan sove lovlig bak rattet tror jeg kommer LANGT tidligere enn 2025 (det krever bare level 3). At bilen kan kjøre rundt på egenhånd uten fører i krever level 5 og ligger nok et stykke lengre frem (men neppe lengre frem enn 2025).
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

jkirkebo

Sitat fra: madsskon på onsdag 02. november 2016, klokken 12:48
Enig med Øggen. Betaler ikke 70.000 NÅ for ting jeg KANSKJE får brukt i 2025.... blir som å betale en svømmebassengselger 70.000,- for et svømmebasseng du kanskje får om 10 år... hehe... Folk lar seg lure til mye rart :)

Tja, uten å betale for AP får du ikke engang ACC så du får brukt deler av pakken mye tidligere enn 2025. Den delen som kan drøye en stund er den som koster ca. 25k. Men godt mulig at f.eks avansert summon der bilen rygger ut av en smal garasje og svinger seg rundt flere hindre før du setter deg inn kan kreve den største pakken. Det skjer på privat grunn og er ikke avhengig av lovgivning.

Avansert summon er definitivt noe som kona ser fram til ;)
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

Tuxedo

Sitat fra: RuneW på onsdag 02. november 2016, klokken 13:34

Sånn rent trafikksikkerhetsmessig er det vel lengt bedre at bilen kjører selv om "føreren" får et illebefinnende enn at det skjer en ulykke?
Ingen tvil om det.  Jeg så bare for meg den jevne publikummers reaksjon den første gang de ser en bil med sovende sjåfør... ;)

eha

Sitat fra: Tuxedo på onsdag 02. november 2016, klokken 15:19
Ingen tvil om det.  Jeg så bare for meg den jevne publikummers reaksjon den første gang de ser en bil med sovende sjåfør... ;)

Omtrent som våre tipp-olde-/olde-/besteforeldre da de for første gang så en "automobil"?  ;D
2017 Tesla Model X 90D

Muffinman

Sitat fra: RuneW på onsdag 02. november 2016, klokken 13:41
Akkurat, og i 2025 e bilen 8-9 år gammel. Sett i lys av kor raskt utviklinga he skjedd dei siste 3-4 år, vil det være LATTERLIG, å betale for det no. Vi syns en 2 år gammel ikke AP bil e utdatert, ka e da en 8-9 år gammel bil ???

Jeg tror vi som har kjøpt AP 2.0-biler får nytte av begge software-pakkene leeenge før 2025. Men det er et sjansespill, hvor prisen er 60-70 lapper.

Å eie en vannkjølt supercomputer som yter 8TFLOPS er på min bucket list. Så får det heller være at den må stå i garasjen...  ;D
Ah, F@H ftw :)

eha

Sitat fra: Muffinman på onsdag 02. november 2016, klokken 15:45
Sitat fra: RuneW på onsdag 02. november 2016, klokken 13:41

Ah, F@H ftw :)

Bilen din kolliderte og du døde fordi den ikke hadde nok regnekraft ledig. Men du fikk i det minste brettet et protein på veien!  ;D  ;D
2017 Tesla Model X 90D

02jan

Med selvkjørende kjøretøy, øker sikkerheten for "sjåføren", som da kan ligge å sove eller ha fyllefest i baksete. Istede for å være mer utsatt ved å sitte foran ved evt frontkollisjon.

For ikke-selvkjørende biler kan det bli noen juridiske utfordringer da den enkelt mann i gata må kjempe mot store bilprodusenter i forbindelse mef skyldspørmål/erstatning ved skade/ulykke.
Skoda Enyaq 80x, Gjøvikbanen og Scott Spark/DBS 800 Offroad

lunitiks

Er jo også litt interessant når det begynner å bli mange selvkjørende biler på veiene. Kan det i seg selv skape skumle situasjoner for folk som vil kjøre selv? De selvkjørende bilene har jo sensorer og computere og kan se gjennom ild og vann og kan derfor i teorien reagere mye, mye raskere enn mennesket på en faresituasjon, og derfor også i teorien kunne kjøre mye, mye mer agressivt enn mennesket siden reaksjonstid ikke er et problem for bilen?
2015 Tesla Model S 70D
2014 Nissan Leaf 6,6 kW

RuneW

Sitat fra: lunitiks på torsdag 03. november 2016, klokken 05:59
Er jo også litt interessant når det begynner å bli mange selvkjørende biler på veiene. Kan det i seg selv skape skumle situasjoner for folk som vil kjøre selv? De selvkjørende bilene har jo sensorer og computere og kan se gjennom ild og vann og kan derfor i teorien reagere mye, mye raskere enn mennesket på en faresituasjon, og derfor også i teorien kunne kjøre mye, mye mer agressivt enn mennesket siden reaksjonstid ikke er et problem for bilen?

De får nok pent forholde seg til trafikkreglene som alle andre, i alle fall til siste manuelle fører har dødd ut...
TMY LR AWD
TM3 LR AWD FSD (solgt)

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA