Teknisk: AP hw 2.0 / Full Self-Driving Capability

Startet av lunitiks, torsdag 20. oktober 2016, klokken 06:29

« forrige - neste »

Muffinman

RuneW

Sitat fra: eha på torsdag 27. oktober 2016, klokken 12:20
Tviler på at fleet learning på AP 1 er nedlagt.

Men med software 8.0 ble nok alt skrotet og læringen begynte nok helt på ny. Mange rapporterer om vinglete AP på software 8 kontra 7. Forhåpentligvis blir dette bedre igjen etterhvert som nye data samles inn.

Noen som har detaljer om hvordan "fleet" learning på MobilEye-platformen egentlig fungerer?
TMY LR AWD
TM3 LR AWD FSD (solgt)

Cookie Monster

Fleet learning slik den er med dagens løsning er blåst litt opp.

Er en fyr hos Tesla som sitter å gjør endringer manuelt hvis det er steder mange har måtte bryte inn manuelt å svinge/ta i rattet.
2023 Model S Plaid
2024 Model 3 LR

lunitiks

Sitat fra: Cookie Monster på torsdag 27. oktober 2016, klokken 13:36
Er en fyr hos Tesla som sitter å gjør endringer manuelt hvis det er steder mange har måtte bryte inn manuelt å svinge/ta i rattet.

Hahaha. Han ble sikkert glad da de skrotet arbeidet hans og begynte læringen på nytt i sw 8.0
2015 Tesla Model S 70D
2014 Nissan Leaf 6,6 kW

RuneW

Fleet learning slik den er med dagens løsning er blåst litt opp.

Litt satt på spissen kanskje, men det hadde ikke forundret meg om det i prinsipp er slik det fungerer.
TMY LR AWD
TM3 LR AWD FSD (solgt)

Cookie Monster

Nei er vist bare en fyr som gjør det. Mulig de har flere nå men var slik for noen måneder siden.

Var det Sterling Anderson som er Director of Autopilot hos Tesla sa når Tocn var på fabrikkbesøk og fikk stille spørsmål.
2023 Model S Plaid
2024 Model 3 LR

nie

....og på nabokontoret sitter hun ene damen som sørger for at reservedeler blir produsert og sendt hvor det måtte være i verden. Fikk tilbakemelding her om dagen at dørtrekket mitt som ble bestilt 2.juni er forventet å ankomme Norge i januar 2017.

Skal bli morsomt når folk begynner å krasje med disse AP2.0 bilene med alle mulige slags radar, kamera og sensorer på alle bauger og kanter.....men ooops....datamaskiner krasjer jo selvsagt ikke.

RuneW

Sitat fra: Cookie Monster på torsdag 27. oktober 2016, klokken 15:17
Nei er vist bare en fyr som gjør det. Mulig de har flere nå men var slik for noen måneder siden.

Var det Sterling Anderson som er Director of Autopilot hos Tesla sa når Tocn var på fabrikkbesøk og fikk stille spørsmål.

Hjelpe meg. MobilEye-systemet er/var jo ikke "lærende" på noe som helst vis som et nevralt nettverk, så da måtte "noen" sitte og justere parametre. Men at det var ett menneske, det hadde jeg ikke forestilt meg...

Sitat fra: nie på torsdag 27. oktober 2016, klokken 15:22
....og på nabokontoret sitter hun ene damen som sørger for at reservedeler blir produsert og sendt hvor det måtte være i verden. Fikk tilbakemelding her om dagen at dørtrekket mitt som ble bestilt 2.juni er forventet å ankomme Norge i januar 2017.

Hehehe...

Skal bli morsomt når folk begynner å krasje med disse AP2.0 bilene med alle mulige slags radar, kamera og sensorer på alle bauger og kanter.....men ooops....datamaskiner krasjer jo selvsagt ikke.

Jeg er ganske sikker på at du ikke er den eneste som har vurdert denne problematikken. Det være en slags fallback/redundans i dette systemet.
TMY LR AWD
TM3 LR AWD FSD (solgt)

lunitiks

Elon har sagt rett ut at ap1.0-bilene våre vil dra nytte av fleet learning "for years to come". Men hva mener han med dette? Fast arbeidskontrakt med han bavianen på kontoret i cali, eller at det faktisk blir generert mer og mer nøyaktige kartdata som bilene kan operere etter? Hva med HD-mappingen som de nye bilene vil forestå, er dette noe ap1.0 drar nytte av?
2015 Tesla Model S 70D
2014 Nissan Leaf 6,6 kW

nie

Sitat fra: RuneW på torsdag 27. oktober 2016, klokken 15:55
Sitat fra: Cookie Monster på torsdag 27. oktober 2016, klokken 15:17

Hjelpe meg. MobilEye-systemet er/var jo ikke "lærende" på noe som helst vis som et nevralt nettverk, så da måtte "noen" sitte og justere parametre. Men at det var ett menneske, det hadde jeg ikke forestilt meg...

Hehehe...

Jeg er ganske sikker på at du ikke er den eneste som har vurdert denne problematikken. Det være en slags fallback/redundans i dette systemet.
Angående krasjing tenkte jeg nok mest på delelogistikk knyttet til sensorer radarer og kameraer rundtomkring på bilen. Software fikser de helt sikkert før eller siden men de sliter bigtime med å levere de mer fysiske delene av bilene. Fallback og redundans er ukjente begreper blant de som jobber med logistikk i Tesla.

lunitiks

Denne artikkelen er kanskje den 'beste' jeg har lest om funksjonaliteten ved Teslas autopilot 1.0 og hvordan DNN fungerer med Mobileye sin EyeQ3. Artikkelen er skrevet for ufaglærte, men går samtidig litt i dybden, skjønt den besvarer ikke spørsmålet om hvordan "Fleet Learning" egentlig fungerer. Men jeg synes det var grei lesning m.h.t. kapabiliteten ved AP 1.0, når man nå blir introdusert for APHW 2.0 og lurer på forskjeller/likheter ved systemene
2015 Tesla Model S 70D
2014 Nissan Leaf 6,6 kW

lunitiks

Den "trekanten" med gummiriller under kameralinsen, er den der for å motvirke lysrefleksjoner eller er den nødvendig av andre årsaker? Ser også litt annerledes ut på AP2.0-kamerahuset. Noen som vet?
2015 Tesla Model S 70D
2014 Nissan Leaf 6,6 kW

Go-carter

Sitat fra: lunitiks på fredag 28. oktober 2016, klokken 08:32
Den "trekanten" med gummiriller under kameralinsen, er den der for å motvirke lysrefleksjoner eller er den nødvendig av andre årsaker? Ser også litt annerledes ut på AP2.0-kamerahuset. Noen som vet?

Er nok for å drepe alt av både lysrefleksjoner inn i linsa, og evt. gjenskinn i frontruta den skal se igjennom.
TMX60D
Leaf S 2015
Think 2011 2+2 Zebra "Sola" 106.000km pr. mars 2017
Think 2008 "CaThinka" kommende banebil

Bjoris

Sitat fra: lunitiks på torsdag 27. oktober 2016, klokken 16:35
Elon har sagt rett ut at ap1.0-bilene våre vil dra nytte av fleet learning "for years to come". Men hva mener han med dette? Fast arbeidskontrakt med han bavianen på kontoret i cali, eller at det faktisk blir generert mer og mer nøyaktige kartdata som bilene kan operere etter? Hva med HD-mappingen som de nye bilene vil forestå, er dette noe ap1.0 drar nytte av?

Jeg har forstått det slik at bilene laster ned ett mye mer detaljert kart enn det som er på GPS, dette er noen som blir "tegnet" av bilene over tid og sendt tilbake til USA. Jevnlig laster bilen tilbake disse kartene som er bearbeidet i USA basert på tegningene alle bilene lager.

En HW2.0 bil vil lese veiene med flere kamera og dermed skal dette gir mer nøyaktige tegninger som jeg har forstått vil gir mer detaljert kart som alle bilene får nytte av.

Det er iallefall slik jeg har forstått at dette fungere, arrester meg gjerne om jeg tar feil:)

lunitiks

Ingen arrestasjoner ennå. Jeg håper oppriktig at det er slik det vil fungere - det gir kjempefornuftig mening
2015 Tesla Model S 70D
2014 Nissan Leaf 6,6 kW

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA