Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Nytt initiativ om 350 kW ladning i europa

Startet av S4e, onsdag 19. oktober 2016, klokken 22:53

« forrige - neste »

jkirkebo

Sitat fra: Ole Henrik Hannisdahl på fredag 21. oktober 2016, klokken 00:19
Hei,

Mye interessant lesing her. Vi titter naturlig nok på ladeløsninger med høyere effekt, i lys av at batterikapasiteten i nye elbiler kryper oppover.

Slik vi ser det i dag, vil dog kilometerkostnaden for lading på høyere effekt nødvendigvis bli høyere enn dagens kilometerkostnad for 50kW - ladere. Dette fordi:

1) Høyere effekt betyr dyrere kraftelektronikk ( større likerettere, kraftigere kabler ++), og mer kompleksitet i lader. (veskekjølte kabler + kontakter etc). Altså en dyrere hurtiglader, i tillegg til økt anleggsbidrag (dvs kostnadene ved å få frem nok strøm)

og

2) Høyere effekttopper betyr vesentlig økt effektledd på strømregningen vår, og dermed høyere kWh - kostnad

For oss er det derfor vesentlig å finne ut av hva verdien av tiden til kundene våre er. Satt på spissen: Vi setter opp to hurtigladere ved siden av hverandre, med hhv 50kW og 150kW effekt. Forutsatt at bilen din faktisk kan utnytte 150kW, vil du da kunne lade 3 ganger så raskt på den raske laderen som på den "treige". Du kan få 10-15 mils rekkevidde på 30 minutter på treig hurtiglader, eller på 10 minutter på rask lader. Hva er 20 minutter spart, verdt? Og er det nok kunder der ute som synes 20 minutter er verdt nok penger til at det lønner seg for oss å sette opp den raske laderen?

Vi kommer nok til å teste akkurat dette konkrete eksempelet et par steder i løpet av neste år, men vi lytter gjerne til småkvalifisert synsing rundt temaet allerede nå :)

150kW er nok uansett et noe stort hopp opp. CCS støtter 200A, det gjør også CHAdeMO. Med dagens biler med batterispenning på maks ca. 400V betyr det noe sånt som 70-75kW maks oppnåelig ladeeffekt. Altså virker det å være et fornuftig sted å starte synes jeg...
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

Porsgrunn

Vi kommer nok til å teste akkurat dette konkrete eksempelet et par steder i løpet av neste år, men vi lytter gjerne til småkvalifisert synsing rundt temaet allerede nå :)

Kjempeflott Ole Henrik.

Jeg mener det er viktig å se forover og være offensiv på dette området. Batterier, elbiler og antall elbiler alt er i rask endring og setter klart nye krav til ladeinfrastrukturen.

Først og fremst mener jeg at det er viktig med riktig ladetilbud til plasseringen. Steder en naturlig står en stund (mer enn en time) bør ha halvrask lading. Fra USA har det vært eksempler på både tilbydere som setter hurtigladere bak en kino og treg lading langs motorveien, en blir litt overrasket når de ikke skjønte hvorfor ingen brukte dem ;).

Steder du ikke ønsker å stå lenge, men stopper mest bare for å få fylt energi før du skal videre, tror jeg du kan finne betalingsvilje. Det er jo ikke noen hemmelighet at biler som kan nyttiggjøre seg dette kommer ganske snart i større antall.

Større batterier gir også en annen endring. I det daglige blir du mer fleksibel på ladingen. I større grad vil du kunne lade når du allikevel står et sted og sjeldnere må lade fordi det går fort tomt. Dette bør åpne et nytt marked for halvhurtig lading ved kjøpesentre, veikroer og alle andre plasser du står en god stund. Venter på at noen skal gå inn i dette markedet å tilby et profesjonelt produkt.

Håper dere også ser på løsninger som kan komme til å redusere kostnadene til både effekt og kraftelektronikk. Tanker som har vært heftig diskutert her før er f.eks modulbaserte lade-stack med effektdeling til flere ladestolper. Det kunne også gi mulighet til å tilby flere ladenivåer fra samme stolpe uten å måtte ha full pakke på kraftelektronikken til alle. Bufferbatterier er også en løsning som kan komme til å kunne redusere behovet for effekt og behovet for høye anleggbidrag noen steder.

Jeg er helt sikker på at du er i en spennende bransje hvor det kommer mange nye løsninger og produkter forover.

For å svare på spørsmålet dit. Ja jeg tror det er betalingsvilje på de rette lokasjonene og jeg tror den blir større med nye modeller og nye brukergrupper av elbil som ikke er så villig til å endre vaner. Hvor mye verdien er i kroner tør jeg ikke å prøve meg på, men det er nok også en verdi i at du blir litt mer attraktiv enn de som ikke tilbyr dette.

Om det var småkvalifisert får noen andre avgjøre, men det er definitivt synsing :D ;D

Gnilre

2) Høyere effekttopper betyr vesentlig økt effektledd på strømregningen vår, og dermed høyere kWh - kostnad
Jeg trodde Venstre nå hadde kommet med et innspill (som også har blitt vedtatt ?) vedrørerende tariffering av effekt som gjør at hurtigladere slipper å betale effektavgift. Skulle ihvertfall tro at det kan gi et vesentlig bidrag til både å holde ladekostnadene ned ved hurtiglading og også kunne gi bidrag til at det blir installert flere hurtigladere.
Kia Soul EV sept 2014 - aug 2016.
Opel Ampera-e mai 2017-november 2017.
Kia e-Niro 2019.
Volvo XC40 pure electric 2021.
VW ID4 1st april 2021 - januar 2022.
VW ID4 GTX februar 2022 -.

epsilone6

Hvis jeg skulle kastet ut et tall, så hadde jeg i dag vært villig til å betale 50% mer per kWh ladet for en drøy halvering av ladetiden. Altså at gjennomsnittlig ladehastighet går fra knappe 50 kW til 100 kW for 20-80% f.eks.

nien

-Bare en kommentar til mange bra kommentarer i denne tråden:

m0nkey

... Hva er 20 minutter spart, verdt? Og er det nok kunder der ute som synes 20 minutter er verdt nok penger til at det lønner seg for oss å sette opp den raske laderen?

Tja, ved deres lader ved Ole Deviks vei i Oslo er det ikke så mye å "finne på" i nærområdet. Når jeg benytter meg av denne laderen er det mest fordi jeg må og som oftest sitter jeg i bilen mens jeg lader. Siden jeg også hurtiglader forholdsvis sjeldent ville jeg nok godtatt 50 - 100 % påslag for en høyere effekt.
KIA Soul EV Classic (2015)

Gurba

Jeg har ikke elbil ennå, men etter å ha vært litt anti så har jeg fått opp øynene for konseptet etter at Opel Ampera e ble lansert. Jeg har tenkt mye på hvordan jeg eventuelt kommer til å bruke bilen og konklusjonen så langt er at hovedbolken av lading vil foregå hjemme. Når jeg får behov for hurtiglading utenfor hjemmet så er det når jeg og ungene er på langtur. Da har jeg tid til å stå en halvtime å lade mens jeg og ungene strekker på beina, spiser mat eller en is etc. Da ser jeg for meg at det er mye viktigere å faktisk ha tilgang til en 50kwh lader med en gang jeg stopper enn å må vente en stund på en 150kwh lader (om bilene etterhvert takler det). Så konklusjonen min tror jeg foreløpig er flere hurtigladepunkter på hver ladestasjon.

automat

Sitat fra: jkirkebo på fredag 21. oktober 2016, klokken 01:21

150kW er nok uansett et noe stort hopp opp. CCS støtter 200A, det gjør også CHAdeMO. Med dagens biler med batterispenning på maks ca. 400V betyr det noe sånt som 70-75kW maks oppnåelig ladeeffekt. Altså virker det å være et fornuftig sted å starte synes jeg...
Tillater ikke type-2-pluggen at man kjører DC på den da? Hvis man lager en CCS v.2-standard der man kjører 50-100A på type-2-delen, i tillegg til 200A på CCS-delen, så vil det det jo begynne å hjelpe. Vil bli billigere og enklere enn å utvikle et helt nytt 800V-system.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

Vollis47

Det er vel og bra at utviklingen går mot kraftigere ladere. Men det bør ikke skje for fort. Flertallet av dagens biler vil ikke kunne dra nytte av disse. Så for tiden er det nok viktigere med flere ladere på hver ladeplass for å minske sansynligheten for kø. Kraftige ladere vil bli uforholdsmessige dyre for biler som ikke kan nytte økt effekt.

Det er fremdeles mange steder og veistrekninger som kunne trenge en stor ladestasjon.
Kristiansand / Sandnes
Tesla MS 75D, juni 2018
VW eUp, 2016

jkirkebo

Sitat fra: automat på fredag 21. oktober 2016, klokken 10:19
Sitat fra: jkirkebo på fredag 21. oktober 2016, klokken 01:21

Tillater ikke type-2-pluggen at man kjører DC på den da? Hvis man lager en CCS v.2-standard der man kjører 50-100A på type-2-delen, i tillegg til 200A på CCS-delen, så vil det det jo begynne å hjelpe. Vil bli billigere og enklere enn å utvikle et helt nytt 800V-system.

Joda, det går det men da lager man noe nytt igjen som ingen biler foreløpig støtter. Skal man i dag rulle ut hurtigladere raskere enn 50kW som er det en sjanse for at enkelte av dagens elbiler støtter er det 200A CHAdeMO og 200A CCS som gjelder (mot dagens 125A). Det kan til og med hende at Teslas CHAdeMO-adapter støtter 200A, om ikke håper jeg det kommer en ny utgave når 200A ladere evt. blir vanlige (eller helst en 200A CCS-adapter).

CCS+Type 2 bør forøvrig kunne håndtere 340A, samme som Teslas SC sånn circa (den stopper vel på 330A). Dette pga. at DC Mid gir 2x70A over 4 pinner i Type 2 pluggen.

Fordelen med 800V er behov for langt mindre tverrsnitt på kablene, noe som gir billigere og mer håndterbare kabler.

nien

-Kommentar til mange bra innlegg i denne tråden:

VAG har i sin informasjon til deler av forhandlernettet sitt sendt ut info omtrent som følger:
*Som forhandler / importør bør du forberede deg på fremtidige ladeeffekter på 300Kw +.*

Jeg vet ikke hvilke spenninger og utfordringer dette utgjør rent teknisk... men der hvor jeg jobber er det gjort investeringer i år med tanke på dette. Fremtiden kommer fort !

jkirkebo

Sitat fra: nien på fredag 21. oktober 2016, klokken 11:47
-Kommentar til mange bra innlegg i denne tråden:

VAG har i sin informasjon til deler av forhandlernettet sitt sendt ut info omtrent som følger:
*Som forhandler / importør bør du forberede deg på fremtidige ladeeffekter på 300Kw +.*

Jeg vet ikke hvilke spenninger og utfordringer dette utgjør rent teknisk... men der hvor jeg jobber er det gjort investeringer i år med tanke på dette. Fremtiden kommer fort !

Hvis de ikke skal bytte plugg og ladespenningen blir doblet makser det vel i praksis ut på 750V og 340A tenker jeg, omkring 255kW. 300kW+ er sikker teoretisk, slik som 62.5kW som CHAdeMO-laderne ble presentert som i starten (125A og 500V). Nå bruker man stort sett 50kW i markedsføringen.

automat

Sitat fra: jkirkebo på fredag 21. oktober 2016, klokken 11:37

Joda, det går det men da lager man noe nytt igjen som ingen biler foreløpig støtter. Skal man i dag rulle ut hurtigladere raskere enn 50kW som er det en sjanse for at enkelte av dagens elbiler støtter er det 200A CHAdeMO og 200A CCS som gjelder (mot dagens 125A). Det kan til og med hende at Teslas CHAdeMO-adapter støtter 200A, om ikke håper jeg det kommer en ny utgave når 200A ladere evt. blir vanlige (eller helst en 200A CCS-adapter).

CCS+Type 2 bør forøvrig kunne håndtere 340A, samme som Teslas SC sånn circa (den stopper vel på 330A). Dette pga. at DC Mid gir 2x70A over 4 pinner i Type 2 pluggen.

Fordelen med 800V er behov for langt mindre tverrsnitt på kablene, noe som gir billigere og mer håndterbare kabler.

Selvfølgelig bør man først kjøre opp CCS til 200A.

Fordelen med CCS + T2, er at det ikke krever så store endringer i bilene, og bør således være en lavthengende frukt. 800V krever en helt ny design av det elektriske anlegget i bilen. 800V er vel også sikkerhetsmessig mer komplisert?
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

Burger

Mitt behov er veldig selvmotsigende. Min 24kW/h Leaf synes jeg har behov for å lade fortere men den kan ikke det. Det er fordi jeg må ta ofte ladepauser pga kort rekkevidde. Ved langtur så er det reelt 10-80% som blir brukt. Daglig så klarer jeg meg nesten uten hurtigladere, 1-2 i måneden.

Hadde jeg hatt en bil med 60kW/h eller mer så kunne jeg godt lade med 50kw siden jeg sjeldent vil trenge det og kun 1 gang pr langtur i forskjell til de 3-4 jeg trenger nå. Da blir beliggenhet og ledig ladeplass viktigere.

Det som virkelig burde komme er det Tesla har gjort slik at man lastbalanserer mellom to biler. Gjerne flere.

Til slutt så er jeg veldig skeptisk til alle artikler om "Ny og bedre standard enn den gamle", "Tesla dødaren", "Konseptbil 0-250 på 2 sekunder på tegnebordet"
2021 TM3 SR+
2018 94Ah i3, CE.
2015 24kw/h Nissan Leaf (solgt)
Stjørdal

S4e

Jeg har ventet på elbil  med større kapasitet på batteriet, så jeg kun behøver å lade hjemme før kjøring i byen og på helgetur til hytta (190km og 800 høydemeter). Ikke en drøm å stoppe opp på grunn av ladebehov for en 2,5 times tur. Som dere ser av signatur har jeg nå bestilt Ampera-e som bør fikse dette :D

Noen ganger i året kjører vi lenger - f.eks. til København. Da er det helt greit (og fornuftig) med en spisepause eller to korte pauser. Her er 50kW lading mye dårligere enn 120kW som Tesla har tilbudt lenge. Videre ser jeg at ofte finnes bare en 50kW lader som passer min bil pr. lokasjon, men Tesla alltid har flere som alle er kjappe. Må en dele stasjon på grunn av mange biler får en halv effekt, men selv det er høyere enn 50kW.

Langs hovedveiene er jeg helt sikker på at det vil være et stort behov for hurtigladere med høyere kapasitet enn 50kW. I følge Opel gir det 150km rekkevidde på en halvtime lading. På motorveien i 110-130 så tipper jeg kortere rekkevidde og maks en times kjøring? Det er ikke drømmen å ta en halvtimes pause, kjøre en time og ny halvtimes pause. Eller å ta mye lengre pauser for å fylle helt opp. Eller kjøre i 80km/t i 120 sone i Sverige eller 110 sone i Norge.

For de som bygger stasjoner må det også være et poeng at hvis en kan fylle fortere så kan samme stasjon betjene flere biler?

En ny felles standard med kjappere ladning er veien å gå! Og minimum samme nivå som Tesla - 50kW er for smått for lange turer.
Tesla Model 3 LR AWD FSD Hengerfeste
Ecolite ladestasjon

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA