Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Priser service Leaf

Startet av S4e, fredag 09. desember 2016, klokken 20:16

« forrige - neste »

S4e

Tesla Model 3 LR AWD FSD Hengerfeste
Ecolite ladestasjon

Rio

Det er selvsagt flott, men det blir selvsagt rådyrt og er totalt unødvendig for vanlige biler. Har du kjørt 500 km (Oslo til nesten Trondheim, Bergen eller Stavanger) med en ny elbil, så trenger du nok mer enn 30 minutter pause. Dessuten, det er ikke mange som kjører over 700 km per dag, så man trenger bare hurtiglade litt.

Videre, dette vil gjøre hurtigladingen mye dyrere for de som bare trenger "litt", fordi de må betale for bruk av infrastruktur man ikke bruker.

Men bevares, spennende utvikling. :)
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Kanutten

Sitat fra: Rio på torsdag 20. oktober 2016, klokken 00:18
... men det blir selvsagt rådyrt og er totalt unødvendig for vanlige biler.

Helt uenig. Jeg mener dette (sammen med økt rekkevidde på nye modeller) er det som skal til for å få folk over til elbil. Når ladetidene nærmer seg tiden det tar å fylle bensin, vil de opplevde ulempene (evt antatte fordommene) med elbil bli borte.
I-PACE FE
e-UP
Tysk sportsbil med bensinmotor bak :)

turfsurf

Enig med siste taler. Og å si at man trenger mer enn 30 minuttt pause blir jo bare sprøyt. En kjapp stopp, gå på toalettet og inn med en liten matbit, så er det på tide å komme seg videre for mange. Har kjørt mange 100+ mils strekk med en kort stopp i midten. Tenk og på tyske motorveier...

Husk og at biler blir mer og mere autonome (ref nattens event fra Tesla), det er veldig avslappende å kjøre på dette viset.

Model Y Performance Pearl White - i bestilling
I-Pace HSE Corris Grey 2019 - The Englishman
i3 120Ah Imperial Blue 2019  - city fun
x - Model X 100D Pearl White 2017 - Flying Circus
x - Model X 90D premium - kansellert
x - Stormtrooper i3 2015 (lobotomized perfection)
x - Pearl White S 85D 2015 (Release Candidate)
x - Pearl White S 85 2013 (Beta)

JorgenM

Kortere ladetid vil også redusere eventuelle køer (etter hvert som bilene støtter det da..).
i-Pace levert 04.07.2019 - 2013 Tesla S P85 (solgt) - Nitrox EL go-cart - BMW i3 (solgt)

S4e

Tror dette er superviktig. Med kjapp ladning kan en kjøre som normalt (den farten en ønsker på motorveien) uten frykt for hyppige/lange pauser. Kanskje enda viktigere er at en ikke behøver så store batteriepakker, som veier mye...
Tesla Model 3 LR AWD FSD Hengerfeste
Ecolite ladestasjon

Gurba

Men jeg har fått inntrykk av at vanlig (50kwh) hurtiglading varmer opp batteriet temmelig mye. Hva vil 350kwh gjøre da? Smelte hele greia?

Carl Anton Stenling

Økt ladehastighet er viktig pga. at det etterhvert kommer elbiler med dårligere aerodynamisk utforming. Tenker da på kassevogner, SUV-er som ser ut som de er hugget av bak og flerbruksbiler hvor innvendig plass er prioritert. Med lavere batteripriser øker batteristørrelsen, men også behovet for raskt å lade opp disse ineffektive modellene som bilindustrien elsker å produsere.

Også små lastebiler elektrifiseres og da kan vi fort se batteristørrelser rundt 300 kWh.
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

S4e

Sitat fra: Gurba på torsdag 20. oktober 2016, klokken 20:23
Men jeg har fått inntrykk av at vanlig (50kwh) hurtiglading varmer opp batteriet temmelig mye. Hva vil 350kwh gjøre da? Smelte hele greia?
Bilen må jo bygges for det. Tesla har jo hatt 120 i flere år nå, så helt sikker på at en kan legge opp til høyere ladning med nye løsninger.

Så vidt jeg har forstått styrer bilen hvor mye strøm som kommer inn i bilen. Kan den ta i mot maks 50 kw så er det det den får, så det er ikke farlig å bruke en 350 kW stasjon for en slik bil.
Tesla Model 3 LR AWD FSD Hengerfeste
Ecolite ladestasjon

eivhelle

#9
Det er alltid en del dødtid som går med til å koble til å fra og eventuelt organisere ladekø. Derfor betyr det fint lite om det tar 5 eller 10 minutter å lade. 350 KW vil gi deg i overkant av 50KWh på 10 minutter, eller typisk 250 km rekkevidde for en bil av Tesla størrelse. Så man kommer uansett ikke ned i de 5 minuttene det tar å fylle en bensin eller dieseltank. Bruker du mer enn 10 minutter blir det kjedelig å stå og vente og da vil man gjerne finne noe mer fornuftig å fylle tiden med enn å stå og se på at bilen lader.

Derfor mener jeg at det er mer viktig at man har tilstrekkelig mengde ladeuttak til at man ikke risikerer å vente i ladekø. Man kan gjerne ha lastfordeling som gir litt ekstra kapasitet hvis ikke alle uttakene er i bruk, men hvis man legger opp til at alle laderene skal kunne gi 350KW samtidig vil det automatisk bli begrenset antall ladepunkter og større sjanse for å bli stående i kø. Det er verre å stå og vente som nr. 3 i køen for å lade 10 minutter hver, enn å slippe til med det samme for deretter å lade 30 minutter med en tredjedel av effekten.

Nå kan man selvsagt se for seg muligheten for at bilene på autonomt vis ordnet tilkobling og lading selv, og organsierte ladekø på rettferdig vis , slik at eieren kunne forlate bilen og få en melding straks bilen var ferdig ladet og klar for å kjøre videre. I så fall har det liten betydning hvoran man fordeler kapasiteten på ladestedet.
2020 Audi etron 50, 71kWH, Catalynia Red
2017 VW e-Golf, 35.8kWh, Tungsten Silver
2015 VW e-Golf, 24.2kWh, Pacific blue, Solgt

S4e

Dette tror jeg mer er høna og egget. Når det virkelig tar av med elbiler blir det heller ikke et problem å bygge ladeplasser med både mange ladestasjoner og mye kapasitet. Se f.eks. denne:

Med 20 ladestasjoner for Tesla og åtte stasjoner for vanlig elbil, vil Nebbenes huse verdens største hurtigladestasjon.

Tesla Model 3 LR AWD FSD Hengerfeste
Ecolite ladestasjon

Ferry

Sitat fra: Gurba på torsdag 20. oktober 2016, klokken 20:23
Men jeg har fått inntrykk av at vanlig (50kwh) hurtiglading varmer opp batteriet temmelig mye. Hva vil 350kwh gjøre da? Smelte hele greia?

I utgangspunktet er det ikke aktuelt før enn batteriene er 7 ggr. så store som i dag. Først da kan de ta imot 7 ggr. effekt. Men kanskje endres batterikjemien slik at mindre batterier også kan sluke 350 kW? Med 7 ggr. større batteri kan jeg kjøre minst 70 mil i strekk uten lading, kanskje 100 mil. (hvis jeg bare ganger i3 med 7 uten tanke for vekt, volum etc) Skulle vel alltids tåle ei pause etter en slik tur... Før jeg kjører nye 70 mil. Hvilken veistrekning snakker vi om her? En flytter seg mye i landet vårt på 70 mil, og det tar ganske mange timer.

Ole Henrik Hannisdahl

Hei,

Mye interessant lesing her. Vi titter naturlig nok på ladeløsninger med høyere effekt, i lys av at batterikapasiteten i nye elbiler kryper oppover.

Slik vi ser det i dag, vil dog kilometerkostnaden for lading på høyere effekt nødvendigvis bli høyere enn dagens kilometerkostnad for 50kW - ladere. Dette fordi:

1) Høyere effekt betyr dyrere kraftelektronikk ( større likerettere, kraftigere kabler ++), og mer kompleksitet i lader. (veskekjølte kabler + kontakter etc). Altså en dyrere hurtiglader, i tillegg til økt anleggsbidrag (dvs kostnadene ved å få frem nok strøm)

og

2) Høyere effekttopper betyr vesentlig økt effektledd på strømregningen vår, og dermed høyere kWh - kostnad


For oss er det derfor vesentlig å finne ut av hva verdien av tiden til kundene våre er. Satt på spissen: Vi setter opp to hurtigladere ved siden av hverandre, med hhv 50kW og 150kW effekt. Forutsatt at bilen din faktisk kan utnytte 150kW, vil du da kunne lade 3 ganger så raskt på den raske laderen som på den "treige". Du kan få 10-15 mils rekkevidde på 30 minutter på treig hurtiglader, eller på 10 minutter på rask lader. Hva er 20 minutter spart, verdt? Og er det nok kunder der ute som synes 20 minutter er verdt nok penger til at det lønner seg for oss å sette opp den raske laderen?

Vi kommer nok til å teste akkurat dette konkrete eksempelet et par steder i løpet av neste år, men vi lytter gjerne til småkvalifisert synsing rundt temaet allerede nå :)
Daglig leder, Grønn Kontakt.

Rio

Sitat fra: Ole Henrik Hannisdahl på fredag 21. oktober 2016, klokken 00:19
Hei,

Mye interessant lesing her. Vi titter naturlig nok på ladeløsninger med høyere effekt, i lys av at batterikapasiteten i nye elbiler kryper oppover.

Slik vi ser det i dag, vil dog kilometerkostnaden for lading på høyere effekt nødvendigvis bli høyere enn dagens kilometerkostnad for 50kW - ladere. Dette fordi:

1) Høyere effekt betyr dyrere kraftelektronikk ( større likerettere, kraftigere kabler ++), og mer kompleksitet i lader. (veskekjølte kabler + kontakter etc). Altså en dyrere hurtiglader, i tillegg til økt anleggsbidrag (dvs kostnadene ved å få frem nok strøm)

og

2) Høyere effekttopper betyr vesentlig økt effektledd på strømregningen vår, og dermed høyere kWh - kostnad


For oss er det derfor vesentlig å finne ut av hva verdien av tiden til kundene våre er. Satt på spissen: Vi setter opp to hurtigladere ved siden av hverandre, med hhv 50kW og 150kW effekt. Forutsatt at bilen din faktisk kan utnytte 150kW, vil du da kunne lade 3 ganger så raskt på den raske laderen som på den "treige". Du kan få 10-15 mils rekkevidde på 30 minutter på treig hurtiglader, eller på 10 minutter på rask lader. Hva er 20 minutter spart, verdt? Og er det nok kunder der ute som synes 20 minutter er verdt nok penger til at det lønner seg for oss å sette opp den raske laderen?

Vi kommer nok til å teste akkurat dette konkrete eksempelet et par steder i løpet av neste år, men vi lytter gjerne til småkvalifisert synsing rundt temaet allerede nå :)

Et par betraktninger her:

1) Siden det store flertallet av elbiler i dag lader med maks 50 kW (og det faller dramatisk når det er kaldt), så har jo ikke dette mye for seg med dagens bilpark.

2) Biler hvor det skal ha noe for seg må ha kanskje minst 50 kWh-batterier (for å takle effekten i mer enn noen minutter). Dette blir altså for biler med større batterier, og derfor lengre mellom ladestoppene. Det holder derfor med (flåset sagt) tre 150 kW ladere halveis mellom Oslo og hhv Trondheim, Bergen og Stavanger. (Seriøst: noen få 150 kW med 200 km mellom dem).

3) Om vinteren lader man ofte med langt under 50 kW. Det vil derfor få unna ladekøen langt raskere med 3 x 50 kW (og til og med 6 x 25 kW) enn 1 x 150 kW.

4) 150 kW ladere vil være såpass mye dyrere at prisen vil ligge langt over prisen for diesel.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Rav4_EV

Her kommer den store ladebløffen susende og folk applauderer.

For at dette skal bli virkelighet kreves det biler med batterispenning over 1000 volt.

Isolasjon og elektronikk på dette nivået er sinnsykt dyrt og vil neppe endres mye over nær fremtid. Dagens 4-500 volt systemer må fortsatt ned i pris for å parkere fossilbilen for godt.
Arne Magnus Berge 90608080
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion
Daglig leder hos Euromatic AS folkeladeren.no

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA