Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Spørsmål om hjemmeladeboks.

Startet av handyman72, fredag 09. desember 2016, klokken 15:31

« forrige - neste »

handyman72

Jeg har kun benyttet meg av hjemmelading frem til nå. Bor i Drammen og tenkte å prøve meg en tur til Svinesund/Strømstad.

Har bestilt ladebrikke på Fortum og Grønn kontakt som er på vei.

Trenger jeg ha med noen kabel, eller er det kabel montert på alle hurtigladere?

Gjelder en BMW i3.

lxm

Til hurtiglading trenger du ingen kabel med hjemmefra nei.
Kjører White Pearl/black Tekna 2018
Melhus, Sør-Trøndelag

Orbit

Hurtigladerne har [nesten alltid] også en "semihurtig" AC-port. Den kan være grei å benytte dersom det er lang kø på DC-lading, eller DC-laderen ikke virker. Til denne må du ha med egen Type-2 kabel (kabel uten kladd, med "lik" kontakt i begge ender). Med i3 vil du da få ladet med 3.6, 7.4, eller 11 kW; avhengig av hvilket ekstrautstyr du har.

Men dette blir altså mest som en backup til DC-lading (hvor du ikke trenger egen kabel).
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

handyman72

Takk for svar :)
Og skal jeg f.eks lade på Nordby kan jeg bruke orginalkabelen?

jkirkebo

Sitat fra: handyman72 på onsdag 19. oktober 2016, klokken 19:53
Takk for svar :)
Og skal jeg f.eks lade på Nordby kan jeg bruke orginalkabelen?

Ja, men ta med Type 2 kabel også om du skal til Strømstad (f.eks på Systembolaget). Det er 11/22kW Type 2 både under Systembolaget og i Gallerian.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Trekkoppbil

På samvirkelaget på Nordby er det en hurtiglader som lader en DC-bil og en AC-bil samtidig. Man bør ikke oppta plassen her med saktelading.
Ellers på bakkeplanet der, er det røde cee-stikk på 16 og 32A.

Og det er mange 16A-uttak på hemsen.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA