Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Parkere på ladeplass uten å lade.

Startet av Christoffer82, fredag 09. desember 2016, klokken 15:31

« forrige - neste »

Christoffer82

Ser man får en greit utstyrt helt ny 60D for rundt 650.000,-. Rundt samme pris får man en godt utstyrt 85D 2014mod. En selger hos Tesla mente det hadde skjedd noe i produksjonen i 2015 som gjorde bilene mer tighte og bedre. Jeg vet at han skal selge, men likevel..
Noen tanker?

turfsurf

Sitat fra: Christoffer82 på onsdag 19. oktober 2016, klokken 18:30
Ser man får en greit utstyrt helt ny 60D for rundt 650.000,-. Rundt samme pris får man en godt utstyrt 85D 2014mod. En selger hos Tesla mente det hadde skjedd noe i produksjonen i 2015 som gjorde bilene mer tighte og bedre. Jeg vet at han skal selge, men likevel..
Noen tanker?
Ja. Det finnes vel ikke 2014 85D. Og ja, f.o.m D bilene er de bedre støydempet og virker generelt litt tightere. Ville heller gått for en nyere bil enn den (lille) ekstra rekkevidden.
Model Y Performance Pearl White - i bestilling
I-Pace HSE Corris Grey 2019 - The Englishman
i3 120Ah Imperial Blue 2019  - city fun
x - Model X 100D Pearl White 2017 - Flying Circus
x - Model X 90D premium - kansellert
x - Stormtrooper i3 2015 (lobotomized perfection)
x - Pearl White S 85D 2015 (Release Candidate)
x - Pearl White S 85 2013 (Beta)

petersv

Helt klart mitt førstevalg å kjøpe ny 60. Er ikke så stor forskjell i rekkevidde heller, da 60-ene faktisk er 75-batterier som er striper til 61.5kWh. 85 er ca 78-79 avhengig av alder utnyttbart.

GOS

Sitat fra: Christoffer82 på onsdag 19. oktober 2016, klokken 18:30
Ser man får en greit utstyrt helt ny 60D for rundt 650.000,-. Rundt samme pris får man en godt utstyrt 85D 2014mod. En selger hos Tesla mente det hadde skjedd noe i produksjonen i 2015 som gjorde bilene mer tighte og bedre. Jeg vet at han skal selge, men likevel..
Noen tanker?

Jeg syntes ikke våren 2016-bil var noe særlig mer "tight og bedre" enn 2014 Pre-AP, mye pågrunn av så mye støy fra frontmotor, men på 2016 Facelift som jeg kjørte dennw uken så følte jeg den  var litt annerledes og spesielt det at jeg hørte VELDIG lite til frontmotor.
Model 3, LR AWD, MCR, svart/svart levert februar 2019
Model 3, 2 stykk reservert 09:20 31.03.2016, reservasjons ID 365692 og 365695
S85 blå, levert juni -14, solgt jan 2019

Christoffer82

Sitat fra: petersv på onsdag 19. oktober 2016, klokken 18:37
Helt klart mitt førstevalg å kjøpe ny 60. Er ikke så stor forskjell i rekkevidde heller, da 60-ene faktisk er 75-batterier som er striper til 61.5kWh. 85 er ca 78-79 avhengig av alder utnyttbart.
Takk for svar! Hva tror du reell forskjell i rekkevidde ( i km) er. Det er først og fremst vinterstid jeg er skeptisk..

nie

Hei Christoffer
Har jo svart deg litt i en annen tråd. Fint at du har sjekket ut S60D, det er en spennende bil med en attraktiv batteriløsning, særlig i Model S. Angående reell rekkevidde så vil dette variere stort med årstid og værforhold. Det er enklere for oss å hjelpe deg med din vurdering hvis du sier litt om ditt typiske kjøremønster i hverdagen, hvilke lengre turer du er avhengig av å klare samt hvor i landet du bor i forhold til Superchargers etc.

alda

Det vill alltid kunna vara stora variationer beroende en massa faktorer, så blir svårt att säga något bestämt om räkkvidd.
På min bil ligger typical på 330 km på 100 % laddning, på bakgrund av mitt köremönster hittills. Har då mest kört långturer, tur/retur Kragerø-Oslo några gånger + en tur till Lillehammer.
Förväntar mig att förbruket ökar kraftigt vid "full vinter", men så länge man inte använder mer än 250w/km så kommer man fortfarande 250 km... Batteriet sägs ge 62,5kwh, alltså mer än det är specifiserat för - en stor fördel med softwarebegränsat 75kw batteri :)
Citroen C-Zero 2015 - "Lilla Blå"   - solgt 03/20
Tesla Model S60D 2016 (20.09) - "Big Blue"
-Reservert Tesla Model 3 03/18 - kansellerad
-Peugeot E-208 2020 (03.03) - "Flash"

Øyvind.h

Du klarer ikke dra ut 62,5kWh med forbruk på 250Wh/km.
Sjekk selv ved å kjøre fra 100-0% (eller 100% til et veldig lavt tall) og regn selv på hva du klarte å utnytte. Varmetapet øker med effektuttak.

For øvrig er typical en fast verdi. Den er således helt upåvirket av hvordan du kjører. Hadde den vært påvirket ville du sett veldig stor forskjell på tallene sommer og vinter.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Wattson

#8
Skal du ofte på langkjøring om vinteren må du minst ha 85D, hvis du ikke vil bruke en masse verdifull fritid på ladestasjonene. Du kommer alltids frem. Min 85D har 421 t/km - om sommeren pen kjøring ok - men det kan du bare glemme om vinteren. Med fire voksne og 4 skiposer på takstativ t/r Sandvika-Trysil i slaps og snøføre tipper jeg at det ble brukt 30 minutter lengre ladetid på elverum med en loaner 70D enn jeg ville brukt med min 85D. Skal du sjelden på langtur om vinteren holder nok 60D, men skal om vinteren kjøre +10 og ha det godt og varmt regn med 330wh/km. Har du derimot gode lademuligheter dit du skal så blir saken helt annerledes.
S90D 22de mars 2017 AP2 (+bestilt FSD)
S85D 27de mars 2015 AP1 (byttet inn)

Øyvind.h

En 85D trenger vel ikke lade på den distansen overhodet? For meg ligger en god del av verdien i stort batteri nettopp i det å ikke måtte ta pauser på turer jeg normalt ville kjørt uten pause.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Kanutten

#10
Sitat fra: Wattson på søndag 23. oktober 2016, klokken 14:07
...Min 85D har 421 t/km - om sommeren pen kjøring ok - men det kan du bare glemme om vinteren. Med fire voksne og 4 skiposer på takstativ t/r Sandvika-Trysil i slaps og snøføre tipper jeg at det ble brukt 30 minutter lengre ladetid på elverum med en loaner 70D enn jeg ville brukt med min 85D...

Betyr det at du faktisk må stoppe for å lade i Elverum med både 70D og 85D?
I-PACE FE
e-UP
Tysk sportsbil med bensinmotor bak :)

jkirkebo

Sitat fra: Wattson på søndag 23. oktober 2016, klokken 14:07
Skal du ofte på langkjøring om vinteren må du minst ha 85D, hvis du ikke vil bruke en masse verdifull fritid på ladestasjonene. Du kommer alltids frem. Min 85D har 421 t/km - om sommeren pen kjøring ok - men det kan du bare glemme om vinteren. Med fire voksne og 4 skiposer på takstativ t/r Sandvika-Trysil i slaps og snøføre tipper jeg at det ble brukt 30 minutter lengre ladetid på elverum med en loaner 70D enn jeg ville brukt med min 85D. Skal du sjelden på langtur om vinteren holder nok 60D, men skal om vinteren kjøre +10 og ha det godt og varmt regn med 330w/km. Har du derimot gode lademuligheter dit du skal så blir saken helt annerledes.

Dette får jeg ikke til å stemme. 15kWh ladet på SC (forskjellen mellom 70D og 85D), selv med bare 90kW i snitt, tar 10 minutter. Er batteriet tappet mye ned så man får 120kW tar det 8 minutter. Og det forutsetter at en 85D akkurat klarer distansen på 220km en vei slik at en 70D må lade alle 15kWh. Hver vei blir det da 15-20 minutter i forskjell, kun de dagene i året med aller verst føre og med skiboks på taket.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Christoffer82

Sitat fra: nie på onsdag 19. oktober 2016, klokken 19:05
Hei Christoffer
Har jo svart deg litt i en annen tråd. Fint at du har sjekket ut S60D, det er en spennende bil med en attraktiv batteriløsning, særlig i Model S. Angående reell rekkevidde så vil dette variere stort med årstid og værforhold. Det er enklere for oss å hjelpe deg med din vurdering hvis du sier litt om ditt typiske kjøremønster i hverdagen, hvilke lengre turer du er avhengig av å klare samt hvor i landet du bor i forhold til Superchargers etc.
Vi kommer i hovedsak til å kjøre Sandvika - Drammen (jobbsammenheng) 65km t/r. Min samboer jobber på sykehuset der, og når hun har vakt, kan hun måtte rykke ut et par ganger i løpet av natten, slik at vi er avhengig av at hun får kjørt t/r flere ganger daglig, selv når det er -15 grader midtvinters. Tenker også å bruke den til fjellet (Finse). Her kan vi lade på Gol. Blir uansett en stopp eller to på veien, grunnet små barn, så kan da bruke pausen til lading. Det jeg er skeptisk til, er å kjøre Sandvika - Finse, og la bilen stå der en uke i -15, for deretter å måtte komme meg til Gol og lade. Batteriet er ikke fulladet når jeg kommer frem (etter lading Gol), og hvor mye tapper det seg etter lengre tid uten bruk i kraftig kulde? Litt krise å få stans med kraftig kulde og små barn i bilen..

Kim Kim

Min 85D tapte seg ca 1mil i døgnet sist vinter da det var -15 til -20
Model S P100D Des 2017 - Bananas
Model X 100D - Aug 2017 -Okt 2017 med alt ink FSD, Ultrawhite interior. Solgt, bomkjøp
Model S 90D AP2 -Jan 2017-aug 2017 med Light Harmonics oppgradering
Model S 85D - 2015 - Desember 2016
Model 3 - Reservert

nie

Sitat fra: Christoffer82 på mandag 24. oktober 2016, klokken 08:36
Sitat fra: nie på onsdag 19. oktober 2016, klokken 19:05
Hei Christoffer
Har jo svart deg litt i en annen tråd. Fint at du har sjekket ut S60D, det er en spennende bil med en attraktiv batteriløsning, særlig i Model S. Angående reell rekkevidde så vil dette variere stort med årstid og værforhold. Det er enklere for oss å hjelpe deg med din vurdering hvis du sier litt om ditt typiske kjøremønster i hverdagen, hvilke lengre turer du er avhengig av å klare samt hvor i landet du bor i forhold til Superchargers etc.
Vi kommer i hovedsak til å kjøre Sandvika - Drammen (jobbsammenheng) 65km t/r. Min samboer jobber på sykehuset der, og når hun har vakt, kan hun måtte rykke ut et par ganger i løpet av natten, slik at vi er avhengig av at hun får kjørt t/r flere ganger daglig, selv når det er -15 grader midtvinters. Tenker også å bruke den til fjellet (Finse). Her kan vi lade på Gol. Blir uansett en stopp eller to på veien, grunnet små barn, så kan da bruke pausen til lading. Det jeg er skeptisk til, er å kjøre Sandvika - Finse, og la bilen stå der en uke i -15, for deretter å måtte komme meg til Gol og lade. Batteriet er ikke fulladet når jeg kommer frem (etter lading Gol), og hvor mye tapper det seg etter lengre tid uten bruk i kraftig kulde? Litt krise å få stans med kraftig kulde og små barn i bilen..
I det daglige vil dere vel da klare dere fint med en 60D.

Angående Finse så må du jo over på toget på Ustaoset eller Haugastøl for å komme til Finse.
Sandvika-Gol er jo null problem med 60D.
Gol-Haugastøl er 11 mil og det kan være utfordrende å rekke tilbake til Gol ved dårlig vær og langvarig parkering på Haugastøl i kaldt vær.

Hvis disse Finse-turene er noe du gjør ofte, ville jeg ha gått for en 85D i ditt tilfelle.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA