Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Ekkel kjøreopplevelse og stygg lyd fra bilen

Startet av Øyst1, torsdag 08. desember 2016, klokken 13:10

« forrige - neste »

Øyst1

Vet det er blitt skrevet et sted, men spør likevel.
Jeg vil bytte blinklys, ryggelys og innvendig belysning til LED.
Innvendig er det hanskerom, tak og bagasjerom.

Dette har ikke med steømforbruk å gjøre, men det fakta at jeg synes det er dårlig av Nissan å ikke kjøre LED over hele linja, og derfor ønsker å bytte så mye som mulig selv.

Skolelys og parklys er byttet. Grøftelys likeså.
2017 Hyundai Ioniq 28 kWh, Teknikk..
2011 Skoda Octavia DIESEL - Solgt juni 2020
2019 Hyundai Ioniq 28 kWh, Teknikk..
Nissan Leaf Nordic 30 kWH. Levert april 2016. - Solgt november 2019.
2016 Citröen C4 Grand Picasso Exclusive. - solgt.

p10

Blinklys er wy21w forran og bak og t10 på siden
Ryggelys er w16w (t15)

Tak innvendig er en slik pære som kalles festoon på ebay, de finnes i ulike lengder men er usikker på lengden som skal være i taket!

Øyst1

Tusen takk.

Var innom BilXtra, med de hadde ikke disse pærene i LED, så må kok prøve eBay.
2017 Hyundai Ioniq 28 kWh, Teknikk..
2011 Skoda Octavia DIESEL - Solgt juni 2020
2019 Hyundai Ioniq 28 kWh, Teknikk..
Nissan Leaf Nordic 30 kWH. Levert april 2016. - Solgt november 2019.
2016 Citröen C4 Grand Picasso Exclusive. - solgt.

nr1rayner

Glem å bytte blinklys, da må du i tilfelle bytte releet også.
Det koster vesentlig mer enn det smaker.
Mulig det går hvis du finner LED med can-bus, men det er langt fra verdt bryet.

Ryggelys har jeg prøvd noen billige varianter fra ebay i håp om å få bedre lys, forøvrig har jeg prøvd det på flere andre biler også.
Aldri har jeg fått noe spesielt godt resultat der, annet enn hvitere lys.
Mulig hvis man kjøper noe dyre saker som skryter på seg 3.000LM eller noe sånt at lyset blir bedre, men ellers, glem det  ;)

Det er dårlig at de ikke klarte å lage park, skiltlys og DRL i LED, spesielt på de modellene som har LED nærlys. Dette er lys som ofte står på, og har da med estetikk og levetid. Da kanskje spesielt at en fremtidsrettet bil, som Leaf i hvert fall var da den kom, ikke hadde LED her mens selv en Kia Picanto vel hadde LED DRL på den tiden.
Så kommer jo argumentet med at det blir vesentlig dyrere å skifte når disse ryker om noen år hvis det er levert fra produsenten da..

Blinklys ser jeg ikke mye hensikt i med LED annet enn at lykta kan ha annen form, og ja, det kan jo da se mer futuristisk ut med ei blinkende pil e.l., men LED i alle lys fra produsent blir nok vesentlig fordyrende..
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

p10

Jeg bruker å bestille fra aliexpress. Kun positive erfaringer så langt.

De har wy21w-ledpærer laget for biler med canbus. De blinker normalt,  ifølge tilbakemeldingene på produktet.

Einar_S

Led for CANbus har gjerne bare en innebygget motstand for å øke strømtrekket.
Og når både motstand og LED er laget av Chinesium så tviler jeg på om levetiden slår en glødepære.
2020 Jaguar I-Pace HSE.
1963 Alfa Romeo Spider, 1986 Maserati Spyder, 1988 Volvo Bertone.

blackleaf1

Ville heller gått for Chrome-blinkpære, er blanke når ikke lyser, og blir orange når blinker.
Atle
Lindås

nr1rayner

Sitat fra: Einar_S på torsdag 20. oktober 2016, klokken 22:23
Led for CANbus har gjerne bare en innebygget motstand for å øke strømtrekket.
Og når både motstand og LED er laget av Chinesium så tviler jeg på om levetiden slår en glødepære.
Hehehe, hvorfor betviler jeg ikke den påstanden mon tro...  ;)
I antall år har vanlig glødepærer til blinklys enorm levetid, de fleste biler som vrakes har vel stort sett de originale pærene på plass enda, i hvert fall 4 av 6.

Sitat fra: blackleaf1 på fredag 21. oktober 2016, klokken 06:58
Ville heller gått for Chrome-blinkpære, er blanke når ikke lyser, og blir orange når blinker.
Samme her  ;)
Har bare ikke orket å tatt meg råd til det enda.. BAU-sokkelen er mer vanlig og enkel å få tak i, men denne WY ser det ikke ut som det er så mange som leverer i Chrome..
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

Sele

Chrome-pærer på alle blinklyspærer her. Dette ble det enkleste for og få bort den stygge oransje fargen i de klare lyktene.

blackleaf1

Sitat fra: Sele på fredag 21. oktober 2016, klokken 11:32
Chrome-pærer på alle blinklyspærer her. Dette ble det enkleste for og få bort den stygge oransje fargen i de klare lyktene.

Hvor kjøpte du de, prøvde noen fra Ebay, lyst jo ikke noe.....
Atle
Lindås

p10

XENCN T20 WY21W 12V 21W Super Mirror OEM Car Truck Signal Side Fashion Bulbs OEM Light Lamps Free Shipping
http://s.aliexpress.com/QnIRrQzi
(from AliExpress Android)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA