Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Ladeboks for Tesla Model S og Mercedes B electric på CEE 3-fas 230V

Startet av Borger___, onsdag 07. desember 2016, klokken 23:02

« forrige - neste »

svingen

Husk på att nye leaf spekulere man i att det blir samme som zoe med batteri det betyr 40kwh tilgjengelig på 30kwh er det vel 27kwh tilgjengelig. Hvis leaf kommer med det her så er det jo rimelig sjelden det ikke holder. Men hurtiglade i -15 går jo ikke fort eller er det bedre enn på min trilling der går det 3 ganger så seint og hurtiglader i -15 som +10 så hurtiglading på vinteren har jeg droppa.
peugeot ion 2011 med OVMS,DAB radio,sykkel hengerfeste.
Bor i Nittedal (oslo)

Øyst1

Sitat fra: Borger___ på onsdag 19. oktober 2016, klokken 13:56
Takker først å fremst for bra svar engasjement.

Jeg jobber ikke i Tromsø nei, men kjøper jeg el-bil i Harstad vil Tromsø være eneste "langkjøringsdistanse" som stort sett vil være aktuell, så synes det er greit at det er muligheter å nå dit.

Er litt overrasket/skuffet over at 30kwh ikke vil klare 15mil på vinter føre (dette er jo bare halve av total oppgitt rekkevidde). Hva om man varmer opp coupe under lading før avreise (leste at det var mulig) samt kjører i ECO mode store deler av veien? Jeg tenker at hovedvei denne strekningen skulle vel være ganske bar (grunnet mye trafikk) ergo ikke så mye slaps/sne etc.

Har laget en oversikt basert på ladekartet, utfordringen blir vel strekket Målselv-Tromsø (ifølge google map 139km): http://prntscr.com/cw7ihn

Strengt tatt er ikke 15 mil halvparten av 25 mil. Og når en kjøper elbil må man nok tenke at den om sommer rekker ca 5 mil mindre enn oppgitt og vinter opp mot 10 mil kortere enn oppgitt.

Så vil dette variere etter forhold, fart og hvor flink du er som "spare" sjåfør.
2017 Hyundai Ioniq 28 kWh, Teknikk..
2011 Skoda Octavia DIESEL - Solgt juni 2020
2019 Hyundai Ioniq 28 kWh, Teknikk..
Nissan Leaf Nordic 30 kWH. Levert april 2016. - Solgt november 2019.
2016 Citröen C4 Grand Picasso Exclusive. - solgt.

LeafSwe

3P+
3SR+

Borger___

Sitat fra: bob-bob på onsdag 19. oktober 2016, klokken 15:33
Sitat fra: Electrix på onsdag 19. oktober 2016, klokken 15:05
Er dere sikre på at vi ikke driver å overdramatiserer problemet her? Veistrekket er jo stort sett E6/E8 og en del av Enovautbyggingen som skal være ferdig rundt slutten av dette året med 2 hurtigladere pr 50 km ( noen øde steder har det blitt akseptert 100km mellom hver lokasjon).

Uansett er det vel ikke nødvendig å alltid kunne kjøre uten ladestopp? Kan du kjøre strekningen uten stopp på sommeren og med en 15 minutter stopp på kalde vinterdager så må vel det være ok? 30kWt Leaf lader så og si full fart opp til 80% så du trenger ikke beregne å kjøre helt til tomt  og så lade helt til fullt, du kan godt fylle på 10-15 min der du passerer hurtigladeren.

Jeg ga ham et edruelig svar , basert på egne erfaringer med samme bil. Han sier at han ikke vil stoppe på veien. Husk på at han ikke får 100 % med hurtiglading som du jo beskriver. Starter man derimot med fullt batteri , forvarmet bil og i minus 20 , så går den nok 15 mil hvis du holder deg i ca 80 km/t. På sommeren går samme bil greit 20 mil under optimale forhold. Men svaret mitt står jeg for :  Det går neppe under de forutsetninger trådstarter beskriver - med rask retur etter bruk av hurtiglader. Han vil da neppe få stort mer enn 90 % og det hadde jeg ikke gamblet på i kulda. Takk for meg ...  ;)

Har vel ikke sagt at jeg ikke vil "stoppe på veien" (?) sier strekket mellom hurtigladere er 139km på det lengste, det hjelper vel ikke å stoppe uten at man er ved en ladestasjon? Merk at jeg har ingen erfaring med el-bil og lading, har bare hørt at den lader på ca. en halvtime på hurtiglading..

bob-bob

Sitat fra: Borger___ på onsdag 19. oktober 2016, klokken 22:50
Sitat fra: bob-bob på onsdag 19. oktober 2016, klokken 15:33
Sitat fra: Electrix på onsdag 19. oktober 2016, klokken 15:05
Er dere sikre på at vi ikke driver å overdramatiserer problemet her? Veistrekket er jo stort sett E6/E8 og en del av Enovautbyggingen som skal være ferdig rundt slutten av dette året med 2 hurtigladere pr 50 km ( noen øde steder har det blitt akseptert 100km mellom hver lokasjon).

Uansett er det vel ikke nødvendig å alltid kunne kjøre uten ladestopp? Kan du kjøre strekningen uten stopp på sommeren og med en 15 minutter stopp på kalde vinterdager så må vel det være ok? 30kWt Leaf lader så og si full fart opp til 80% så du trenger ikke beregne å kjøre helt til tomt  og så lade helt til fullt, du kan godt fylle på 10-15 min der du passerer hurtigladeren.

Jeg ga ham et edruelig svar , basert på egne erfaringer med samme bil. Han sier at han ikke vil stoppe på veien. Husk på at han ikke får 100 % med hurtiglading som du jo beskriver. Starter man derimot med fullt batteri , forvarmet bil og i minus 20 , så går den nok 15 mil hvis du holder deg i ca 80 km/t. På sommeren går samme bil greit 20 mil under optimale forhold. Men svaret mitt står jeg for :  Det går neppe under de forutsetninger trådstarter beskriver - med rask retur etter bruk av hurtiglader. Han vil da neppe få stort mer enn 90 % og det hadde jeg ikke gamblet på i kulda. Takk for meg ...  ;)

Har vel ikke sagt at jeg ikke vil "stoppe på veien" (?) sier strekket mellom hurtigladere er 139km på det lengste, det hjelper vel ikke å stoppe uten at man er ved en ladestasjon? Merk at jeg har ingen erfaring med el-bil og lading, har bare hørt at den lader på ca. en halvtime på hurtiglading..

Skulle ikke skrive mer her i denne tråden , men siden du siterer meg direkte, må jeg jo svare deg.
Dennye Leaf med 30 kWh lader på ca en halvtime om sommeren , fra ca 20 % opp til ca 90 %.  Den gamle type batteri (24kWh) bruker litt lengre tid på sommer.  På vinterstid kan du greit doble ladetiden , og ved ekstremkulde (minus 20 osv ) kan du nok triple ladetiden hvis ikke batteriet er varmet opp av langtur. Obs : varmet opp betyr ikke varmt. Det betyr mindre kaldt. Men , hvis du hurtiglader flere ganger og kjører imellom kan du faktisk oppnå sommertemp på batteriet , og da går det selvsagt unna. Dog , da snakker vi om langturer.

Trådstarter sa forøvrig , ordrett :  "Vurderer nye LEAF TEKNA, men er usikker på om det trengs 30kwh eller om det holder med 24kwh? Må kunne kjøre 15-16 mil etter en hurtig lading (Setermoen - Tromsø). "

15-16 mil etter hurtiglading indikerer ingen stopp såvidt jeg forstår ?  Ihvertfall svarte jeg deg på det.  Endrer du forutsetningene , endrer jeg gjerne svaret mitt.  PS : jeg svarer for å hjelpe deg , ikke for å være høy på pæra eller slem.

Trekkoppbil

Hurtiglading om vinteren fungerer greit så lenge du ikke parkerer ute i kulda.
Dersom du må parkere ute i kulda, så synes jeg det er lurt å sette bilen til lading med en gang, så den lader seg før batteriet rekker å bli kalt. Skal du deretter på langtur, vil batteriet rekke å kjøre seg litt varmt før du skal lade igjen.
Har du ca 0 grader i garasjen, bør det gå veldig greit. Da også bør bilen lades opp før du drar, så den rekker å få seg en lunk før du skal hurtiglade.
Å kjøre gjennom innlandskulda kan gå greit, så lenge du ikke parkerer der over natta.

Det kan være lurt å bli kjennt med strekningen, og speide etter 32A-uttak. Det kan være industrikontakter ved næringsbygg. En sånn "kjekkt å ha"-løsning kan brukes med en evse som kan justeres opp til 32A, og som har overganger til passelige plugger.
Dersom du for en gangs skyld skal kjøre ett strekk som er i grenseland for rekkevidda, så kan du få litt lading under en times middagsspause langs veien, og du kan nytte tida til å lade, hvis du skulle stoppe for å gjøre ærend langs veien alikevel,  og man kan ha behov for nødlading, når hurtigladerene ikke fungerer.

Trekkoppbil

Strekningen fra Stavanger til Tromsø, var på Enovas 2. utlysning tidligere i år, så den blir nok bygd ut etterhvert: file:///home/amund/Download/Nye%20hurtigladestasjoner%20knytter%20Norge%20sammen%20(1).pdf

Nordover fra  Nordkjosbotn og på E10 fra Berkvik til Å, kommer i 4. utlysning:

Transportstrekninger og lokaliteter som omfattes av denne utlysningen
Vegstrekningene som dekkes er nærmere beskrevet i Nasjonal Transportplan[1], denne programutlysningen dekker følgende strekninger og lokaliteter delt inn i fire pakker:
1. Pakke 1 Strekningen E6 Nordkjosbotn – Karasjok
2. Pakke 2: Strekningen E10 Bjerkvik -  Å
3. Pakke 3 Vest-Finnmark: Masi, Kautokeino, Honningsvåg, Hammerfest
4. Pakke 4: Øst-Finnmark: Tana, Varangerbotn, Kirkenes, Vardø, Vadsø

Pakkene defineres nærmere under «Krav til pakkene»

Frister og tidsplan
Frist for innsendelse av forslag til endrede streknings- og lokaliseringskrav, ref. nedenfor er 10. oktober 2016.
Søknadsfrist er 7 november 2016 kl. 1500.
Spørsmål til utlysningen kan stilles fram til 27. oktober. Spørsmålene vil bli besvart senest 1. november.
Enovas søknadsbehandling vil normalt være ferdig i løpet av desember. Om Enova må etterspørre dokumentasjon eller har behov for utfyllende opplysninger vil behandlingsperioden kunne forlenges.
Som utgangspunkt skal det foreligge intensjonsavtale med aktuell(e) grunneier(e) ved innsending av søknaden. Dersom dette ikke er avklart, må det angis i framdriftsplanen når slik avtale vil være på plass. Siste frist for å avklare avtaler med grunneiere er 1. mai 2017.
80 % av laderne i hver pakke skal være ferdig utbygd og i drift innen 1.november 2017, resterende 20% innen 1. september 2018.

Borger___

Sitat fra: bob-bob på onsdag 19. oktober 2016, klokken 23:35
Sitat fra: Borger___ på onsdag 19. oktober 2016, klokken 22:50
Sitat fra: bob-bob på onsdag 19. oktober 2016, klokken 15:33
Sitat fra: Electrix på onsdag 19. oktober 2016, klokken 15:05
Er dere sikre på at vi ikke driver å overdramatiserer problemet her? Veistrekket er jo stort sett E6/E8 og en del av Enovautbyggingen som skal være ferdig rundt slutten av dette året med 2 hurtigladere pr 50 km ( noen øde steder har det blitt akseptert 100km mellom hver lokasjon).

Uansett er det vel ikke nødvendig å alltid kunne kjøre uten ladestopp? Kan du kjøre strekningen uten stopp på sommeren og med en 15 minutter stopp på kalde vinterdager så må vel det være ok? 30kWt Leaf lader så og si full fart opp til 80% så du trenger ikke beregne å kjøre helt til tomt  og så lade helt til fullt, du kan godt fylle på 10-15 min der du passerer hurtigladeren.

Jeg ga ham et edruelig svar , basert på egne erfaringer med samme bil. Han sier at han ikke vil stoppe på veien. Husk på at han ikke får 100 % med hurtiglading som du jo beskriver. Starter man derimot med fullt batteri , forvarmet bil og i minus 20 , så går den nok 15 mil hvis du holder deg i ca 80 km/t. På sommeren går samme bil greit 20 mil under optimale forhold. Men svaret mitt står jeg for :  Det går neppe under de forutsetninger trådstarter beskriver - med rask retur etter bruk av hurtiglader. Han vil da neppe få stort mer enn 90 % og det hadde jeg ikke gamblet på i kulda. Takk for meg ...  ;)

Har vel ikke sagt at jeg ikke vil "stoppe på veien" (?) sier strekket mellom hurtigladere er 139km på det lengste, det hjelper vel ikke å stoppe uten at man er ved en ladestasjon? Merk at jeg har ingen erfaring med el-bil og lading, har bare hørt at den lader på ca. en halvtime på hurtiglading..

Skulle ikke skrive mer her i denne tråden , men siden du siterer meg direkte, må jeg jo svare deg.
Dennye Leaf med 30 kWh lader på ca en halvtime om sommeren , fra ca 20 % opp til ca 90 %.  Den gamle type batteri (24kWh) bruker litt lengre tid på sommer.  På vinterstid kan du greit doble ladetiden , og ved ekstremkulde (minus 20 osv ) kan du nok triple ladetiden hvis ikke batteriet er varmet opp av langtur. Obs : varmet opp betyr ikke varmt. Det betyr mindre kaldt. Men , hvis du hurtiglader flere ganger og kjører imellom kan du faktisk oppnå sommertemp på batteriet , og da går det selvsagt unna. Dog , da snakker vi om langturer.

Trådstarter sa forøvrig , ordrett :  "Vurderer nye LEAF TEKNA, men er usikker på om det trengs 30kwh eller om det holder med 24kwh? Må kunne kjøre 15-16 mil etter en hurtig lading (Setermoen - Tromsø). "

15-16 mil etter hurtiglading indikerer ingen stopp såvidt jeg forstår ?  Ihvertfall svarte jeg deg på det.  Endrer du forutsetningene , endrer jeg gjerne svaret mitt.  PS : jeg svarer for å hjelpe deg , ikke for å være høy på pæra eller slem.

Joda, alt i orden, men problemet var at jeg ikke skjønte svaret ditt, og tror fortsatt ikke jeg gjør det (innrømmer at jeg er el-bil newbie/dummie, men forhåpentligvis litt klokkere etter denne tråden). Poenget mitt er at det er ikke et at jeg ikke vil stoppe på dette strekket på 139km men hjelper det å stoppe om det ikke er en hurtiglader? Leste et annet svar nå nettopp, han snakket om å stoppe å speide etter "32A uttak" , er det det du tenker på? Stoppe å lade "vanlig" mellom ladestasjoner? (Har som sagt null peil på hvor man kan gjøre det, og hva/hvordan et 32A uttak er)

bob-bob

Vel. med 32A menes et 220 volt uttak som gir ca 6.6 kW strøm inn på bilen din. 6,6Kw lader er ekstra utstyr på Leaf , og må bestilles når bilen skal produseres ( kan ikke ettermonteres.) Standard er 3,3 kw lader (16A).
Bilen kommer med kabel påmontert "kladd" som regulerer ned strømmen til bare 10A , og bilen lader da sakte.
Det kan kjøpes kabel som gjør at bilen kan nyttiggjøre seg 16A uttak og bilen lader da raskere så klart.
Har du en 32A bil , følger det med kabel til både 16A og 32A på kjøpet vanligvis ( kabelen brukes til begge typer uttak)
 
På vinterstid er det mulig å stoppe og lade på et vanlig 220 volt uttak (10A-16A-32A), men med mindre du har et sted å gå inn , så vil du jo sitte og fryse i bilen mens du lader - om du ikke skrur på varme samtidig da.
Og der har vi det kinkige. På et 16A uttak gis det vel akkurat nok strøm til at du kan ha på litt varme og batteriet fortsatt lades litt opp , men svært sakte.Det vil ta flere timer å putte på 20 % om du varmer deg samtidig. På 32 A vil det lades relativt mye raskere. På 10A vil du gå i minus dersom du har varme på i bilen, dvs varme bruker mere strøm enn du får inn , og batteriet lades faktisk ut..... Du må derfor skru av bilen og gå inn et varmt sted om du skal lade på 10A , eller du sitter og venter uten varme på.

Eksempel på 30kWh Leaf :  ladetid på 32A er vel ca 5 timer opp til full tank fra ca 10 %.  (sånn ca)... Håper du fikk noe ut av dette.

Pascal

for å svare enkelt på spørsmålet

15-16 mil på vinterstid ( da snakker vi -5, -10 ? ) med 100% baterie:
glem det I 24kWh, en 30kWh klarer dette på streken hvis heldige.
2016 Leaf 30 kWh tekna
2015 Imiev

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA